Šta je novo?

Metro

Чланак из јучерашњих Новости - петак, 30.септембар 2022.
Доста интересантна реченица у чланку: "Градски менаџер је истакао да се за другу линију метро-система, која ће ићи од Миријева до Новог бежанијског гробља и имати 23 станице, у овом тренутку ради идејно решење."

ГРАДЊА ПРВЕ МЕТРО ЛИНИЈЕ ЗА ГОДИНУ: Чучковић - Машина која ће копати тунеле стиже за неколико месеци

Ш. Маровић, 30. 09. 2022. у 10:43

ИЗГРАДЊА прве линије београдског метроа од Миријева до Железника требало би да почне за тачно годину дана, истакао је градски менаџер Мирослав Чучковић на последњој седници Скупштине града.​

 
Машина стиже за неколико месеци. Колико? 11? 6? 3?
Колико се сећам још нису ни потписали уговор, а прави се машина најмање пола године. На транспорт, у овим условима претпостављам да би требало уезти 3 месеца.
 
Kada se pogleda mapa novog metroa, ona ideja kao za Belam, linija Zvezdara - Zemun, treba da se oživi, jer se oni ne preklapaju. Ovaj maetro i kada se završi neće rešiti većinu problema u saobraćaju.


Jedino što bi se možda postojeći tramvaj trebao ukopati od Vuka do Save i kroz Glavnu u Zemunu.
 
Metroa verovatno neće ni biti. Jedini put kada su se Srbi smilovali da započnu gradnju makar nekog metroa, desilo se planetarno njesra koje je sve planove i projekte koji nisu od životnog značaja odložilo na neodređeno. A sa sobom donelo i mnoge veštačke krize, gubitke i dugove (npr za struju). Tako da lično mislim da je ovo bila poslednja šansa da Beograd dobije metro, i da je nepovratno prošla i to je to. Na žalost ili na sreću nekih, bićemo grad bez metroa. Samo se nadam da će onda makar malo uložiti i poboljšati površinski prevoz.
 
Метафизички, кад се нешто баш тако деси, а били на корак (а питање је да ли је било на корак), можда треба схватити као сигнал да се нешто преиспита:
1. Треба ли уопште такав
2. Или овај укопани трамвај је био по мери Београда иако није био "прави" тј "тешки"
 
Kada se pogleda mapa novog metroa, ona ideja kao za Belam, linija Zvezdara - Zemun, treba da se oživi, jer se oni ne preklapaju. Ovaj maetro i kada se završi neće rešiti većinu problema u saobraćaju.


Jedino što bi se možda postojeći tramvaj trebao ukopati od Vuka do Save i kroz Glavnu u Zemunu.

Изгледа да ћемо да се кајемо због лаког метроа и да га правимо га од блата, јер тешки овим темпом неће ни до средине века, већ се у старту померају рокови а ништа пипнули нису. Биће то укратко један велики ФЕЈЛ као онај у Солуну што копају већ 20 година. Иако је и БЕЛАМ проблематичан систем, барем има смислену трасу и покрива велике преседачке тачке (Вуков споменик, Теразије/Трг Републике, Ушће, Општина НБГ, Земун). Уместо полу-независних траса, трамвајских тунела, пре-метроа и осталих планова задњих деценија добили смо као и увек једно велико ништа. Овај последњи метро ће се највише обити о главу јер после великих очекивања дође још веће разочарење.

Мени се конректно не свиђа што су замислили БЕЛАМ на постојећој трамвајској инфраструктури у БКА (у осталим фазама у Пожешкој и Јурија Гагарина ако се не варам) што би значило да смањујемо и уништавамо трамвајску мрежу, уместо да буде супротно и да склањамо аутобусе са улица којих ионако нема довољно да покрију све линије.
Не бих се бунио томе у случају да надоместе трамвајску мрежу из БКА и осталих улица у неким другим деловима града (на НБГ рецимо). Друга ствар је што линија не би била независна али би свакако значајно скратила време путовања у тунелу Вуков споменик - Бранков мост као и на НБГ јер би метро возио већим делом на вијадуктима изнад нивоа улице. Овакав систем би временски могао много брже да се реализује, Београд је дошао до те фазе у саобраћају да треба да прихвата само ургентна решења а не да се људи још две деценије клацкају аутобусима.
 
Изгледа да ћемо да се кајемо због лаког метроа и да га правимо га од блата, јер тешки овим темпом неће ни до средине века, већ се у старту померају рокови а ништа пипнули нису. Биће то укратко један велики ФЕЈЛ као онај у Солуну што копају већ 20 година. Иако је и БЕЛАМ проблематичан систем, барем има смислену трасу и покрива велике преседачке тачке (Вуков споменик, Теразије/Трг Републике, Ушће, Општина НБГ, Земун). Уместо полу-независних траса, трамвајских тунела, пре-метроа и осталих планова задњих деценија добили смо као и увек једно велико ништа. Овај последњи метро ће се највише обити о главу јер после великих очекивања дође још веће разочарење.

Мени се конректно не свиђа што су замислили БЕЛАМ на постојећој трамвајској инфраструктури у БКА (у осталим фазама у Пожешкој и Јурија Гагарина ако се не варам) што би значило да смањујемо и уништавамо трамвајску мрежу, уместо да буде супротно и да склањамо аутобусе са улица којих ионако нема довољно да покрију све линије.
Не бих се бунио томе у случају да надоместе трамвајску мрежу из БКА и осталих улица у неким другим деловима града (на НБГ рецимо). Друга ствар је што линија не би била независна али би свакако значајно скратила време путовања у тунелу Вуков споменик - Бранков мост као и на НБГ јер би метро возио већим делом на вијадуктима изнад нивоа улице. Овакав систем би временски могао много брже да се реализује, Београд је дошао до те фазе у саобраћају да треба да прихвата само ургентна решења а не да се људи још две деценије клацкају аутобусима.
Obrni okreni, ono "tramvajem u 21. vek" ostade kao kletva sto nam se vraca.
Ovde bih se potpuno slozio za urgentna, brza resenja koja ce da (pa i makar 20%) poboljsaju saobracaj. Ova cela saga sa Beogradom i infrastrukturom dodje kao kada imate stari stan koji hocete da renovirate, sve cevi da promenite, ali nemate para da skidate plocice, busite zid, stavljate nove, vec vadite one plasticne zelene cevi napolje da vire, kalemite neka privremena resenja, delimano cesme, itd. Cini mi se da je i mozak ljudi sto planiraju strategiju grada (ako postoje takvi) isti takav.
 
Mislim da bi neka laka železnica sa boljom rutom, i nezavisnom trasom po centru i gustiim delovima, ali sa više linija bila bolje rešenje nego jedna verovatno beskorisna metro linija.

Beograd je jako raštrkan i neće ni tri linije moći da pokriju grad. Opet nijedan pravac nije toliko opterećen da će se koristiti u punom kapcitetu.

Tako nešto je priča Vukan Vučić koga smo svi mi ovde pre desetak godina pljuvali…

Mislim da ce Beograd zbog podzemnih voda imati jedne od najskupljih linija u Evropi, tako da će se izgradnja metroa odužiti u 22. vek.
 
Треба трамвај учинити ефикаснијим - једноставнијим преласцима реке, укопавањем пруге од Немањине до Аутокоманде, Вука и Старине Новака као и ширење траса, по НБГ, до Земуна, Дунавском, дуж Деспота Стефана и од Славије до Теразија.
 
Kako ukopati prugu u Nemanjinoj i Bulevaru oslobođenja?
Inače, ispod Nemanjine teče potok. Ne znam kakvo mu je stanje sada, ali nekad je tekao. A Slavija je bila močvara, barica, gde se onaj potok iz MML račvao, pa je jedan krak išao niz Nemanjinu. Za Dunavsku nisam razmišljao. Osim ako se misli na onu ideju da tramvaj ide trasom nekadašnje pruge oko Kalemegdana. Što bih takođe podržao ali od toga se odustalo.

Širenje tramvaja po Novom Beogradu uvek podržavam. 😁(y)

Za Slaviju sam još odavno rekao da će pre ili kasnije nešto na njoj morati da ode pod zemlju - ili kolovozi ili pešaci. Ali i ova vlast kao i sve prethodne u 200 godina voli da odlaže gorke i kompleksne poduhvate, pa se tako i to stavilo u drugi plan na narednih 20 godina izgradnjom fontane koju sigurno neće sad da kopaju i razmeštaju narednih XY godina.
S tim što nikad nisam ni u jednoj varijanti razmatrao da tramvaji odu pod zemlju tamo. Čak i kada bi kolovozi bili podzemni, tramvaje bih ostavio na površini. Previše petljancija i mogućih problema bi nastalo kada bi oni bili sprovedeni u podzemni kružni tok.
 
Poslednja izmena:
Нажалост свака, али баш свака прича и свако појединачно обећање политичара из Града се завршило неславно. Све се као нешто чека, боље време, више пара, инвеститори из иностранства, цртање нових траса по стоти пут итд. Што се дуже чека то ћемо све мање од београдског метроа видети.

Паразитски, партократски и неписмени систем једноставно већ деценијама није компетентан да изведе овај пројекат као што ни демократе нису могле да изнесу БЕЛАМ до краја, мислите ли да ће ова скупина циркузаната (који и даље халуцинарају и цртају линије у непостојећим насељима на Макишу које ће да зида Карић) да изгради две линије тешког метроа, не умеју ни тендер за тролејбусе да распишу?
Ово је право ''хвала'' Београђанима после сваких избора, само ви овчице гласајте да можемо да поставимо још пет директора и гомилу нестручних кадрова у предузеће коју никакву сврху нема.
 
Mislim da bi neka laka železnica sa boljom rutom, i nezavisnom trasom po centru i gustiim delovima, ali sa više linija bila bolje rešenje nego jedna verovatno beskorisna metro linija.

Beograd je jako raštrkan i neće ni tri linije moći da pokriju grad. Opet nijedan pravac nije toliko opterećen da će se koristiti u punom kapcitetu.

Tako nešto je priča Vukan Vučić koga smo svi mi ovde pre desetak godina pljuvali…

Mislim da ce Beograd zbog podzemnih voda imati jedne od najskupljih linija u Evropi, tako da će se izgradnja metroa odužiti u 22. vek.

Овај план из 2004. је био веома практичан, комбинација лаког метроа/ трам-воза и трамвајске мреже која је требало да функционише као једна целина. На независним трасама лаког метроа касније би могао да се надогради тешки метро и да се прошири мрежа у каснијим фазама.

1761008_23-Belam-2004.jpeg


Зашто се тако олако одбацио овај план, није ми јасно, можда зато што никада није ни био озбиљно разматран. А било је савршених прилика да барем започну реализацију БЕЛАМ-а. Рецимо 2010. када су реконструисали БКА говорили су да је остављена могућност за инфраструктуру БЕЛАМ-а, што не знам колико је тачно. Зашто онда тада одмах није проширен колосек ако су реконструисали целу улицу и обећавали да ће туда да прође прва линија ? Зашто приликом изградње моста на Ади нису поставили широки колосек већ су оставили све голо и ту сада пролазе трамваји брзином 30-40 кмх.
Нико ништа није пипнуо већ пола века на увођењу брзих шинских система, лаж о београдском тешком метроу постала старија од свих нас заједно...
 
Паразитски, партократски и неписмени систем једноставно већ деценијама није компетентан да изведе овај пројекат као што ни демократе нису могле да изнесу БЕЛАМ до краја, мислите ли да ће ова скупина циркузаната (који и даље халуцинарају и цртају линије у непостојећим насељима на Макишу које ће да зида Карић) да изгради две линије тешког метроа, не умеју ни тендер за тролејбусе да распишу?
Neće sazidati dve. Sazidaće samo ovu jednu besmislenu od Makiša do Ade Huje preko BNV.
 
Kao sto je @Bender Rodriguez rekao, ne znam gde bi ukopali to izmedju Nemanjine i AK.
Takodje, ne zaboravite da ova ekipa ni jedan obican tramvajski most ne moze da resi, kamoli da se uhvati u kostac sa novom idejom zvana BELAM. Samo marketinski bi trebalo dosta vremena da se opere prica o prelasku sa teskog metroa na BELAM, plus svi ugovori do sada potpisani, itd itd. Pa tek onda ispocetka planiranje. Kako god okrenemo, mislim da ce na kraju od svega toga biti - nista.
 
Koliko je laki metro i ukpani tramvaj jeftiniji od klasicnog?
Da li je razlog za nizu cenu iskljucivo manji gabarit svega ili ima jos nekih faktora?

Laki metro/ukopani tramvaj mogao bi lakse da se radi po fazama.
Recimo, zamislmo da negde u 27 Marta ili Dz, Vasingtona tramvaj modje da udje u tunel i izadje kod Save i predje na NBGD.
 
Теоретски, укопани трамвај кроз центар се надовеже на постојећи ван центра и у толико се брже пушта у употребу.
Ако је спорно укопавање Немањине, онда лепо направити и трећу тунелску цев у продужетку новог Савског моста за трамвај, али да се попне испод нивоа Теразија, и да иде испод Кнеза Милоша до Славије и испод Трга републике до Деспота Стефана. Укопати још деоницу у Београдској до малог Таша, у булевару Краља Александра од Скупштине до Вука и у Булевару ослобођења од Славије до Франша (најидеалније и на Славији укопати трамвај да имамо кружни ток без шина).
 
koliko je poprecni presik tramvajske cevi manji od zeleznicke cevi
 
Стари трамвајски тунел у Братислави из 40их је широк 11 а висок oкo 6 метара. Имали смо негде на форуму планове нашег метроа са димензијама цеви.
 
Niste mi jasni sa tolikim ukopavanjima, sve zvuči kao kada bi neko uzeo da pretvara i modifikuje staru Ladu Rivu da liči na Chrysler 300C i potrošio brdo para, vremena, živaca i truda na to umesto da u startu odvoji 25.000$ ili koliko već košta i završi s time.

Već imamo primere u građevinarstvu gde se više isplati srušiti nešto staro pa napraviti ga iznova, nego petljati oko njega u beskraj. Isto je i sa idejama o ukopavanju tramvaja duž ulica gde mu ama baš ništa ne fali i ovako. Osim možda bolje regulisanih saobraćajnica i semafora.

Da neko pominje podzemno ukopavanje do Prokopa (pa da zameni nikad suđeni metro), ili npr da se sprovede podzemni krak iz Rakovice ka Makišu, ili tako nešto... to bih razumeo. Ali ovo pretumbavanje pola grada da bi se ukopale šine mi uopšte nije jasno.

Ljudi na temi ''Stari Savski most'' besne na činjenicu da (više, zbog BnV zgradurina) ne mož' da izgradiš novi most na mestu starog a da prethodno ne srušiš stari, i besne na činjenicu da za gradnju mosta treba bar 2 godine strpljenja, gužvi i žrtvovanja... a ovde se priča o ukopavanju tramvajskih pravaca po centru kao da se radi o spuštanju ivičnjaka. A zapravo bi trajali duže i ''boleli'' grad više nego te 2 godine bez SSM.

Pogotovu imajući u vidu da Beograd prethodnih decenija uopšte nije nigde planirao i predviđao ukopavanje tramvaja, pa tako i u jednoj Višnjičkoj se vidi da je rađena i planirana sa idejom da tramvaji budu na površini, a ne ukopani. Isto je i sa Novim Beogradom, bar po onome što ja vidim i što znam. Planirani su da voze na površini, u sredini bulevara, a ne da se ukopavaju.


Kažem, ja, od Lade Rive Chrysler 300C. Al ajd to, nego onaj bes i histerija do neba kad se pomene rušenje SSM i 2 godine potrebne za izgradnju novog mosta koji je apsolutno neophodan i potreban gradu... a ovde se planira pretumbavanje 20 km najopterećenijih ulica u centru da bi se ukopale šine. Ne znam, meni je sve to malo...
roto.jpg
 
Poslednja izmena:
Vrh