Šta je novo?

Metro

Kako nemamo nasleđe sa ciglama, pa kalemegdansko podzemlje je od cigle. Baš je fora što su se autorke setile sa tim da povežu izgled stanica. Odlično mi je što nećemo dobiti hladne mermerne sarkofage.
 
rimski-bunar-3.jpg
 
Овај одабир материјала би био одличан за нпр. ону несрећну пасарелу код Бетон хале, или ограду стазе до реконструисане чесме Мехмед паше Соколовића, али ће на Тргу републике, код Сајма и на Савском тргу баш да одудара, и не толико због избора материјала, колико због самог дизајна портала. Мислим да је битиније да се споља станице уклапају у околину, унутрашњост може без проблема да буде овако уређена са неким корекцијама (мање црнине, јасније информационе табле и монитори, ћирилица).
 
@Vox91 Tačno.

Plus, ne vidim čemu sad taj argument (sa prošlih strana) ''da li su fasadne cigle deo našeg nasleđa i kulture?'' :LOL:

Emmm... pa koliko ja znam, 1920. ni Moderna i Streamline arhitektonski pravci nisu bili deo našeg nasleđa i kulture pa postadoše. Eno jedan veliki primer tik pored Mostara, ne mož' ga promašite. Eno drugi malo manji primer ispred Zemunskog parka. Eno treći u Novom Sadu...
Ni to nekad nije bio deo našeg nasleđa i kulture (uglavnom bazirane na udžericama i prizemljušama) pa eto, postade. U nekoj meri.

Drugo, samo to vatanje za prizor cigle u arhitektonskim rešenjima mi je baš nekako cepidlačenje. Ne gleda se ništa drugo, svi se samo u'vatiše cigle i njene boje.

I treće, stvar postaje još smešnija i apsurdnija kad se setim koliko se po forumu naricalo zbog ''demitara'', ''krmača'' i svih tih zgrada i objekata sa demit fasadom, panelima, golim betonom, ovim onim... a sad kad imamo priliku em da ponovo usvojimo i raširimo nešto popularno u svetu, em funkcionalno, em lepo... sad odjednom nastaje frka jer nije kao u: Ljubljani / Beču / Antverpu / Beverli Hilsu... :rolleyes:

* Znam da neki od navedenih gradova nemaju metro stanice, govorim u prenesenom značenju misleći na tu ovdašnju naviku da ''vidi žaba kako se konji potkivaju, pa bi i ona da proba'' i da je ''trava uvek zelenija izvan granica''.



Mi bre ovde ne možemo kršteni podzemni prolaz, stepenište i nadstrešnice da dizajniramo, napravimo i održimo već 50 godina. A ovde se ljudi sablažnjavaju i padaju u nesvest što BG metro stanica neće biti baš nalik onoj u Moskvi nego ''samo'' nalik onoj u Štokholmu. E jes' katastrofa bogme, ne znam kako ću da živim sa takvim stanicama. Z'bano brate.
i-see-really.gif
 
Одлично спомињање подземних пролаза. Ко нам гарантује да ће одржавање метро станица бити на вишем нивоу од одржавања станица БГ воза и подземних пролаза по граду?
 
Zato što ovaj metro prave Braća Inc. za svoj Diznilend i zato što im je jedan od glavnih političkih aduta za skupljanje odnosno održavanje glasova.
Drugo, imamo i podzemni deo stanice Vukov spomenik koji je dokaz da može to da se održava, ako postoji dovoljno političke volje i pritiska. Jeste zato već 10 cm nakon kraja njegove teritorije raspad i svinjac, ali ono što je pod ingerencijom Srbija voza ili kako god li se već zove kolosalni železnički aparat najveće železničke sile i železničkog čvorišta sveta... (iskreno, briga me više, ko i za imena ulica, svakih 10 godina novi nazivi, nova imena, nove firme, nova istorija... a sve uvek isti k...) Elem, dakle, sve što je pod njihovom ingerencijom kod Vuka, i za šta postoji pritisak i nadzor, to se uredno održava. Dakle, moguće je.

A ako ćemo uvek za sve da polazimo od toga ''šta ako'' onda bolje da nikad ništa veće od jednospratnica ni ne započinjemo. Eno prethodnih 50 godina su isto tako počinjali sa ''ali šta ako...'' i na kraju za 50 godina napraviše - 0, slovima : N.U.L.A. metara metro tunela i metro stanica.

I što sam rekao na temi već X puta, i reći ću opet, samo zato što ljudi opet teraju svoje priče i to u oblake i fantazije a ne osvrću se na suštine pa im sad i fasadna cigla bode oči a da je samo staklena nadstrešnica kukali bi o siromaštvu i skromnosti - da ti slepci prethodnih 50 godina nisu uspeli da spucaju brda para i vremena a da na kraju ne materijalizuju ni jedan jedini metar metro tunela ili stanica... ne bismo sad bili u ovoj situaciji i ne bi nam sad umesto njih Braća In. pravila metro po svojoj meri, a našim parama.
 
Poslednja izmena:
ali ono što je pod ingerencijom Srbija voza ili kako god li se već zove kolosalni železnički aparat najveće železničke sile i železničkog čvorišta sveta... (iskreno, briga me više, ko i za imena ulica, svakih 10 godina novi nazivi, nova imena, nove firme, nova istorija... a sve uvek isti k...) Elem, dakle, sve što je pod njihovom ingerencijom kod Vuka, i za šta postoji pritisak i nadzor, to se uredno održava.
Infrastruktura železnice Srbije, Beogradčvor i udruženje SMART planera tj JKP Beogradski metro i voz :)
 
Биће занимљиво преседање код Панчевачког моста. :)
 
Infrastruktura železnice Srbije, Beogradčvor i udruženje SMART planera tj JKP Beogradski metro i voz :)
Eto. Hvala na podsećanju. XD

Jugoslovenske železnice, ŽTP, Železnice Srbije, Sveto trojstvo... Svakih 10 godina nove ulice, nove firme, nove države, novi grbovi, nove zastave, novi udžbenici, nova istorija... a u srži svega isti problemi i isti truleži.
 
Iskreno, ja sam se samo nadao da neće da prave najobičnije metalne nadstrešnice sa stepeništima a la Sajam i Vukov spomenik. Theeee Vukov spomenik :grand:, onaj koji nam je 20 godina bio san snova a ulazi mu čak i 1996' bili jedva malo raskošniji od ulaza u podzemne prolaze kod Sajma, sad kad bolje pogledamo i razmislimo. Ne govorim o podzemnom delu, nego o ulazima.
Sada (vam) se ovde nudi nešto što će biti em tipizirano / standardizovano, em prepoznatljivo, em poprilično ukrašeno i stilizovano u odnosu na sve što smo navikli i očekivali... a vi ovde sečete vene jer nije onako kako ste zamišljali ili videli u Moskvi ili Njujorku. Ok, svako ima pravo. Samo, ne znam šta ste očekivali, da svaka stanica bude muzej? :unsure:
Ja nisam očekivao da ću da imam utisak kao da sam u tržnom centru okružen kafićima, a još manje da ispred svake stanice mora da bude kaldrma.

Nego ljudi ovde uvek imaju neki svoj svetski model grada na koji se lože i ugledaju po pitanju svega - neki na Beverli hils stajl života sa sve automobilčinama na sve strane, neki na na Ljubljanu veličine naše Marakane, neki na Beč sa # šemom saobraćajnica i JGP, neki na ravnu i prostranu Holandiju tj njene ruralne delove... ma mislim sve uporedivo sa Beogradom ko Dačija Duster i Ferari... i onda kad ne dobiju to što su zamislili bude sve i svašta. Ni prvi ni poslednji put.
Slažem se. Nikada nisam bio za to da Beograd treba da liči na druge gradove, već da bude svoj i jedinstven, tj. ovakav kakav je sada, da ne degradira još više, već da pojedine delove grada unapređuje, ali zaista, a ne da ih degradira zamislima koje se vide kao unapređenje. Pogotovu što imam utisak da se dosta stvari koje stranci hvale, naši svojski trude da unazade, a sve pod izgovorom kako se grad prilagođava strancima, jer eto mi u Beogradu živimo jedino i isključivo od turizma.

Kada kritikujem neke stvari, to je zato što smatram da može bolje da se uradi i da se povede računa o nekim stvarima, umesto što se štancuju novotarije koje treba da glume da je nešto fensi i in, a ustvari iz istog izbija jeftinoća, i za moje poimanje, ružnoća. Da ne pričam o drugim pratećim stvarima. To ne znači da ne mogu nikako da se naviknem i nijednu novogradnju prihvatim.
 
Poslednja izmena:
Pa bolje atmosfera kafića nego onoga što imamo kod Sajma. Čak i sad kad je kao sređeno.
Ne znam za vas, ali ja ću to da koristim da silazim u metro. Ne da idem u obilazak kulturoloških blaga. Istina, lepo bi bilo da imamo ono što imaju Moskva, Budimpešta, London... Ali jbg, da se na vreme radilo i postepeno, možda bismo sad imali. Ovako sad u hitnosti a stisci sa parama, moraće ovako.

A za kaldrmu se slažem, samo će ometati osobe u kolicima, roditelje s decom, osobe sa koferima... Mada, verujem da je to jedan od onih elemenata rendera i rešenja koji će se verovatno na kraju zameniti nečim drugim. Verovatno asfaltom ili behatom pločama.
 
@Vox91 Tačno.

Plus, ne vidim čemu sad taj argument (sa prošlih strana) ''da li su fasadne cigle deo našeg nasleđa i kulture?'' :LOL:

Emmm... pa koliko ja znam, 1920. ni Moderna i Streamline arhitektonski pravci nisu bili deo našeg nasleđa i kulture pa postadoše. Eno jedan veliki primer tik pored Mostara, ne mož' ga promašite. Eno drugi malo manji primer ispred Zemunskog parka. Eno treći u Novom Sadu...
Ni to nekad nije bio deo našeg nasleđa i kulture (uglavnom bazirane na udžericama i prizemljušama) pa eto, postade. U nekoj meri.

Drugo, samo to vatanje za prizor cigle u arhitektonskim rešenjima mi je baš nekako cepidlačenje. Ne gleda se ništa drugo, svi se samo u'vatiše cigle i njene boje.

I treće, stvar postaje još smešnija i apsurdnija kad se setim koliko se po forumu naricalo zbog ''demitara'', ''krmača'' i svih tih zgrada i objekata sa demit fasadom, panelima, golim betonom, ovim onim... a sad kad imamo priliku em da ponovo usvojimo i raširimo nešto popularno u svetu, em funkcionalno, em lepo... sad odjednom nastaje frka jer nije kao u: Ljubljani / Beču / Antverpu / Beverli Hilsu... :rolleyes:

* Znam da neki od navedenih gradova nemaju metro stanice, govorim u prenesenom značenju misleći na tu ovdašnju naviku da ''vidi žaba kako se konji potkivaju, pa bi i ona da proba'' i da je ''trava uvek zelenija izvan granica''.



Mi bre ovde ne možemo kršteni podzemni prolaz, stepenište i nadstrešnice da dizajniramo, napravimo i održimo već 50 godina. A ovde se ljudi sablažnjavaju i padaju u nesvest što BG metro stanica neće biti baš nalik onoj u Moskvi nego ''samo'' nalik onoj u Štokholmu. E jes' katastrofa bogme, ne znam kako ću da živim sa takvim stanicama. Z'bano brate.
i-see-really.gif
Nit' je "cigla look" za svaku stanicu, nit je "mermerni sarkofag".

P.S.
Meni se sviđa kako je ispala fasada "Mia Dorćol", iako je mnogima :rolleyes:

Pa bolje atmosfera kafića nego onoga što imamo kod Sajma. Čak i sad kad je kao sređeno.
Ni jedno ni drugo.

Ne znam za vas, ali ja ću to da koristim da silazim u metro. Ne da idem u obilazak kulturoloških blaga. Istina, lepo bi bilo da imamo ono što imaju Moskva, Budimpešta, London... Ali jbg, da se na vreme radilo i postepeno, možda bismo sad imali. Ovako sad u hitnosti a stisci sa parama, moraće ovako.

A za kaldrmu se slažem, samo će ometati osobe u kolicima, roditelje s decom, osobe sa koferima... Mada, verujem da je to jedan od onih elemenata rendera i rešenja koji će se verovatno na kraju zameniti nečim drugim. Verovatno asfaltom ili behatom pločama.
To što ću nešto da koristim da bih otišao na metro, ne znači da ne treba da iznosim mišljenje o izgledu. Jer iako koristim Vukov spomenik ili kao podzemni prolaz ili da odem na BG: voz, to ne znači da sad treba da okrenem glavu i pravim se da ne primećujem da izgleda kao scenografija postapokaliptičnog horor filma.
 
Poslednja izmena:
Nit' je "cigla look" za svaku stanicu, nit je "mermerni sarkofag".
Slažem se i sa time, ali razumem logiku iza ovoga da sve stanice međusobno liče. Logika i namera je verovatno da budu na neki način standardizovane odnosno uniformisane, tako da se lako prepoznaju i ugledaju izdaleka. Ono, kao što imamo uniformna stajališta BG javnog prevoza na 80% lokacija, da imamo uniformna stajališta i metroa. Ja razumem i taj ugao gledanja i onaj drugi ugao gledanja, kao npr u Budimpešti, da svaka stanica bude svet i umetnost za sebe. Dakle meni je ok i jedno i drugo. Samo ne kukam što je u ovom slučaju kod nas izabrano ovo prvo.

Štaviše, biću iskren - kad sam pomislio o tom aspektu uniformnosti, druga stvar koje se setih je kako bi bilo da je neko predložio rešenja sa onim vertikalnim zelenilima koje sam predlagao na temi Pešačke zone. Reko eto, kamo sreće, te stanice bi mogle da budu pune tih zelenila i da baš time budu odlika Beogradskog metroa, da BG metro bude poznat po njima. Međutim, onda se setih - zelenilo, bilo prirodno bilo veštačko, em što traži malo više održavanja (čak i veštačko, ako se otkine ili šta god), em skuplja prašinu, bacile, čađ... A tu će da budu veliki prometi ljudi i nije baš lako izaći s time na kraj. Onda pomislih na zidove sa pločicama - može, standardno rešenje, mada neka ima tendenciju da podseća na bolnice (primer Londonski, sa onim kupatilo-pločicama XD ). Onda pomislih na beton - naaah, previše hladno. Zatim na metalne panele - praktično i jeftino, ali malo... spartanski, ko da si u nekoj vojnoj bazi ili laboratoriji.

I na kraju kad uporedim sve to sa ciglom, odnosno fasadnim ciglama, oblogama u obliku cigle, kako god se zove i kako god se izvodi... shvatim da to i nije tako loše.
Mislim... može svašta, može i mermer, može i granit... Može i malahit... Samo, kao što svi znamo, nismo mi Moskva ni po budžetu ni po raspoloživosti vremena. Sad bi neko reko ''pa šta, pa ionako će da spucaju 4 milijarde u ovo, to je samo po sebi previše...'' Pa hoće, da. Ali verujem da bi sa raskošnijim stanicama bilo još više od te 4 milijarde.

I opet, ova varijanta će učiniti da BG metro, makar njegove stanice, ne budu još jedan u svetskom nizu gde 80% izlaza liče jedni na druge (čitaj: metalni ili betonski stub, oko njega staklo ili ograda, i iznad metalni krov). Nego će ipak imati neku odliku i prepoznatljivi dizajn i izgled.

Razlike u mišljenjima i ukusima razumem, i ok mi je da neko prosto ne voli i ne želi tu boju cigle, tu teksturu, taj raspored, ili šta god. Ali brate ovde ispade da će ovo kod nas da bude katastrofa i ruglo, a inače su širom sveta ulazi i izlazi u metroe sve raskoš do raskoši. :rolleyes: Pa neće baš biti. Eno iznad linAk pa uporedite i sami. Ok same hale perona, tu znamo da ima svakakvih remek dela u Budimpešti, Moskvi, Petrogradu, Njujorku... Ali Beograd ovde ima priliku da se istakne i u pogledu nadzemnih komponenti i izgleda. A to se ovde dočekalo ko da je predložena ne znam ni ja kakva grozota. E to je ono što mene iritira. I što su u tome najglasniji ljudi koji na drugim temama i problematikama koje muče ovaj grad - ćute. Uopšte ih ni ne zanimaju. Nema ih, prosto ne zanimaju ih gorući problemi grada. A ovde haos i cirkus zbog ulaza u metro sa ciglama. Pa daj bre... :rolleyes:


Što se Mia Dorćol tiče, mislim da većini ljudi samo smeta što je tako tamna. Meni je drago kad vidim zgrade sa fasadnom ciglom u Beogradu, pa mi je tako drago i što se ona izgradila. Samo mislim da je trebalo da bude malo svetlija. Ali ok mi je i ovako.


Poslednji pasus mi samo nije jasan, tj nisam baš razumeo šta si hteo da kažeš.
 
Poslednja izmena:
@Bender Rodriguez

Ne bih rekao da se Vuk održava, jesi li svratio do toaleta? Vuk je izgrađen od postojanih materijala koji se teško habaju i tu je ključ pristojnog izgleda i posle četvrt veka. U prevodu gde god nije mermer i granit škripi sa "održavanjem".

U kontekstu metroa i stanica koje su aktuelne, opeka je zahvalan materijal i daje neku toplinu ali mislim da se ne uklapa lokacijski duž cele trase.
 
Nisam, ne znam kad sam zadnji put bio u javnom toaletu. :D Ne računajući možda na Adi leti bajsem ili tako nešto kad sam u rekreaciji. Ali ovako u svakodnevnici, gotovo nikad ne idem u njih.

Verujem da stanje nije idealno, ni ne očekujem da je sve tamo 100% savršeno. Ali evo sad da odemo do podzemnog dela Vukovog spomenika (samo da ne zatvaraju one kretenske rešetke :D ) videli bismo da taj deo u nadležnosti... ma nek ide sve dođavola, zvaću ga ŽTP iz inata svim prekrajačima istorije :ROFLMAO:... izgleda kao solidna prosečna stanica nekog Evropskog grada.

Poenta dakle nije da li je 85, 90 ili 100% sve cakum pakum, nego da može da deluje svetski i da ima neki nivo održavanja.
Došljak je izneo sumnju da li će se nove stanice metroa održavati kad nam podzemni prolazi izgledaju kao podrumi Černobilja.
Moje mišljenje je da hoće. Prvo, zbog pomenutog iskustva sa Vukovim spomenikom. A drugo, zato što će postojati jak politički interes za to.

I opet kažem, ovo što sam video na renderima možda nije savršeno i ne ispunjava svaku želju svakog člana ovog foruma (ciničan sam naravno, jer je to nemoguće) ali je mnogo bolje od onoga što sam ja zamišljao i očekivao kad sam čuo da će da dizajniraju i biraju spoljašnji izgled stanica.
 
Poslednja izmena:
Pa nema nikakav nivo održavanja u tome i jeste problem, kažem ti svrati do toaleta i biće ti jasno. Zato i insistiram u našim okolnostima na upotrebi što kvalitetnijih materijala koji se eventualno ali eventualno mogu prebrisati :)

Došljakova sumnja je sasvim opravdana.
 
Dobro, toalet je katastrofa. Kao i svaki ne-kućni toalet u Srbiji. Namerno tako pišem, pošto u Srbalja, samo sopstvena, lična WC šolja dobija pažnju i čišćenje, a kod mnogih čak ni ona.

Kakvo je stanje ostatka stanice? Koliko ima sličnosti između ove dve slike?
ep_vukov_spomenik_1.jpg

podzemni-prolaz-terazije-urusava-se-plafon-mondo-goran-sivacki-24.jpg

Jedva do nimalo. Zaključak?
Moguće je. Ostvarivo je. I verujem da će biti tako.

Po peti put - zato što postoji odnosno postojaće dovoljan politički interes i pritisak.
 
Meni Vukov spomenik, ili Prokop baš i nisu primeri oku ugodnih stanica. Sve je to hladno, depresivno i turobno. Tolike pare su slupane u Vukov spomenik, a ne koristi se ni 20% od planiranog. Preduboka i nepraktična stanica, dok siđeš dole zaboraviš gde si krenuo. Zato mi se i sviđa dizajn planiranih metro stanica, neka i liče na kafiće i vinske podrume, bar će ljudima biti prijatno. Što je veoma važno, a što, čini mi se, arhitekte često zanemaruju. Treba uvek da pođu od toga kako će se ljudi osećati dok koriste objekte koje oni grade. Lako je nacrtati kule i gradove, ali treba biti i psiholog i proniknuti u ljude, zbog kojih se uostalom sve to i gradi.
 
Zato i insistiram u našim okolnostima na upotrebi što kvalitetnijih materijala koji se eventualno ali eventualno mogu prebrisati
Ovo mogu da razumem sa aspekta logike i funkcionalnosti, i da se sutra tako nešto sprovede, ja bih prvi stavio prst na čelo i rekao si ''dobro, jeste ko bolnica, ali bar će biti otporno i lako za održavanje''. Spartanski je, ali će da traje i da dobro služi i da malo košta.

Ali na stranu ti i ja. Ajde zamisli da se u Beogradu naprave stanice sa ovakvim zidovima:
IMG_8263.jpg

Pa pola ovdašnjeg podforuma bi iseklo vene od muke. :D

To i jeste moja poenta svo vreme - šta god se osmisli, biće ''epa jbg, ja ne volEm jer nije kao moj Beč / Malibu / Njujork / Moskva''.
A za to vreme forum brate prepun tema o gorućim problemima koji Beograd pretvaraju u svinjac i favelu i 70% ljudi koji se javljaju na ovoj temi, su potpuno kul s time. Nit čitaju, nit pišu, nit prijavljuju... Bole njih. Cigla, mermer ili beton na stanicama metroa su najvažnija stvar o kojoj trenutno treba da odlučimo. A i to ćemo odlučiti nikad, pošto 30 ljudi, 50 ćudi, 100 želja. :LOL:
 
Složiću se sa 2 stvari:
Previše je bio kratak rok od 8 nedelja da se projektuju tolike stanice pogotovu nivo detalja koji je tražen. Za to su potrebne ekipe arhitekata jer pojedinac teško da može to da izgura.
Zato se i prijavilo samo 5 učesnika i logično je da su svi dobili nagradu jer je bilo ukupno 5 nagrada.

Druga stvar koja meni smeta je korišćenje opeke na svim stanicama, tu se slažem sa Igorom da je preterano i da neke stanice neće biti u kontekstu sa lokacijom.

Ali dobro, skoro sam siguran da ovo uopšte nije konačni izgled i biće tu prostora da se rešenja unaprede.

Ja nisam učestvovao jer prosto nisam imao vremena a vidim da je projektni zadatak ipak bio daleko slobodniji i interesantniji nego samo farbanje zidova i postavljanje keramike na već projektovanim stanicama kao što se nagadjalo na početku.
 
Imao sam zadovoljstvo da dam izjavu za Kurir TV u ime Po meri metroa, prilog će biti emitovan danas. Naš stav je da je konkurs za dizajn metroa stanica estetka a ne funkcionalna stvar i da to što prva linija ne pokriva Prokop i Klinički centar Srbije neće zameniti ni najlepša stanica na svetu.
 
Pa tamo gde postoji dovoljno interesa i pritiska, tu je normalno. Tamo gde ne postoji, tu je raspad.
U slučaju ovog metroa, postojaće i pritisak i interes, jer em što će da ide ispod bratskog Diznilenda, em što će da im bude jedan od glanvih političkih aduta i čeda.
 
Vrh