Šta je novo?

Metro

dem":1qa8rh58 je napisao(la):
Ali i Đilas je juče izavio da je to gotova stvar i da je definitivno donešena odluka o početku izgradnje Metroa,Vlada stoji iz toga,Mrkonjić rekao radovi počinju u martu sa izgradnjom Metro mosta koji je odavno projektovan ne verujem da bi se o takvoj krupnoj stvari igrao sa nervima Beograđana! :dil:
You would be surprised ;)

Ukoliko stvarno krene ova prica sa metroom to ce biti super, ali ne bih voleo da se u to uleti samo zato jer je neko obecao, vec bih voleo da postoji projekat citavog metro sistema + prigradske zeleznice i tek onda neka oni odluce koje trase se prave i kojim tempom.
 
Homer citira Mondo, koji se poziva na Vecernje novosti, koji se pozivaju na svoje izvore koji su bliski drzavnim delegacijma, and so on:

Rusi grade metro u Beogradu?
Nedelja, 7. decembar 2008. 11:20


Najveći rezultat dvodnevne posete velike ruske delegacije Beogradu svakako je usaglašavanje stavova oko energetskog aranžmana. Međutim, ruski i srpski privrednici su u Beogradu prethodna dva dana razgovarali i o učešću ruske strane u izgradnji metroa u prestonici, konkretno o pitanjima finansiranja tog projekta, pomoći ruske železnice našoj železnici, o saradnji farmaceutskih kuća obe države, korišćenju turističkih i banjskih kapaciteta Srbije, proizvodnji deficitarne robe i mnogim drugim mogućnostima za privrednu saradnju.

“Dragan Đilas sledeće nedelje trebalo bi da poseti Moskvu i da sa ruskim predstavnicima razgovara o učešću ruske strane o izgradnji metroa u Beogradu, konkretno o pitanjima finansiranja tog projekta - rekao je Georgij Poltavčenko, izaslanik ruskog predsednika i predvodnik ruske delegacije u Beogradu, posle radnog doručka sa Ivicom Dačićem, potpredsednikom Vlade Srbije, našim privrednicima i zvaničnicima, pišu “Večernje novosti.“


Prema Poltavčenkovoj oceni, potpisivanje dokumenata iz energetskog sporazuma, koje se očekuje do 20. decembra, biće jasan signal za ruski biznis da se u Srbiji može i treba raditi. Predvodnik ruske delegacije je dodao i da je na rusko-srpskom dijalogu koji je juče potpisan, dogovoreno i da predstavnici ruskih železnica pomognu našoj železnici u izradi dokumenata za rekonstrukciju i modernizaciju pruga.

“Dogovoreno je i da se ozbiljnije sagleda mogućnost proizvodnje robe koja se sada uvozi, što bi u uslovima svetske krize i sporazuma o slobodnoj trgovini bilo veoma značajno - rekao je izaslanik predsednika Rusije.

Branislav Grujić, predsednik kompanije “PSP Farman”, koji je u petak sa Aleksejom Borodinom, predsednikom Moskovske banke, potpisao sporazum o rusko-srpskom biznis dijalogu, rekao je da je sa privrednicima iz Rusije razgovarano o velikim infrastrukturnim projekatima, kao što su gradnja metroa u Beogradu, ali i o saradnji farmaceutskih kuća obe države i korišćenju turističkih i banjskih kapaciteta Srbije.

“Bilo je i reči da se u Moskvi formira distributivno skladište za robu iz Srbije, a govorilo se i o dolasku drugih ruskih finansijskih institucija na srpsko tržište kroz grinfild investicije ili kupovinu neke od srpskih banaka“, naveo je Grujić.

Posle radnog doručka u Klubu poslanika u Tolstojevoj ulici, koji je trajao nešto više od sata, Ivica Dačić, potpredsednik Vlade i domaćin ruske delegacije, istakao je da je Rusija jedan od najvažnijih spoljnotrgovinskih partnera Srbije.

“Trudićemo se da se u narednih pet godina obim sadašnje razmene od četiri milijarde dolara, udvostruči, ali to nije moguće bez razvijanja saradnje naših preduzeća“, rekao Dačić.

“Imamo dobre i prijateljske odnose na političkom planu sa Rusijom, pa iako je teško praviti biznis sa prijateljima i braćom, naš cilj mora da bude dalji razvoj ekonomskih odnosa.

Sa ruskom delegacijom razgovarali su i Petar Škundrić, ministar energetike, Miloš Bugarin, predsednik Privredne komore Srbije, Vladimir Đorđević, generalni direktor EPS.
 
ja bih sacekao jos malkice. barem dok ne dodju ti famozni spanci i ostali.

sto se mrkonjicevog metro mosta tice, ne znam sta mu to dodje. jel to prosirenje brankovog kao iz projekta za lrt? jel to neki od mostova iz studije iz 1976, na primer onaj koji se nadovezuje na nemanjinu? ako jeste, jel taj most identican onom koji su kao hteli rusi da nam sagrade 1999? i gde bi taj most trebalo da bude? bilo kakav odgovor je dobrodosao.

dem":3nnix082 je napisao(la):
ne verujem da bi se o takvoj krupnoj stvari igrao sa nervima Beograđana!
m'da, ne bi se oni igrali sa nasim zivcima, fina je to gospoda...
 
Mislim da je u pitanju Nemanjin most :). Hm, čak ne bi bilo ni loše ime :D.

Previše puta smo se opekli verujući obećanjima političara, nije ovo još ni dovoljno blizu da me čak i zaintrigira.
 
U pitanju je drumsko-pešačko-metro most koji bi se nadovezivao na Nemanjinu ulicu, bio bi nešto uzvodnije od Savskog. Bio bi u dva nivoa: donji nivo za metro i pešake, gornji četiri trake za automobile. E sad, šta će od svega toga da bude, videćemo...
 
^^ zar ne bi trebalo prvo izmestiti staru zeleznicku stanicu? ili mozda tunel ispod, ali koliko ja znam tamo je obala prilicno niska da bi se izvukao most iz tunela... sve mi ovo mirise na jos jedno mazanje ociju, na zalost.

EDIT: sad sam shvatio jos nesto - jel bi ta linija metroa onda trebalo da ide preko slavije? koja ce to biti onda visinska razlika, ta ce stanica na slaviji bas morati duboko da se ukopa... hm, realnih li planova, a nadasve ostvarivih...
 
Koliko se sećam, ako sam dobro pročitao, most bi bio 20 m uzvodnije od Savskog :| . Tu bi na udaru došla autobuska stanica. Ono što sam video u studiji, metro bi nakon mosta nadvožnjakom ulazio u tunel koji bi počeo negde kod Kameničke ulice, na obroncima između Gavrila Principa i Lomine.
Ta linija, po planu, ne bi išla preko Slavije već prema Vuku i onda bi linija 1 produžila bulevarom prema Ustaničkoj, dok bi linija 3 skretala ka Čuburi, Dušanovcu (gde bi bila stanica s ukržtajem linija 2 i 3), Voždovcu, Banjici i Jajincima. Prema Slaviji bi išle linije 2 i 4 od Dorćola, Kalemegdana, Trga, Skupštine, Slavije, Prokopa i dalje 2 prema Braće Jerkoviću, a 4 prema Kneževcu.
Inače, najviše posla bi bilo na stanici kod Skupštine, obzirom da bi se tu ukrštale četiri linije. Stanica bi imala četiri koloseka, razne ukrsnice i koloseke za stavljanje rezervnih vozila.
 
Koliko sam ja shvatio, razmislja se o kruznom toku oko Stare zeleznicke stanice, a metro most bi postao funkcionalan tek po zavrsetku Prokopa... mislim da bi se zavrsili u isto vreme ustvari...

Kamo srece da je drumsko-zeleznicki na dva nivoa, to bi sjajno izgledalo...posebno jer bi znacilo da bi beograd dobio dva nova mosta preko Save, a i pocela bi izgradnja dva nova preko Dunava... :D

ipak plasim se da nije u pitanju most koji je zamisljen da ide od Varos Kapije do Sest kaplara na planu BELAMA :(
 
dakle, ni taj efemerni most nece doneti nista novo, plus je neposredno pored vec postojeceg. ako se vec planira izmestanje stare zeleznicke stanice, sto se u to ne ugradi nastavak nemanjine pa onda na most, i da se ta saobracajnica spoji sa bulevarom zorana djindjica, kao sto smo ovde vec govorili. a taj most bi mogao da nosi i efemerni metro. nego cemo da sagradimo most na manje povoljnoj lokaciji zato sto vec nije izmesten zeleznicki kompleks, iako se njegovo izmestanje planira (plus je jednako izvesno i realno kao i metro, bar moze plan da se napravi ako nista drugo).

nego, jel most preko ade zamisljen da nosi samo LRT, ili moze da se izmeni u toku izgradnje da primi i 'pravi' metro? mislim, ako su djilas i mrkonjic odustali od LRT-a, malo je glupo da im ostanu dve neupotrebljive trake za sine na novom mostu...
 
Po metro planu linija 5 je trebala da ide preko mosta planiranog preko prevlake na Adi. Ovo ne znam šta će da bude u budućnosti, pošto metro sistemi ne trpe velike krivine. Možda most može da primi metro umesto LRT-a, ali problem će biti skretanje s Banovog Brda ka mostu. Tu će morati sve ispočetka da projektuju, biće tu svašta.
 
^^ sto vise razmisljam o ovom politickom U-zaokretu oko metroa, to mi se vise cini da je to uradjeno bez minuta razmisljanja.

mislim, pogledajmo samo cinjenice:

- postojao je plan metroa iz 1976.
- jedna njegova linija vaskrsnuta je 1999 (bez mnogo realnih izgleda na uspeh), i to je tad radio mrkonjic.
- u medjuvremenu je grad smislio LRT kao ostvarivo resenje, pa je taj projekat unet u planiranje saobracaja i mostova (preko ade, dodatak na brankov, itd). mozemo da diskutujemo da li je LRT pravo resenje, ali vec preko 5 godina se sve planira sa njim na umu.
- sad smo batalili ceo LRT, pa se vracamo na projekat iz 1999. koji danas nije nista ostvariviji nego tad, a svakako manje nego 1976. zasto? pa meni se cini samo zato sto je ponovo na vlasti mrkonjic. ovde mi izgleda kao da se djilas uopste nije umesao mnogo.

i tako. po meni, ako smo vec upregli konja u kola LRT-a, mogli smo bar da ga kvalitetno odradimo. LRT bi doneo veliko poboljsanje u okviru realnih mogucnosti, umesto ovih megalomanskih projekata koje potpiruju politicari svojim konstantnim predizbornim kampanjama.
 
LRT je strasno lose resenje, veliki broj ljudi je bio protiv njega, a i o tome je pisano na forumu.

shabanajzer":13x1wuzy je napisao(la):
izmestanje stare zeleznicke stanice, sto se u to ne ugradi nastavak nemanjine pa onda na most, i da se ta saobracajnica spoji sa bulevarom zorana djindjica, kao sto smo ovde vec govorili. a taj most bi mogao da nosi i efemerni metro.
Takodje, mislim da bi most iz Nemanjine bio sjajno resenje i lepo upotpunio deo grada oko koga bi trebao da nikne SA - ali ne vidim kako se on uklapa u plan metroa. Sacekajmo prvo izlazak u javnost sa konkretnijim informacijama, pa onda mozemo da reagujemo. Apsolutno mislim da je metro-most kod kalemegdana promasena stvar, nama tu treba prelazak tunelom.

Ne vidim zasto most preko Ade ne bi podrzavao normalan metro...

Neko je ovde govorio o brzinama od 50mph u Njujorskom metrou - on kad prolazi preko mosta iz Kvinsa, npr, on ide 15mph... ne vidim zasto bi skretanje bilo problem? Moze li to neko da mi pojasni?
 
"jovanovm"":2l2occvr je napisao(la):
Ne vidim zasto most preko Ade ne bi podrzavao normalan metro...

Neko je ovde govorio o brzinama od 50mph u Njujorskom metrou - on kad prolazi preko mosta iz Kvinsa, npr, on ide 15mph... ne vidim zasto bi skretanje bilo problem? Moze li to neko da mi pojasni?
Nije da ne može. Može da ide preko mosta. Međutim, danas je trend izgradnje sa što manje oštrih krivina, i s toga da postiže veće brzine. Stari sistemi imaju minimalni radijus krivina između 75 i 100 m, dok se kod novijih kreće između 100 i 200m pa i više. Trasa kroz most za Kvins je sigurno starije konstrukcije, zato ima brzinu 15 mph.
"shabanajzer"":2l2occvr je napisao(la):
- postojao je plan metroa iz 1976.
- jedna njegova linija vaskrsnuta je 1999 (bez mnogo realnih izgleda na uspeh), i to je tad radio mrkonjic.
- u medjuvremenu je grad smislio LRT kao ostvarivo resenje, pa je taj projekat unet u planiranje saobracaja i mostova (preko ade, dodatak na brankov, itd). mozemo da diskutujemo da li je LRT pravo resenje, ali vec preko 5 godina se sve planira sa njim na umu.
- sad smo batalili ceo LRT, pa se vracamo na projekat iz 1999. koji danas nije nista ostvariviji nego tad, a svakako manje nego 1976. zasto? pa meni se cini samo zato sto je ponovo na vlasti mrkonjic. ovde mi izgleda kao da se djilas uopste nije umesao mnogo.

i tako. po meni, ako smo vec upregli konja u kola LRT-a, mogli smo bar da ga kvalitetno odradimo. LRT bi doneo veliko poboljsanje u okviru realnih mogucnosti, umesto ovih megalomanskih projekata koje potpiruju politicari svojim konstantnim predizbornim kampanjama.
Na projektu metroa se 9 godina radilo (1973-1982), potrošeno je oko 1 milion $ da bi krajem 1982. , kad je bio potpuno gotov, dolaskom nove vlasti bio bačen u vodu i pokrenut projekt "tramvajem u XXI vek". 1987. je ponovo pokrenut, 1991. opet ugašen jer je grad ao SANU-u da izradi neki projekt dve linije LRT-a, 1997. ponovo vaskrsava metro, 2001. opet LRT, da bi ove godine se opet pokrenula priča o metrou. Ovo sve govori o našim politčarima a i nama samim. Nadam se da će se prekinuti više s tim menjanjima planova za svakog mandata.
 
ja nisam ubedjen da je LRT lose resenje. stavise, mislim da je to jedino izvodljivo sto danas mozemo da ocekujemo. osim, naravno, kupovine jos autobusa. i takodje sam ubedjen da nisam jedini na beobuildu ko tako misli.

da ponovim: mislim da je forsiranje teskog metroa teska demagogija u istom rangu sa ukidanjem viza, besplatnim akcijama i jeftinim ruskim gasom. to u beogradu u sadasnjim uslovima ne moze da se sagradi, i to ne govorim kao neki inzenjer, nego kao obican stanovnik ovog grada koji se mozda malo vise od drugih interesuje za te stvari. nema para, a nema ni jasne strategije sta bi se zapravo radilo.

case in point: zar nije djilas pre dve nedelje rekao, ispravite me ako pogresno citiram, da ce prvo da se sredi beovoz kao ono sto realno mozemo da ocekujemo, a tek onda sve ostalo? i evo sad, ni pomena o beovozu, nego odmah metro. odsustvo strategije, samo demagogija.

opet, takodje djilas kaze da cemo da privucemo strane zemlje da daju kredite po uslovima boljim od trzisnih, a zauzvrat ce njihove kompanije da grade metro. strane zemlje ce zapravo da subvencionisu svoje firme da kod nas grade metro, tj. mi cemo da obezbedimo posao, a stranci ce da pohrle kod nas, dok ce im maticne drzave pomoci u tome. ne zvuci mi bas posve logicno, doduse nisam ekonomista, ali i ako su ovo javni radovi, logicnije je da ce da ih rade u maticnim drzavama, a ne kod nas. a sasvim sigurno mi nemamo ni priblizno novca da to sami gradimo e da bi time napravili svoje javne radove, zaposlili ljude i pokrenuli privredu. cak i da nam ti famozni strani eksperti obezbede strategiju, pare nemamo, niti ce ih uskoro biti.
 
Djilas je rekao da grad sam po sebi ima para samo prvo da sredi BeoVoz, a ovde se govori o tome da bi republika pomogla finansiranje. Takodje, ne vidim zasto ne bismo imali novca za tako nesto - ako ima para za zavrsetak Koridora 10, zasto ne bi bilo para za prve dve linije Beogradskog metroa. Argument se moze napraviti (ekologija, povecana konkurentnost urbane, razvoj gradjevinstva, smanjen stres i zdravstveni troskovi), da metro poboljsava zivot vecem broju ljudi od Desetke... Mislim da je na ovom threadu vec vise puta veoma argumentovano dokazano da:

a) Novca ima, samo je veoma lose rasporedjen i trosi se na razne gluposti.
b) LRT je lose resenje bar za osnovne linije (npr. projektovana nosivost u spicu LRT 100.000 ljudi, sofijski metro /teski/ nosi 77.000)
c) Prva linija plana iz 1976 je dobra.


OK, ali 100-200m je po meni dosta malo - konkretno, gledao sam na Google Maps, i meni se cini da tu ima sasvim dovoljno mesta za taj radijus, pa i dosta veci (gledajuci metro koji bi isao pozeskom ulicom, i onda nastavljao levo od stadiona direktno na most)... to mi izgleda kao veoma blago skretanje... da li gledam nesto pogresno?

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=...9398,20.416117&spn=0.045754,0.072184&t=h&z=14
 
shabanajzer":262w4xs7 je napisao(la):
^^ - u medjuvremenu je grad smislio LRT kao ostvarivo resenje, pa je taj projekat unet u planiranje saobracaja i mostova (preko ade, dodatak na brankov, itd). mozemo da diskutujemo da li je LRT pravo resenje, ali vec preko 5 godina se sve planira sa njim na umu.
- sad smo batalili ceo LRT, pa se vracamo na projekat iz 1999. koji danas nije nista ostvariviji nego tad, a svakako manje nego 1976. zasto? pa meni se cini samo zato sto je ponovo na vlasti mrkonjic. ovde mi izgleda kao da se djilas uopste nije umesao mnogo.
Ти мора да се шалиш :)
- у Београду се у последњих пет година ништа није планирало ни са чим на уму. Цела та прича са ЛРТ је баснословно неозбиљна и од када су направљене пауер-поинт презентације и анимације на том пројекту није урађено НИШТА - и то је добро. Иначе бисмо све имали испланирано са генијалном линијом високог оптерећења која би превозила хорде грађана од Хиподрома до Правног факултета - то ваљда после коњичких трка да сврате на факултет? Јао, да не отварам ту дискусију поново... јако пуно људи сматра да ЛРТ није било добро решење и неће бити да су они сви блесави.
- Упореди градски буџет данас (1,2 милијарде долара) са буџет-ићем 1999. када је привреда била девастирана са седам година санкција и бомбардовањем. Наравно да постоји огромна разлика. Са постојећим градским буџетом Град може сам да исфинансира метро, а камоли уз помоћ Републике. И републички а посебно градски буџет су нарасли као неко лудо тесто у последњих десет година, али се истовремено троши без икаквих критеријума. Од око 6000 запослених у државној администрацији почетком овог века стигли смо до око 30000 данас. Град издваја 120 милиона годишње само за субвенције ГСП. Ја заиста не знам на шта потроше осталих 1,2 милијарде СВАКЕ године а да притом за један пишљиви мост током десет година - током којих град потроши 12 милијарди - морамо да се зајмимо и свађамо да ли ће коштати 80 или 120 милиона.
 
SHABANAJZER zamolio bih te da u ime svih koji o temi Metro raspravljaju ovde ,da se prebaciš na odavno otvorenu sekciju LRT ali pošto tamo malo koga ima zar ne vidiš da is izgubio,Grad i Država je donela odluku da se pravi Metro ,ono za šta se ti zalažeš tj.moderniji tramvaj je mrtav!Primi naše saučešće i vrati se u svojoj sekciji! :kk:
A još nešto s obzirom da nema informacije na udarnoj strani Beobilda o donetoj odluci Grada o izgradnji Metroa,a s obzirom da su svi mediji već danima isticali na udarnim stranama kao i RTS ,Studio B,B 92 i drugi a ida je sam Gradonačelnik Djilas zvanično izjavio da je doneta odluka,verujem da je većina forumaša duboko uvređena takvim stavom, a i pozivam na hrabrost da kao do sada budemo prvi! a ne da se mi forumaši umesto beobuilda informišemo od drugih ? :notok:
 
@jovanovm
Sad sam pogledao mapu, mislim da si u pravu, skretanje je oštrije nego po prethodnoj ideji, ali ne tako strašno kako sam zamišljao. Mene samo zanima kako će se sve ukomponovati petlja, metro i saobraćajnice. Tu sam malo sumnjičav. Možda grešim.
@shabanajzer
Nisam ni ja protiv LRT-a, i njega treba graditi, ali samo na sporednim pravcima. Više sam za to da se neke sadašnje tramvajske linije pretvraju u LRT, nego praviti potpuno nove.
 
@dem
Sve ove informacije koje se pojavljuju u medijima su se pojavljivale i ranije (mislim da je homer okacio izjavu krunica iz '97 gde ovaj isto najavljuje radove kroz par meseci, a tu su isto izjave bogdanovica po kojima je lrt vec zavrsen ove godine, itd.). Jednostavno ovo je i dalje neozbiljno da bi se bilo sta objavljivalo na sajtu jer zamisli sad Steva to objavi kao breaking news i prodje nekih godinu dana, a ono od toga nista, i sta je onda uradio, nista (Stevo, izvini ako se trpam gde mi nije mesto, ali prosto sam morao).

Tek kada se sazove neka mega konferencija na kojoj ce oni da predstave celokupni metro sistem sa tempom izgradnje i nacinom finansiranja i kada dva dana posle toga budu pocele masine da rade, tek onda ova prica postaje realna, a dotle nam ostaje da se nadamo da nas nece opet zeznuti za ovako vaznu stvar (ne bi nam bilo prvi put).
 
jelenabg":88xjr044 je napisao(la):
Mislim da je u pitanju Nemanjin most :). Hm, čak ne bi bilo ni loše ime :D.

Previše puta smo se opekli verujući obećanjima političara, nije ovo još ni dovoljno blizu da me čak i zaintrigira.
...ја бих се овде у потпуности сложио с другар'цом јеленом. на жалост.
 
@ smeksi, dobar deo stvari koje si rekao u potpunosti se slažem,ali mislim da prvi put zvanično donesena odluka od strane Grada i Vlade, da se gradi teški metro posle 30 godina ,ipak je trebalo objaviti na naslovnoj beobuilda ali onako kao što je i zvanično prezentovana kao što je i objavljeno na javnom servisu(ovako ispada kao da smo mi nešto prećutali) i ne vidim šta bi to bilo neistinito ili pogrešno prenesena informacija ,a naravno kad počne da se kopa biće i šampanjca forumaša :kk:
 
Upravo pogledah, Dablin također počinje izgradnju dve linije Metroa početak 2009 završetak 2012.
 
Ne vidoh ja nigde nikakvu zvanicnu odluku vec samo zakljucke saveta, a koliko su oni ozbiljni o ovoj prici govori i podatak da nam nisu objasnili kako ce se projekat izgradnje finansirati. Te opste odredbe, republika i grad ce zajedno uz pomoc EU da prikupe sredstva mozda prolaze kroz sirih narodnih masa, ali oni koji su ipak koliko toliko upuceni znaju da tu mora da se izadje sa egzaktnim ciframa, rokovima otplate, kamatnom stopom itd. Najbolje je da pogledas predlog budzeta i videces da se ni jednim jedinim slovom ne spominje metro dok su tu ipak oni infrastrukturni projekti za koje je Mrkonjic imao dovoljno pameti pa nam je dao cifre i to sad sve lepo stoji u budzetu (izgradnja koridora X, obilaznica oko BG-a, nabavka, izgradnja i sanacija zeleznickih pruga kao i zeleznickih vozila).

Jos jednom to je sve do sada vrlo mutno da bi specijalizovan sajt objavljivao vest o tome kada je sve jos na prilicno dugackom stapu.
 
Највише ми се свиђа поднаслов о стручњацима и колико има везе са чланком.

За метро више од милијарду евра
Град може да започне изградњу подземне железнице, али претходно држава мора да стане иза нас, наглашава градоначелник Драган Ђилас. – Стручњаци предлажу увођење лаког шинског система за који кажу да је јевтинији

Metro.jpg

Београд би за неколико година могао да добије прву линију метроа, али под условом да пројекат „тежак” више од милијарду евра финансијски помогне држава, као и инвеститори из иностранства. Георгије Полтавченко, који је недавно посетио наш град у својству шефа руске делегације и изасланика председника Русије, очекује да ће ове недеље градоначелник Драган Ђилас отпутовати у Москву и разговарати о учешћу руске стране у изградњи и финансирању београдског метроа.
Први човек Београда недавно је изјавио да ће метро сигурно бити грађен, али да ће због разлике у стручним мишљењима око траса бити ангажовани експерти из иностранства који су направили независне шинске системе у својим градовима.
– На тај начин желим да домаћи фактор и утицај политике, који је у прошлости углавном био катастрофалан, потпуно ставим у страну.Метро је пројекат за следећих 30 година, а цена прве фазе прелази милијарду евра. Град га може започети, али држава мора да стане иза нас – истакао је Ђилас.
Први пројекат за изградњу метроа направљен је још 1972. године, аурадила га је тадашња Дирекција за метро. Годину дана касније образован је Сектор за метро где су 1982. године, у сарадњи са пројектантима бечког и минхенског метроа, завршена идејна архитектонска и инжењерска решења за прву етапу и расписан самодопринос грађана за унапређење јавног градског саобраћаја. Међутим, од изградње метроа одустало се већ 1985. године када је усвојен план „Трамвај за 21. век” који је предвиђао аутомобилско-трамвајски модел града. Идеју о изградњи метроа поново је покренуо 1997. године тадашњи градоначелник Зоран Ђинђић, а због беспарице почетком 2000. године појавила се идеја оизградњи лаког метроа. Стручњаци који су је подржали у први план суистакли да град пре може да финансира изградњу лаког шинског система него тешког метроа.
Драгомир Мандић, професор Саобраћајног факултета и једини који у Србији предаје лаке шинске системе, замера градским властима што се пре одлуке о изградњи метроа нису консултовали са домаћим стручњацима. Он наглашава да изградња лаког шинског система и подземног дела метроа кошта и временски траје исто, али истиче да је предност лаког метроа у надземним деоницама чији се километри знатно брже граде, а и јевтинији су.
Ђорђе Бобић, бивши градски архитекта, наглашава да тешки метро представља много квалитетније и боље решење које би допринело да проблем саобраћајних гужви у престоници коначно постане прошлост. Он, међутим, сматра да је велико питање да ли ће овај пројекат моћи да буде остварен, јер такав подухват кошта између милијарду и милијарду и по евра.
Стручњаци упозоравају и да већина градова који имају сличну конфигурацију терена као Београд, рецимо, Сан Франциско, уопште немају метро због компликоване процедуре изградње, јер брдовит терен није погодан за континуиране радове и тежи је за планирање.
-----------------------------------------------------------
Последњи метро изграђен у Софији
Изградња линије метроа у Софији почела је 1998. године и то је уједно последњи метро систем изграђен у Европи. Осим главног града Бугарске метро још имају Лисабон, Мадрид, Барселона, Билбао, Валенсија, Торино, Милано, Рим, Ђенова, Напуљ, Атина, Истанбул, Измир, Бурса, Анкара, Софија, Букурешт, Кијев, Варшава, Минск, Москва, Хелсинки, Осло, Стокхолм, Копенхаген, Хамбург, Берлин, Нинберг, Минхен, Праг, Беч, Будимпешта, Париз, Марсеј, Лион, Лил, Рен, Брисел, Амстердам, Ротердам, Лондон, Њукасл, Глазгов...

Д. Спаловић – Н. Миковић
[објављено: 09/12/2008]
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Za-metro-vishe-od-milijardu-evra.sr.html
 
Vrh