Slažem se da bi cela linija M2 trebala biti nadzemna na potezu kroz Novi Beograd. Trasa M1 međutim nema prostora za vijadukte, prve 2 stanice Železnik i Makiš valjda treba da budu površinske, na tlu.
Čak i ako bi smatrali pravac pružanja naprednog M1 idealnim, optimalna tehnika gradnje bi bila:
- Makiš 100% nadzemno sa ulaskom u brdo na padini sa rušenjem par kuća.
- Dubok tunel samo do južnog kraja Banovog brda,
- Od juga Banovog brda do Šećerane, NIS, plitak tunel,
- Od Šećerane do Sajma na površini, kao treći i četvrti kolosek sačuvanog pružnog koridora.
- Iznad Vudrua Vilsona na stubovima-estakadi.
- Dubok tunel od Ekonomskog fakulteta do Vanezilesove.
- Plitak tuneč pravcem Vanezilesove do Pančevačkog mosta.
- Po površini od Pančevakog mosta do Rospi ćuprije.
- Od Rospi ćuprije do Mirijeva na stubovima,
Sada nemam vremena da merim, ali to je +/-20% trase po zemlji, +/- 40% trase nadzemno, +/-25% plitak tunel, +/-15% ovde govorim o razumnoj gradnji pod pretpostavkom da je napredni M1 dobro pogodio glavni pravac kretanja ljudi. Jedine dve duboke stanice Žarkovo i Trg republike. Sve ostale maksimalno 10 metara razlike između kote perona i kote terena.
U Sofiji sam se 5-6 vožnji vozio linijama 2 i 4, i uvek sam imao mesta da sednem, doduše nije bilo vreme špica. Zato u BG ne možeš sesti u busu ni u 23 uveče, pa čak ni normalno stajati.
To može biti znak i greški u planiranju i predimenzionisanju sistema. I u Beću su imali samoritiku vezanu za predimenzionisanje. Oni su lovu na metro navukli preko pristupnih fondova EU, i u nedostatku drugih pripremljenih projekata za odobrene velike projekte. Takav način planiranja je i jedan od razloga zašto je zemlja za nekoliko decenija pala sa 10 na 7 miliona stanovnika, pri čemu je Sofiju zaobišla ta demografska katastrofa. Ako ništa, kod njih je metro uglavnom plitak, i jedan od najjeftinijih za gradnju u Evropi, i uskaleđen sa višedecenijskim urbanističkim kontinuitetom, i vezan za mnogo razvijeniju tramvajsku mrežu.
Beograd se sprema da povuče i prezaduženošću blokira nacionalni investicioni kapital, da se gradi najskuplji metro, maksimalno dubok, vezan za zakržljalu bulevarsku i tramvajsku mrežu, prepolovljenu upotrebnu vrednost Beogradskog železničkog čvora, i da metro pravcem pružanja potpuno poriče urbanistički kontinuitet.
Nažalost, železnička pruga duž Sajma više ne postoji, a tramvajska pruga nije nezavisna, osim van raskrsnica.
Rećiću to rečima običnog građanina, ćelavog Miška sa Banovog brda, sa kojim sam kao student fizikalisao na gradilištu: "Ja najviše volim tramvaj, kada kod Sajma zaobiđe svo ono s*** i gužvu". J*** se njemu što na Beobuild i SSC ima formaša koji se žale kako to "nije nezavisno". Da, Beč. Lion, Prag, Varšava, Roterdam imaju od metroa dužu mrežu tramvaja koji "nisu dovoljno nezavisni", a koji po mišljenju žitelja tih gradova obezbeđuju dobru pokrivenost kvalitetnim javnim prevozom.
Gde ćeš uglaviti BRT od Rakovice do Žarkova? Može jedino da bude u tunelu. Ulice koje se penju na čukarički greben su toliko uzane i strme, da tu jedva prolaze i obični autobusi.
Uložiti 6000 miliona evra u metro je superizvodljivo, a oko 5 miliona evra uložiti u otkup i rušenje 15 dvoetažnih objekata nemoguće? Ako se "očisti" tih 15 objekata, nije problem napraviti 1+1 za kola, 1+1 za javni prevoz put. Mislim da na forumu imamo maltene konsenzus da su 50 i 59 za trolejbus, koji se bolje ponaša na velikim usponima.
Ako bi se ovaj plan realizovao, dobili bismo metro i nekoliko desetina novih garnitura od Alstoma. Za BG Voz nikada nije kupljeno ništa novo, na njemu i dalje saobraćaju samo RVR-ovi stari 40 godina. Kolike god štetočine bile, naprdnjaci ne bi uspeli da tom brzinom upropaste sistem koji je potpuno nov, kao što su upropastili BG Voz.
1. Tramvaj: zatvaraju po 2 godine tramvajske ulice.
2. Vozovi:
2.1. ukinuli voz na struju sa najvažnije stanice u Srbiji,
2..2. posekli vagone i električne lokomotive, koji su još bili upotrebljivi
2.3. nove električne u teretnom prevozu pola demobilisane,
2.4. RVR za BG:VOZ produžili reviziju sa 700.000 na 1.000.000 što je tehnički neodrživo raubovanje do izdisaja, koje se već oseća
2.5. Za Štedlere pola elektrifikovanih pruga zatvoreno zbog rekonstrukcija i remonta, a Štedler vuku iz Kraljeva da zakrpe BG-NS. To znači bar 25% parka novih vozova imobilisano, ako ne i više
2.6. Čak 39 novih dizelmotornih vozova, pola van funkcije.
3 Trolejbus, izraubovali silovanjem na 29 nakon skraćenja 19, 21 i 22, održavanje nikada gore, ništa od nabavke novih
I baš ćemo se usrećiti sa 10 Alstoma, od kojih 6 u garaži, a interval metroa 20 minuta.