LRT (tramvaj sa potpuno nezavisnom trasom) i Metro su slicni, i jedan i drugi sistem omogucavanju brz i pouzdan prevoz velikog broja putnika.
Ipak postoji niz bitnih razlika:
Kapacitet
Metro prevozi visestruko vise putnika od LRT-a. Kompozicije su duze i vece, platforme potpuno ravne bez izgubljenog prostora za tockove itd, povrsina vrta je mnogo vece te je razmena putnika brza a samim tim zadrzavanje krace i takt jaci.
Cena
Tramvajska vozila su jeftinja od metroa, podzemne tramvajske stanice su jeftinije od metroa jer su jednostavno krace.
Sve ostalao je prilicno isto, vijadukt za tralmavaj kosta koliko i za metro, tramvajski tunel je cesto cak i skuplji od metroa kada mu je potreban veci gabarit zbog pantografa.
Da li treba praviti metro ili LRT u Beogradu?
Ako pogledamo cenu, bolje je platiti malo vise za stanice i vozove i imati metro, kada vec placamo tunele i vijadukte, nego da za cenu metroa dobijemo samo tramvaj.
Ako gledamo kapacitet pitanje je projekcije u buducnost to jest kako ce Beograd izgledati za 30godina, cupavo.
Za sadasnje potrebe saobracaja zglobni autobusi sa zutim trakama su sasvim dovoljni, cak i na najopterecenijim pravcima.
Ali ako gledamo u svetlu buducnost, recimo da narednih 15 godina prestanemo da izvozimo omladinu pa da pola miliona mladih dodje ili ostane u Beogradu, onda cemo se tesko izvuci bez metroa, pravog, sa ozbiljnim kapacitetom i mrezom.
Ako gledamo urbanizam, nema goreg resenja od LRT trase na zemlji, to je kao pravljenje zidova kroz grad, ograda kod Usca ili Sajma na kub.
Ako necemo da unistimo Beograd trasa mora pod zemlju ili na vijadukt, a onda se zaista ne isplati terati tuda tramvaj umesto metroa.
Beogradu nije potrebno krpljenje saobracaja metroom, krpljenje treba uraditi sredjivanjem postojece mreze bus/tramvaj/bgvoz, Beogradu treba metro da bi postao gusta i uspesna metropola.
- - - -
Egisov plan je samo nastavak Belama uz obecanje da nece biti rolerkostera na Novom Beogradu i da ce cela trasa biti nezavisna. Obecanje.
Plan su radili isti ljudi kao i Belam, na istoj osnovi, i prevazisli su sami sebe dodajuci tragicne zajednicke trase linija na ekstremitetima, u Zemunu i Cukarici. Direktan rezultat je automatsko prepolovljavanje kapaciteta van tih trasa, to jest tamo gde je napotrebniji, na mostovima. Fix ideja koja se vuce jos od 1976.
Egis je na Belam prosto nakalemio glavnu manu Metro plana iz 1976., svaka cast.
Eto, dosao sam u situaciju da gledajuci Egisov plan moram da cak da pohvalim izvorni Belam gde te nebuloze nema vec su sve tri linije nezavisne.
Levo: Belam, Desno: Egis
E sad zamislite bodljikavu zicu po sredini celog Bulevara, Jurija Gagarina, Pozeske i svake druge trase LRT-a. Denivelaciju raskrsnica, podzemne prolaze za pesake...
Umesto da metro ode pod zemlju (ili na stubove) a da se zivot neometano odvija na povrsini, dobijamo ogradjeni tramvaj na povrsini a zivot u podzemlju, divno.
Samo fali fontana koja peva.
Nema potreba zaliti za prosutim mlemkom Egisovog plana, ionako je vec bilo pokvareno.
- - - -
Pogledajmo u buducnost koja nam se smesi, SNS tajkunska metro linija Makis-Ada Huja!
Problem sa ovim planom je to sto je
odlican, ali
pogresan.
Postavka, principi, sve je dobro:
- Dve linije pokrivaju glavne tokove saobracaja istok-zapad i sever-jug
- Krajevi linija se nalaze na jakim saobracajnim cvoristima te se metro puni jos od prve stanice (Zemun, Ustanicka, Pancevacki most, Ustanicka) i nema praznog hoda
- Crvena linija probija greben, plava linija prelazi Savu
- Prvo se radi crvena linija jer je laksa za realizaciju, koridor je oslobodjen, potrebna su samo dva kratka tunela, Cukarica dobija direktnu vezu sa centrom
- Duz crvene linije se izmedju gusto naseljenih podrucja nalazi nekoliko zona za urbanizaciju: Luka Beograd, Beograd na Vodi, Hipodrom
Divno, a sta je zapravo sporno u ovom planu?
Prvo se radi crvena linija a potrebnija je plava, prelaz preko Save!
-U pravu ste, plava je potrebnija, ali za nju prvo mora da se napravi novi most na Savi umeto starog Savskog mosta. Cim bude napravljen prokopacemo plavu liniju. U medjuvremenu cemo napraviti crvenu jer ona moze odmah da krene.
Crvena linija ide od livade do livade i ne opsluzuje Zarkovo i juzna brda!
- Linija ce za pocetak ici od grada do grada, od Pancevackog mosta gde se sliva saobracaj sa Mirijeva, Karaburme i Borce pa do Banovog Brda koje je gradski centar. Bice produzena ka Adi Huji tek u dalekoj buducnosti kada se taj kraj bude izgradio a makiska deonica sluzice samo za tehnicku voznju od Banovog brda do depoa.
Nije to linija od livade do livade vec linija Banovo brdo-Ada-Sajam-Bnv-Trg-Dunav.
Ugrozeno je vodoizvoriste u Makisu!
- Dva koloseka uz Vodovodsku nimalo ne ugrozavaju vodoizvoriste, a depo ce biti sagradjen na podrucju vec postojece gigantske ranzirne stanice. Ko jos veruje Karicu da ce napraviti novo naselje duz trase metroa.
Linije se ukrstaju u BnV umesto u straom gradu!
- To je racionalno resenje zbog mosta preko Save, uostalom sta fali presedanju kada imate brz i pouzdan metro.
A glavna zeleznicka stanica "Prokop"?
Prokop ce imati dve linije bg:voza i direktnu vezu sa aerodromom, novim Beogradom, Vukom. A metro je odmah tu, na Sajmu.
Zasto plava liija ne ide Bulevarom koji grca u guzvama?
- Plava linija ide paralelno sa tramvajem na Bulevaru i preuzima saobracaj koji sa Konjarnika, Mirijeva i Smederevskog puta opterecuje bulevar.
Bulevar ce biti prohodan a tramvaj brz, komforan i pouzdan. Zvezdara i Vracar imace duplu sinsku vezu, i tramvaj i metro.
Vi naprasno izmisljate nesto sasvim novo zbog Beograda na Vodi a generacije urbanista pametnijih od vas su radile na projektovanju metroa u Beogradu!
Nas plan uzima u obzir i postojecu sliku Beograda, i njegovu ambiciju kao i istorijsko nasledje nasih najboljih strucnjaka. Uporedite samo trase plave i crvene linije sa planom Sektora za Metro iz 1976. i primeticete da se skoro u potpunosti podudaraju sa trasama RM1 i RM2 koje taj referentni plan predlaze.
Elem, ovaj plan je solidno potkovan te ga je tesko osporiti na detaljima, ono sto je najspornije nalazi se zapravo u samoj postavci a to je dogma da je metro luksuzna igracka koja povlaci neizbezne dugove.
To nije tacno. To jest nije tacno u slucaju retkih gradova koji kao Beograd imaju slobodne komade zemljista unutar svog gradskog jezgra.
Jedinin nacin da sinski sistem donosi profit je da buden vezan za zemljiste odnosno nekretnine.
To gradjevinsko zemljiste okruzeno gustim gradskim tkivom ima veliku vrednost koja se automatski udesetostruci izgradjom metroa. Metro i zemljiste moraju biti vezani jer zajedno donose profit. Ukoliko su odvojeni, zemljiste donosi profit a metro gubitak.
Konkretno.
Ako Hipodrom pripada gradu, grad ulozi u izgradnju metroa do hipodroma, izgradi zgrade i proda/iznajmi/zalozi prostor, otplati zajam za metro a sa ostatkom para nastavi dalje na sledecem komadu zemlje.
Grad se razvija, metro ne pravi trosak i dugove vec direktan profit.
Ukoliko pak Hipodrom pripada tajkunu, grad se zaduzi za izgradnju metroa do hipodroma, tajkun izgradi zgrade i ubere profit, a naredne generacije Beogradjana isplacuju metro.
Metro je cist trosak za gradjane, cista zrada za tajkuna.
To je sporna stvar u SNS metro planu, poklanjanje BnV zemjista i zaduzivanje Beogradjana zarad privatne pljacke.
Tehnicki je metro plan dobar, civilizacijski je poguban.
Sporan je BnV, to jest podmukla pljacka drzave i naroda. Realno, nakaradni BnV nece imati veci uticaj na razvoj Beograda i njegovu sliku u svetu od naselja Stepa Stepanovic. Ali ce zato imati slican saobracajni uticaj na centar grada kao sto Stepa ima na Trosarinu, totalni kolaps.
SNS metro je kriminalan, ne zbog trase, vec zbog pljacke.