Šta je novo?

Metro

@Belgrade.
@niko_bitan

Mislim da su kapitalne nabavke iz zemlje koja ima potrebu da nas prikaže kao zaostale, koja jedva čeka povod za likovanje, štetne.

Što se tiče tramvaja, ne znam kada sam branio ovu nabavku, jedino sam rekao da mi je dizajn ok, bio sam za Simens.
Mislim da nema potrebe da nam firme iz okruženja grade tramvajske pruge. Potrebna je samo politička volja, a građevinske firme već imamo.
 
Сад се већ слажемо. Међутим, већи проблем од ликовања усташа по новинама је чињеница да су подједнако ако не и гори по питању корупције од нас.
 
...ne znam kada sam branio ovu nabavku, jedino sam rekao da mi je dizajn ok, bio sam za Simens.
Aha sad sam sve razumeo, jeste Nemci naši prijatelji nas uopšte ne prikazuju kao zaostale (a sigurno su im povoljniji i tramvaji i rezervni delovi) - a ja sam sve očekivao da ćete da predložite firmu iz zemlje čijeg predsednika ponosno držite na avataru, kad ono...Nemci.
[...nema potrebe da nam firme iz okruženja grade tramvajske pruge. Potrebna je samo politička volja, a građevinske firme već imamo.
Slažem se da je nešto od domaćih firmi još uvek donekle opstalo i da bi bilo najbolje rešenje kad bi se iste revitavizovale i njima poverili domaći kapitalni projekti, ali nažalost to nije u planu i programu jer Veliki Štrumf ima druge kombinacije sa svojom braćom Kinezima, Muhamedom,...
 
Aha sad sam sve razumeo, jeste Nemci naši prijatelji nas uopšte ne prikazuju kao zaostale (a sigurno su im povoljniji i tramvaji i rezervni delovi) - a ja sam sve očekivao da ćete da predložite firmu iz zemlje čijeg predsednika ponosno držite na avataru, kad ono...Nemci.

Slažem se da je nešto od domaćih firmi još uvek donekle opstalo i da bi bilo najbolje rešenje kad bi se iste revitavizovale i njima poverili domaći kapitalni projekti, ali nažalost to nije u planu i programu jer Veliki Štrumf ima druge kombinacije sa svojom braćom Kinezima, Muhamedom,...
Ako moram da biram od svega ponuđenog, izabrao bih Simens, jer imaju fabriku kod nas, samo ne znam da li je tačno da je ta fabrika prebukirana.

Što se tiče tramvaja iz Rusije, naročito sada kada su dve njihove firme prikazale petodelne modele, bez dvoumljenja bih bio za tu opciju. Bez Rusa, Nemce sada biram jer ipak imaju fabriku kod nas, ali ako su priče da je pogon u Kragujevcu zauzet za par godina, opet se postavlja pitanje zašto je Vučić na otvaranju fabrike u KG pričao bez ikakve veze i strategije da ,,želi da ove tramvaje najpre kupi Beograd''.
Takođe, ni Turci ni Nemci ni Rusi ne bi tu kupovinu doživeli kao deo Hrvata, dovoljno je pogledati komentare na društvenim mrežama kako se hrvatski ekstremisti hvale da ,,Srbi dolaze radit' kao konobari na more''.

Nemam ništa protiv Hrvata, deo porodice su mi Hrvati katolici, dobar deo godine provodim u Hrvatskoj kod rodbine.

Na kraju krajeva sami smo krivi što smo uništili strateška industrijska preduzeća i što ne činimo ništa da ih obnovimo...
 
Poslednja izmena:
Da nije prvo opljačkana, a potom "privatizovana", ova nekada domaća firma bi nam danas dizajnirala i pravila metro i druga šinska vozila:


Ne mogu sad nigde da pronađem na Youtube-u, ali o toj našoj u to vreme SCI-FI fabrici je tamo negde krajem 80-tih emitovana čitava epizoda u to vreme kultnoj naučno poularnoj emisiji "Beyond Tomorrow" (https://en.wikipedia.org/wiki/Beyond_Tomorrow_(TV_series)).
 
Значи потребно је ухватити се у памет, у окренути процес уназад.
 
Praviti klasičan stari putnički vagon i praviti garniture za metro nije isto.

Pitanje je da li bi ijedna naša fabrika u bilo kom momentu mogla da pravi metro garniture. Pogotovu bez prethodnih iskustava i isporuka.
 
Постоји нешто што се зове лиценца, трансфер технологија. Да је Гоша остао жив, и у обиму способном да прави макар вагоне, било би лакше подићи га на виши ниво.
Рецимо Летећи Шумадинац, да је био подржан од стран тадашњих власти, данас не би лошије изгледао од оног хрватског ЕМУ.

Ни сада није немогуће, али потребна је чврста одлука власти да се тако нешто уради. А такође и време да се надокнади пропуштено.

Ипак, пре свега потребно је искоренити из друштва веру, да држава не треба да се бави улагањем у бизнис, већ да треба само да буде неки "модератор на рингу". Управо та логика нас је и довела до данашњег колонијалног нивоа.
 
Sumnjam da bi nam iko davao licencu za to.

A slažem se suštinski sa zadnjim pasusom, ja ne verujem u te neoliberalsko kapitalističke gluposti i da država ne treba maltene ni da postoji a o svemu da odlučuju korporacije i bogati.
 
Nije jedini način za transfer tehnologije kupovina licence, postoji nešto što se zove i industrijska špijunaža što je pogotovo olakšano ako neko inače već na tvojoj teritoriji ima fabriku, npr. tu Simensovu kod nas. Nisu ni Kinezi izmišljali toplu vodu ispočetka nego su radili copy/paste+male promene, tako su počeli svi njihovi sada već globalni brendovi. A država kojom vlada kleptokratija zaista bolje da se što manje meša, ali da prvo uspostavi pravni poredak gde nijedan sudski ili privredni spor ne sme da traje više od max 2 godine, da nijedan postupak pred katastrom ne sme da traje više od max 1 godine, pa da vidiš onda kako bi se okrenula igrica i koliko bi se pojavilo i domaćih investitora a ne samo ovih fake stranih koji ostaju kod nas samo dok ne ispucaju od države date subvencije.
 
Шпијунажа је кажњива ствар, Кинези нису шпијунирали. Они су или копирали, колико су могли, или су куповали технолгоије и фабрике.
Рецимо, они су куили Волво, и онда су технологију имплементирали у разна своја возила.

Са друге стране, огромно тржиште многи су се саглашавали за трансфер технологија да би имали право да продају на кинеском тржишту (Airbus, BMW,)

Постоје разне комбинације, заједничка предузећа, кооперација.
Рецимо, убеђен сам да би КАФ пристао да нам да варење, фарбање, стакла унутрашње материјале, јер много шта и сам купује са стране, а да би за себе на пример оставио колица са мотором и управљањем. То је отприлике 50% вредности возила. Али, зар то и није у нашем случају одлична ствар? Па највише страда од каменовања, шарања, судара управо тај неки део који би хипотетички могао код нас да се прави?
 
Ma naravno, kopiranje/"špijuniranje" štagod može biti od koristi, ali dok se ne uspostavi PRAVNA DRŽAVA nećemo biti u stanju da razvijemo funkcionalnu ekonomiju, niti da ponovo napravimo jake domaće što privatne, što državne firme u strateški važnim sektorima. Država ne sme da bude neprijatelj nekome ko ima privatnu inicijativu i da mu podmeće klipove u točkove dok ne plati reket tamo gde treba, nego treba samo da se skloni nakon što prvobitno uspostavi "level playing field". Poznajem mnogo naših ljudi sa puno mrtvog kapitala (nekretnine, novac na računima, u kriptovalutama, itd...) kojima ne pada na pamet da ovde pokrenu bilo šta "na belo" jer im je jasno gde su i s kim imaju posla.
 
Pa da naši zaista hoće, a generalno i bilo ko u svetu, izgradili bi metro. Dokaz za to su zemlje koje stoje finansijski lošije od nas.​
 
Metro nikad nije bio prioritet u Beogradu.

Zemlja koja održava izbore na dve godine neće nikad imati dovoljno stabilnu vlast da ona poželi da uđe u koštac sa takvim projektom. Čak ni SNS nije hteo da se kocka.
 
Iran je 20x ozbiljnija država od Srbije, reći da je nešto na zavidnom nivou "čak i u Teheranu" je neki čudan kompleks više vrednosti.
Ako je islamistička prćija od nekadašnje nimalo naivne sile ozbiljna država, onda su kriterijumi pali vrlo nisko. Kad kažem kriterijumimi, mislim na poimanje države kao takve. Od revolucije iz 1979 i svgavanja šaha Muhameda Reze Pahlavija, Iran je ostao bleda senka jedne normalne sekularne države, a pride bili još i te kakva ekonomska i vojna sila. Mislim, čim im je vlast u rukama ajatolaha, verskih vođa, počev od Ruholaha Homeinija, pa do ovog sad, što onako baš odaje utisak normalnog lidera (kad bi se zezali), tu teško da može biti reči o ozbiljnoj državi. Metro nam jeste rak rana, al previše se ide daleko u poređenju Srbije sa drugim državama. Sa njima ne želim da se poredim, a od mojih starih sam mogao slušati kakav je Teheran bio kao grad, apsolutno fascinantan, al sad to više nije ni bitno. Mogu da izgrade šta hoće, kad su faktički ISIS sa najdužom tradicijom i istorijom kao nezavisna država, tragedija za njih, al šta im ja mogu. U tom delu sveta odavno nema ni jedne normalne, odnosno ozbiljne države.
 
U autoritarnim državama gde vlada lokalni Veliki Štrumf uvek postoji neka forma ideologije, u Iranu i Saudi Arabiji npr. je verska ideologija, kod nas je neka druga vrsta ideologije ali suština je itekako uporediva. Inače npr. Iran ne može biti dalje od ISIS-a, oni su šiti i tamo je potpuno dozvoljeno npr. zabavljenje mladih - samo se ispoštuje provizorna forma i sklopi kod lokalnog mule "privremeni brak" npr. na 30 dana i tako bez problema mogu momci i devojke da se zabavljaju koliko hoće za razliku od sunitskih zemalja gde zaista vladaju potpuno drugačija verska pravila mada ako otputuješ npr. na godišnji u Dubai videćeš razgolićene arapske ženske na sve strane tako da pitanje je i tamo koliko se to poštuje.

Tehnološki uzevši mnogo su napredniji - i Teheran i Dubai imaju metro, kod njih autoput znači 7 traka u svakom smeru, a svaka pa ma i najsporednija ulica ima barem 2 trake po smeru + service road kao treću traku iz koje se isključuje u prolaze između zgrada i ulazi na parking mesta. Tramvaj koji inače saobraća u Dubai marini nema žice kao ovaj kod nas već struju "uzima" iz šina kroz točkove.
 
Opet poredimo babe i žabe. Sam Teheran je oko tri i po puta veći od Beograda po broju stanovnika, a sam Iran jedno osam od Srbije. Iranci uzgred budi rečeno nisu Arapi. Naravno da će imati daleko šire autoputeve, kao i Teheran metro, al sa nama nema poređenja tu. Ja sam pisao u kontekstu da oni nikako ne mogu biti 20 puta ozbiljnija država od nas, jer imaju faktički Teokratiju, mnogo šta je nametnuto, malo šta na volju, i tu nema poređenja i sa jednom evropskom državom, pa ni ovom našom. Da bi se uopšte poredili sa njima, morali bi biti makar kultorolški na sličnom nivou, a bukvalno smo totalno drugačiji. Autoritativne vlasti imaš svuda, pa i u zapadnim dekadentnim društvima, i ja ovde ne vidim mnogo od tog autoriteta, odnosno tiranije, pošto realno je mnogo što dozvoljeno, što na primer nije u Rusiji, Poljskoj, Mađarskoj itd. Poljska odavno slovi da ima vrlo autoritativnu vlast, pa spadaju u razvijenije ekonomije Evrope, Rusija spada u dosta uređene države što se tiče raznih vidova infrastrukture, kao i jedna teško autoritativna Kina. Znači ta autoritativna vlast veze nema sa slabijim razvojem države, kao i njenom infrastrukturom, čak naprotiv, često je primer sređenijih stvari u zemlji, jer nismo svi Švajcarci da se na lažemo, a vrlo široka demokratija ne može svuda baš tako dobro da se primi, jer je društvo kao takvo vrlo složeno. Švajcarci su primer gde to funkcioniše dobro, al i oni po meni preteruju sa referendumima za sve i svašta, što je opet priča za sebe. Ovde su stvari dosta složene, pa su mi prosto razna poređenja bez ikakvog osnova, jer se slika time jako sužava i pojednostavljuje. Ima i raznih primera gorih i od nas, pa nikom ništa. Dubai tek ne bih komentarisao, jer faktički je iznikao kao nešto potpuno novo u periodu od oko 25 godina, a utucane su milijarde u sve to, koje Srbija neće videti ni za 300 godina. Lako je njima bilo kad su bukvalno počeli od nule i to u pustinji.
 
...morali bi biti makar kultorolški na sličnom nivou, a bukvalno smo totalno drugačiji.
Grešiš, kulturološki smo im neverovatno slični - doduše više Arapima nego Irancima (Persijancima koji govore jezik Farsi), Iranci su super vaspitana i kulturna nacija za koju je bonton početna premisa, za sve i svašta će ti se zahvaljivati i biti galantni u svakom pogledu, dok su Arapi više prostačine poput naših ljudi i jako sličnog mentaliteta našem - pogotovo Libanci i Sirijci. Inače za one koji ne znaju njihov deo sveta se zove "srednji" istok, a naš deo Evrope se zove "bliski" istok - za one koji ne znaju i koji pogrešno koriste termin "bliski istok" neznajući da se isti odnosi na deo Evrope između Istanbula i Beča koji je nekada bio u sastavu Otomanske imperije, otuda verovatno i mentalitetske sličnosti jer smo više stotina godina živeli u istoj državi sa gore navedenim narodima.
 
( Middle East = Srednji Istok ) se kod nas pogrešno prevodi kao bliski - "near" što je zaista pre 200 godina korišćeno za ono što danas krste kao "Balkansko poluostrvo", "Jugoistočna Evropa", a strogo naučno posmatrano Evropa uopšte nije kontinent već je to čist rasistički koncept skrojen da bi ispalo da belci imaju svoj "kontinent". Tipa, kao sa ove strane planine (Urala) je jedan kontinent, a sa druge strane planine je kaobajagi drugi - zapravo je i Evropa poput Indije samo još jedan potkontinent Evroazije, inače je u mitologiji Evropa bila Feničanka (Libanka).
 
Vrh