Šta je novo?

Metro

Zašto ste svi zapeli Prokop pa prokop. Naravno da je za jedan razvojni metro sistem važnije da pokrije najveći tržni centar na Balkanu i sva buduća naselja nego "glavnu" železničku stanicu. Železnica je svakako na samrti i nema smisla traćiti novac drugih javnih preduzeća na nju. Za sve relacije unutar Srbije putuje se džipom a ko nema LR Discovery nek se klacka autobusom. U inostranstvo se ide avionom. Putnička železnica niti postoji niti bi je iko i koristio. Nije ni teretna potrebna, Kinezi i Boru sve dovoze i odvoze šleperima. Čisto, tiho i ekološki održivo.
 
Za oni koji ne znaju, Karađorđev park je "privremeno" stajalište. Možda se primetili da su skretnice na kraju stajališta K. Park malog radijusa. Peroni na stajalištu su kratki i sužavaju se u smeru ka Vukovom spomeniku, jer su ustvari projektom BGČ bile planirane skretnice mnogo većeg radijusa, koje bi omogućavale veću brzinu u skretanje, te bi na mestu sadašnjeg perona ustvari po projektu trebale biti skretnice. Pošto je izgrađeno privremeno neplanirano stajalište na mestu projektovanih skretnica velikog radijusa, morale su se skretnice malog radijusa zbudžiti na kraju samog stajališta. Projektom je bilo planirano "trajno" stajalište negde ispod Hrama otprilike, koje nikad nije izgrađeno, što znači da je tehnički moguće uraditi ga, te se ukrštanje sa metroom moglo uraditi tu. Ovako prave ukrštanje sa stajalištem gradske železnice koja je privremeno rešenje.
Više nije ni bitno da li je u pitanju kompromis, kakve ima tehničke karakteristike (veći radijus skretnica, i uopšte skretnice nisu prioritet na sporednom stajalištu u blizini glavne stanice, a na krajevima suženi peroni su normalna pojava pri naknadnim produženjima) imajući u vidu da je ključno gradsko čvorište pogodno za multimodalna presedanja odavno pokriveno železnicom. Planirana stanica kod Hrama bi opet bila blizu važnijeg Vuka, pri čemu ne bi ni opravdala ukidanje kompromisno, jeftinije, a svrsishodno stajalište na Automandi. Mislim da je to svršen čin. Teoretski je moguće umetanje Makenzijeve kao sporednog lokalnog stajališta i ništa više, međutim možda su usled nailaženja na tehničke prepreke i ponudili novo rešenje preko Autokomande.

Uz to sama Autokomanda ima potencijal generisanja više presedača i od Prokopa i od Vuka, trako da mislim da nije promašaj što je stanica tu, kao ni da je metro pokrije, međutim protivim se usiljenoj devijaciji pogrešne linije. To je stajalište na logičnoj/prirodnoj trasi treće (ili koje god, četvrte) linije.
Мислим да су ова кривудања због рељефа.
Што се тиче станице код Храма где би се укрштали БГ воз и метро, она најбоље да буде испод Булевара ослобођења. Аутокоманду као преседачко чвориште треба растурити пошто је нехумано.
Baš, baš krivuda. Odokativno ceo kilometar više. Ma što dublje, što duže, što veća kriza sve smo bogatiji, nema šta. Od tog ukrštanja nema ništa bez novog tunela poželjno s trećim krakom.

A mnogo je lakše "humanizovati" neadekvatan raspored autobuskih stajališta i unaprediti pešačke veze. Pomeranje usiljenih stajališta na uključenjima za 150, odnosno 300m ka Deligradskoj bi odmah dalo rezultate. Trebalo bi dodati novo zasebno stajalište 30 i 31 gore kod ulaza u stanicu K. Park. Takođe izgradio bi pothodnik ispred stajališta Franša D'Eperea u smeru ka Slaviji zbog toga što je postojeći u nastavku Bokeljske, a ne Rudničke kako bi se izbeglo nepotrebno kruženje izazvano davanjem akcenta na centralnom delu raskrpetlje, odlukom koja nam je i zagorčala život poslednjih decenija. Ove dve fiks ideje zajedno s trećom lastinom nebulozom treba da se sklone kod pruge. A četvrta fiks ideja naravno da se makne iza isključenja kao uvučeno stajalište.
 
Mogli su da urade prvu fazu prve linije i drugu liniju
A za pare koje su ustedili od druge faze prve linije da naprave deo trece od Prokopa do trga republike
ja to vidim kao neko moguce resenje za brzo spajanje Prokopa
 
Zašto ste svi zapeli Prokop pa prokop. Naravno da je za jedan razvojni metro sistem važnije da pokrije najveći tržni centar na Balkanu i sva buduća naselja nego "glavnu" železničku stanicu. Železnica je svakako na samrti i nema smisla traćiti novac drugih javnih preduzeća na nju. Za sve relacije unutar Srbije putuje se džipom a ko nema LR Discovery nek se klacka autobusom. U inostranstvo se ide avionom. Putnička železnica niti postoji niti bi je iko i koristio. Nije ni teretna potrebna, Kinezi i Boru sve dovoze i odvoze šleperima. Čisto, tiho i ekološki održivo.
Не знам да ли сте приметили, али у свакој земљи која је цивилизована, постоји железница као вид превоза путника. Ако Србија себе сматра цивилизованом и европском државом, онда мора да има железницу.

Људи би свакако користили железницу када би она била ефикасна, брза, поуздана и тачна, пре него што би користили аутобус. Тако је свуда где постоји нормална држава и нормално савремено друштво.

Ето.
 
Mogli su da urade prvu fazu prve linije i drugu liniju
A za pare koje su ustedili od druge faze prve linije da naprave deo trece od Prokopa do trga republike
ja to vidim kao neko moguce resenje za brzo spajanje Prokopa
Могли су да ураде нормалан метро да иде од Земуна преко Савског трга до Коњарника, како је и било предвиђено. Једноставније је.
 
Не знам да ли сте приметили, али у свакој земљи која је цивилизована, постоји железница као вид превоза путника. Ако Србија себе сматра цивилизованом и европском државом, онда мора да има железницу.

Људи би свакако користили железницу када би она била ефикасна, брза, поуздана и тачна, пре него што би користили аутобус. Тако је свуда где постоји нормална држава и нормално савремено друштво.

Ето.
Vaš detektor za sarkazam je očigledno pokvaren.
 
Mogli su da urade prvu fazu prve linije i drugu liniju
A za pare koje su ustedili od druge faze prve linije da naprave deo trece od Prokopa do trga republike
ja to vidim kao neko moguce resenje za brzo spajanje Prokopa
Ja to drobim godinama već.

smartplan_opterecenje.jpg


Kada se pogleda mapa opterećenja jasno je da bi izgradnja deonice koja pokriva jednu od najvažnijih osa kretanja predstavljala racionalnije rešenje od repa koji ne da može biti pokriven travajem, nego zglobnim fider autobusom. Samo da urade servisni vezni tunel u gradu (s prve na drugu radi smanjenja mrtve kilometraže između depoa i terminusa) koji bi osim toga mogao biti korišćen i kao lokacija za snimanje filmova.

Zapravo da su skratili same faze uspeli bi ranije da dovedu metro do bloka 42 i bez treće grananjem druge. Praktično sve ključne lokacije u širem centru moguće je povezati relativno skromnom mrežom. M1 Senski Trg-Cvetkova pijaca L=11,2km, M2 Šećerana-Blok 42-Vukov Spomenik-Vitanovačka L=11,8km (M1+M2 sa zajedničkim delom L=18,0km), M3 Depo Zmajevac/Milorada Jovanovića-Pančevački most L=11,6km izađe skupa L=29,6km. Takva mreža kraća od prve dve linije aktuelnog plana bila bi produžavana po potrebi ka periferiji.
 
Više nije ni bitno da li je u pitanju kompromis, kakve ima tehničke karakteristike (veći radijus skretnica, i uopšte skretnice nisu prioritet na sporednom stajalištu u blizini glavne stanice, a na krajevima suženi peroni su normalna pojava pri naknadnim produženjima) imajući u vidu da je ključno gradsko čvorište pogodno za multimodalna presedanja odavno pokriveno železnicom.

Скретнице нису део стајалишта, већ део распутнице. Ове тренутно дозвољавају 40 км/ч у скретање, док би скретнице већег радијуса дозвољавале барем 80 км/ч. У стајалишту Карађорђев парк никакво накнадно продужење није рађено. Сужење перона је због сужења тунела које је пројектовано у складу са скретницама великог радијуса, које су требале да покривају садашњу површину перона.
Ja to drobim godinama već.

Зато је онај план с почетка 80-их био најбољи. Прва фаза је предвиђала симултано отварање централних делова две линије. Тј. линија 1 од Старог Меркатора до Вуковог Споменика, линија 2 од Дорћола до Прокопа. Друга предност овог плана је што би већ у првој фази био повезан са градском железницом у две тачке. Друга фаза би била продужавање обе линије ка периферији.
 
Sutra ujutru u 9 sati na TV Nova S povodom diskusije o izmeni trase linije 1 Beogradskog metroa preko Prokopa i izmenama trase linije 2 preko Karađorđevog parka gostuje arhitekta Milan Dimitrijević iz udruženja "Po meri metro". Pošto je tema metroa aktuelna tema drugo gostovanje je u 9.30 na N1.
 
A što uopšte nasedamo na foru da nove tramvajske linije sa nešto više tunela nazivamo metroom? Po tome je i beovoz - metro... i bus linije sto prolaze kroz "Jovankinu rupu" su metroi... itd itd...
 
A što uopšte nasedamo na foru da nove tramvajske linije sa nešto više tunela nazivamo metroom? Po tome je i beovoz - metro... i bus linije sto prolaze kroz "Jovankinu rupu" su metroi... itd itd...
Ako “tramvajska linija” ima nezavisnu trasu nebitno ili nadzemno ili podzemno, visok kapacitet, garantovan takt onda to ima sve karakteristike metroa.
 
Ako “tramvajska linija” ima nezavisnu trasu nebitno ili nadzemno ili podzemno, visok kapacitet, garantovan takt onda to ima sve karakteristike metroa.
Da bi se bilo koji gradski šinski sistem mogao nazvati klasičnim metroom, mora imati širinu koloseka 1435 mm, kao i redovna putnička železnica. Lake tramvajske kompozicije imaju veoma mali kapacitet gledano u broju putnika koje mogu prevesti i generalno su sporije od metroa, sve i da imaju nezavisnu trasu kao 2 i 11 na delu između Savskog Pristaništa i Knez Mihajlove, ili 12 između Sajma i Požeške. Tramvajske stanice Hipodrom i Petlja Radnička su tehnički nadzemne, ali nema metroa ako cela linija nije nezavisna i širokokolosečna.

Pored klasičnog metroa, postoji i tzv. "laki šinski sistem/laki metro" koji koristi uzani kolosek od 1000 mm, ređi je, sporiji i uglavnom se nalazi iznad zemlje ili u plitkim stanicama, a može se i ukrštati sa ostatkom saobraćaja uz signalizaciju. Mada je pokojni Branislav Jovin tvrdio da to uopšte nije metro, nego moderni tramvaj.
 
Nisi u pravu. Širina koloseka nije osnovno merilo da li neki sistem lajt ili pravi. Postoje i tramvaji normalnog koloseka.
Ali gde je onda granica između "lakog" i "teškog" metroa?
Uzgred, ja sam pre za širu mrežu, pa makar i lajt, nego za 2 hard linije.
To bi moglo u Novom Sadu ili Nišu, jednog dana kada ti gradovi ekonomski ojačaju. Dvomilionski Beograd ne može ni srednjeročno opstati samo na lakom šinskom sistemu. Nešto slično tome imamo već skoro 40 godina, tramvaji na Novom Beogradu vizuelno u mnogo čemu potsećaju na LRT, imaju skoro nezavisne baštice, pa se ne bi moglo reći da je taj sistem naročito efikasan i brz, niti su stanovnici blokova zadovoljni takvim "lakim metroom". Isto važi i za Bulevar Kralja Aleksandra, a mislim da su građani Rakovice već pomalo i zaboravili da su do pre nekoliko godina imali tramvajsku liniju koja je potpuno nezavisna u 2/3 svoje trase. Klasični visokokapacitetni metro i delimično denivelisani savremeni tramvaj su razlika kao između Boinga 747 i Cesne sa klipnim motorom.
 
Значи Москва, Санкт Петербург, Ташкент, Кијев итд. немају класичпан метро? :ROFLMAO:
Njihovi metroi imaju širinu koloseka 1520 mm, zato što su i železnice u celom bivšem SSSR-u veće širine od međunarodnog standarda. Poenta je u tome da nemaju uže koloseke od 1435 mm.
 
Poslednja izmena:
Dvomilionski Beograd stoji na 1,6 miliona vec 30 godina i to na širokih 3222 kv/km.Za prethodnih 11 god se povecao za nekoliko hiljada.Dok se metro izgradi,nece imati ko ni da ga koristi,narocito ove sulude,razvojne,linije.
Ko li u gradu veličine Subotice kao što je Lozana(131.000 stanovnika) koristi 2 linije njenog metroa? Jel moguće da su njih gradili da voze prazne, ili samo kao atrakciju za alpske turiste?
 

Prilozi

  • 512px-Plan_du_métro_de_Lausanne.svg.png
    512px-Plan_du_métro_de_Lausanne.svg.png
    43,7 KB · Pregleda: 138
Ovde nije pitanje dal Beogradu treba metro, već je pitanje kuda bi taj metro stvarno trebao da prođe. Mnogo se olako igraju planovima i rutama, a ipak se ne radi o nečemu što se sutra da lako ispraviti. Mogu grad da oteraju i u bankrot. Ovde bi tolerancija na greške morala biti minimalna. Em košta, em se pravi decenijama, a na to projektovane trase imaju previše mana, i to je činjenica. To može i usput da se menja, al pitanje dal će se neke strukture urazumiti i za deset godina. Opet, moram ponoviti ono od ranije, a to je da će vrlo moguće sve drugo biti zapostavljeno zbog metroa, jer prosto reč je tu ogromnim svotama novca. Još ako metro ne bude imao očekivani učinak, i to posle utrošenih xy godina i boga pitaj koliko milijardi evra, šta posle? Zato i nisam toliko za gradnju ovakvog metroa. Sav taj novac mogao bi bukvalno da promeni nadzemni javni prevoz iz korena, a u pozitivnom pravcu, sa vrlo verovatno dosta većim ukupnim učinkom. Takođe, promene bi dolazile sukcesivno, pa za prve rezultate ne bi morali čekati tamo 2035 godinu.
 
Da, naravno, biće sve ostalo zapostavljeno; dobićemo metro-igračku u vidu jedne (polu)linije iskorišćene sa 25% kapaciteta i 'ostatak' grada koji se raspada. To je jasno kao dan, i nemoguće je da izbegnemo takav scenario sa planiranim sistemima vrednosti reda veličine 10 milijardi evra.

I zato Beogradu u ovom trenutku NE TREBA METRO - treba mu, kao što je sugerisao Pendolino, nešto što može u razumnom roku da raširi dovoljno po gradu, DA POPRAVI ZNAČAJNO USLUGU JAVNOG PREVOZA, za većinu populacije, a ne za njenih 2%. To se, u konkretnom slučaju, može postići ulaganjem u gradsku železnicu, tramvaj i eventualno BRT. I to su ulaganja reda veličine 2 milijarde evra, čime bismo kroz 10 godina dobili znatno bolji i funkcionalniji grad.
 
Meni je suludo graditi bilo kakav metro po bilo kojem (ili čijem) planu u današnje vreme, posebno prema ovom planu koji izostavlja bitne tačke u gradu. Još više mi je nebulozno guranje priče "metro je potreban, metro će rešiti probleme u gradskom saobraćaju" - dokle god se praktično ništa ne radi na unapređenju trenutnih sistema i ocenjivanje rezultata tih poboljšanja. U fazonu imam telefon star dve godine, počinje da koči, pa prvo rešenje najskuplje - daj da kupim novi - umesto da pokušam da sredim, obrišem, resetujem, itd. trenutni telefon. U Beogradu može, ima i treba toliko toga da se napravi i preuredi u cilju poboljšanja funkcionisanja gradskog prevoza. Pa samo dodeljivanje prioriteta vozilima gradskih prevoznika na ulici bi debelo poboljšalo funkcionisanje.
Ali okej, metro stanica kod BnV, nacionalni stadion, zastava i gondola rešavaju sve probleme.

EDIT
lol napisah isti komentar kao Pantograf, samo je on bio brži
 
Vrh