[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=849871#p849871:7st47tdc je napisao(la):
Bender Rodriguez » 14 May 2021 08:00 pm[/url]":7st47tdc]Drumski smer na Saobraćajnom, transportni odsek. Premetro nam nikad nisu ni pomenuli.
Mada i ne čudi, pošto sam uvek govorio da je to fakulet na kome se uči od svega ponešto, a zapravo ništa konkretno.
A naravno da smo imali i Ekonomiju, i to dva komada. Mada naravno sve se svodilo na bubanje hiljade beskorisnih grafika i šablonske zadatke, tako da ne znam nikog s mog smera ko se ozbiljno posvetio tome i učio da bi razumeo. Opet, zato što program obuhvata svašta od svačega, a ništa konkretno. Tako da se većina stvari samo otalja.
A za metro ima i para i mogućnosti, to jest ima ih već 10 godina. Nego nije bilo volje i truda. A i često je bilo vađenja da kao MMF ne bi to dozvolio, trt mrt...
Ја сам завршио железнички одсек, где нас је било мало, и нико се није могао провући. Са друге стране, асистенти и професори су могли да нам посвете пуно пажње. За мене је било некако непојмиљиво и неправилно што су на друмском смеру вежбе биле у великим групама. Нећу да испадне да глумим надменост, да смо ми нешто бољи, већ да критиујем приступ у којем малољудни смерови имају пуку срећу.
Да објасним најједноставнијим моделом, а то је свођење на садашњу вредност. Рецимо, бирамо између два приступа метро градњи, први са преметроом са кредитима по 400 милиона евра у нултом, четвртом и осмом году инвестирања, са функционалним целинама након сваке 4 године градње, односно пуном метро линијом за 12 година. Други модел са једнократним одобреним кредитом од милијарду евра, изградњом 10 година за целу линију. Чини се да је прво 20% скупље, или ти 1.200.000.000 евра према 1.000.000.000 евра, али такав случај не постоји зато што камата 0% не постоји. Узмимо каматну стопу свега 5%, или основна вредност помножена са 0,95 степенованом годинама.
Тада се добија да је у садашњој вредности преметро 991.000.000 евра, и већ је јефтинији од директне метро градње. Али говорити само о трошковима је исто што и тапшати једној рукој. Преметро већ у петој години остварује ефекат 33% метро линије, у деветој 66% метро линије, док патрљак метро линија пре десете године не остварује тако висок ефекат при незавршеној изградњи. Тек од седме године 15% зато што је преседачка, и зато што треба две године дуже до пуштања у рад због тестирања новог не-устаљеног-трамвајског система. Тада долазимо до тога да је потребно у првом случају да прва метро линија изграђено кроз преметро зарађује 115 милиона евра годишње, а у другом случају 130 милиона евра годишње. То је разлика од 13% у граници оправданости за једно и друго.
Цифре и новац су фиктивни, али није далеко од праве вредности.
Односно, концепт што пре отварати мање и функционалне целине је исплатив, а систем ПРОКОП, екстремно губиташки. Прво се кренуло градити све или ништа, а после Варачарски и Дедињски тунел, Вуков споменик зврје бедно коришћени. Пруга за Панчево, пуста два колосека. Укидање функционалног система ка центру града кроз Топчидер и преко Старог железничког. За актуелне планерске ауторитете, моја полуписмена покојна баба је доктор економије за њих. Они би на препродаји пасуља направили губитак.