Šta je novo?

Metro

2012":1fqe3yed je napisao(la):
kako nas zvanično obavestiše svake godine se u Bg doseli oko 60.000 ljudi...

A ono sto se najcesce ne pominje je da ista statistika pokazuje da se svake godine iz BG-a odseli oko 40.000 ljudi. Znaci, uvecanje postoji ali je znatno manje. Dziggy je u pravu - oko 2 miliona stanovnika je brojka sa kojom mozemo da racunamo na veoma, veoma duge staze...

I dalje tvrdim da je Metro izvestan koliko i jedna druga prica koja se ovih dana pojavila bas u "Politici" - da ce se treci deo "Hangovera" snimati u Guci....
 
To da će se auto uvek koristiti i da javni prevoz treba planirati prema ekstrapolaciji sadašnjih trendova nije baš tačno. Jeftine nafte će svakako nestati možda već oko 2025, tačno je da postoje alternativna rešenja (etanol, struja itd.) ali sa njima postoje ozbiljni problemi - automobili na struju bi drastično povećali potrebu za strujom, koja se ionako sada u velikom procentu proizvodi upravo pomoću nafte; što se etanola tiče, postoji "food vs fuel" dilema tj. pretvaranje velikih površina na kojima se proizvodila hrana u površine na kojima se proizvodi znantno skuplji etanol prouzrokovaće globalnu glad. (a u svakom slučaju, za modernu poljoprivredu potrebno je đubrivo koje se pravi od nafte; nove sadnice bez uklanjanja postojećih uzrokuju spuštanje nivoa vode što smanjuje prihode sa tog polja - neuspele sadnice itd...)

Sad, u toj "peak oil" podeli na kornukopijance (koji smatraju da se ništa strašno neće desiti) i maltuzijance (koji smatraju da je civilizaciji došao kraj i da nade nema) nisam baš potpuno ubeđen u argumente ovih drugih, ali svakako će dostupnost automobila biti kao u prošlom veku recimo. Dakle, poneka porodica je imala kočiju, ali ne svaka porodica, i ne tako da svako u porodici ima svoju kočiju (kao što je danas slučaj sa automobilima na Zapadu).

Uglavnom, svoje stavove o metrou bih rezimirao ovako:

- LRT je za Beograd loše rešenje

- ne bi trebalo početi ništa oko teškog metroa dok se postojeći projekti (most na Adi, neki UMP redux - od Autokomande do NBG, obilaznica oko Beograda) ne završe

- ne bi trebalo početi nijedan nov infrastrukturni projekat dok se linija Zemun-Konjarnik ne završi.
 
Пре сам малтузијанац, имајући у виду економски систем какав је сада, са берзанским мешетарима који на први знак невоље трче унаоколо као уплашене девојчице. Ко није нека погледа документарац The Collaps. Цена нафте ће пред Колапс да јако варира, док се систем не сломи. Али западна цивилизација је већ преживела два колапса, један око 1200 пне, и један око 500 не.

Укратко, Београд треба да почне масовни прелазак на елетрична возила јавног превоза на време, док не буде касно.
 
2012ice previse si optimistican jer Beograd kao sto kaze Homer nece moci jos dugo da se puni stanovnistvom.Zato je realno da 2 miliona bude maksimum do koga ce ici.

Dobro velis ACR.I jos jedna stvar,recimo da ima dovoljno struje,opet kola moraju da se pune 8-10 sati a to ce moci samo ljudi sa automibilima u garazama,nesto ne verujem da ce kablovi za punjenje i aparati biti na parkingu u bulevaru. :rolleyes:

Most na Adi i ump do raskrpetlje ce biti gotovi za 2 god.Taj tunel bi ipak ispao oko 50tak ili vise miliona sto nije mala cifra zato bolje da se on ne gradi jos,nego tek posle metroa.Dosta je furan automobilski koncept u ovom gradu.

-Obilaznicu ne gradi grad vec drzava a tu se ne moze nikako uticati.Stoga teski metro prva linija punom parom makar svi pocrkali od dugova i noge nam pootpadale od setanja do stnaice :D
 
"ACR,Da slažem se sa većinom stvari sem, da ne bi trebalo ništa da se radi dok se ne završe svi mega infrastrukturni projekti,Metro treba početi odmah s obzirom da će izgradnja trajati barem 3 g.za prvu liniju,gradnja klasičnog Metroa je neophodna zbog mase ljudi koja će biti u nemogućnosti da plaća sve veće poreze,preskupo gorivo,registraciju kao što vidimo sa BGVozom ni najveći optimisti nisu predviđali ovakvu masovnu upotrebu Gradske železnice, a možete zamisliti kada do kraja godine završe drugi kolosek do Pančeva ili puste L2 do Resnika.Prednost teškog Metroa ne treba ni naglašavati to je jasno svima a s obzirom da stari projekat predviđa sukcesivno puštanje u rad od stanice do stanice u fazama i vreme gradnje prestaje da bude argument protiv,da li može da se dobije neko srednje rešenje tipa medium capacity jasno je da može i Francuzi će to odraditi veoma dobro uostalom dok ne vidimo projekat Egisa i šta su to zamislili teško je dati sud kao kod Belama koga smo imali crno na belo tj.crno da crnje ne može bit..Jedno je sigurno da će se Metro graditi odmah posle izbora...ko i kakav videćemo... :kafa:
U gradu Omsk Rusi prave također neku vrsti inovativno kombinovanog Metroa,podzemno nadzemno..vrlo interesantno.Izvinte na višku slika ali htedoh da vam dočaram budući izgled i rešenja koje će na,m Egis ponuditi
3cb80f4a7895496bc2e3f2efb47b2a87.jpg

0_4c4e7_1d4f7fc2_XL

0_4c4e8_790609f_XL

0_4c4e9_31c552ae_XL

0_4c4eb_974502e4_XL

0_42fad_51eae681_XL

0_4c4ee_da67e712_XL

0_4c4f0_8b2bc44b_XL

0_4c4f1_8e0693be_XXL

0_4c4f3_b094a4e9_XL

0_42fb1_55fcc49c_XL

0_4c4fc_ba30eea2_XL

www.skyscfrapercity.com-Omsk Metro

Optimization of the Metro construction in Omsk:
1) Stations. Project variant: underground stations. Innovative variant: ground-level stations. Savings: reducing of the cost of construction in 7 times.

2) Stations. Project variant: underground stations. Innovative variant: overpass stations. Savings: reducing of the cost of construction in 5 times.

3) Trains. Project variant: 4-carriages train with driver. Innovative variant: 2-carriages train with automatic control. Savings: reducing of the cost on construction of the lines on 50-60%.

4) Objects of the civil defence. Project variant: rooms with filtration and other systems. Innovative variant: no necessary in such objects. Savings: 100%.

5) Total personal. Project variant: 1200 persons. Innovative variant: 400 persons. Savings: reducing of the cost on the service for personal in 3 times:
Da li Egis nudi ovakav koncept videćemo..
 
Neće se metro graditi posle izbora, sigurno...

Jedini mogući trenutak za početak izgradnje je neposredno pred izbore. Ako se to tada ne desi, možemo biti sigurni da nema ništa od metroa do pred sledeće izbore. :)
 
Siniša":2bh49a51 je napisao(la):
@Djordje
Kakve imas utiske o m2 liniji? Naime, to je jedini metro u Svajcarskoj i nastao je rekonstrukcijom jedne stare lake zeleznicke linije. Izmedju stanica Lausanne-Gare i Grancy je ostao jedan kolosek.

Ovo je malo off-topic al' verujem da ce ponekome biti interesantno... m2 je vec prava stvar... Vrlo interesantan sistem jer su morali neverovatne nagibe da savladaju. Nikada ranije nisam video metro koji toliko mora da se pentra. (Takodje interesantan argument u prici kako metro u Beogradu ne moze ispod vode zbog velikih nagiba - ali dobro, oni ovde stvarno imaju negostoljubiv teren tako da svaka im cast.) Ta laka zeleznicka linija koju pominjes je zapravo (ako sam dobro shvatio) bila uspinjaca, a i tako je pozicionirana da se samo pentra uzbrdo. Na tom delu gde je uspinjaca prebacena na metro nisu ni pokusavali da naprave horizontalne stanice nego su stanice pod uglom - cekas metro na strmoj ravni :) Metro ima gumene tockove i treba mu puno vremena da se zaustavi, posebno na nizbrdo. Potpuno je automatizovan (nema vozaca) tako da pretpostavljam da i to dodaje malo vremena na to koliko mu treba da se zaustavi, proveri da je sve u redu itd. pre nego sto otvori vrata. Ono sto je jos meni bilo interesantno je da, posto je grad tako brdovit, na vise mesta ima da ista stanica opsluzuje dva ili tri potpuno razlicita nivoa. Stanica bude u sredini a onda imas liftove na dole i na gore i to ozbiljne razdaljine. Inace je tokom spica na nekim deonicama prilicno pun, gotovo da bih rekao da polako dostize kapacitet (ali tu mislim samo na najoptereceniji deo, posebno stanicu od Zeleznicke stanice fo Flona, gde je ukrstanje sa ostalim vidovima saobracaja - na toj stanici je po neki dan voz tako prenatrpan da se ne moze uci). Inace Lozana ima oko 130.000 stanovnika.
 
vucko":2m5axtyl je napisao(la):
Dobro velis ACR.I jos jedna stvar,recimo da ima dovoljno struje,opet kola moraju da se pune 8-10 sati a to ce moci samo ljudi sa automibilima u garazama,nesto ne verujem da ce kablovi za punjenje i aparati biti na parkingu u bulevaru. :rolleyes:

I sa dubljim džepom. Prosječna kola u Srbiji pređu - sad ću da lupim rizikujući da ostanem živ - recimo 15 000 kilometara godišnje (ovoliko pređu moja kola, a ja sebe smatram prosječnim potrošačem). Neka idu 50 km/h u prosjeku, znači da rade oko 300 sati tokom godine; otprilike 30 sati mjesečno iliti sat dnevno (u velikom gradu cifra bi, izgleda mogla biti samo veća). Neka je prosječan agregat snage 50kW. Ne zamarajući se bez potrebe teškom matematikom, najprostijim računom ispada da je prosječna potrošnja energije u ovom slučaju 50kW x 30 h = 1500 kWh. Uzmimo u obzir da je električni motor kudikamo efikasniji od SUS, punjenje baterije tokom kočenja - opet je to potrošnja od nekoliko stotina kWh mjesečno, prevedeno na novce nekoliko hiljada dinara sigurno (uporedivo cijeni naftnih derivata potrebnih za istu rabotu).

Nema ništa od korištenja elektroautomobila, dok se ne riješi pitanje kapaciteta i brzog punjenja baterije. Konkretno, ovo znači: kapacitet dovoljan za autonomiju nekoliko stotina km, a punjenje u roku od nekoliko minuta (uporedivo sa performansama današnjih automobila). Za sada, najbliže rješenju kotiraju se baterije dobivene primjenom posebnih materijala i nanotehnologija, a i ona su redovima veličine daleko od gorepomenutih zahtjeva. Ja lično mislim da nije daleko dan da se dobije vozilo jeftinije od milion dolara, sa baterijom dovoljnom za autonomiju 50km, koja se puni najviše 5min.
Nikakve kućne varijante punjenja ovom brzinom ne vidim da bi bile moguće (potrebno je u vremenu nekoliko stotina sekundi sprašiti energiju koju jedan, za kućne uslove, veeeeliki motor treba da troši satima).
 
Zanimljivo razmisljanje,profesor vidi metro kao monorejl vamte tamte cudo koje ce da spasi sveti centar od guzvi i zagadjenja,uopste nije pomenuo da metro sluzi da se brzo preveze veliki broj putnika preko(ispod) grada.

arh-bez-bg-o-metrou.jpg
 
krkan1":dre2wctt je napisao(la):
Ja lično mislim da nije daleko dan da se dobije vozilo jeftinije od milion dolara, sa baterijom dovoljnom za autonomiju 50km, koja se puni najviše 5min.

Biću kratak da ne odemo previse u off - razvoj automobila na električni pogon je otišao mnogo dalje nego što neki misle. Početak serijske proizvodnje automobila na električni pogon Tesla Model S se očekuje sredinom sledeće godine. Cena za osnovni model 57.400 dolara, autonomija sa napunjenim baterijama je 260 km, od 0-97 km/h ubrzava za samo 5,6 sekundi. Lux model će koštati 77.400 dolara, imaće autonomiju od čak 480 km. Problem ostaje dužina punjenja (3-5 sati), ali ovaj model će imati opciju brzog punjenja od samo 45 minuta na 480V priključku.
Tesla-S-Sedan.jpg
 
Felixe da se nadovezem na off.I tesla model S kao i roadster(bio sam da ga vidim kada je bio ispred skupstine predstavljen) ima problem,a to je da je mnogo skuplji nego sto se prodaje.U prevodu firma Tesla Motors prodaje namerno auto jeftinije da bi ispopularizovala koriscenje automobila na struju.Tek model koji izlazi 2015te ce im omoguciti da posluju pozitivno.

Problem punjenja ce biti donekle resen sistemom da mozes zameniti baterije za 2 minuta.

Enivej,zaboravljamo jednu stvar,ne radi se o ekologiji samo.Da sutra budu svi automobili na struju u Beogradu opet ce biti guzvi jer se i na njih odnose zakoni fizike da samo jedno telo moze biti na jednom mestu :)

Stoga metro nam je jedini spas!
 
једина предност гужве електрични аутомобила је што нема испуштања ЦО2 у количинама које испуштају возила на фосилни погон
 
zavisi odakle se dobija struja. ako bi se dobijala i TENT-a količina co2 po kilometru bi bila veća nego iz normalnih automobila.
 
Мислим да то није баш тачно. Електрични аутомобили много ефикасније искоришћавају енергију, кад стоје не врти се мотор у празно, нема топлотних губитака итд... Дакле, сама количина енергије потребна електричним аутомобилима је мања. Е сад, та енергија која се прави у ТЕНТу се ефикасније претвара у електричну енергију него што је то случај код СУС мотора, чија је ефикасност искоришћења енергије око 20%.
Иначе, поред нафташког лобија и проблема са ефикасношћу батерија, један од разлога што електрични аутомобили још нису у употреби је њихова једноставност. Једноставнији (ако уопште постоје) преносни механизми, много мање покретних делова, једноставно, много мање ствари које могу да се покваре... Где је ту проблем? Произвођачи губе леп извор прихода за сервис и резервне делове, за које знате колико могу да коштају... Отуда и недостатак интересовања за овакве аутомобиле, а кад нема интересовања, нема ни развоја, нових технологија, револуционарних идеја. Ово што се тренутно догађа је јако мало да би у скорије време могло нешто озбиљније да испадне из тога, на жалост...

Да се вратим на тему сад :)
Што се тиче врсте метроа који ће се градити у Београду, мислим да је опште присутни "хејт" према "лаком" (иако заиста не знамо на шта се односи) метроу претеран. Београду је потребан систем који ће бити потпуно независан од осталог саобраћаја, који ће имати довољан капацитет и могућност за проширење капацитета (било продужењем композиција или увођењем додатних), који ће имати тачан и довољно чест такт и који ће брзо повезивати делове града. Да ли ће те услове испуњава ЛРТ или класичан метро систем је питање за стручњаке. Ја имам утисак да би добро скалиран и испланиран ЛРТ или неки мутант био више него довољан. У сваком случају, мислим да је сулудо градити потпуно подземне трасе где постоје могућности да пруга иде по земљи или на стубовима. За разлику у цени бисмо вероватно могли да добијемо пола друге линије, ако не и целу... Ето, рекао сам, сад можете да ме запалите на ломачи :D
 
Mihailo,slazem se.Cujem u zadnje vreme da e;ektricne automobile zovu komunistickim jer nemaju planirano zastarevenje(planned obsolence vidite na wikipediji ako vas zanima) i cesto kvarenje delova od cega zive prioizvodjaci kao sto si rekao.

Sto se tice zagadjenja,TENT puno zagadjuje ali proizvodi jeftinu struju jer imamo lignita u izobilju bar za 50-70 godina.A posto ce kako stoji iz TENT-a se i grejati dobar deo NBG-a onim toplovodom iz obrenovca uoppste nije lose resenje.Takodje Srbija ima srecu da ima Djerdap jer tu na 100% cist nacin proizvodimo 20-30% nase struje sto malo koja drzava nase velicine ima srece da radi.Sa izgradjom djerdapa 3 ce se jos vise povecati proizvodnja.Trenutno se razvijaju ultra kondenzatori koji ce za 10-20 godina zameniti baterije jer ce moci da se napune za nekoliko sekundi,znam da zvuci kao SF ali je istina,progooglajte malo.

Ne bih rekao da nema interesovanja i da nece biti,pre mislim da ce jos vise doprineti konkurenciju,jedino ce se prebaciti glavno takmicenje automobila na potrosnju,udobnost i slicnost jer elektricni motor ima 100% iskoriscenje energije cim pritisnes pedalu :)

Znam da zvucim kao 2012ica,ali posto necemo doziveti teleport ostaje da automobili postanu 100% elektricni,a sledeci korak je automatski vozeni autopiloti,to jest autopilot.

-Oko metroa isto mislim.Dodao bih da se zadrzi mogucnost da se eventualno te deonice jednog dana sa povrskih pretvore u podzemne i to je to.Nije mi jasno da li je kada kazu kapacitet 18 000 to maksimum koji moze podneti ili mogu da nakace jos neku kompoziciju i povecaju broj putnika po satu?

Da li ste za deljene linije ko sto postoje neke u rusiji i kao sto je planirao belam?Ili da svaka linija ima striktno svoju trasu i gde misliste da se recimo prve dve linije ukrste???
 
Ajd za elektriku sam uvek i sigurno nam dolaze el.automobili pa i automatizovani ali kada potroše poslednju kap nafte,grad model Masdar City je otvoren i tu možete videti blisku budućnost na delu,kada govorimo o Metrou opet ogdgovor daje Masdar City,najbolji planeri na svetu su izabrali opciju teški-distributivni Metro a la čika Jovin +Lrt kao moderni tramvaj+automatizovana personalna el.vozila+mnogo pešačkih zona.Beograd u planovima i projektima ima to sve ali koliko će od toga da realizuje ostaje da se vidi.Gradi se obilaznica,mostovi,bulevari,interceptor ostaje samo Metro pa da infrastrukturno zaista budemo u skladu sa Masdar agendom i da razvijamo grad ka tom cilju,dakle najbolji svetski planeri su dali rešenja..a tu nema monoraila kao mastranzita već on može imati turističku funkciju..

img4573.jpg

ImreSoltDubaiPhotos257.jpg

img4583.jpg

Po svemu sudeći od Egisa Beograd će dobiti skromniju varijantu Dubai Metroa,tuneli+stubovi a prvu stanicu a la Dubai na mosta na Adi videsmo...
 
Ја бих ипак рекао да су будућност аутомобили на водоник,горивне ћелије или штавећ.Једина мана им је запаљивост али и то је скоро решено неким изменама у резервоарима.Сад још само да се свет ослободи злих корпорација и нафтних компанија па ћемо се сви возити на воду. :)
 
Ali gde ce da pronadju tu silnu struju koja ce im trebati? I ovako potrosnja iz godine u godine raste. Jos kada predjemo na elektro automobile bice vrlo cupavo.
Hocemo da koristimo vetar, uljane repice? :)
Jedino resenje je nuklearna energija, a opet skoro je Nemacka odlucila da je se u buducnosti potpuno odrekne. :(

Sto se elektro automobila tice, pa dobro bice i prihoda sto se rezervnih delova tice. Nece biti ulja i filtera ali naci ce oni vec nesto, kocioni sistemi, vesanje ostace tu jos habajucih delova. Da je bas to tako valjda bi jos uvek kucali na pisacim masinama. :)

Slazem se sa Mihailom, ali kljucna rec je nezavistan. Ne bih se slozio sa Vuckom da bi trebali da se pomirimo sa povrsinskom varijantom na Bulevaru konkretno. Mora se insistirati na tunelu, stubovima a povrsinskoj trasi samo tamo gde se nezavisnost time ne ugrozava! Ako prodje Belam to nece biti ono sto nam je potrebno vec lakrdija. Vucko pominje ukopvanje jednog dana, pa to onda pravi duple troskove!

Znate svi u kakvoj zemlji zivimo, znate kako se postuju saobracajna pravila.Kako moze BELAM biti nezavistan na Bulavaru? Pa dovoljna je jedna saobracajka, jedno polukruznu okretanje tamo gde to nije dozvoljeno. A gde su tu pesaci? U Srbiji se prelazi i na prelazu, a najcesce van njega. To je onda tramvaj i nista vise!!!
 
vucko":wg4dxh6l je napisao(la):
Da li ste za deljene linije ko sto postoje neke u rusiji i kao sto je planirao belam?Ili da svaka linija ima striktno svoju trasu i gde misliste da se recimo prve dve linije ukrste???

U Beogradu epicentar svega je krug dvojke. Što znači, većina linija treba da prolazi tuda. Ako shvatate šta oću da kažem. Ogroman procenat ljudi iz Zemuna, Nbg-a, Brda, Voždovca, Zvedare, Karaburme, Borče ... putuje ka Trgu, Slaviji, Terazijama i bližoj okolini. Pogotovo ako je u pitanju razonoda. Iz svih tih delova grada metro linije treba da prođu kroz centar. E sad da li imati jednu stanicu recimo Trg, koja bi bila na 3 nivoa, ili za svaku liniju imati posebno, pa da samo prolaze na nekom mestu jedna preko druge. Recimo linija Zemun - Ustanička ima stanicu Trg, NBG-Karaburma - Terazije, A recimo Brda - Borča - stanicu na Slaviji.
 
Djordje i ja sam za to resenje da bulevar do cvetka bude podzemna,nisam se lepo izrazio.

A dalje do ustanicke nek stave golemu tarabu nasred ulice pa onda ko zeli nek je preskace.Bice ruzno estetski ali nema drugog resenja.Nema sirinu Bulevar za stubove od cvetka do ustanicke.A posto je tu planirana znatna nova izgradnja niko nece hteti da kupi stan ako recimo na 6-7 metara u visini prozora mu jezdi metro.
 
@Kokos wrote: ,, U Beogradu epicentar svega je krug dvojke. ..... ,,

Srecom , grešiš , tako je bilo nekada . Krug dvojke je ostao bitan turistima i ,,dođošima,, ...

Dobro je što se provlaći Pariski model ,,centra,, tj. više jednako bitnih tačaka u gradu

Neceš verovati ali postoji dosta ljudi na primer iz Zemuna koj godinama nisu ni prešli Savu...
Grunuti gro sredstava u infrastrukru kruga dvojke jako je nepravedno (i nazadno ) prema ostalim građanima i gradu

Čisto ilustracije radi , sređen je Taš i to je lepo , koliko ljudi će metroom voditi dete iz Zemuna na Taš svakodnevno ,
njima je i dalje prioritet da se sredi Zemunski park , ilustracije radi mogu tako dosta primera da ... al da skratim

Poenta metroa je približavanje radnih mesta i mesta življenja , a ne zadovoljenje kulturnih i sl. potreba
 
Vrh