bgexplorer
Higher intermediate
- Učlanjen(a)
- 15.01.2008.
- Poruke
- 820
- Pohvaljen
- 322
Ako posle svega kupe krš kao sa slike gore ... ne.
amin. na njih su nasi 'majstori' barem navikli, pa ce lakse da ih nabudze kad nesto krene naopako...Siniša":xug7efur je napisao(la):Ko zna, možda je i bolje da Goša nastavi da remontuje Katice umesto ovih ruskih tramvaja.
извор НовостиS. J. - S. B, 03.10.2008
OBRAČUN sa Slavenom Ticom, doskorašnjim direktorom Gradskog saobraćajnog preduzeća i još aktuelnim predsednikom Upravnog odbora ove firme, treba da posluži kao primer svima koji preuzimaju javne funkcije. U svrhu lekcije gradonačelnik Dragan Đilas najavio je skoru smenu Tice sa čela UO GSP. Razlaz partijskih kolega izazvao je zahtev bivšeg direktora GSP da mu se plati 2.985 sati prekovremenog rada koje je ostvario za skoro pet godina mandata.
Iako zahtev bivšeg prvog čoveka gradskog prevoznika ne odudara od važećih propisa u toj firmi, po svoj prilici, Tica neće uspeti da ostvari svoje pravo. Gradonačelnik veruje da njegov zahtev prosto nije - moralan.
Posao rukovodilaca u javnim preduzećima, objašnjava Đilas, je takav da svako ko ga obavlja mora da bude spreman na duže radno vreme.
Slučaj Tice, jasan je gradonačelnik, treba da bude primer ostalima.
Sa mesta predsednika UO, međutim, Slavena Ticu može da smeni isključivo Skupština grada, pošto ga je ona i imenovala. Ako se pred odbornicima nađe ovaj predlog - LDP i SPS će stati uz DS.
- O konkretnom slučaju Slavena Tice ne bih mogao da sudim jer ne znam pojedinosti - čuli smo od Dejana Ranđića, šefa odborničke grupe LDP. - Ukoliko gradonačelnik veruje da će takva odluka doprineti većoj efikasnosti, mi ćemo je podržati. Ako
se nađe na dnevnom redu, treba da ima i obrazloženje, pa ćemo znati o čemu se tačno radi. Postoje precizno definisana prava direktora i treba ih poštovati. Čini se da se ovde radi o nečem drugom. To je stvar nekog ličnog odnosa. Predsednika Upravnog orbora GSP predlaže DS i njihov izbor je bio Slaven Tica. Ukoliko tu nešto više ne štima i u njega nemaju poverenja, njihovo je pravo da ga zamene.
I socijalisti dele gradonačelnikova uverenja. Direktori javnih preduzeća ne treba da iskoriste baš sve beneficije.
- Lično smatram da nosioci najviših državnih i privrednih funkcija po prirodi svog posla imaju veliki broj privilegija i nije moralno da koriste dodatna prava koja imaju zaposleni - kaže Aleksandar Antić, šef odborničke grupe SPS. - Uz dužno poštovanje prema zakonu i kolektivnim ugovorima, mislim da su takvi postupci pitanje elmentarnog morala. Ako DS predloži promenu tog ili bilo kog drugog kadrovskog rešenja, mi ćemo kao koaliconi partneri to podržati, jer, ipak, oni snose odgovornost za ljude koje delegiraju.
PO NALOGU
NOVO rukovodstvo gradskog prevoznika objašnjava da akta preduzeća omogućavaju da se Slavenu Tici isplati naknada i da je sličnih situacija bilo i u drugim firmama. Moraće, međutim, da poslušaju nalog grada, koji je osnivač preduzeća.
Da postoji mogućnost elektronske naplate karata, „švercovanje” u vozilima javnog prevoza otišlo bi u istoriju. Kad bi svi putnici plaćali karte, Grad bi imao više novca, a prevoz bi bio bolji i pouzdaniji. Tenderi za uvođenje GPS i GPRS sistema, u okviru koga je i elektronsko naplaćivanje karata, više puta su propadali a za to vreme čak 12 odsto od ukupnog broja prevezenih putnika ne plaća kartu.
„Pred vratima” novog poskupljenja, Beograđani koji ne kupuju mesečne karte i dalje moraju da vode računa o tome da li će na kiosku pronaći kartu za prevoz ili o tome da li će vozač imati da vrati kusur. Osim toga, sadašnji sistem kontrole karata u javnom prevozu na ivici je pouzdanosti. Kontrola GSP dobro radi svoj posao ali su mogućnosti za malverzacije putnika i „gledanje kroz prste” od strane kontrolora velike. Na primer, često se dešava da putnici psuju kontrolore ili se prave da ih ne čuju, ali ni opraštanja kontrolora nisu retka.
- Ni u jednom sistemu ne može biti veća mogućnost za šverc od ovoga - kaže Drago Tošić, direktor privatnog prevoznika „Beobus”.
Gradovi sa kojima se Beograd često poredi odavno su preležali ove „bolesti”. Francuska, Italija, Portugal, a odnedavno i Hrvatska samo su neke od zemalja gde se karte za gradski prevoz mogu platiti uz pomoć mobilnog telefona ili kartice koja je nalik onoj za bankarski automat. Kako se to radi u inostranstvu pokazali su stručnjaci iz Francuske, koji su pre mesec i po dana u Sekretarijatu za saobraćaj predstavili projekat GPS i GPRS sistema, u okviru koga je i sistem elektronskog naplaćivanja karata. Softver firme „Calypso” iz Francuske primenjuje se u nekoliko evropskih zemalja i u Americi. Svaki putnik ima karticu na kojoj postoji određena svota novca kojom može plaćati prevoz. Kad uđu u autobus putnici provuku karticu kroz automat i plate vožnju. Provera putnika je znatno olakšana jer kontrolori kod sebe imaju automate kroz koje provlače kartice i utvrđuju da li je putnik platio ili ne. Dakle, nema „moljakanja” putnika da daju lična dokumenta ako nisu platili kartu a nema ni pisanja kazni na indigo papiru.
- Kad kontrola uđe u autobus, automatski se blokiraju svi automati i onda je lako odgonetnuti ko nije platio kartu. Uvođenjem GPS i GPRS sistema, u paketu i novog sistema naplate uz pomoć kartica ili mobilnih telefona, sistem kontrole će biti znatno olakšan, a broj „švercera” smanjen - kaže Drago Tošić.
Drugi način da se putnicima olakša plaćanje je slanje sms poruka. Prema rečima direktora GSP Radoslava Nikolića, plaćanje putem mobilnih telefona ipak ima mane.
- Recimo, uđe putnik u autobus, na telefonu otkuca poruku i čeka da vidi da li će naići kontrola. Ako naiđe, on pošalje poruku i plati kartu. Mnogo je realnije da imamo kupovinu karata na automatu. U Zagrebu postoje automati na određenim punktovima u gradu do kojih putnik dođe, otkuca poruku, pošalje i dobije kartu iz automata sa kojom kasnije ulazi u autobus. Taj sistem je tehnički pouzdaniji jer smanjuje mogućnost zloupotrebe - kaže Radoslav Nikolić, direktor GSP i najavljuje da bi elektronske karte, kamere i sve drugo što ulazi u sistem moglo da zaživi za godinu dana. Koliko će se ta procena obistiniti ostaje da se vidi, a jedan od razloga za sumnju je i to što je već nekoliko puta propadao tender za uvođenje ovog sistema zbog, kako su nadležni objasnili, nedostatka zainteresovanih firmi.
Osim elektronskog naplaćivanja karata, prednosti GPS i GPRS sistema su velike i u drugim segmetima javnog prevoza. Usluga je prilagođena svakom korisniku, putnici ne moraju da kupuju karte na kiosku i da brinu da li ih tamo uopšte ima, manje je švercera a samim tim i veći prihod koji Grad ostvaruje, ali su moguće i brze korekcije trasa kojima saobraćaju linije.
- Lako je utvrditi koje su najčešće putanje većine putnika. Na osnovu toga mogu se menjati i linije gradskog prevoza i usklađivati prema potrebi korisnika - zaključuje Tošić.
Nezavisni kontrolori
Direktor grupe „Beobus”, jednog od najvećih privatnih prevoznika u gradu, kaže da bi sistem kontrole morao biti izopšten iz GSP „Beograd”.
- Bilo bi dobro kad bi putnike kontrolisala nezavisna privatna firma, a ne sam GSP. Privatnik ili neko drugi, suština je da kontrola mora da bude u potpunosti nezavisna a samim tim organizovanija i bolja - kaže Tošić.
Ne plaćaju karte
Prema rečima direktora GSP Radoslava Nikolića, u Beogradu ima između osam i 12 odsto građana koji ne plaćaju nijednu vrstu karte. Ukoliko se ima u vidu da se svakodnevno vozilima GSP prevoze milion putnika, gruba računica kaže da u Beogradu ima barem 80.000 „švercera”.
Stvar je u tome sto se vrlo lako moze napraviti sistem koji spreava ulazak u autobus ili tramvaj ako se ne provuce elektronska karta, i time bi skoro potpuno eliminisalo svercovanje, plus stvorio efikasniji sistem koji bi planiranje i regulisanje linija po broju putnika prebacio na kompjuter... Ja stvarno mislim da prednosti uvodjenja ovog sistema daleko prevazilaze boljke... Sad, da to trebamo izbegavati zato sto je moguce da ce doci do korupcije - zar to ne vazi za bilo koje uvodjenje novih tehnologija?Djordje":2r0bwomo je napisao(la):Ove elektronske karte su samo nacin da neko utrapi jos neki tender i sebi stavi proviziju u dzep. Sistem kao takav nije los - video sam ga u svetu - ali licno nemam nikakvog dvoumljenja o cemu se zapravo radi, a i ova kvazi objasnjenja koja se daju (tako ne bi bilo svercovanja - ma nemoj? sta bi se tacno promenilo uvodjenjem elektronske karte??? ko nece da plati kartu nece je ni u buduce placati sve dok to moze nekaznjeno da radi.
Izvor: PolitikaГрадско саобраћајно предузеће „Београд” планира у току 2009. године низ инвестиција, међу којима су набавка нових тролејбуса и трамваја. Београђане би од ове године требало да возе аутобуси са погоном на природни гас, најавио је у разговору за „Политику” Радослав Николић, генерални директор тог предузећа.
Последњих осам година ГСП је живео од донација из иностранства. Трамваје старије производње добијали смо од Швајцараца, неколико година стари тролејбуси стизали су из Аустрије и Грчке, док су нови аутобуси, као донација Јапана, дошли из Турске. У другој половини прошле године ГСП је од земунске фабрике „Икарбус” купио 100 нових аутобуса чиме је обновио возни парк. Управо због тога, највећи градски превозник ове године неће купити нове аутобусе.
–Куповином 100 нових возила створени су услови да један број старих аутобуса буде расходован. Законска обавеза налаже да док књиговодствена вредност аутобуса не буде мања од четири милиона динара, аутобус не може бити расходован. Због тога стара возила одржавамо у исправном стању – каже Николић.
Ако већ неће куповати нове аутобусе, у ГСП су планирали да издвоје новац за набавку нових тролејбуса чија је просечна старост 18 година. Николић тврди да су Београду потребна новa возила, али да њихова куповина подразумева да се претходно нађе новац.То, међутим, неће ублажити проблеме путника који се лети у овим возилима „динстају”, а зими из њих излазе да би се загрејали.
– Стари тролејбуси су неопходни док се не стекну услови за куповину нових. Нека од старих возила нису естетски репрезентативна, али су технички исправна и свакако безбедна за превоз путника – нагласио је Николић.
Да би се смањиле гужве у центру града, планирано је измештање терминуса код Студентског трга у Дунавску улицу, преко пута тролејбуског депоа. Генерални директор ГСП-а каже да је у току решавање имовинско-правних односа и добијање неопходних сагласности од надлежних служби.
–Истовремено се воде разговори и око обезбеђивања новца за ове радове. Уколико све буде према плану, требало би да започну ускоро – истиче Николић.
Наш саговорник тврди да нема учесталих пожара у њиховим возилима и да су се у току прошле године десила само четири. Разлози за то су квар на електроинсталацијама или прегревање инсталација за довод горива. Највећи број кварова се благовремено уочи и отклони,јер сва возила свакодневно пролазе такозвани ноћни прегледгде се врши провера свих виталних делова.
– Београђани могу да буду спокојни, јер је њихова безбедност наш приоритет. Када дневно саобраћа 940 возила која раде и по 20 сати,неки кварови се могу десити. Долазило је до мањих пожара, који су противпожарним апаратима угашени,па није било озбиљнијих последица.Настојимо да техничку исправност и поузданост наших возила подигнемо на виши ниво. Такође, наши возачи приликом обуке једном годишње пролазе проверу знања из противпожарне заштите – кажеНиколић.
Да би могли да контролишу понашање путнике и возаче, из безбедносних разлога, у возилима ГСП-а биће уведене камере, највероватније крајем 2009. године. На овом пројекту, који обухвата и даљинско управљање саобраћајем, што ће значајно убрзати превоз у Београду, повећати безбедност и поузданост система и донети низ других побољшања за кориснике услуга, ради Дирекција за јавни превоз.
Генерални директор ГСП-а сматра да с контролорима не би требало да иду полицајци, јер су у 2008. години забележена свега два озбиљна случаја напада на њихове раднике.
–Више је било напада на возаче. Мислим да би било пренаглашено да са контролорима иду и полицајци. Пре сам за то да се делује превентивно кроз едукацију и контролора и путника. Едукација контролора је сталан и дуготрајан процес, који се примењује у ГСП-у, чији су резултати видљиви на терену– закључио је Радослав Николић.
Дејан Спаловић
[објављено: 06/01/2009]
preuzeto sa http://www.ludisvet.net/2009/03/gradsko-saobracajno-preduzece-u-11-teza/Gradsko saobraćajno preduzeće u 11 teza
1. Sedač Na Dva Mesta - najčešće penzioner(ka) koji zauzima prvo od dva spojena sedišta, dok je za prilaz do onog slobodnog (do prozora) potrebno izvesti pravu cirkusku vratolomiju. Najčešće putuje do poslednje stanice, pri tom ne pokazujući ni najmanje znake sažaljenja za slabo stojeće saputnike.
2. Klinac Sa Borbenim Rancem - učenik ili student koji na leđima vuče ono što se u vojsci zove borbeni ranac, šamarajući njime okolne stajače. Skida ga jedino kad mu “sedač na dva mesta” ustupi svoje mesto.
3. Panični Zatvarač Prozora - u skladu sa narodnom poslovicom da: “Od smrada niko nije umro, dok su od promaje zabeleženi brojni slučajevi”, ovaj putnik, čak i na nesnosnoj vrućini, zatvara sve prozore, i tako obezbeđuje saputnicima uživanje u teškim prirodnim mirisnim notama.
4. Prerušeni Ridžovan - ulazi neprimetno, prema modnom diktatu stilista iz GSP-a, prerušen u putnika. U početku pritajen, između dve stanice, ničim izazvan, iznenada vrši desant na uspavane putnike. Uvek napada u formaciji trojke - kao omaž crnim trojkama iz NOB-a. Ambicija mu naglo opada, ukoliko naleti na jednog “švercera”, drži mu moralnu pridiku, maše kao trofejom njegovom ličnom kartom i drugi putnici (”šverceri”) ga više ne interesuju.
5. Ljubitelj Muzike - najčešće klinac sa elektronskom spravicom najnovije generacije (MP5), sa ili bez slušalica (efekat na okolinu je isti), koji želi da podeli svoje uživanje u tzv. muzici sa saputnicima.
6. Telefonski Ovisnik - ni brektanje ljute dizel mašine od stotinak decibela u busu, ni zatvaranje vrata - giljotina u troli, neće ga sprečiti da obavi svoj neodložno važni telefonski razgovor. Prema melodiji mobilnog telefona, moguće mu je naslutiti karakter.
7. Opštenarodni Zabavljač - crnpurasti mlađi maloletnik, uz pratnju malo starijeg harmonikaša, između dve stanice, izvodi uživo, ono što “ljubitelj muzike” sluša na svojoj spravici. Posle završetka tačke sledi slalom po prometalu, sa prikupljanjem siće.
8. Džangrizalo - potreban mu je mali povod da započne glasnu svađu. Uvek naleti na dostojnog protivnika. U njihovom malom perfomansu uživaju svi putnici (mnogo više nego u tački “opštenarodnog zabavljača”), tajanstveno i zaverenički sa osmehujući. Džangrizalo je osnovnu obuku stekao u bivšim redovima za “buą” (braąšo, ulje, šećer), navukao se, a sadašnji redovi za penziju su mu retki i nedovoljni, pa upražnjava GSP. Svađu uvek započinje sa: “A što se ne voziš taksijem?”
9. Džeparoš - neguje isti stajling kao Prerušeni Ridžovan, čak i napada u istoj formaciji, razlika je samo u tome što radi u tišini. Rendgenskim pogledom otkriva skrivene novčanike, i uz pomoć magije dolazi do njih. Iza njega ostaje pustoš i mukotrpni hod po “institucijama sistema”, radi dokazivanja sopstvenog postojanja.
10. Uplašeni Kupac Karte - obično ulazi na zadnja vrata i kreće da se mukotrpno probija kroz gužvu do vozača, da bi kupio kartu. Usput, uplašeno traži Prerušenog Ridžovana. U praznom vozilu, uvek stoji pored vrata, da ne bi propustio svoju stanicu.
11. Pomahnitali Majstor- vozač koji nije prošao konkurs za Formulu 1. Obožava krševe sa ručnim menjačem iz kojih ume da izvuče poslednji atom snage. Ako vozi tramvaj, obožava novu skretnicu u Nemanjinoj. Putnici pokorno trpe njegove vratolomije, grčevito zakačeni za šipke u prometalu, a ni Džangrizalo se ne usuđuje da pravi gužvu, nego neąto promrsi sebi u bradu o analogiji putnika i krompira - kako ne bi još više razjario Pomahnitalog Majstora.
Izvor: Grad BeogradДирекција за јавни превоз у понедељак, 30. марта, објавиће позив за тестирање система за наплату карата у возилима јавног превоза на територији Београда. Позив се објављује ради спровођења конкурса „Набавка и имплементација опреме за наплату карата и даљинско праћење возила јавног превоза” и биће објављен у средствима јавног информисања и на званичној презентацији града Београда www.beograd.rs . Услови ће бити објављени у тексту јавног позива.
Дирекција за јавни превоз позива сва заинтересована предузећа да се пријаве.
Предлажем да ово обећање окачи у возилима - није довољно само преко новина рећи шверцерима да неће бити тужени.bigvlada":2l009ta1 je napisao(la):- Švercovanje će uvek postojati jer će uvek biti nesavesnih građana. Međutim, mi i pored toga nastojimo da imamo razumevanja pa tako u velikom broju slučajeva „oprostimo“ svakom putniku ko ima samo jednu kaznu a došao je da izvadi markicu. Kada neko ima više kazni nastojimo da pronađemo najbolje rešenje kako bi on mogao da izmiri svoje dugovanje i izvadi pretplatnu markicu. Istovremeno, ne utužujemo nijednog putnika koji ima manje od četiri kazne - naglašava Nikolić.