Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

- Modernizacija signalizacije i čeonih svetala sa LED tehnologijom. Usklađivanje čeonih signala sa Pravilnikom o vrstama signala. Signalnih oznaka i oznaka na pruzi član147 (Službeni Glasnik Republike Srbije broj 51 od 06.04.2020. godine,) – obezbeđivanje uslova sa slike 78 ovog Pravilnika., ugradnja dva fara – donja čeona svetla u led tehnologiji sa farovima za dugo i oboreno svetlo). Glavni cilj je da se postigne dovoljna jačina svetla (veća od trenutno instalisane) saglasno standardima;
Jedna od velikih mana je bio upravo ovaj segment, gornji reflektor je imao slab efekat, nadam se da će se ovo rešiti, jer se dosta mašinovodja žalilo da ima slabu vidljivost noću...
Takodje, raspisan je tender za remont 661-112, nadam se da neće završiti kao onaj sa 666-002..:(
 
Prema nekim informacinama, sad će modernizovati 3 DMV, za 3 meseca raspisuju za 20 DMV, cilj je da masovno smanje imobilizaciju kako bi mogli da osiguraju polaske i da dodaju nove polaske tamo gde one saonraćaju. Novi flirtovi dolaze u avgustu navodno, radiće se i elektrifikacija Stalać-Kraljevo sledeće godine pa će po završetku Flirtovi voziti na liniji Niš-Stalać-Kraljevo-Požega
 
Sva sreća pa je odlučeno da se sredstva prvobitno namenjena za 002 preusmere na 661-112.
Koja bi poenta bila da se remontuje još jedna "maršalka"?

А у чему је предност 661 у односу на 666? Уосталом, који ће СВ-у још дизел локомотива, с обзиром да немају возове са дизел вучом? И ове две маршалке користе за маневру и превлачење, кад се деси нека хаварија км. У вуку ону несрећну Оптиму између Ниша и Цариброда, где ће се свакако ускоро радити електрификација.
 
А у чему је предност 661 у односу на 666? Уосталом, који ће СВ-у још дизел локомотива, с обзиром да немају возове са дизел вучом? И ове две маршалке користе за маневру и превлачење, кад се деси нека хаварија км. У вуку ону несрећну Оптиму између Ниша и Цариброда, где ће се свакако ускоро радити електрификација.
U smislu mogućnosti električnog grejanja.
Najveća glupost u podeli voznih sredstava je ta što su maršalke ostale SV-u a brdo 661 koje imaju mogućnost el. grejanja je pripalo SK.
Dok se elektrificira potez ka Dimitrovgradu ima da prođe još godina i godina a Optima ide tokom svake sezone.
Da se razumemo "maršalke" su odlične lok. ali nemogućnost el. grejanja im je veliki hendikep.
 
Ja sam bio ubedjen da marsalke imaju elektro grejanje a 661 nema
 
U smislu mogućnosti električnog grejanja.
Najveća glupost u podeli voznih sredstava je ta što su maršalke ostale SV-u a brdo 661 koje imaju mogućnost el. grejanja je pripalo SK.
Dok se elektrificira potez ka Dimitrovgradu ima da prođe još godina i godina a Optima ide tokom svake sezone.
Da se razumemo "maršalke" su odlične lok. ali nemogućnost el. grejanja im je veliki hendikep.

Pa za 661-112 su radili remont Uljanikovog generatora el. grejanja u Subotici pre par godina i kad su ga ugradili, opet nije radio. 661-112 je potrebna GO, a ovo koliko vidim nije GO. Što znači verovatno opet neće raditi el. grejanje. Kad je bio tender za remont 666-002, koji je propao, jedan od uslova tendera je bila ugradnja el. grejanja. Svakako, ni za Optimu se el. grejanje ne pali, s obzirom da ide samo van sezone grejanja, a vagoni su bez klime. To za 661 sa el. grejanjem koje su pripale Cargu se slažem. Bolje da su Maršalke dali Cargu, a SV da je dobio 661-152, 154 i 157 sa rumunskim generatorima el. grejanja koji su ugrađeni 2000-ih.
 
Ja sam bio ubedjen da marsalke imaju elektro grejanje a 661 nema
661-112, 118 i 119 (sa spuštenim nosem) imaju Uljanikovo el. grejanje ugrađeno pred raspad SFRJ, dok 661-152, 154 i 157 imaju rumunsko el. grejanje ugrađeno 2000-ih. Ostale 661 nemaju el. grejanje, kao ni 666.

Međutim, reči su da se dosta se to loše pokazalo na 661, jer oduzima mnogo snage kad se uključi (300-400 kW od 1400 kW raspoloživih na 661). Na nekim jačim lokomotivama, tipa 663 koja ima oko 2400 kW mnogo se bolje pokazalo. I 664 koje je Cargo iznajmio od Slovenaca imaju el. grejanje. One imaju oko 1600 kW.
 
Poslednja izmena od urednika:
Зар нису постојали пре вагони са генератором за грејање кола?
 
Зар нису постојали пре вагони са генератором за грејање кола?

У Србији су били вагони са парним (не електричним) грејањем, који су се користили до пре 15-ак година на Тимочким пругама. Постоји вагон за електро грејање Плавог воза, али напон за који су направљени вагони Плавог воза је другачији од стандардних вагона, тако да није применљив на класичне композиције.

У иностранству се и даље понегде користе вагони са ел. генераторима за грејање кола. У Турској је то стандардно на неелектрифицираним линијама, чак и у Мађарској се повремено користе.
 
Pa za 661-112 su radili remont Uljanikovog generatora el. grejanja u Subotici pre par godina i kad su ga ugradili, opet nije radio. 661-112 je potrebna GO, a ovo koliko vidim nije GO. Što znači verovatno opet neće raditi el. grejanje. Kad je bio tender za remont 666-002, koji je propao, jedan od uslova tendera je bila ugradnja el. grejanja. Svakako, ni za Optimu se el. grejanje ne pali, s obzirom da ide samo van sezone grejanja, a vagoni su bez klime. To za 661 sa el. grejanjem koje su pripale Cargu se slažem. Bolje da su Maršalke dali Cargu, a SV da je dobio 661-152, 154 i 157 sa rumunskim generatorima el. grejanja koji su ugrađeni 2000-ih.
Ogromna je razlika kada je nešto ugrađeno i kada nešto tek treba da se ugradi. Što u obimu posla, što u ceni.
Loše održavanje je uzrok njegove neispravnosti. A i kurtzobolja u SV u prošlom vremenu da ga popravi.
Optima će kad tad početi da koristi kola sa klimatizaciju a možda krene i da vozi tokom cele sezone.
El. grejanje kada se koristi oduzima određen procenat snage za samu vuču ali ne toliko značajno da bi se to osetilo na našim prugama.
Kad tad će krenuti i da se vraćaju međunarodni vozovi pa će lok. sa el. grejanjem itekako trebati.
 
Kad tad će krenuti i da se vraćaju međunarodni vozovi pa će lok. sa el. grejanjem itekako trebati.

Да, али ће се враћати на електрифицираним пругама. Ка Бугарској се пре завршетка Ниш - Димитровград сигурно неће ништа враћати.
 
Na niškom Barcu je bilo parno grejanje od Požege do Lapova dok je još postojao. Kada sam se prvi put vozio nije mi bilo jasno šta se događa :D
 
Na niškom Barcu je bilo parno grejanje od Požege do Lapova dok je još postojao. Kada sam se prvi put vozio nije mi bilo jasno šta se događa :D

Tako je, neke 661 su imale generator parnog grejanja. Isto se koristilo i za vozove iz Kraljeva ka Zvečanu, dok nisu ceo saobraćaj preuzele 710 i kasnije 711.

Evo vagona generatora parnog grejanja:


file.php
 
Tako je, neke 661 su imale generator parnog grejanja. Isto se koristilo i za vozove iz Kraljeva ka Zvečanu, dok nisu ceo saobraćaj preuzele 710 i kasnije 711.

Evo vagona generatora parnog grejanja:


file.php
Ovo je slikano u Zaječaru, ovi generatori su letos isečeni...
Bilo ih je oko 9 komada, i svi su završili pod presu.
Nikad nisam imao hrabrosti da zalazim kroz taj deo stanice da ih fotografišem, tako da mi je sada jako krivo.:(
 
Poslednja izmena:
Prema nekim informacinama, sad će modernizovati 3 DMV, za 3 meseca raspisuju za 20 DMV, cilj je da masovno smanje imobilizaciju kako bi mogli da osiguraju polaske i da dodaju nove polaske tamo gde one saonraćaju. Novi flirtovi dolaze u avgustu navodno, radiće se i elektrifikacija Stalać-Kraljevo sledeće godine pa će po završetku Flirtovi voziti na liniji Niš-Stalać-Kraljevo-Požega

Elektrifikacija Stalac - Kraljevo?
Zar ne bi prvo trebalo remontovati prugu koja je na celoj toj deonici katastrofalna. Za teretne vozove je brzina 20 km/h.

Zar ne bi bilo logicnije da se prvo krene da elektrifikacijom pruge Kraljevo - Kragujevac - Lapovo.

Kragujevac - Lapovo je vec rekonstruisano za Vmaks 100 km/h. Ceka se nastavak rekonstrukcije koloseka Kraljevo - Kragujevac.
Ako bi se ova deonica rekonstruisala i elektrifikovala napokon bi mogao da se uspostavi direktan voz Beograd - Kragujevac - Kraljevo.
Taman ima dovoljno vremena da se dolazak novih EMV poklopi sa vremenom potrebnim za preostalu rekonstrukciju i elektrifikaciju. Dolaskom novih EMV Kraljevo bi napokon moglo da dobije u stalni posed EMV i da uspostavi pouzdan i redovan saobracaj ka pravcu Kraljevo - Cacak - Pozega - Uzice kao i pravcu Kraljevo - Kragujevac - Lapovo - Beograd.
Naravno isto se ocekuje i kada se zavrsi remont i elektrifikacija ka Stalacu sa uspostavljanjem saobracaja Kraljevo - Trstenik - Krusevac - Stalac - Jagodina / Nis.

Prednost koju ima pravac preko Kragujevca je i Fiat. Trebalo bi da u 2024 pocne ozbiljna proizvodnja vozila, obima veceg nego ranije sa Fiat 500. Fiatu treba remontovana i elektrifikovana pruga Kraljevo - Lapovo.
 
Elektrifikacija Stalac - Kraljevo?
Zar ne bi prvo trebalo remontovati prugu koja je na celoj toj deonici katastrofalna. Za teretne vozove je brzina 20 km/h.
U sklopu elektrifikacije radiće se i rekonstrukcija koloseka..
Ovo je u stvari samo deo projekta koji obuhvata rekonstrukciju i elektrifikaciju pravca Stalać-Kraljevo-Rudnica koji finansira EU i čiji je cilj povezivanja Kosovskih Železnica sa Evropom.
"Trainkos" radi trenutno modernizaciju Kosovo Polje-Elez Han (Granica sa Makedonijom) koja bi trebalo da bude puštena krajem ove godine u eksploataciju, nakon toga radiće se ka severu čime bi naš projekat trebao da dobije smisao..
Takodje, rekonstrukcija i elektrifikacija pruge Stalać-Kraljevo bi teoretski mogla da pruži bolju vezu za teretne vozove na relaciji Bor-Bar koji sada idu preko Požarevca, Male Krsne, pa ili preko Lapova ili preko Barske pruge, pak na promenu trase tog voza bi moralo da utiču i rešavanje neki drugih infrastrukturnih smetnji.
Deonica Lapovo-Kragujevac je trenutno sa Vmax 100 km/h, ali ne sumnjam da će vrlo brzo uskoro na 80 km/h, jer su radovi izvođeni od strane sopstvenih sredstava "IŽS"-a, a svako ko i malo poznaje ovu našu železnicu zna da "IŽS" radi radove na nivou "Drži vodu, dok majstori ne odu".
 
А шта је генерисало пару? Горионик тј котао на лож уље?
Tako nekako, prvobitno je radio na ugalj, pa kasnije na naftu, iskreno ne poznajem tačan rad ovih kola, a i generacije koje su znale za rukovanjem su sve manje prisutne..
Inače, tkzv "Energetska kola" su radila do pre 12-13 godina na vozovima u Timočkom rejonu, kačili su se na Madjaricama i lokomotivama 661 koje nisu imale mogućnost grejanja..
Zaječar je u posedu od 661 tamo 2006 imao 232 & 138, za 232 se sećam da je radilo grejanje, a 138 nije imala više tu fukciju i pored tog strogog poseda često se dešavalo da 247 ( ona tada nije bila olakšana), 249, 158, 243 ili 129 budu ovde...
Kod svih lokomotiva serije 641 su se kačila energetska kola bez izuzetka, krajem prve decenije ovog veka krenulo se sa ukidanjem klasičnih vozova i takve scene su bile sve redje, praktično poslednji takvi vozovi su saobraćali na relaciji Prahovo-Negotin-Zaječar (Madjarice su bile nezahvalne pomalo za ostale pruge) i sećam se tih scena iako sam bio "kepec"...
Čak se i sećam svoje poslednje vožnje u klasičnom vagonu na relaciji Negotin-Brusnik, scena tog jednog svežeg sivog Gošinog kupejca sa Kenedi lokomotivom kako polazi sa Brusničke stanice mi je i danas u glavi...:gobb:
 
Malo odstupanje od trenutne diskusije, ali prošlonedeljno iskustvo me podsetilo na ranije diskusije o tome koliko vozova je moguće opslužiti na dvokolosečnoj pruzi, i kako je problem povećati frekvenciju vozova u gradskoj zoni BG ( doduše sad ispada da ionako nemamo voznih sredstava za to).
Uglavnom, na kraju posete Barseloni voz za aerodrom smo čekali na podzemnoj stanici Passeig de Gracia blizu centra grada (presedanje sa metro linije, uz malo duže šetanje podzemnim hodnicima. Nepotrebno je napominjati da je prevoz metroom i prigradskim Rodalias linijama u sistemu integrisanog prevoza, i da važi ista karta - naravno uz poštovanje zona).
Elem, po izlasku na peron, prvo se pojavio putnički voz iz Girone, nakon što je on krenuo, tačno minut i 27 sekundi kasnije na peron je stao lokalni Rodalias voz (na liniji koja ne ide na aerodrom), koji je već bio vidljiv u tunelu, i stao je na kratko na predsignalu stanice dok je prvi voz izmenjivao putnike. Nakon što je ovaj drugi otišao, naš voz za aerodrom je pristigao nakon 3 minuta, a tabla na peronu je najavljivala sledeći za oko 3 minuta (naš je stajao oko minut u stanici).
Tako da meni diskusija da na dvokolosečnoj pruzi kroz NBG nije moguće značajno povećati frekvenciju vozova, ni tada, a ni sada nije baš bila jasna.
 
Malo odstupanje od trenutne diskusije, ali prošlonedeljno iskustvo me podsetilo na ranije diskusije o tome koliko vozova je moguće opslužiti na dvokolosečnoj pruzi, i kako je problem povećati frekvenciju vozova u gradskoj zoni BG ( doduše sad ispada da ionako nemamo voznih sredstava za to).
Uglavnom, na kraju posete Barseloni voz za aerodrom smo čekali na podzemnoj stanici Passeig de Gracia blizu centra grada (presedanje sa metro linije, uz malo duže šetanje podzemnim hodnicima. Nepotrebno je napominjati da je prevoz metroom i prigradskim Rodalias linijama u sistemu integrisanog prevoza, i da važi ista karta - naravno uz poštovanje zona).
Elem, po izlasku na peron, prvo se pojavio putnički voz iz Girone, nakon što je on krenuo, tačno minut i 27 sekundi kasnije na peron je stao lokalni Rodalias voz (na liniji koja ne ide na aerodrom), koji je već bio vidljiv u tunelu, i stao je na kratko na predsignalu stanice dok je prvi voz izmenjivao putnike. Nakon što je ovaj drugi otišao, naš voz za aerodrom je pristigao nakon 3 minuta, a tabla na peronu je najavljivala sledeći za oko 3 minuta (naš je stajao oko minut u stanici).
Tako da meni diskusija da na dvokolosečnoj pruzi kroz NBG nije moguće značajno povećati frekvenciju vozova, ni tada, a ni sada nije baš bila jasna.
Kod nas nije problem u intenzitetu sleđenja, kod nas mogu vozovi teoretski da idu na 3.5 minuta razmaka. Kod nas postoje 2 druga problema:
1) Dužina pruge na kojoj saobraća BGvoz dakle od Batajnice do Beograd Centra. BGvoz staje na svim stanicama dok IC voz samo na novom beogradu. Problem je, čak i da IC prođe batajnicu 3.5 minuta pre no što BGvoz krene iz Batajnice, on će sustići BGvoz koji je krenuo 15 min pre.
2) Pouzdanost. Ti ako isplaniraš na tako gusti takt, sve je okej ako je recimo Novosadska pruga gde je 99 posto vozova na vreme, a zamislis dođe šidski sa 20 minuta zakašnjenja, ili neki međunarodni. Jednostavno za par godina neće biti mesta više, moraće 4 koloseka
 
Poslednja izmena:
Vrh