Ne bih bio toliko strog kao Vucko. U principu, malo toga novog smo mogli da saznamo.
Ono sto je iz profesorovog izlaganja jasno jeste da se manje-vise drzimo BELAM trase. Dakle, ono sto je zakucano je linija Ustanicka - Aleksandra Dubceka (tj. Tvornicka).
Ostaje dilema kako ce tom trasom tacno ici LRT. Studijom ce biti razmatrano da li ce deonica od Vuka do Ustanicke biti skroz nadzemna ili skroz podzemna, to se navodno jos ne zna. Mada je pominjao nesto kako ce grad, gustina, ostali saobracaj i sl. uticati na tu odluku sto je meni delovalo kao hint da podzemna varijanta, iako skuplja, ima vise sansi (mada mozete to pripisati mojoj podsvesti koja cuje ono sto vise zeli).
Kaze da je za pocetnu stanicu kod Ustanicke glavni problem prostor jer treba izgraditi minimum tri koloseka kako bi vozovi odrzali takt zadati od 2 minuta i da im to trenutno predstavlja mali problem. Ipak, veruje da ce uspeti na kraju tu nekako da smeste stanicu, a on licno prizeljkuje da se u buducnosti trasa produzi kilometar i po u Mali Mokri Lug gde bi se nasao i veci prostor za pogodniju stanicu.
Od Vuka do Brankovog mosta ide sigurno podzemno u dubljem tunelu (oko 15m). Verujem da je drug 2012, ako je gledao emisiju, imao orgazmicnu reakciju u trenutku kada Vukan Vucic stoji kod lifta na Brankovom mostu, pokazuje ka Kosacincevom vencu i objasnjava kako ce tu biti jama kroz koju ce uci krtica da dalje rovari po Beogradu. Odatle ce trasa ici do SANU u Knezu, odatle na Trg, pa Trg Nikole Pasica i dalje Bulevarom do Vuka. Zanimljivo je da ce se na Trgu ukrstati linije 1 i 2. Ranije je delovalo kao da ce se to desiti kod Vuka ili Pravnog fakulteta, ali izgleda da ce zapravo dvojka povezivati Banovo Brdo i Trg Republike. Kaze da ce zato stanica na Trgu biti najveca, pored Vuka.
Sava ce biti premoscena malo nizvodno od Brankovog mosta dvokolosecnim metro mostom.
Novi Beograd je izgleda osudjen na nadzemnu trasu. Jedino je dobro sto ce ona biti 100% nezavisna. Kaze covek iskreno - jednostavno je jeftinije. Mada ima tu tipicno americku pragmaticnost - gleda ono ostrvo u Bulevaru Zorana Djindjica i kaze zasto da bacamo pare da kopamo ispod, a ne iskoristimo ovoliki prazan prostor? Ukrstanja sa drugim bulevarima bi se resila ili denivelacijom LRT-a (iznad ili ispod zemlje) ili denivelacijom bulevara (iznad ili ispod trase LRT-a). Tako opisano deluje ruznjikavo, mada Vucic kaze da to sto ce BG metro biti "ekonomicniji" (eufemizam za jeftiniji) ne znaci da ce biti estetski ruzan. Tada je rekao ovo sto kaze Vucko, "tri puta jeftinije nego metro", ali ja ne bih bio tako strog prema tom lapsusu.
Za sada je ideja da se sa izgradnjom krene od Tvornicke ka centru. Postoji dilema da li onda otvarati deo po deo trase prve linije (npr. do Hajata, pa do Trga, pa do Vuka, pa do Ustanicke) ili zavrsiti celu prvu liniju, pa tek onda pustiti saobracaj. Veruje da je 6-7 godina sasvim realan rok za izgradnju cele prve linije, ali kaze da bi bilo mudro u medjuvremenu poceti drugu liniju jer je sistem mora neprestano da se razvija, a i jeftinije je graditi u kontinuitetu dok su radnici i mehanizacija jos na terenu nego stalno prekidati, pa posle dve godine ponovo pocinjati posao. Takodje je pomenuo kako se tramvajska linija za Blok 45 lako i jeftino moze konvertovati u metro.
Autor intervjua je pominjao kapacitet od oko 15.000 putnika na sat i da bi vreme putovanja od Ustanicke do Zemuna bilo 28 minuta.
Vucic kaze da je cilj celog projekta da se u Beogradu napravi efikasan sabracajni sistem koji bi se prvenstveno oslanjao na sinski saobracaj (metro, tramvaj i voz) koji bi na kraju obuhvatio 60% putovanja. Time bi se, kako kaze, stvorio humaniji grad, a centar bi se oslobodio za pesake. Kao gradove koji su u tom smislu dobar primer za Beograd, pomenuo je na prvom mestu Bec, ali i Madrid i Barselonu. Za projekat iz 70-ih je rekao da je bio preambiciozan za Beograd i da tadasnja ekonomija nije mogla da ga iznese, kaze i da sad ima onih koji vise zagovaraju izgradnju jedne skupe linije po sistemu "kad se gradi nek' se gradi", ali da je njegovo misljenje da je potrebno napraviti ekonomicniji sistem koji ne bi cinila samo jedna linija, vec prava gradska mreza.
Sto se francuske studije tice, on kaze da se njom razmatraju sve alternative i kada je rec o trasi, kada je rec o stanicama, vozovima itd. Jasno je da su najvece dileme deonica od Ustanicke do Vuka, pocetne stanice LRT-a i trasa na Novom Beogradu.
Posle svega recenog u intervjuu, bicu fer prema ortodoksnim ljubiteljima metroa i beogradski sistem od sada zvati LRT. Jer izgleda da na scenu stupa modifikovani BELAM (ista trasa, samo 100% nezavisna). Konacan sud bih ostavio za dana kada studija bude gotova i kada budemo znali sta je to sto bi trebalo da se gradi u Beogradu, ali nek' zvucim kao jeretik i izdajnik, meni cela ova prica na prvu loptu i ne zvuci lose.