Šta je novo?

Metro

Причам данас са кумом преко телефона, иде човек са посла и чека 16 у Деспота Стефана да би стигао до општине НБГ где преседа на 611 за Добановце, каже чекао 20 минута 16, на НБГ му побегао 611 док је изашао из 16 и следећи чека 20 минута. Кажем му па добро, биће метро ту близу у Цвијићевој, таман да идеш с њим до железничке па да преседаш на метро за НБГ... а он ми рече шта, да преседам три пута? Па то је глупост.
 
Pazi, ako uvidi da će preko metroa da stigne za 10-20 minuta brže (a ovako je čekao 40 minuta oba autobusa), naravno da će da ode na metro.
 
'Oće to. Lično sam u više navrata imao situacije da su ljudi znali da mogu brže da stignu sa sve presedanjem, jer su to bile situacije gde si znao kada ti dolazi prevoz, i opet su se odlučili za čekanje, samo zato što ne moraju da presedaju.
 
To му је алтернатива, колима до НБГ па на 16 :D
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=899642#p899642:2uhaopzl je napisao(la):
solecar » Sre Nov 17, 2021 10:22 pm[/url]":2uhaopzl]'Oće to. Lično sam u više navrata imao situacije da su ljudi znali da mogu brže da stignu sa sve presedanjem, jer su to bile situacije gde si znao kada ti dolazi prevoz, i opet su se odlučili za čekanje, samo zato što ne moraju da presedaju.

Zavisi od presedanja, naravno. Nije uvek prijatno ići sa stanice na stanicu.

Meni, pošto držim privatne časove, ako od Mirijeva do Zemuna mogu da dođem istom brzinom kao i automobilom, vrlo rado bih išao i kočijama, samo da ne vozim.
 
Tačno da nije uvek prijatno, ali ovo su bile situacije gde si čak i na istoj stanici čekao prevoz na koji presedaš.
Dok je BG: voz normalno saobraćao, za određena putovanja sam presedao sa njega na gradski prevoz bez problema, zato što mi je to bila brža opcija, nego da sa jedne linije gradskog prevoza presedam na drugu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=899413#p899413:30pmjigq je napisao(la):
Express » 17 Nov 2021 11:49 am[/url]":30pmjigq]
Btw. ovo za Pert nije u potpunosti tačno. Poslednjih godina je autobuski podsistem značajno unapređen (da ne pominjem nabavku 900 autobusa u narednih 10 godina) pojačavanjem linija, produženjem radnog vremena i većim udelom zglobnih vozila. Istina da je železnička mreža radijalnog tipa što zahteva dodatna presedanja, međutim u planu su produženja i gradnja novih linija, te nabavka dužih kompozicija većeg kapaciteta koje većim brojem vrata u odnosu na postojeće garantuju i bržu razmenu putnika. Pertu je u ovom momentu više potreban LŠS nego metro, kao i više BRT trasa, jer pojedine železničke linije mogu biti unapređene na metro standard što uključuje i zamenu signalnog sistema. Sidnej će deo železničke mreže iskoristiti za proširenje metroa, a Melburn je već u projektu konverzije najopterećenije ose u tipičan evropski "regionalni metro".
Malo ćemo u Off topic
Istina je da Perth kupuje nove autobuse, imaju jako puno autobusa na plin, ali sve je to nedovoljno i sporo. Uglavnom su im sve linije radijalne ili periferne. Međutim, tek od 2014 su počeli da uvode dijametralne linije i visokofrekventne linije koje idu na svakih uglavnom 15 min. Tu se izdvajaju jedine dve dijametralne linije 950 i 960, prva u špici idu na 7-8 min, druga 5-10 min. I dalje nedeljom i praznicima, pa i subotom posle 19.00 nema mnogih autobuskih linija, tek poneka (npr. 72 i to skraćeno) koja vozi do 22.00.

Što se tiče železnice, njihove linije izgledaju kao radijalne, a zapravo su dijametralne. Kako? npr. linija za Midland kreće od Midlanda ka Perth Railway station kao odredište, tu voz stoji nekih pet minuta i dalje nastavlja kao Fremantle linija. Tako sam išao vozom za plažu na Cottesloeu: uđem stanici Maylands (Midland linija), ne izlazim na PRSt, čekam nekih pet minuta i nastavljam istim vozo i siđem na stanici Cottesloe ili Grant street :) . To je isto i za Madurah i Joondaloop liniju. Čak ti vozovi i ne čekaju na pet minuta na Elizabeth Quay, odnosno Perth Underground station, već uobičajeno putnici uđu/izađu i nastavljaju dalje kao jedna linija. Samo Aradale i Thornlie linija imaju terminus na Perth Railway station.

Linija Mandurah/Joondaloop je potpuno nezavisna, bez ukrštanja u nivou i po nekim definicijama podseća na BART linije iz San Fracisca ili Berlinski i Hamburški S-bahn koji su potpuno nezavisni.

Po meni samo Fremantle linija, od ovih "starih" linija ima najveće šanse da se pretvori u gradski metro. Linija je največim delom nezavisna, ima samo tri ukrštanja u nivou koja se mogu denivelisati. To je možda nekoliko meseci obustave rada linije, dobro isplaniranih radova. Ali onda bi ta linija morala da bude nezavisna, bez nastavljanja za Midland. Doduše, oni planiraju da na nekim linijama urade denivelacije ukrštanja, kao na primer kod stanice Oats street.

Perth je planirao da izgradi LRT liniju za Ploytechnic West koledž u Balgi (uzgred, jako loše naselje) a centrom, a kasnije bi se radila nova linija od Causewaya do QE II Medical centra. Sistem se trebao zvati Metro Area Express (MAX) . Linija je trebala da popuni šinama severoistočna naselja, baš tamo gde nedostaje gradska železnica. Ideja je izneta 2012. Čak su i u pešačkim zonama u Hay street i Murray street postavili makete delova budućeg LRT-a u stvarnoj veličini da upoznaju građane kako bi to izgledalo. Već 2016 je projekt napušten. Onda se pričalo o BRT liniji, ali i to je palo u vodu.

Ukratko, Perth je izuzetno automobilski orjentisan grad, ako se sećam, bio je podatak da svega 6% stanovništva koristi javni gradski prevoz. Sydney i Melbourne su sasvim druga priča i zato je u prvom izgrađena prva linija metroa, delimično je deo trase grdsko-prigradske železnice pretvoren u metro, a deo podzemne linije su potpuno novi.
 
Dobro je rekao Dragoslav Sumarac prof. Gradevinskog fakulteta, da je Savo Janjic bio provesor Gradevniskog fakulteta i osnivac saobracajnog odseka na Gradevinskom fakultetu.
 
Kao što sam pomenuo i u emsiji Po meri metro nastavlja da insistira na odvajanju sekundarne trase prve linije to jest bifurkacije od Ade prema Prokopu pa preko KCS-a do Sajma. Čak ni Vesić u emisiji nije pominjao više treću liniju koja je na nivou koncepta i nije realno da će biti građena skoro.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=900602#p900602:743asu8s je napisao(la):
vucko » 20 Nov 2021 10:37 pm[/url]":743asu8s]Kao što sam pomenuo i u emsiji Po meri metro nastavlja da insistira na odvajanju sekundarne trase prve linije to jest bifurkacije od Ade prema Prokopu pa preko KCS-a do Sajma. Čak ni Vesić u emisiji nije pominjao više treću liniju koja je na nivou koncepta i nije realno da će biti građena skoro.
Svakako si imao konstruktivan pristup i argumentovano si objasnijo ako vec ide po toj varijanti da barem ima jedno presedanje u centru na BGvoz na Prokopu. Ostace i dalje da je ova prva linija nepotrebna za ono sto bi rasteretilo cestni saobracaj. Stoji argument gradevinskog fakulteta da treba spojiti prvo NBG i Stari grad. Kao sto je svuda u svetu tako radeno. Minhen je dobio metro 1972 za vreme Olimpijade, glavni krak je prolazio kroz sam centar i samo su pravili malu bifurkaciju od 4 km do stadiona i olinpijskog sela. Do dana danas ove U3 i U6 su najopterecene linije, a od pocetka je zamisljen sistem da se u centru ukrstava sa S-Bahn.
 

Prilozi

  • u-bahn münchen 1972.jpg
    u-bahn münchen 1972.jpg
    86,8 KB · Pregleda: 733
Све је спремно да сутра, у понедељак 22. новембра, званично почну радови на Макишком пољу, на пројекту изградње београдског метроа, написао је данас на Инстаграму министар финансија Синиша Мали уз напомену да је то „историјски дан који су чекале генерације грађана“.

Sutra ce narod da pusti suzu od srece.
MI smo zemlja maloumnih.
 
Verujem da medju clanovima ovog forum aima i ljudi koji su zavrsili Saobracajni faultet.

Zanima me, sta oni kazu. Sta je skolsko, standardno resenje za Beograd? Mislim na to koje linije na kojoj trasi treba da postoej i zasto.
Ako ne razmisljamo o politici nego samo o struci.
Dakle, ako bi dobili takav zadatak na ispitu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=900709#p900709:rvaox7kx je napisao(la):
MC_ » 21 Nov 2021 02:00 pm[/url]":rvaox7kx]Verujem da medju clanovima ovog forum aima i ljudi koji su zavrsili Saobracajni faultet.

Zanima me, sta oni kazu. Sta je skolsko, standardno resenje za Beograd? Mislim na to koje linije na kojoj trasi treba da postoej i zasto.
Ako ne razmisljamo o politici nego samo o struci.
Dakle, ako bi dobili takav zadatak na ispitu.
Standardno resenje za metro je da obuhvata najgusce naseljene delove gradova. U Evropi su to svakako centri, nikako periferija kao sto predvida sadasnji plan. Ovo resenje kao da je uzeto iz Amerike, od suburb do mall pa opet do suburb. Nema logike za tipologiju evropskog grada koji imaju gusto naseljene centre. Nema ni logike graditi suburbs po Beogradu, BNV takode lici na americke matrice samo bez business. Izgleda da imitiramo London pa ce Vesic uskoro i objaviti planove za "Gherkin", " Tulip" i "Shard". Nema smisla sto Beograd nije London a omiljena Vesiceva matrica je London.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=899706#p899706:23e42d2i je napisao(la):
Siniša » 18 Nov 2021 12:24 am[/url]":23e42d2i]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=899413#p899413:23e42d2i je napisao(la):
Express » 17 Nov 2021 11:49 am[/url]":23e42d2i]
Btw. ovo za Pert nije u potpunosti tačno. Poslednjih godina je autobuski podsistem značajno unapređen (da ne pominjem nabavku 900 autobusa u narednih 10 godina) pojačavanjem linija, produženjem radnog vremena i većim udelom zglobnih vozila. Istina da je železnička mreža radijalnog tipa što zahteva dodatna presedanja, međutim u planu su produženja i gradnja novih linija, te nabavka dužih kompozicija većeg kapaciteta koje većim brojem vrata u odnosu na postojeće garantuju i bržu razmenu putnika. Pertu je u ovom momentu više potreban LŠS nego metro, kao i više BRT trasa, jer pojedine železničke linije mogu biti unapređene na metro standard što uključuje i zamenu signalnog sistema. Sidnej će deo železničke mreže iskoristiti za proširenje metroa, a Melburn je već u projektu konverzije najopterećenije ose u tipičan evropski "regionalni metro".
Malo ćemo u Off topic
Istina je da Perth kupuje nove autobuse, imaju jako puno autobusa na plin, ali sve je to nedovoljno i sporo. Uglavnom su im sve linije radijalne ili periferne. Međutim, tek od 2014 su počeli da uvode dijametralne linije i visokofrekventne linije koje idu na svakih uglavnom 15 min. Tu se izdvajaju jedine dve dijametralne linije 950 i 960, prva u špici idu na 7-8 min, druga 5-10 min. I dalje nedeljom i praznicima, pa i subotom posle 19.00 nema mnogih autobuskih linija, tek poneka (npr. 72 i to skraćeno) koja vozi do 22.00.

Što se tiče železnice, njihove linije izgledaju kao radijalne, a zapravo su dijametralne. Kako? npr. linija za Midland kreće od Midlanda ka Perth Railway station kao odredište, tu voz stoji nekih pet minuta i dalje nastavlja kao Fremantle linija. Tako sam išao vozom za plažu na Cottesloeu: uđem stanici Maylands (Midland linija), ne izlazim na PRSt, čekam nekih pet minuta i nastavljam istim vozo i siđem na stanici Cottesloe ili Grant street :) . To je isto i za Madurah i Joondaloop liniju. Čak ti vozovi i ne čekaju na pet minuta na Elizabeth Quay, odnosno Perth Underground station, već uobičajeno putnici uđu/izađu i nastavljaju dalje kao jedna linija. Samo Aradale i Thornlie linija imaju terminus na Perth Railway station.

Linija Mandurah/Joondaloop je potpuno nezavisna, bez ukrštanja u nivou i po nekim definicijama podseća na BART linije iz San Fracisca ili Berlinski i Hamburški S-bahn koji su potpuno nezavisni.

Po meni samo Fremantle linija, od ovih "starih" linija ima najveće šanse da se pretvori u gradski metro. Linija je največim delom nezavisna, ima samo tri ukrštanja u nivou koja se mogu denivelisati. To je možda nekoliko meseci obustave rada linije, dobro isplaniranih radova. Ali onda bi ta linija morala da bude nezavisna, bez nastavljanja za Midland. Doduše, oni planiraju da na nekim linijama urade denivelacije ukrštanja, kao na primer kod stanice Oats street.

Perth je planirao da izgradi LRT liniju za Ploytechnic West koledž u Balgi (uzgred, jako loše naselje) a centrom, a kasnije bi se radila nova linija od Causewaya do QE II Medical centra. Sistem se trebao zvati Metro Area Express (MAX) . Linija je trebala da popuni šinama severoistočna naselja, baš tamo gde nedostaje gradska železnica. Ideja je izneta 2012. Čak su i u pešačkim zonama u Hay street i Murray street postavili makete delova budućeg LRT-a u stvarnoj veličini da upoznaju građane kako bi to izgledalo. Već 2016 je projekt napušten. Onda se pričalo o BRT liniji, ali i to je palo u vodu.

Ukratko, Perth je izuzetno automobilski orjentisan grad, ako se sećam, bio je podatak da svega 6% stanovništva koristi javni gradski prevoz. Sydney i Melbourne su sasvim druga priča i zato je u prvom izgrađena prva linija metroa, delimično je deo trase grdsko-prigradske železnice pretvoren u metro, a deo podzemne linije su potpuno novi.


Nije priča off topic ako se razgovara o nečemu što se odnosi i na gradove poput Beograda. Nisam znao da se takav režim primenjuje i kod vozova jer na redovima vožnje nije naznačeno "continues as" ili "via .... line". Prema važećem redu vožnje čeka se tri minuta što nije mnogo.

Gurnuo sam u spojler radi preglednosti:

Ti praktično ne kritikuješ sam saobraćajni sistem nego urbanistički pristup (u fazonu sistem je takav jer ga grad uslovljava). Razlika između Perta i Melburna je u nijansama pa ovaj drugi, veći grad ima složeniju i frekventniju mrežu. Pert karakteriše automobilska osnova, dok Melburn koristi zoniranje u korist prevoza, u smislu povećavanja gustine naseljenosti (i poslovnog i komercijalnog prostora) duž koridora JGP ili čvorišta. U Pertu imamo uglavnom single family home tipologiju prošaranu house behind house, triplex ili multi unit konverzijama parcela uglavnom u starijim naseljima bliže centru. Suprotno tome Melburn ciljano pozicionira manje ili veće zgrade, uz gušće postavljene kuće (i na sprat) bliže JGP koridorima, tako da je najdalje od istih single family home tipologija najzastupljenija. Pert ne praktikuje takvu hijerarhiju što utiče na navike stanovništva (više voze).

Hoću reći da nisam negirao prethodno pomenuto (napisao sam "nije u potpunosti", a ne da je netačno) već sam naglasio da za taj mali udeo JGP mreža u Pertu nije neodgovarajuća, te da je moguće istu unaprediti ukoliko se stvore (urbanističko-društveni) uslovi za to. U oba grada stepen motorizacije je veliki, međutim Melburn je drugačijom saobraćajno-urbanističkom politikom stvorio uslove da veći broj motorista češće koristi uslugu JGP umesto privatnih vozila. Sidnej tu ide korak dalje planskim preopterećenjem postojeće mreže kako bi omogućio dalju intensifikaciju (povećanje stepena izgrađenosti). Metro je oruđe u ponudi većeg kapaciteta, radistvaranja uslova za razvoj TOD projekata duž i oko planiranih koridora.

Beograd se od pomenutih gradova razlikuje po usluzi komunalnog prevoza - ne tržišnog. Prevoz nije roba kao tamo, zbog čega grad ne mora da se prilagođava zahtevima stanovništva, nego svojim potrebama. To se može videti upravo na primeru beogradskog metroa. Zato i rekoh da ova priča nije off topic.

Tamo svi potencijalni korisnici imaju slobodu izbora što ne isključuje ni JGP, dok kod nas automobil isključuje korišćenje JGP kao komunalne usluge. Drugim rečima tamo se uloga JGP svodi na povećanje broja putovanja JGP-om među motorizovanim stanovništvom - ne i na smanjenje stepena motorizacije, uz povećanje nemotorizovane populacije. Ovde ko se dočepa kola više ne koristi JGP koji nije prilagođen njegovim zahtevima.

Zato Pert uopšte ima železnicu i veliki broj linija u odnosu na tako mali udeo JGP uslovljen urbanističkom tipologijom, dok bi Beograd u takvim uslovima praktično ostao bez prevoza.

Na kraju krakjeva Beograd koji ima isti problem kao i Njujork i Tokio sa svojom površinskom mrežom (sistem ne zadovoljava ni osnovne potrebe za kapacitetom), može relativno lako rešiti problem javnog prevoza izgradnjom metroa na odgovarajućim trasama, uz prilagođavanje ostatka mreže linija.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=900687#p900687:23e42d2i je napisao(la):
Dzigi Bau » 21 Nov 2021 12:42 pm[/url]":23e42d2i]Вечерње Новости еуфоричне

ISTORIJSKI DAN ZA SRBIJU! Mali saopštio sjajne vesti - sutra počinju radovi na izgradnji beogradskog metroa
https://www.novosti.rs/beograd/vesti/10 ... kog-metroa

Uzmimo kokice. Predstava počinje!
 
Možda sutra i zabodu neki ašov i preseku svečanu vrpcu pred kamerama, ali dobro obratite pažnju da li će se nešto na Makišu raditi i prekosutra 23. novembra, kada kamere i političari budu otišli. Ako se radovi stvarno nastave i tokom utorka i kasnije, Beograd će verovatno ući u Ginisovu Knjigu Rekorda kao prvi grad na svetu koji je radove na metrou započeo godinu dana pre zaključenja komercijalnog ugovora o izgradnji istog.
 
Cenjeni Ministar finansija je okacio na svom licnom instagram profilu informacije vezane za metro pa prenosim u celosti. Istorijski trenutak i visedecenijski san poceo je da nam se ostvaruje. Hvala svima koji su ucestvovali na planiranju izgradnje za metro!! Hvala svima koji su doprineli da zapocne ovaj trenutak!

Ovo je junastvo naseg vremena!
 

Prilozi

  • 322F2750-CC9D-4028-85D4-E16BF86E8FA6.jpeg
    322F2750-CC9D-4028-85D4-E16BF86E8FA6.jpeg
    344,3 KB · Pregleda: 414
  • 91264BF3-E606-4F1E-915F-672EEA3B629A.jpeg
    91264BF3-E606-4F1E-915F-672EEA3B629A.jpeg
    786,2 KB · Pregleda: 423
Vrh