Сећам се раније једног наслова у италијанској специјализованој штампи: Још један 127, овог пута за Заставу.
И стварно, када ставите југа и 127 један поред другог, видећете велику сличност.
Свакако, био је направљен од делова са полице, који су већ били проверени у пракси., како би се смањили трошкови развоја, али и прилагођавања производних линија. Наравно, из тога је произашла и продајна цена прилагођена нашем нижеплатежном купцу.
А тај наш купац како су осамдесете одмицале, имао је све више могућности избора за динаре, не само за девизе захваљајући разним кооперацијама широм СФРЈ, о чему смо писали.
Било је свакога по нешто, а посебно ако се посматра и девизно тржиште - могао се купити ауто сваког бренда, али са извеснимнограничењима због наших пореских разреда.
А са истока Европе долазило је мноштво јефтиних модела - ладе (деривати ф124), москвичи као побегли из раних шездесетих, и око деведесете несрећни алеко), запорошци (имитација принца, а касније и таврија) дачије (рено12), вартбурзи и трабанти са двотактним моторима, пољски програм лиценцних фијата - 126, 125п и његов дериват полонез који је благо модернизован прерадом у хеџбек.
Посебна група су биле шкоде које су у себи имале највише аутохтоно развијене технологије, без обзира на застарели концепт "све назад". Од свег тог парка са Истока, мени лично највише су на аутомобиле личиле баш оне, посебно последња генерација 120/130 код којих је решен проблем прегревања, недостатка већег гепека, уз простран и за оно доба, луксузан ентеријер.
А цена једне опремљене шкоде са јачим мотором једва је досезала цену југа. Остали су били јефтинији, али не толико колико су објективно били лошији, да не би тако у договорној економији убијали тржиште Застави (ладе и пољаци су ишли кроз заставину мрежу, као тзв. допунски програм).
Возила попут 128 спорт и купе нису имала шансу код нас, јер су то била оновремена снобовска возила и нису се уклапала у тадашње виђење развоја друштва. Та возила нису виђена као породична, као возила масовне моторизације.
А штета је, јер Чеси који су били у ригиднијем комунистичком моделу, имају тада рапид - купе верзију 130, возило које је хедонистички настројеним Чесима било возило за јебацку.