Izgradnja metroa koštala bi 1,1 milijardu dolara. Iza takvih projekata morala bi da stoji država, napominje profesor Milan Vujanić
Predizborna obećanja sve su veća i veća. Pored mosta na Adi, za koji glavni favoriti za gradonačelnika smatraju da može biti gotov u toku njihovog budućeg mandata, metro je takođe jedna od novih-starih tema koje se pominju isključivo kada se skupljaju glasovi za lokalne izbore. Izgradnja ovog dugodecenijsko zamišljenog „spasioca“ beogradskog saobraćajnog kolapsa, prema najavama iz Skupštine grada mogla bi da počne za dve godine.
Nenad Komatina, gradski sekretar za urbanizam, rekao je pre nekoliko dana da se trenutno radi projekat spuštanja metroa ispod Bulevara kralja Aleksandra i da bi po Novom Beogradu mogao ići po površini, ali da se neće ukrštati sa vozilima.
Međutim,
Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, kaže da je jako teško da se tako nešto i ostvari.
- To je izvodljivo ukoliko se zaista radi intenzivno na projektu i ako se i najmanji detalji poklope tako da nema apsolutno nikakvih problema u toku rada na projektu - ističe Vujanić.
Komatina je rekao da postoji dilema oko mesta prelaska Save, odnosno da li bi most za metro bio kod Brankovog mosta ili naspram Nemanjine ulice.
Stanica metroa kod Vukovog parka, otvorena je daleke 1996. godine i od tog trenutka apsolutno ništa nije urađeno po ovom pitanju. Svi dalji radovi na realizaciji ovog kapitalnog projekta koštali bi izuzetno mnogo. Uzimajući u obzir svakodnevne prepirke oko mosta na Adi koji je desetak puta jeftiniji, nije ni realno očekivati realizaciju ovog projekta u doglednom periodu.
TRI PUTA BRŽI OD AUTOBUSA
Kvalitet javnog prevoza se meri na osnovu vremena putovanja. Izgradnjom metro-sistema građani dobijaju i brz, siguran, tačan i udoban prevoz. Vreme putovanja bilo bi tri puta kraće nego sada. Blizu 75 odsto građana putovalo bi do radnog mesta za manje od pola sata. Sadašnja prosečna brzina kretanja u javnom prevozu je oko 15 km/h, dok je prosečna brzina prevoza u metro sistemima oko 40 km/h.
- Izgradnja celog metroa koštala bi ne manje od 1,1 milijarde dolara. Ta cifra je izuzetno velika. Iza takvih projekata morala bi da stoji država, jer jedan grad ne može da podnese toliki trošak. S obzirom na tu činjenicu, dok ne vidim da neko iz republičke vlade javno ne istupi sa nekom takvom izjavom metro sigurno neće početi da se radi u skorije vreme - zaključuje profesor Vujanić.
Zoran Pešović, gradski sekretar za saobraćaj, napominje da je izgradnja metro-sistema neophodna kako bi se trajno rešio problem saobraćaja u prestonici.
- Beograd je jedan od retkih milionskih gradova koji nemaju metro. Sa aspekta Grada, izgradnja podzemnog šinskog sistema je preduslov prostornog razvoja i mogućnost skladnog funkcionisanja prestonice. Bez metroa ugroženi su urbani, funkcionalni i ekonomski razvoj Beograda - napominje gradski sekretar.
Autor:
Dejan Baić