[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=629207#p629207:ffxb94nu je napisao(la):
astrodule » 11 Jun 2019 11:44 am[/url]":ffxb94nu]Zas*ali su buducnost Beograda ovakvim projektom BnV.
Cista sustina. Najveci problem u projektu metroa je...
Beograd na Vodi.
Skoro sve mane novog plana su njegova posledica.
Uz blagi osvrt na proslost novi plan metroa je veliki napredak.
Prvo smo imali tramvaj na steroidima
i izborismo se da se ne desi. Zatim se pojavio rolerkoster na Novom Beogradu pa je i to propalo. Imali smo budzenje mosta uz Brankov i trasu sa zavijanjem ispod Kneza, nije nestala, ali je ucrtana cisto reda radi. Imali smo uparene tramvaje, sada pricamo o pravom metrou. Sve u svemu ozbiljan napredak ka zdravom razumu.
E sad malo o trasama.
Osnovno nacelo je solidno, osovina sever-jug i osovina istok-zapad koje se ukrstaju u centru, sve na mestu,
djavo je u detaljima, to jest u BnV.
Savsko-Dunavska linija resava dve bitne stavke u Beogradu, vezu Cukarice sa gradom (usko grlo Bul. Vojvode Misica) i proboj kroz greben u centru. Ako mene pititate trasa Pancevacki most, Trg, Sajam, banovo brdo je savrsena. Ipak ima tu niz problema u izvodjenju.
Ta trasa je savrsena jer mahom koristi postojeci zeleznicki koridor sto znaci da je brza i jednostavna za realizaciju. Jedini novitet na toj trasi u poslednjih 15 godina je petlja Radnicka, ali i ta petlja je napravljena bas tako da koridor neometano prolazi ispod nje. Naravno podrazumeva se da se koridor koristi povrsinski ili na stubovima. Od Secerane do Palate Pravde moze da se provuce povrsinska pruga, za sekund, a zatim da se pruga lagano uzdize na vijadukt pa da preko stajge udari na pola visine Terazijskog grebena.
Izvodjenje radova jednostavno, minimalna tunelska deonica, stanica u grebenu na pristojnoj dubini.
Sad ispada da zbog BnV sve ovo gubi smisao. Povrsinska pruga ometa pristup BnV kod Sajma a sinski koridor uz Savsku pripao je podrucju BnV te se ne moze koristiti za vijadukt. Savski koridor je dobar samo ako nema kopanja. Ako cemo da kopamo zbog BnV onda taj pogodni koridor gubi sve svoje prednosti pa trasa moze da ide bilo gde drugde, ispod Senjaka (Prokop), ispod Kneza milosa, Klnickog Centra,
bilo gde drugde gde ce bolje opsluziti grad. Da ne spominjemo uzasnu i nepotrebnu dubinu stanice ispod trga, em skupo em neprakticno.
Ukratko, trasa postojecim zeleznickim koridorom:
-
da, ukoliko je to nacin da se brzo i jeftino napravi prva linija.
-
ne, ako treba da se ukopava zbog BnV i da nas kosta kao tri linije.
Kriminalni poduhvat BnV stvara i drugo sporno pitanje na trasi prve linije a to je Makis. Da je metro zaista razvojni, prostor Savskog Amfiteatra ne bi bio poklonjen fantomskim investitorima radi gradnje zapaljivih krmaca vec bi kao gradsko zemljiste kroz urbanisticki razvoj izfinansirao ceo metro.
Isto vazi i za luku Beograd, taj prostor moze da isfinansira celu metro liniju, a i vise. No
Makis je posebna svinjarija jer koliko god su Amfiteatar i Luka sasvim pogodni za urbanizovanje Makis je vodoizvoriste od kojeg Beogradjani zive, svetinja koja mora ostati zasticena.
Potpuno razumem ideju skretanja trase sa Zarkova ka Makisu radi kacenja na depo kod ranzirne. Minimalni tunel ispod Banovog brda pa dalje ravnicom. Koliko god bih voleo da se linija nastavlja Ibarskom ovo je ipak jedno prilicno racionalno resenje koje ostavlja mogucnost daljeg sirenja mreze ka Ibarskoj u buducnosti. Realno najpotrebniji deo prve linije je Banovo brdo-Centar-Pancevacki most, dalji nastavci ka Mirijevu i Vidikovcu mogu kasnije da se rade.
Problem Makiskog kraka niji izostavljanje juznih naselja radi jednostavnijeg resenja za depo, to bi jos i moglo da se svari, vec to sto ce prvenstveno sluziti da opravda
jos jednu tajkunsku svinjariju i to na neophodnom vodoizvoristu. Fuj.
Kad smo vec kod prve linije da dodam da je deo trase od Karaburme do Mirijeva zasigurno neopravdan ukoliko Mirijevo vec ima vezu preko druge linije, mislim stvarno metro ispod Mirijevskog bulevara a blokovi na 95ici, pretpostavljam da je taj komad dodat da bi se linije 1 i 2 fizicki spojile kako bi vozovi mogli da se prebacuju sa jedne na drugu i koriste oba depoa.
Naravno ostaje i
pitanje Prokopa, kao sto rekoh gore, kada bi se iskoristio potencijal Savskog zeleznickog koridora za brz i jeftin razvoj, usamljeni Prokop bio bi prihvatljiva zrtva (veza sa BG:vozom bila bi kod Sajma, a Prokop ce ionako biti opsluzen bg:vozom), ipak ako ce prva linija da ide podzemno od Brda do Centra onda postaje kriminalno zaobici Zeleznicku stanicu Beograd Centar, opravdanja nema.
Sto vise pisem to me vise boli BnV.
Dolazimo do druge linije, istok-zapad.
Trasa na NBGD je manje vise projektat iz 70ih. Trasa preko Slavije i Cubure do Cvetka i Ustanicke stvara alternativu Bulevaru i povezuje delove grada koji nemaju prohodne arterije. Naravno suludo je da se metro spusta u dolinu Juznog Bulevara, treba da nastavi blizu vrha brda preko Crvenog krsta ili ako vec treba da se spusta onda neka presece Lekino brdo pa preko Konjarnika na Ustanicku.
Trase mogu da setaju blago levo desno, meni je najveci
problem ove linije isti kao i kod prve: umesto da se linija odradi brzo, jeftino i jednostavno sa vijaduktom na NBGD i mostom preko Save, danas se gura suludo preskupo i rizicno (rupa bez dna) resenje podzemne trase ispod Save. Strava i Uzas. Sve to iskljucivo zbog BnV. Umesto da gradu donosi prihod BnV ne samo da je obicna pljacka vec kroz ovaj plan metroa stvara potencijalnu stetu koja se broji milijardama.
Nema opravdanja za tunel ispod Save. Ionako se pravi novi most umesto Starog Savskog, nema razloga da se na njega ne postave sine za metro i mirna Backa. Uostalom mogao bi da se napravi dupli koridor sa 4 koloseka pa odmah i linija 3 da premosti Savu. Sta ce nam dva mosta, a kamo li dva tunela za metro na par stotina metara razdaljine, suludo.
Ovako odradimo sve 3 linije odjednom, Blokovi i Z. St. NBGD dobiju vezu sa centrom, probije se krak preko Autokomande ka Vozdovcu i Beograd napokon dobije saobracajnu alternativu za prealazak reke.
Mozemo naravno diskutovati o tome gde i kako sve te linije treba da se ukstaju u centru, najbolje bi bilo napraviti trougao sa 3 presedacke stanice. I Trg Republike/Terazije i Slavija i Savski trg da budu presedacke stanice.
Sve u svemu, na papiru novi metro projekat deluje kao prilicno racionalno resenje i veliki napredak u poredjenju sa prethodnim planovima.
Ipak kada se bolje zagleda pojavljije se niz svinjarija koje projekat pretvaraju u blagi uzas.