Лаки или тешки метро – решиће страни експерти
Link: http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Laki-ili-teshki-metro--reshice-strani-eksperti.sr.html
Danačnji tekst iz ''Politike'' sa sve Alimpićevim biserima.
Izvor: PolitikaПочетком фебруара очекује се долазак стручњака који ће градским властима предложити тип метроа који ће бити грађен. – Изградња метроа би једном засвагда решила саобраћајне проблеме у главном граду, сматра др Драгољуб Ђаконовић, секретар за саобраћај
Лаки или тешки метро? Ову дилему домаћих саобраћајних стручњака ускоро би, на предлог градоначелника Драгана Ђиласа, требало да реше експерти из иностранства. Али, док сви ставови не буду усаглашени и надлежни у граду не пронађу више од милијарду евра, колико се процењује да ће коштати изградња две линије метроа, Београђани ће се и даље суочавати са саобраћајним гужвама.
Највећи проблем је што град нема новца да започне овај пројекат. Градоначелник је неколико пута нагласио да све док не буде заокружена финансијска конструкција радови неће почети. То је разлог зашто се тражи стратешки партнер из иностранства, а градски челници очекују подршку и из републичке владе.
Најозбиљнији кандидати за изградњубеоградског метроа засад су Руси и Кинези, а однедавно се све више говори и о инвеститорима из Немачке, Аустрије и Шпаније. Из ових земља би крајем месеца или почетком фебруара у Београд требало да дођу стручњаци који ће помоћи у доношењу одлуке о томе какав је метро потребан српској престоници.
Чини се да су у Скупштини града засад ближи одлуци о изградњи тешког метроа. То значи да се највероватније одустаје од увођења лаког шинског система – идеје старе десетак година.
Др Драгољуб Ђаконовић, секретар за саобраћај, сматра да би, док не буде донето коначно решење о томе који ће вид метроа превозити Београђане, један од начина за смањење саобраћајних гужви могло да буде укључење „Беовоза” у систем јавног градског превоза. Због тога ће, каже, у овој години приоритет бити набавка нових композиција вагона који ће бити купљени захваљујући међународним кредитима.
– Изградња метроа једном засвагда би решила саобраћајне проблеме у главном граду, али, док се то не догоди, морамо предузети низ мера како бисмо ублажили недаће са којима се возачи и путници свакодневно суочавају. За почетак, ваљало би подићи ниво саобраћајне културе свих учесника у саобраћају – истиче др Ђаконовић, додајући да се метро гради и кроз очување планираних простора за трасе и станице, о чему се мора размишљати много пре него што почну физички радови.
Први човек Секретаријата за саобраћај присталица је изградње тешког метроа, док за лаки шински систем каже да, у суштини, представља само унапређен трамвај. Овај систем, према његовој оцени, није довољан за данашње захтеве Београда. Додаје и да ће прихватити решење које предложе стручњаци из иностранства „како не би било прича да градске власти припадају једном или другом лобију”.
Претходници др Ђаконовића, међутим, били су заговорници лаког шинског система што се, према речима Зорана Алимпића, заменика председника Скупштине града, показало као погрешна процена.
– Кад смо донели одлуку о градњи лаког метроа, мислили смо да број становника у Београду неће расти, као ни број аутомобила. Сад се испоставило да та одлука није била исправна – признаје Алимпић.
Заговорник тешког метроа је и Ђорђе Бобић, бивши градски архитекта. Он наглашава да овај вид превоза представља много квалитетније и боље решење од лаког шинског система и истиче да би његовом изградњом проблем саобраћајних гужви у престоници коначно постала прошлост. Бобић, међутим, сматра да је велико питање да ли ће овај пројекат моћи да буде остварен, јер такав подухват кошта између милијарду и милијарду и по евра.
Први пројекат за изградњу метроа направљен је још 1972. године, аурадила га је тадашња Дирекција за метро. Годину дана касније образован је Сектор за метро где су 1982. године, у сарадњи са пројектантима бечког и минхенског метроа, завршена идејна архитектонска и инжењерска решења за прву етапу и расписан самодопринос грађана за унапређење јавног градског саобраћаја. Међутим, од изградње метроа одустало се већ 1985. године када је усвојен план „Трамвај за 21. век” који је предвиђао аутомобилско-трамвајски модел града. Идеју о изградњи метроа поново је покренуо 1997. године тадашњи градоначелник Зоран Ђинђић, а због беспарице се почетком 2000. године појавила идеја о изградњи лаког шинског система. Стручњаци који су стали иза ове идејеу први план су истакли да град пре може да финансира изградњу лаког шинског системанего тешког метроа.
Н. Миковић
Д. Спаловић
[објављено: 20/01/2009]
Link: http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Laki-ili-teshki-metro--reshice-strani-eksperti.sr.html
Danačnji tekst iz ''Politike'' sa sve Alimpićevim biserima.