Гост Дневника, Драган Ђилас, градоначелник Београда. Добро вече.
Добро вече.
Ове недеље боравили сте у Москви. Дан по повратку изјавили сте да до краја ове године почиње изградња метроа у главном граду, о којој причамо већ 35 година.
Па у Москви је заиста све било у најбољем реду, осим неке инфекције очију коју сам добио, па изгледа као да плачем по цео дан.
Али стижу добре вести?
Па... ми смо имали веома конкретне састанке и доћи ће... до 25. децембра ћемо већ имати иницијативе и са једне и са обе стране које ћемо ставити на папир. У јануару ће доћи једна њихова делегација која би требало да гледа, да погледа где све можемо да сарађујемо. Метро је само једна од области која се одједном појавила у медијима, захваљујући и, и томе што се о томе доста прича, и поједини министри о томе причају. Али ту има много других могућности за сарадњу, и у оквиру набавке неких нових возила за градски саобраћај, потенцијалног извоза хране. Москва има своје посебне дисконте и с... набавља храну за те дисконте, и то је велика шанса не само Београда него и целе Србије. И наш посао и мене као градоначелника јесте да, да ту сарадњу на том пољу и успоставим.
А колико је реално - да се вратимо на причу о метроу - колико је реално да се тај, заиста посао заврши, ако се има у виду, значи, да није договорен тип метроа, дакле, да ли ће бити тешки или лаки, које су трасе и, коначно, финансирање тако вредне инвестиције?
Па, па ми смо од тога... ми смо од тога направили превелику, превелику причу. Најважније је да независни шински систем који се заиста нигде не коси са друмским саобраћајем. Сада ћемо, уз помоћ стручњака који ће нам доћи из неколико градова Европе који имају разне врсте метроа, изабрати најбољи. Једноставно сматрам да политика не треба да буде та. Пре 30 година је политика рекла да се гради трамвај а не метро и видите где смо завршили. Значи треба да избацимо политику и политичаре, и да све оне који на томе скупљају политичке поене склонимо у страну. То ћемо јако брзо решити, трасе су углавном већ зацртане, постоје неке минимални несп.., још, нејасноће. Кад то дође, ми идемо даље. Овде се тренутно отварају представништво Кинеске банке за развој, и они су заинтересовани. За нас је једина могућност изградње метроа неки међудржавни договор и кредит који би био успод услова који су тржишни, а са друге стране би онда компаније, велике, озбиљне, које, из те земље, које граде у целом свету, градиле и код нас.
А колико ће руска страна бити спремна да уђе у београдску причу?
Па видећемо, видећемо кроз те, видећемо кроз те разговоре и преговоре. Свако гледа тржиште и свој интерес. Данас нема превише пара у свету, али онај ко уђе у изградњу метроа у Београду, то је инвестиција преко милијарду евра већ у првој фази, он ће запослити велики део своје, своје грађевинске машинерије, и за све ја мислим да је то јако добар посао, а велика је корист за Београд и Србију.
Док не стигне метро, шта можете да поручите нашим грађанима, како Град којим руководите може да им олакша свакодневне муке, гужве, застоје, колапсе у саобраћају и побољша јавни превоз?
Па... јако тешко... значи, свако ко вам каже нешто друго ће вам говорити демагогију. Ја мислим да је... можда да искористим ову прилику да кажем још нешто. Ми причамо сад пуно о метроу, причамо о Коридору 10, причамо о инфраструктурним пројектима, у исто време људи остају без посла. Појединци су искористили ову светску кризу да првог дана те кризе отпуштају раднике. Знате, нек... толико колико треба да се запосли у Застави смо изгубили у једном дану, и то су углавном људи који су то стекли приватизацијом. Знате, то је највећи проблем ове државе. Није највећи проблем ове државе метро. Ако ми изгубимо неколико хиљада радника, радних места у једном дану, неколико хиљада породица уништимо, јер неко јури свој профит да задржи на нивоу каквог је имао претходних година - то је проблем. Мислим да држава Србија, подједнако, у том развоју, Коридору 10, треба подједнако, ако не и више, да се бави заштитом тих радних места и да заиста све расположиве снаге, које држава има механизме, укључи у то, и да свакоме објасни да у данашње време мора да покаже социјалну одговорност, да мора да смањи то јурење за профитом и да омогући да ови људи, који су већ жртве транзиције, могу да преживе годину која је испред нас.
Предали сте кључеве Евросонга Москви. Да ли главно град Русије може да угрози до сада најбољу организацију Београда и РТС-а?
(даље о Евровизији)