METRO ISPOD SAVE, PRVA VOŽNJA 2025. Otkrivamo vam trase prve dve linije, ko će ga graditi i da li će važiti BUSPLUS
Gradnja metroa počeće u Železniku, prve dve linije ukrstiće se na Savskom trgu i u Mirijevu, trasa ka Novom Beogradu ići će kroz tunel ispod Save, a prvu vožnju mogli bismo da očekujemo 2025. godine.
Ovo je rezime studije koju je završila francuska firma „Ežis“. O tome je, ekskluzivno za “Blic”, do detalja pričao Stanko Kantar, direktor JKP “Beogradski voz i metro”.
- Studija je završena, mi smo je usvojili, dali smo saglasnost na prevod, čekamo zvanične papire. Već je sada koristimo kao podlogu u određenim prezentacijama i razgovorima - kaže Kantar.
U nastavku vam predstavljamo 10 stvari koje morate da znate o budućem BG metrou.
1. DVE LINIJE ZA POČETAK
Studija francuskog “Ežisa” predvidela je dve linije. Prvu od Železnika do Mirijeva (prva faza do Pančevačkog mosta) dugu 21,3 kilometara sa 23 stanice i drugu od Mirijeva do Zemuna, dugu 19,2 kilometara uz 20 stanica.
- Trase su definisane. Sve analize su pokazale da najveći problem u saobraćaju imamo od Banovog brda do Mostarske petlje. Taj pravac predstavlja prioritet za rešavanje, a na njega se nadovezuje “Beograd na vodi” kao budući najveći generator putovanja.
Da li je studija detaljno planirala samo dve linije metroa?
- Jeste. Sa jednom linijom neće se značajno poboljšati stanje u javnom prevozu. Kad se dve linije metroa ukrste broj putnika na prvoj skoči za 45 odsto. A treća linija pravi sistem.
2. ISPOD ILI IZNAD ZEMLJE
Većita dilema da li će metro biti “laki” ili teški”, da li će ići pod zemljom ili iznad nje?
- Neki bi rekli “teški”, ali mislim da je mnogo bolje reći nezavistan metro, a to znači da nema ukrštanja u nivou sa drumskim saobraćajem. Iznad zemlje će ići nekih 2,5 kilometra - kaže Kantar.
3. PROKOP, DA ILI NE
Jedna od najvećih dilema bila je da li prva linija treba da ide preko Prokopa ili ne.
- Metro treba da ide na Prokop, ali ne u ovoj fazi. Planiramo koncept treće linije metroa koja će obuhvatiti Voždovac, Prokop, Slaviju, Trg republike, koja bi dodatno povezala BG voz i metro, s tim što bi obuhvatila buduću autobusku i železnicku stanicu na Novom Beogradu.
4. TUNEL ISPOD SAVE
Pričalo se o tunelu koji bi išao ispod Save, kojim bi druga linija povezala stari i Novi Beograd.
- Tunel je najoptimalnija mogućnost za drugu liniju. Ona je nešto skuplja, ali mnogo funkcionalnija.
Podsetimo, tunel bi trebalo da se nalazi negde iza zgrade bivše Glavne železničke stanice.
5. PROBLEMI S GRADNJOM
Postoje stručnjaci koji tvrde da bi moglo da bude problema prilikom gradnje zbog klizišta, laguma...
- Urađena je analiza sastava tla na deonici na kojoj će ići prva faza metroa, od Železnika do Karaburme. Pokazalo se da imamo različite sastave tla što otežava posao, jer je potrebna specijalna TBM mašina koja može da radi i u kamenu i u rastresitom, podvodnom tlu.
6. KADA POČINJE GRADNJA
Početak gradnje uveliko se njajavljuje za kraj sledeće godine.
- Metro će se raditi fazno. Na Makiškom polju počinje gradnja i tu ćemo raditi po zemlji, tako da je realno je da bi krajem 2020. mogla da počne gradnja. Glavni zahvati ne, ali početak svakako da. Radovi će početi kod Makiškog polja jer tamo ima dovoljno prostora za gradnju depoa.
7. PRVA VOŽNJA 2025.
Različite su procene o tome koliko vremena treba da prođe od početnih radova do stavljanja u funkciju prve linije do Karaburme?
- Očekivano vreme je četiri i po godine - ne ostavlja dilemu Kantar.
Kada bismo mogli da imamo gotove te dve linije metroa?
- Po Smart planu to bi trebalo da bude do 2033. što ne znači da neće biti gotovo i pre toga. Sve zavisi od finansija - zaključuje prvi čovek JKP “Beogradski metro i voz”.
8. VAŽIĆE I BUSPLUS
Da li bi sadašnji vid naplate prevoza važio u BG metrou? Da li će se to odrzati na povećanje cene?
- Metro će biti u sistemu naplate prevoza, cene pojedinačnih i pretplatnih karata će biti skuplje, ali to sigurno neće biti neko dramatično povećanje.
9. KO ĆE GA GRADITI?
Mnogi su zainteresovani da učestvuju u realizaciji projekta BG metroa.
- Sa Francuzima imamo potpisano pismo o razumevanju. Osim donacije za prethodnu studiju izvodljivosti i generalni projekat, ono se tiče i nabavke vozova, šina, kontaktne mreže, mehanike... Najveći trošak predstavlja građevina, a tu sa Kinezima imamo ugovor o saradnji. Voleli bismo da vidimo ove dve zemlje u zajedničkom poslu kako bismo dobili najbolji rezultat.
10. SOFIJA ZA PRIMER
Direktor JKP “Beogradski metro i voz” je obišao mnogo gradova, veličine Beograda, koji imaju razvijen sistem metroa.
- Možda je najfascinantniji razvoj železničkog saobraćaja u Španiji. Takođe, Sofija me je fascinirala cenom. Oni imaju znatno nižu cenu po kilometru od drugih, a da nisu štedeli na kvalitetu.
KO JE STANKO KANTAR?
Ko je Stanko Kantar, prvi čovek “Beogradskog metroa i voza”? Neko bi pomislio stranački kadar, a u stvari radi se o iskusnom saobraćajnom stručnjaku. Svojevremeno je radio u gigantu kakav je bio PIM Ivan Milutinović, više od 12 godina je bio u Direkciji za saobraćaj u kojoj je bio zadužen prvo za saobraćaj na vodi, a onda se dao na razvijanje i unapređenje BG voza.
Kako reagujete na komentare da ste “direktor metroa koji ne postoji”?
- Metro nije ključ u ruke. Mi već uključujemo ljude pri izradi projekata, a oni će kasnije učestvovati u izgradnji i održavanju metroa. Širićemo se, školovati kadrove, slati ih na obuke... Ne može neka komisija da pravi metro, za to je neophodno preduzeće.
https://www.blic.rs/vesti/beograd/mapa- ... ga/cqlp4fw