Meni je Zelenko (zeleni IK-206, prototip) oduvek bio jedan od najlepših autobusa u floti. Dugo nije radio, valjda mu se motor i menjač pokvario i drago mi je da ga vidim ponovo. Stalno su ga kombinovali na prigradskim linijama 581 i 860, trebalo bi da je prešao oko milion kilometara. Još ovu godinu trebalo bi da vozi na prigradskim linijama (ostario je, brzo će i granica od 13 godina, a još nije istekao rok za farbanje i opremanje autobusa (dali su do 2020. godine koliko se sećam)) i posle gde ga bace na međumesnu liniju (Banat ili Srem, ili kombinacija).
Iskreno Došljak, tamošnja Direkcija za javni prevoz nije primoralavala prevoznike da nabavljaju niskopodna vozila (neki dogovor između prevoznika i DJP je verovatno važio oko toga). Pa eto kad i tokom 2015. godine, kada je raspisan tender za gradske linije na deset godina (a koje danas vozi konzorcijum čija je beogradska Ariva nosilac ugovora) nisu na tenderu naznačili da jedino mogu da konkurišu s niskopodnim autobusima, već su samo preko pondera su vrednovali tu stavku (dobijao se veći broj poena u odnosu na autobuse sa stepenicama)). Isto smatram da Lasta tada nije bila zainteresovana za IK-218n (a tek nakon havarija s GSP-ovim primercima koji su se i raspadali na putu do garaže) jer su verovatno kontali da nije za prigradske linije, a imali su i jeftinije starije generacije Ikarbusa koje dobro rade i u težim uslovima.
U tom periodu od pre nekih deset godina, Lasta je imala dobar zglobni vozni park na gradskim linijama, dodatno su se 2005. zadužili s Unicredit finansijski lizingom (za lin. 16, 17, 18, 83 i 95 su radili s tridesetet novih IK-201 iz 2005. godine (brojevi 5800 - 5829), dva iz 2006. godine (5830 i 5831)), nabavljali su i nove Ik-103 (za 15 i 78), kasnije su se ponovili s jednim IK-206 iz 2007. godine s D28 MAN motorom (5832) dva IK-206 iz 2008. godine (5833 i 5834) i jednim iz 2009. godine (5835) koji su imali savremenije MAN D20 motore. Imali su dovoljno ispravnih i relativno mladih zglobnih autobusa da su uspeli da dobiju tender na gradskim linijama u Kragujevcu.
Prigradski saobraćaj je nešto gore stajao s voznim parkom u to vreme, koji je i danas veoma heterogen i komplikovani je za održavanje. Ono što je neka dobra stvar u tom periodu bila jeste da su postepeno remontovali starije "Ikarbuse" u Valjevu (dok je Lasta BUS radila u većem obimu i solidno su radili remonte) i poneki u sopotnskom Maksi bus-u.
Meni je bio zanimljiv pokušaj nabavke niskoulaznog zglobnog autobusa Neobus Citta LEA. Sećam se da su imali mnogo problema s tim autobusom i s motorom u početku rada, elektroinstalacijama i dijagnostikom. Za razliku od MAN motora, kod Volvo motora ne funkcioniše hlađenje na vodu "česmovaču" već strogo tečnost G12 tokom leta. Usled toga je i hladnjak na Lei, a i glava motora ubrzo stradala od kamenca. Slično se kasnije dešavalo i s mlađim solo Citama SLF.
Dobro se sećam da je Lea u početku bila lađa, mnogo bolja i stabilnija za vožnju od novog Ikarbusa, još sa nešto boljom opremom kao prototip (amortizeri u okretnici (nijedan IK-206 nema takav tip okretnice), paneli obloženi bež tkaninom, kamere iznad vrata, tempomat, samo je falila ručica retardera) i odličnim novim pneumaticima. Redovno je na frekventnoj "šesnaestici" po snegu moj prijatelj koji ju je dugo redovno vozio često obilazio i po par GSP autobusa koji su se našli ispred.
Glupost je bila forsirati takav autobus na 16, brzo se pohabao enterijer, trapovi se nisu redovno sevisirali pa su dodatno lupali, kočnice su se nešto brže trošile (diskovi na sve tri osovine) naspram doboša na II i III osovini kod IK-206, posebno u par situacija kada je problem nastao s iznenadnim prestankom rada retardera. Svakako da mu prigrad više odgovara.
Sećam se da je postojala ideja da se nabavi još takvih autobsa, ali onda je Neobus polako ali sigurno stavio katanac. Nešto mi ne deluje da su se usrećili s Citama iz 2011. godine, kao da nisu znali da ih održavaju.
Uglavnom, bio je lep period dok su imali veći obim posla pored svih problema. U neku ruku dobro je što je od nedavno obrenovačka Strela "izbacila" Lastu s linije 860 i 860E i Lastra što je godinama potpomaže na 581 i 581E, nema šanse da bi danas mogli da održavaju linije kako treba (niti imaju dovoljno ispravnih autobusa, vozača i mehaničara (i trenutno je najniža cena rada vozača i mehaničara u Lasti)) i još prevoz radnika Kolubare, kontrole leta (JAT linija) i vožnja do "balkona" i aerodroma kad zatreba i kojekude pred kampanju - mnogo kume.
Koliko vidim, ljudi iz menadžmenta se i bore za opstanak, ova mala nabavka autobusa i estetsko uređivanje i reklamiranje NIS-a kao neki vid reprograma duga, reklamiranje video nadzora kao neka kompenzacija izgleda na ugardnju kamera, pokušaj da povrate nešto putnika mimo Beograda i sl. i daje neku nadu u neko svetlo na kraju tunela. No, ne verujem, samo čekam dan kada će u medijima da objave cifru kako je većinski deo Laste prodat nekom stranom investitoru za neku siću i kako će isti da uvede revoluciju i zavede red. Šio mi ga Đura.