Šta je novo?

Metro

Ok. nego ja nisam hteo jos da predjem na sredjivanje mikro lokacija vec da se prvo utvrdi makro lokacija i da se ljudi sa tim sloze ili iznesu neki svoj predlog i poboljsanje sistema.

Iskreno, bas ne znam tacno kakva je situacija na b. brdu i vidikovcu, te to slobodno prepustam drugima.

Ono sto bih voleo da mi uradimo prilikom izgradnje metroa jeste da ne radimo samo prosti copy/paste onoga sto su drugi uradili, vec da pokusamo da iskoristimo sve najbolje sto tehnologija donosi. Kao primer imamo onu ideju sto je bigvlada okacio o rotirajucim vratima koja stvaraju struju prilikom koriscenja. Verovatno postoji jos hiljadu malih stvari koje bi poboljsale iskustvo gradjana prilikom koriscenja metroa, npr. kako sto brze spustiti ljude do samog perona., onda je tu i sistem zastite na peronima. Tu mi se narocito svidelo ono sto su valjda u Francuskoj uradili sa staklima gde na odredjenom mestu postoje elektronska vrata koja se podudaraju sa vratima na vozu te je svaka mogucnost pada pod sine svedena na minimum.
 
Ja ne znam, kad god hocu nesto da dodam, shmeksi me pretekne. :D

@Nikola
Izvini molim te, gledao sam neki drugi thread pa sam permutovao... nema ljutis? :)

@zhaba
Hvala na trudu ukoliko uspes da iskopas neki clipping ili nesto iz novina o Madridskom metrou, ako bude interesantno mozemo i da prevedemo, bez brige, ja mogu sa time pomoci. :)

Sutra cu da budem pametan pa da dodam linije BeoVoza kao i potencijalne linije kad se izgrad BG zel. obilaznica... cisto da vidimo kako bi funkcionisao taj sistem zajedno...
 
Mislim da je mozda ipak bolje pustiti ljubicastu liniju da od Slavije ode do centra/terazija i tek onda krene da silazi ka zeleznickoj stanici?
 
Da baš sam gledao mapu i meni se čini da bi ljubičasta mogla do terazija pa onda ka ž.stanici oni koji idu Nemanjinom do Stanice moći će tramvajem kao i do sada jednu stanicu.

U svakom slučaju čvorište linija negde između moskve i Sremske će uvek biti potrebno jer je protok ljudi tu ogroman i svima usput.
 
Da se i ja uključim u rspravu nakon dužeg opravdanog odsustva. Da krenem sa Stevinim tekstom i Shmeksijevim idejama.
@Stevo
Tekst koji si napisao je sjajan :kk: , međutim imam tri male zamerke.
Prvo kod mape, prva faza je predviđala liniju od Starog Merkatora, a ne od Fontane. znam da se zadnjih meseci u štampi provlačila fontana kao početna stanica, ali ne znam zašto?
Drugo, u tekstu si pominjao kolosek 1,4 m (1400 mm). Takav kolosek ne postoji niti je ikada postojao, moraš biti precizan i napisati 1435 mm. Znam da ovo izgleda kao cepidlačenje, ali neki to mogu uzeti za zlo.
Treće, ne znam odakle ti informacija da su vozila za metro trebala biti širine 2,7 m? Čitajući studiju tehničko ekonomske podobnosti kao uzor je bio model Minhenskog metroa, odnosno vozila širine 2,9 m i to su konstruktori želeli da preslikaju za Beograd. Mada lično smatram da je dovoljna širina vozila 2,7 m odnosno ex-SSSR tip vozila (i ne samo vozila).
@Shmeksi
Sve pohvale za ideju :kk: , ova zadnja mapa je odlična. Ipak, mislim da potez kroz Zemunu via Gardoš i Nova Galenika zaslužuje metro. Sa tirkiznom linijom si ubo pravu stvar: polukružnu liniju koja bi povezivala obode grada. Ja bi možda tirkiznu liniju napravio kao kružnu, linju koja bi povezivala Mirijevo, Konjarnik, Medaković ,Braće Jerković, Banjicu, Miljakovac, Rakovicu i dalje preko B.Brda ka centru. Ili to ne mora biti tirkizna linija. To može da bude i crvena koja bi od Ceraka preko Miljakovca, Banjice, BJ i Medaka završila do Konajrnika. Uglavnom neka tangentualna metro linija bi bila od velike koristi.
Evo toliko za sada.
 
Konačno imamo priliku da pročitamo i šta arh. Jovin, idejni tvorac projekta teškog metroa iz 1976. godine ima da kaže na Đilasove teorije dvoumljenja. Jovin se obratio Đilasu preko "Pisama čitalaca" a pošto ovaj deo Politike izlazi samo u štampanom izdanju (nema ga online) evo ga sken:

Jovin.jpg


Izvor: Politika (štampano izdanje 26.01.2009.)
 
Svaka cast Jovinu kao urbanisti i projektantu, ali u ovoj prici on se obavezno igra sa zamenom teza i tako omalovazava sopstvene stavove.
Ovde se vec o svemu tome pricalo pa je glupo ponavljati, ali ipak moram da prokomentarisem Jovina. :kafa:

* Citira Djilasa za finansijsku konstrukciju i onda se pita zasto Djilas razmislja o 'lakom' ili 'teskom' metrou iako Djilas to ne pominje...
* Kaze da ce biti para zato sto je Mrka ispred drzave to obecao... Ne sumnjam da Mrkonjic hoce da gradi i izgradi metro, ali nekako ga bije glas da ne razmislja mnogo o parama, a to nije prolazilo ni u nekim drugim sistemima, pa tesko da ce i sada proci (ovo je prica koju svi znaju, a ja i nesto blize kao dugogodisnji saradnik njegovih dobrih kolega sa kojima je radio dugo, a kasnije i upravljao)...
* Verujem da se pod 'zatvaranjem finansijske konstrukcije' niko pa ni Djilas nije vodio idejom o skupljanju para na gomilu za svih 5 (potencijalnih) linija (ili sve pare za metro u narednih 100 godina), nego za prvu etapu ili bar prvu liniju (o tome je ovde pisano kojim bi se redom i sta gradilo), tako da nikako ne bi trebalo probusiti 500m tunela i stati posto nema vise para, a niko vise ne radi bez para... Treba se finansijski obezbediti za celu prvu etapu, posto pocetak izgradnje sa ogranicenim sredstvima nikako ne znaci da ce se nesto i zavrsitim, a pare ce se mozda baciti...
* Projekat iz '76-'82 mora da pretrpi promene iz prakticnih razloga... Iako neke linije mnogo lice na razne druge predloge, meni se mnogo vise svidja linija 1 'lakog' metroa (linija, ne i tip istog), kao sto su i shmeksijeve linije pravicnije i bolje rasporedjene... To je ono o cemu treba da se prica i dogovara...
* Predmer i predracun... pa ako su predmer i predracun uradjeni 1982, sada su morali bar deo dokumentacije da menjaju da bi dobili novu cifru, a Jovin prica o proceni, sto znaci da nije uradjena revizija.

Ono sto hocu da naglasim iz ove price je da zbog Jovina i njemu slicnih prica se nepotrebno zaostrava na dve strasno suprotsavljene i ostrascene strane koje ne mogu da se dogovore. Ako primetite, Djilas vec nekoliko meseci ne govori nista konkretno, ali cini mi se samo da bi spustio loptu i da bi se hladne glave dogovorilo nesto konstruktivno. Ovim tempom Jovin moze samo da omalovazi glavnu ideju projekta, a to je 'teski' metro zbog nepotrebno tvrdih stavova u celoj prici. Cini se kao da nije pitanje 'laki'/'teski' nego 'samo moj' projekat ili 'jos neko potpisam u pecatu pored mene'...
Teski metro bez sumnje, ali sa lepsim linijama, a to je ono o cemu treba pricati, a sto se ni Jovinu ne svidja posto je njegov projekat 'idealan'...

U vezi linija... Shmeksija za konsultanta ;)

I ne, necu biti defetista i teoreticar zavere pa da kazem da rade to namerno da bi dobili izgovor da se metro ne gradi. :grand:
 
Potpis za post iznad. Potpuno se slazem i mislio sam da iskomentarisem onaj Jovinoc clanak, ali teshke je ubo gotovo svaku moju misao o Jovinu.
 
Naravno da mi je mnogo bliza ideja o teskom metrou koju zastupa Jovin, ali se slazem da bi linija 1 mogla da pretrpi korekcije i da je interesima danasnjeg Beograda bliza trasa koju predvidja opcija lakog metroa. Medjutim, izgleda da je Jovin jako zadrt i nezgodan covek, koji u svemu najpre gleda svoj interes.

Secam njegovog pljuvanja po ideji da se ispred gradske skupstine napravi podzemna garaza (koji, cini mi se, danas niko ozbiljno ne kritikuje). Trajalo je to sve dok mu iz staba Nese Bogdanovica neko nije porucio: "Pa covece, ti prvi si pre dvadesetak godina napravio projekat podzemne garaze koji je tada bio narucen i za to si uzeo dobre pare!" Jovinov odgovor je bio u stilu: "Tebe treba tuziti, jer si otkrio drzavnu tajnu."

Inace, moram priznati da mi je, nakon prezentacije ovog monorail sistema sve bliza ideja da se napravi neka kombinacija. Da ispod sireg centra bude teski metro, a da se od Mirijeva preko Bulevara kralja Aleksandra, zatim sa Banjice i savskih blokova do nadomak centra dolazi monoreilom. Inace, mislim da nije greska da bi 40km mreze monoreila kostala 60 miliona $, jer bi to znacilo oko 1.5 miliona po kilometru (naravno, bez vozova). Ne zaboravite da toliko kosta kilometar autoputa kroz Vojvodinu, a ovde se, ipak, radi o stubovima i betonskom konzolom na njima.
 
Teshke i Sizif su sve rekli. Kompromis između pobornika metroa i LRT-ovaca je neophodan, ali to će još dugo biti nemoguća misija.

Beogradu minimalno trebaju dve linije metroa i to na potezu istok-zapad i centar-jug. Sve bliže sam ideji da bi prvo trebalo graditi potez B.Brdo-Centar ili početi sa čitavim Bulevarom Kralja Aleksandra. Svestan sam da se teži spajanju Zemuna i Beograda, ali smatram da je potrebnije da se krene sa "starim" delom Beograda zbog uskih ulica. Novi Beograd ima jaku mrežu širokih ulica i ako bi se krenulo u kontrolu žutih traka mislim da bi se tu špic lako prebrodio. Za sada tu i nije neka potreba za metroom. Mislim da je Savo Janjić bio u pravu kad je još 1968. godine kao prvu etapu predložio linije Vukov spomenik-Terazije i Kalemegdan-Autokomanda. Tu je jedino problem gde izgraditi depo?

Uz metro kao glavnu arteriju JGP-a i možda monorail kao tangentualnu liniju/linije smatram da bi trebalo graditi samostalne železničke linije koje bi povezivale prigradska naselja i periferiju sa obodom centra ili bi malo ulazila u centar kao što u Budimpešti postoji HEV, takve linije postoje u svim većim japanskim gradovima (Enoden linija, Keihin electric express railway, Keio railway, Odakyu elektric railway i dr.) i sve one imaju neke osobine metroa, kao i u Rimu linije za Viterbo i Lido. Te linije bi bile pod vlasništvom grada ili čak privatne mogle bi da budu i kraćim delovima jednokolosečne.
 
1. Ђилас и те како помиње лаки и тешки метро и врло је недоречен. Неговорењем ничега конкретног није нимало конструктиван. То је систем "ако нећеш да се нешто заврши, ти формирај комисију".
2. Јовин је навео пример Беча који је почео изградњу са 100 мио. долара. Од тога не може ни тада ни сада да се направи прва фаза ничега, па ипак они су свој систем изградили и и даље га шире. То показује да се не мора имати затворена финансијска конструкција. Од реализације пројекта метроа (метроа, а не трамваја) и измештања станице у Прокоп зависи реализација пројекта која ће градским властима омогућити распродају 5 млрд. долара вредног грађевинског земљишта у Савском амфитеатру. Од тога може да се изгради ДОСТА метроа.
3. Линија 1 лаке железнице је дементно пројектована и не може се никако разумно укомпоновати у никакав систем. Она покушава да буде "свачија девојка". Пробај да доцрташ још једну смислену линију ту негде око центра и видећеш да не иде. Она је добро решење једино ако је то једина линија. Зато је тај пројекат морао да буде одбачен још пре него што је представљен јавности, или се јавности морало поштено рећи да се планира терминално решење са једном линијом (што је интелигентном посматрачу било јасно из предложене "мреже").
4. Предрачун из 1982. није предвиђао 1,1 млрд. трошкова - то је подешено у односу на инфлацију. На пример, средином 1990-тих су помињане цифре од 720 мио. Лично мислим да су "мало" ту цифру спустили испод реалне да би цела ствар прошла, али вероватно у истој мери у којој је то било урађено за лаку железницу (систем "мост је поскупео због раста цене челика" - а шта је сада када је пала цена челика?)
5. Монорејл није озбиљно решење за масован систем превоза на дужим релацијама по гушће насељеним крајевима каква су београдска насеља. У сваком случају у овом тренутку, када се махом говори о првој фази метроа, о таквим решењима не може бити говора. Она евентуално могу "хранити" метро на слабо оптерећеним деоницама.
6. Гаража испод Старог двора је била проблематичан пројекат зато што је ГУП-ом из 1972. та површина предвиђена за пешачку зону. Да ли је та одредба и даље била званично на снази у време када је представљен план за изградњу гараже, не знам (Јовин је тврдио да јесте, али било је измена 1985. итд), али остаје чињеница да сада осим погодног места за паркирање лимузина "код Краља" имамо и проблем - подземну гаражу у сред потенцијалне пешачке зоне. А да ли је план за ту пешачку зону био мегаломански или визионарски знаће свако ко је мрднуо по Европи ван Србије и видео шта такве зоне значе за велике европске градове.
7. Јовин има своје мане и свакако да уме и да лупета у својим јавним наступима (нпр. кад прича о мосту-жирафи, и сл). Међутим, у основним ставовима - да Београду треба метро а не трамвај, да Београду треба озбиљна мрежа линија а не дечији цртежи и Пауерпоинт презентације, да Београду треба урбанистичка визија а не саобраћајни крпеж, и да постоји готово решење на којем је рађено 10 година по високој цени а којем ништа не фали - он је једноставно у праву, а његови опоненти једноставно нису. Нема ту средњег - што рече Ксенија Петовар, "очигледна је непремостива ментална разлика". Његова повремена аутистична иступања видим као израз фрустрације због 26-годишње борбе да незаинтересованим грађанима и њиховим недораслим задатку изабраним представницима да нешто што они изгледа не заслужују.
 
sizif":1vx8rmc6 je napisao(la):
Inace, mislim da nije greska da bi 40km mreze monoreila kostala 60 miliona $, jer bi to znacilo oko 1.5 miliona po kilometru (naravno, bez vozova).
На руској Википедији пише о московском монорејлу да

можно сделать вывод, что километр московской монорельсовой дороги стоил $42,9 млн, что даже больше стоимости строительства Бутовской линии лёгкого метро.
Ту је, истина, укључено и доста џиџабиџа (од којих би неке следиле и Београду), али ипак 42,9 према 1,5 - хм.

Према http://www.lightrailnow.org/myths/m_monorail001.htm, просечна цена једне миље (1,6 км) монорејла у неколико наведених система била је 138,2 милиона долара.

Можда су све ово онако "одабрани" пројекти, али разлика је тог реда величине да се не може постићи статистичким манипулацијама. Сасвим сам спреман да горње цифре за потребе Београда поделим са 2 или 4, али не са рецимо 50.
 
Sve je to lepo i krasno, mislim na monorail, no on ipak unistava ulicu i razdvaja susedstva. Ja bih bio spremniji malo duze da cekam na metro, ali da on bude pravi! Trasa 1 Belama sto da ne! Ali pod zemlju, i pravi voz. Secam se kad su podrzavali ideje o lakom metrou da su Beograd poredjivali sa nekim francuskim gradom (dal bese Grenobl ili..) i to je bilo toliko strasno pre svega kad se uzme u obzir cinjenica da je Beograd nekoliko puta veci! Na sajtu http://www.urbanrail.net mozete videti kako je u Evropi Beograd jedini grad sa preko milion stanovnika koji nema metro!!! Znam da nije to neki kvalitativni pokazatelj, ali mislim da je vrlo realna osnova za sumnju da je mozda i nama hitno potreban metro?!
 
zhaba":260qpxhs je napisao(la):
Secam se kad su podrzavali ideje o lakom metrou da su Beograd poredjivali sa nekim francuskim gradom (dal bese Grenobl ili..) i to je bilo toliko strasno pre svega kad se uzme u obzir cinjenica da je Beograd nekoliko puta veci!
U pitanju je gradic Ruen ili Ruan, moj francuski je malo losiji. Naziv grada je u originalu Rouen.
 
shmeksi":1ymn9bj9 je napisao(la):
zhaba":1ymn9bj9 je napisao(la):
Secam se kad su podrzavali ideje o lakom metrou da su Beograd poredjivali sa nekim francuskim gradom (dal bese Grenobl ili..) i to je bilo toliko strasno pre svega kad se uzme u obzir cinjenica da je Beograd nekoliko puta veci!
U pitanju je gradic Ruen ili Ruan, moj francuski je malo losiji. Naziv grada je u originalu Rouen.
Описан на енглеској Википедији у чланку под одговарајућим називом http://en.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Rouen#The_new_tramway.
 
shmeksi":3atm7jkb je napisao(la):
Ono sto mene zanima jesu neka od ovih ostrijih skretanja na mojim crtezima jer metro vozovi verovatno imaju neki radijus skretanja (koliko im je potrebno prilikom skretanja za 90 stepeni, za 180 stepeni?! ).
Cisto da ponovim pitanje jer mislim da je vrlo bitno prilikom planiranja linije.
 
shmeksi, imaš informaciju o minimalnom skretanju negde ranije u ovom threadu, ili onom o mostu na Adi, ne sećam se tačno gde...

Inače, treba neko u medije da pusti onaj EU izveštaj što je neko postavio ovde - tamo lepo piše da mi već imamo light rail mrežu sa 11 linija i 60km (tj. tramvaj)... :) stvarno, pogledajte stranu 7.
 
Evo da postavim precizno pitanje da se tacno razume sta me zanima.

1. Koliki radijus skretanja, od pocetne tacke, tunel mora da ima da bi voz skrenuo za 90 stepeni ili 180?

2. Koji je procenat maksimalnog nagiba (pretpostavljam da se taj procenat odnosi na 100 metara) koji moze da savlada voz sa trecem sinom, a koliki sa gornjim vodom?

@jovanovm
samo sam se onako folerski iskezio kada sam video da i mi imamo laki metro po tom izvestaju
 
Samo da se nadovezem na ono sto je Jovin rekao o angazovanju domacih gradjevinskih preduzeca. Tu stvarno ne znam nista, ali mislim da sto se tice materijala tu mozemo da se vecim delom oslonimo na domacu proizvodnju i to bi svakako pomoglo tim kompanijama u toku ove ekonomske krize i otvorilo bi im totalno novo trziste koje je njima tako neophodno u narednom periodu dok se svet ne oporavi.

Od cementara imamo Holcim i Lafarge koje bi sigurno bile angazovane prilikom izgradnje, a tu je takodje i US Steel kome je mozda novo trziste jos potrebnije. Sad ne znam koliko je to pametno sa makro ekonomskog aspekta, ali vlada bi mozda trebalo da razmisli o smanjenju pdv-a ili mozda cak i njegovom ukidanju na neke od materijala koji se koriste u prioritetnim domacim infrastrukturnim projektima. Time bi se verovatno cena projekta smanjila za nekoliko procenata sto na tu kolicinu para nije mala stvar. Normalno, tu je pitanje izgubljene dobiti za budzet zbog smanjenja/ukidanja pdv-a na te proizvode.
 
Pa da, ali onda ta dobit za budzet se opet preusmeri na infrastrukturne projekte, s tim sto se potrosi papir, birokratija, gluposti, da se to ostvari... ili jos gore, preusmeri se na neke projekte koji su manje vazni u ekonomskom smislu...

Oslobadjanje poreza je uvek jeftinije... :gobb:
 
cao ljudi,

Zbog ovoga sam pre neki dan i posetio ovaj topik, ali nekako sam morao da repliciram na Jovinovo pismo, pa je to otvorilo novi ciklus rasprava, a ja sam odustao od onoga sto cu tek sada pitati... :)

Hteo sam da vidim da li se neko susretao ili razmisljao o sledecem konceptu...
Gradnja iskljucivo kruznih linija metroa koje bi se sekle u minimalnom broju tacaka... Linije su malo duze nego planirane linije (Jovin, LRT, shmeksi ;) ), ali povezanost je bolja i to sa manjim brojem linija... Generalno ovo je skuplje resenje i ima jos gomilu mana, ali me zanima da li je ovo primenljivo kao koncept... Deluje malo alternativno, a primetio sam da ima dosta strucnijih ljudi ovde na forumu pa bi bilo zanimljivo mozda razmisljati o necem ovakvom... Nisam izguglao nista slicno, tj. da cela metro mreza ima samo kruzne linije...

Ukoliko je ovo previse za ovaj topik, neka moderatori premeste ovo u neku kreativnu radionicu :)
I jos nesto... Nastavite da pricate i o shmeksijevim linijama... To je ipak blize realnosti, cak veoma blizu... :kk:

Bacicu ovde jednu sliku samo kao ilustraciju onoga o cemu pricam... I malo pojasnjenje:
Tri kruzne linije koriste predlozena dva prelaza preko Save i slicne vec pominjane linije po gradu, osim sto su kruzne... Sve tri se seku samo u prokopu, a na nekim delovima dele zajednicke trase...
plava - 20.9km, crvena - 24.7km, zelena - 24.1km
Zuta linija je nesto sto bi bilo odradjeno jednog dana (decenije unapred i ne nuzno pod zemljom - bar dobrim delom trase) i megalomanski je projekat sam za sebe pa spada u naucnu fantastiku vecu i od ove prethodne price, a pretpostavlja i tunel ispod Ade (tj. ispod Save); zuta - 47.8km



pozdrav svima...

Edit:
dodao sam i uvelicane slike tri pomenute linije za slucaj da se neko zaintrigira :)
 
moze tinypic za nas sa sezamproa kojima ne otvara picoodle? :D

EDIT: OK, pogledao sam preko proxy.org-a...
Pa u sustini, nemam nista protiv kruznih linija - njih ima Madrid npr, a ja bas potenciram njihov nacin izgradnje metroa... problem je jedino, mislim u tome sto bi ovo bilo mnogo duze/skuplje... imas li izmerene duzine?...

EDIT 2: znaci stvarno sam glup/spava mi se... zaboravi na sve sto sam napisao, molim te :) sutra, kad budem pametnij, komentarisacu...
 
jovanovm":3yxwz3fd je napisao(la):
moze tinypic za nas sa sezamproa kojima ne otvara picoodle? :D
sorry... zaboravih sta ko vidi ili ne vidi... cim okacim postavicu o linkove sa tinypic ...


Edit:
sve linije:


i linkovi na detaljnije po linijama:
crvena: http://i42.tinypic.com/t6t3qh.jpg
plava: http://i44.tinypic.com/2qa303b.jpg
zelena: http://i44.tinypic.com/2q3wzms.jpg

pitanje: Kako ostaviti link sa tinypic samo sa thumbnail-om, da ne gusim forum sa velikim slikama?

pozz.
T.
 
Osnovna ideja regulisanja pravca neke metro linije je da poveze stambena naselja sa poslovnim; Dakle da odvede ljude na posao.
U tom smislu kruzna linija ne bi imala puno putnika, jer povezuje nekoliko razlicitih stambenih naselja. Prava kruzna linija moze da funkcionise samo u Ogromnim gradovima, kao sto je Madrid (metropolitensko podrucje 6 miliona st.) jer tamo ona ne ide po periferiji tj. iskljucivo stambenim naseljima, vec po mesanim delovima sireg centra. Po pitanju metroa Beograd nema bas povoljnu gustinu izgradnje niti konfiguraciju za izradu jedne kruzne linije. Ako pogledate plan grada videcete da je najveca gustina uz neke velike ulice: Bulevar Revolucije, 29. Novembra, dalje Pozeska, Vojvode Stepe itd (Beograd je izgradjen zrakasto, duz osa).. a iste su propracene i mesanjem funkcija (stanovanje, poslovanje, usluge), te tuda bi trebalo provuci metro, kao sto je cini mi se shmeksi predlozio. Jedna kruzna linija u Beogradu bi prolazila kroz nebrojeno zelenih povrsina i industrija, te ne bi imala dovoljan broj putnika. I reply na teshke-ov komentar kako metro treba pravicnije raspodeliti. Ne radi se tako, tu pravicnost nije bitna. Metro se gradi tako sto se odrede pravci koji bi potencijalno imali najveci broj putnika, tj. pravci kojima trenutno gravitira veliki broj ljudi i/ili ima potencijal da se oko njih dodatno gradi (Novi Beograd, gornji deo Bulevara itd..) Zato 1. linija Lakog Metroa zaista ima smisla. Ove ostale je potrebno dalje studirati, mada verujem da bi Pozeska i Vojvode Stepe mogle da rpime takodje znacajn broj putnika.
 
Vrh