Čini se da ono što novo rukovodstvo grada želi je da po svaku cenu uključi svoje glavne investivione projekte, koji su bili nosioci predizborne kampanje u BG, na trasu linije metroa, koja će prva da se gradi, a ostalo neka ide kasnije, pa kako bude ... Naravno, ovde pričamo o ’’BG na vodi’’, i u vezi sa tim o železničkim stanicama ’’Prokop’’ i ’’Novi Beograd’’, kao i o autobuskoj stanici na ovoj poslednjoj lokaciji. Takođe i o novorekonstruisanom trgu ’’Slavija’’ (kada se bude počeala da gradi prva metro-linija). Da bi sve to moglo da se obuhvati istom metro-linijom moraće da se vrate na faznu izgradnju, kako su početak izgradnje metroa u BG zamislila i gospoda Jovin-Maletin. Prva faza bi tako obuhvatila izgradnju delova prve i druge linije metroa a kasnije faze delove drugih linija. Da bi sve to moglo da se izfinansira vrlo ograničenim sredstvima, moraju da se izvrše uštede na trasama sve tri linije (svatih da je upravo i zamišljeno da ceo BG metro-sistem počiva na tri linije), tako što bi se na minimum sveo udeo podzemnih trasa (samo tamo gde mora), smanjio broj metro stanica i povećao razmak između njih (0.9 do 1.2 km), u odnosu na prvobitni EGIS-ov predlog, kao i tako što bi se prelaz preko Save sveo na samo jedan, već izgrađeni most (na Adi), sa već definisanim (a još nezavršenim) metro-koridorom preko njega, a ne i na izgradnju još jednog metro-mosta, nizvodno i uz postojeći, Brankov most.
Stanica u kojoj bi se ukrštale sve tri linije (dve nadzemno a jedna u ravni sa kolovozom) je ’’Radnička’’. Stanica ’’Pančevački most’’ ukršta linije M1 i M2 (podzemno) a trasu od Zemuna do stanice ’’Radnička’’ dele linije M1 i M3.
Metro bi trebao da bude klasičan, visokokapacitetan, sa mogućnošću da se sa povećanjem broja putnika izbori dodavanjem novih vagona u kompoziciju.
Stanice metroa bi bile jednostavne, bez nepotrebnog luksuza a sa svim neophodnim tehničkim sklopovima, sa dovoljno dugim peronima da mogu da prime i kompozicije od 6 vagona. Podzemne stanice, gde god je to moguće, treba da budu plitke, da bi se do perona dolazilo običnim stepenicama (kao u Parizu, u najvećem broju stanica), bez potrebe da se ugrađuju električni eskalatori.
Napajanje bi trebalo da bude preko ’’treće šine’’.
Depo metro-kompozicija bi bilo pametno da se, u okviru Prve faze, izgradi u useku ispod Penzionerskog doma na Bežanijskoj kosi, na trasi nekadašnje pruge za ZG i NS, kako je bilo predviđeno i Jovin-Maletin planom. Mišljenja sam da je prenamena postojećeg GSB depoa u NBG, jednostavno neadekvatna i pogrešna. On treba da bude van naseljenog mesta a prema EGIS-ovoj studiji bi bila u okviru naselja Belvil! U Drugoj fazi bi se napravio još jedan depo na kraju M3 linije, na Ceraku.
Ako sve ovo uzmemo kao ’’input’’, čini mi se da govorimo o sledećem:
• Prva faza:
Obuhvatila bi izgradnju dela M1 linije, na trasi od Tvorničke (u Zemunu) do Vukovog spomenika i dela M2 linije, na trasi od Pančevačkog mosta do ispod Mosta na Adi (stanica ’’Radnička’’).
Ovaj deo trase M1 išao bi iz Zemuna, preko Opštine NBG na novi Merkator i odatle skretao na
železnički nasip, prolazio ispod njega i uključio se, u blizini depoa GSP-a na NBG, na metro trasu prema novom mostu na Adi, prelazio ga a onda ponirao ispod Senjačkog brda na železničku stanicu ’’Prokop’’. Posle ’’Prokopa’’, produžio bi preko nove konstrukcije na stubovima ispod Kliničkog centra, a onda podzemno na Slaviju, ispod Beogradske, sve do železničke stanice ’’Vukov spomenik’’. Trasa bi bila uglavnom nadzemna, na stubovima, a podzemna bi bila od Zemuna do Opštine NBG i od Radničke do Vukovog spomenika.
Predlog o kome bi trebalo razmisliti je da se u Zemunu, već u ovoj fazi produži M1 za par stotina metara, od Tvorničke do parkića iza škole ’’S. Miletić’’, kako bi što više stanovnika Zemuna mogao da se uputi na korišćenje ove linije. Nedaleko odatle je autobuski HUB na Keju oslobođenja, koji bi u sklopu reorganizacije linija javnog prevoza trebalo pretvoriti u autobuski HUB, koji bi opsluživao samo deo Zemuna do Saobraćajne škole u Cara Dušana (zona nove raskrsnice za novi most Zemun-Borča), gde bi trebalo oformiti novi HUB (i proširiti ga u odnosu na postojeće stanje), koji bi autobuski opsluživao samo prigradski deo Zemuna (Zemun Polje-Batajnica).
Ovaj deo trase M2 išao bi od Pančevačkog mosta, koristeći već izgrađenu prugu od Dunav stanice, pored Dunavskog keja na Dorćolu, postojećom prugom na nasipu, ispod Kalemegdana, kroz budući ’’BG na vodi’’, postojećom prugom pored Sajma, do novog mosta na Adi (Radnička). Trasa bi kompletno bila nadzemna, koristeći postojeću prugu u zoni Dunav stanice i na nasipu oko Kalemegdana i pored Sajma, uz obavezu da se trasa zaštiti sigurnosnom ogradom, kako na istu ne bi upadali ljudi i životinje-lutalice, kao i uz, naravno, dogradnju odgovrajućih insatalacija za elektronapajanje i signalizaciju i komunikaciju. Ostatak trase bi mogao da se gradi u plitkom useku.
• Duga faza:
Obuhvatila bi izgradnju dela M3 linije, na trasi od ispod Mosta na Adi (Radnička) do Ceraka i dela M2 linije, na trasi od Pančevačkog mosta do Mirjesvkog venca.
Ovaj deo trase M3 išao bi od Mosta na Adi (Radnička) preko već izgrađene mostovske konstrukcije na Banovo brdo (Požeška), preko Žarkova na središnje ostrvo na postojećoj Ibarskoj magistrali, sve do Ceraka, gde treba izgraditi i novi, depo za metro-kompozicije. Trasa bi uglavnom bila nadzemna, na stubovima a u delu preko Ibarske magistrale u nivou kolovoza (središnje ostrvo), fizički odvojeno zaštitnim ogradama. Altrenativa je da i ovde ide nadzemno, na stubovima (jer je u BG svaka vrsta zaštite nedovoljna, osim ako se ljudi onemoguće da prolaze kroz žicu, preskaču rampe i ograde ..., a to može samo ako se koridor podigne na stubove ili smesti pod zemlju; takođe je i održavanje deonica u nivou kolovoza problematično u zimskim uslovima). Deo trase kroz Požešku išao bi podzemno.
Ovaj deo trase M2 išao bi od Pančevačkog mosta do Mirjevskog venca, sve nadzemno, na stubovima ili u nivou kolovoza, ako je to fizički moguće, uz postavljanje zaštitnih ograda. I ovde je preporuka da sve ide nadzemno, na stubovima a iz istih razloga, kao u delu koji bi išao Ibarskom magistralom
• Treća faza:
Obuhvatila bi izgradnju delova M1 linije do autobuskog HUB-a kod Saobraćajne škole u Zemunu (Prvi deo), odnosno od železničke stanice ’’Vukov spomenik’’ do Pančevačkog mosta (Drugi deo).
Prvi deo trase M1 išao bi Zemunom, ispod ulice Cara Dušana, sve do Saobraćajne škole, u celosti podzemnom trasom. Sa njenom izgradnjom mogao bi da se ukine HUB na Keju oslobođenja.
Drugi deo trase M1 išao bi od železničke stanice ’’Vukov spomenik’’ do postojeće stanice BG voza Karaburma, odnosno buduće metro-stanice Pančevački most, sve podzemno. Sa izgradnjom ovog (Drugog) dela trase, mogla bi da se ukine tramvajska pruga kroz Ruzveltovu, kao autobuske linije koje voze kroz ovu ulicu, jer je ista pokrivena metro i linijom BG voza. Upravo postojanje linije BG voza kroz ovu ulicu možda i diskvalifikuje verovatnoću da do izgradnje Drugog dela M1 uopšte i dođe.