Šta je novo?

Metro

E Nenade hvala za Edit! A ono za rezerve su rekli ovi iz matematičke koalicije ,pa sam ih prokomentarisao ,ako ih već žele da troše pa onda bolje na Metro pa da nam bar nešto i ostane nago na kojekakve imaginarne projekte.A oko izgradnje Metro stanica,pa nemora za prvu liniju da se urade svih 15.nego koliko finansijski može važno je da se početak urade glavne tačke u gradu pa onda da se rade još novih :|
 
Svugde u svetu, izgradnja metroa je projekat od nacionalnog znacaja, i kao takav ne zavisi iskljucivo od gradskog budzeta. Devizne rezerve se ne smeju dirati, ali drzava bi mogla da uzme kredit za izgradnju, da je sufinansira iz budzeta i da je stimulise drugim merama, npr. ukidanjem carina na uvoz masina, skidanjem PDV-a za materijal/masine i tsl. koje se proizvode u zemlji, itd. Mada, opet se vracam na Rennes, tamo je izgradnja kostala +/- 500 miliona evra, i za pocetak bi ta jedna linija dosta rasteretila povrsinski saobracaj, a, posle bi mogla sukcesivno da se prosiruje, i da se grade nove linije.
Ako bi se to uklopilo sa modernizacijom Beovoza, koji bi mogao da se pretvori u nesto kao S-Bahn u Berlinu ili pariski RER, onda bi to vec bila druga pesma....
Keep on dreaming... :p
P.S. Projekat Branislava Jovina iz 1976. i dalje je vise nego adekvatan za potrebe Beograda. Zanimljiv clanak na Wikipediji o nasem slavnom metrou: http://sr.wikipedia.org/sr-el/Београдски_метро
 
Oslobadjanje od poreza i carina bi bila dobra ideja, mnogo efikasnije resenje od nekakvog sufinansiranja iz budzeta...
 
Ako se uzme u obzir gradski budzet, koji je jos uvek prilicno mali, jos ako uracunamo koliko jos toga treba popraviti, srediti i urediti po gradu, jedina sansa da mi dozivimo taj famozni metro je kombincija sufinansiranja iz budzeta, uzimanja nekog veceg kredita, posebne gradske takse za izgradnju i oslobadjanje od dazbina... :|
 
i izdavanje municipalnih obveznica. Zar se nisu na neki sličan način (obveznice) skupljala i sredstva za auto puteve tokom šezdesetih?
 
Sufinansiranje se moze vrsiti na dva nacina - ili ja tebi platim pa ti meni posle platis porez (i tako devalviramo sopstveni novac), ili ja tebi kazem ne moras da mi placas porez... ovo drugo je mnogo bolje resenje...

I naravno, obveznice :)
 
Za projekte kao sto je resavanje saobracajnih problema i smanjenje zagadjenosti postoje fondovi koji mogu da daju povoljne kredite (zato je bitno da se sto pre "vinemo" ka EU). Sa druge strane, Beograd, kao i Drzava, mogu moze da uzmu kredite i napokon krenu u tu gradnju. Na zalost, Beograd jos uvek nema kreditni rejting, a srpski i nije bas za pohvalu, tako da su krediti i dalje skupi.
Inace, metro kada se zavrsi moze i samog sebe delimicno da otplacuje.

Sve u svemu, to da Grad nema para itd. su price ljudi koji su nesposobni za posao koji obavljaju. Kada bi se sve investicije finansirale cisto iz budzeta, i dalje bismo bili u srednjem veku.
 
A koliko bi realno bilo da se krene u projekat zajednickog ulaganja sa nekom velikom stranom kompanijom kojoj je to manje vise posao, oni uloze 50% mi 50%, a zlatnu akciju dobije grad s' tim sto ukoliko iskoristi tu zlatnu akciju i na taj nacin dovede drugog investitora u minus, duzan je da mu nadoknadi tu stetu. Ovo sve zbog cena karata koje ce morati jedno odredjeno vreme da budu socijalne.
 
Pa PPP (public private partnership) se primenjuje sirom sveta za vece infrastrukturne projekte (autoputeve u Engleskoj, USA, AUstraliji, mostove u Nemackoj, skole itd, a izmedju ostalog i koncesija Horgos-Pozega je po tom principu), mada u tom slucaju investitor ima kontrolni paket akcija ili eksploataciju na duzi niz godina.
 
Pa dobro, Britanija nam bas i nije dobar primer, PPP je tamo bio jedna frapantna katastrofa... Mislim da se treba koncentrisati na oslobodjeno gradj. zemljiste u i oko stanica - tu moze biti dosta troskova pokriveno..
 
Oslobodjeno gradjevinsko zemljiste kroz centar grada? Na pr?

A sto se tice PPP, dobrih primera ima vise nego losih.
 
Evo nam prve prave prilike za izgradnju teskog metro-a.

RUSIJA PONUDILA SRBIJI POVOLJNE KREDITNE ARANŽMANE


SANKT-PETERBURG , 8. juna (Tanjug) - Zamenik predsednika ruske vlade i ministar finansija Aleksej Kudrin izrazio je danas spremnost Rusije da Srbiji ponudi povoljne kreditne aranžmane koji bi, uz povoljne uslove, bili povezani sa obavezom saradnje sa ruskim preduzećima, izjavio je danas vicepremijer Srbije Božidar Djelić posle sastanka delegacije Vlade Srbije sa ruskim vicepremijerom.
 
Samo da ne kupujemo ruske vagone :) Ostalo je kul, stvarno imaju praksu izgradnje metro sistema...
 
E, a sad bi bilo lepo da se na naslovnoj strani Beobuilda napise kako ce se BG uskoro ugusiti u guzvi, i napomenuti ovu vest u kombinaciji, i tako alarmirati vlast , a i novine, s obzirom da smo citani :) moramo bre da pokrenemo odnekud tu energiju dobre volje, jer izgleda samo to fali... da krenu da prave ovo, promene plan, i pocnu sa ovim projektom od pre 25 godina, prvu fazu :)
 
Tako je treba nam Akcija,ako ne iskoristimo ovaj Ruski kredit ništa od Metroa,pa ako se zadužujemo neka bude za pravu stvar! BEOGRAD JE ZASLUŽIO METRO! Bar toliko mogu da pomognu Braća Rusi a i mi sebi sami!
 
Pa, kao sto sam vec naveo u gornjem postu, za izgradnju metroa je neophodna podrska drzave, i to bi predstavljalo kljucnu finansijsku injekciju koja bi tu izgradnju pokrenula sa mrtve tacke. Sama gradska vlada bi samo delimicno pokrivala tekuce troskove izgradnje, i to ako bi se uvela gradska taksa od 2% namenjena iskljucivo za izgradnju, i eventualno bi mogla da finansira izradu tehnicke dokumentacije. E sad, sudeci po svemu, vlast u BG ce imati radikali, penzosi i SPS, a republicku vlast ce dobiti koalicija na celu sa DS. Znaci, slobodno mozemo da zaboravimo o izgradnji tokom sledece 4 godine. Sto se Ruske ponude tice, ona nije losa, ali je za sada previse uopstena. Sto se Ruskih vozila tice, ona uopste nisulosa, vozio sam se u Sofiji njihovim vagonima, i mogu vam reci da ni po cemu ne zaostaju za Zapadnim.
http://www.metrowagonmash.ru/english/81-740.htm
http://www.metrowagonmash.ru/english/81-720.htm
 
Nenad":1e4673bn je napisao(la):
Pa PPP (public private partnership) se primenjuje sirom sveta za vece infrastrukturne projekte (autoputeve u Engleskoj, USA, AUstraliji, mostove u Nemackoj, skole itd, a izmedju ostalog i koncesija Horgos-Pozega je po tom principu), mada u tom slucaju investitor ima kontrolni paket akcija ili eksploataciju na duzi niz godina.
Jedini problem koji ja vidim kod PPP projekta metroa jeste njegova integracija u postojeci ITS, tu bi trebalo smisliti neko resenje, a problem se moze javiti i prilikom pravljenja druge i trece linije, sad me mrzi da objasnjavam, ali znate na sta mislim.
 
Koliko dobro vidim, dobili su i neke pare od evropske banze za obnovu i razvoj, ne vidim nikakav problem u tome da se jedan deo sredstava pribavi i na taj nacin.
 
Dobili su sredstva iz evropskog fonda za regionalni razvoj, i, naravno, sredstva vlade Republike Irske, u okviru nacionalnog plana za razvoj (link: http://www.ndp.ie/docs/NDP_Homepage/1131.htm ), i projekta Transport 21 (link: http://www.transport21.ie/ ), sto je drzavni plan za unapredjenje saobracajne infrastrukture...
E, sad, uporedite to lepo sa onim nasim nesrecnim NIP-om, sve ce vam se kasti samo... :mad: :mad: :(
Jeste, imaju pristup kohezionim fondovima EU (ili, strukturalnim fondovima), imaju vise novca, ali za novac koji je ulupan u NIP, mogla seizgraditi obilaznica, autoputevi koji bi spajali Krusevac i Kragujevac sa AP BG-Nis, i izgradnja metroa bi mogla barem ponovo zaziveti...
 
Osnovna ideja NIP-a je ravnomerni razvoj zemlje :)

@shmeksi
Zaboravljas da jedan deo ITS-a cine privatni prevoznici, koji su inace i doprineli poboljsanju kvaliteta prevoza (modernija vozila, televizori, itd.). Privatni kapital je uvek dobrodosao jer privatnici znaju da na trzistu mogu da opstanu samo kvalitetom i servisom!
 
Eto Dablin je jedan grad koji je posle izgradnje light rail sistema (LUAS) provalio da im je metro neophodan... hint hint? Inace, grad ima oko milion stanovnika.
 
Nenad":1uf01sf3 je napisao(la):
Osnovna ideja NIP-a je ravnomerni razvoj zemlje :)

@shmeksi
Zaboravljas da jedan deo ITS-a cine privatni prevoznici, koji su inace i doprineli poboljsanju kvaliteta prevoza (modernija vozila, televizori, itd.). Privatni kapital je uvek dobrodosao jer privatnici znaju da na trzistu mogu da opstanu samo kvalitetom i servisom!
vise sam mislio na cenu markice koja bi ukljucivala i metro, a koja bi ipak neko vreme morala biti socijalna, makar za odredjene grupe stanovnistva
 
Verovatno postoji vise nacina za sprovodjenje ITS-a, ali recimo, u Londonu mozes da kupis ili jednokratnu kartu za metro, ili dnevnu (nedeljnu, itd..), ali i kombinovanu, za autobus i metro, koja je skuplja. Tako da u principu moras da se odlucis koji ces prevoz koristiti. U nekim socijalnim zemljama, kao recimo u Nemackoj, mozes da kupis markicu koja obuhvata sve (U Bahn, S Bahn, Bus, pa cak i brodove), ali je to redje i naravno skuplje, a i niko ne koristi sve vidove prevoza.

Tako da, ljudi koji bi koristili metro kod nas bi verovatno koristili samo odredjene linije i zone, za sta moze da se uzme pretplata, a za ostalo bi vec morale da se kupuju jednokratne karte. Retko sam po inostranstvu vidjao da neko ima markicu koja obuhvata sva transportna sredstva u svim zonama. Izuzetak su naravno studenti i povlasceni slojevi stanovnistva, kojima je sve besplatno (ovo se opet odnosi na socijalne zemlje, kao recimo nemacku).
 
Pa sprovodjenje ITS-a je najmanji problem, zapravo u Parizu karte za RER i za metro su iste, jer svi cine deo RATP-a. Znaci, metro, naravno ako se izgradi, bi cinio organski deo ITS-a.
Sto se NIP-a tice, nisam a priori protiv njegovog sprovodjenja, ali cini mi se da je broj projekata jednostavno preveliki za tako malu sumu novca, koja je bila na raspolaganju vladi. Naravno, ako uracunamo cinjenicu da su kod nas svaki cas neki izbori, onda i nije tesko dokuciti zasto je to tako.
Evo vam lista projekata odobrenih za 2009.
http://www.nip.sr.gov.yu/nip/Repository/Files/Download/Tabela prijavljenih projekata za 2009.pdf
Tesko mogu da vidim da ce ijedan od njih doprineti nekom znacajnijem privrednom rastu u zemlji, a o ravnomernom razvoju ida ne govorim...
:rolleyes:
Edit
Evo i izvestaja za April 2008.
http://www.nip.sr.gov.yu/nip/Reposi...iz NIP-a sa mestima ulaganja - APRIL 2008.pdf

Upada u oci da se previse trosi na rekonstrukcije hramova, fiskulturne sale, domove kulture, pesacke staza, stvari koje veze nemaju sarazvojem zemlje...
 
Vrh