Hyundai realna priča za Fiat
Tragom vesti o promeni vlasnika kragujevačke fabrike automobila
* Saradnja južnokorejskog i italijanskog giganta mogla bi da proizvodnju električnih automobila dovede u Srbiju
* Da li bi Mercedes mogao uskoro da preuzme kompaniju Fijat Krajsler automobili Srbija u Kragujevcu?
Povod za tu bombastičnu informaciju bila je skorašnja poseta "delegacije Mercedesa", koja je, kako je navedeno u novinskim napisima, posetila proizvodne pogone kragujevačke fabrike automobila. Iako nije naveden ni sastav delegacije, kao ni razlog njene posete Kragujevcu, u delu domaće javnosti namah je lansirana priča da Mercedes planira da preuzime Fijatovu fabriku u centru Šumadije.
Zašto samo fabriku u Kragujevcu, a ne celu Fijat Krajsler automobili grupaciju, što bi s obzirom na veličinu nemačkog giganta bilo daleko logičnije, domaći analitičari nisu obrazložili.
O čemu se zapravo radi? Grupa ljudi iz Mercedesa nedavno je zaista posetila Fijatovu fabriku u Kragujevcu, ali su u pitanju bili radnici Mercedesove fabrike u Mađarskoj koji su u kragujevačku fabriku, koliko je poznato, došli kako bi se upoznali sa pojedinim tehničko-tehnološkim rešenjima u proizvodnom procesu FCA Srbija, što, inače, nije neuobičajena praksa u auto-industriji. Još se priča o Mercedesu nije ni ohladila, a pojavila se nova koja svedoči o pregovorima grupacije Fijat Krajsler automobili sa Hjundaijem, o čemu su najpre izvestili južnokorejski, a zatim i američki mediji, među kojima i ugledni Forbs.
FCA, kako se navodi, traži partnera prvenstveno "kako bi podelili troškove razvoja električnih i hibridnih modela", ali i "kako bi ojačali", što bi im omogućilo udruživanje sa Hjundaijem (ista argumentacija navođena je i u tekstovima u kojima je najavljivano da Kinezi kupuju brendove Fijata i Krajslera, te da se proizvodnja kultnog Krajslerovog modela "Jeep" (Džip) seli u Kragujevac).
Analitičari, prenose inostrani mediji, smatraju da bi FCA Korejcima omogućila oporavak na kineskom tržištu, gde beleže pad usled krize sa Severnom Korejom, ali i napredak na evropskom tržištu, gde je Fijat naročito dobro pozicioniran. Sa druge strane, Hjundai bi za FCA značio bolju prodaju u SAD, gde se, između ostalog, prodaje i kragujevački "fijat 500L".
Procenjuje se da je Hjundai prvenstveno zainteresovan da kupi udeo FCA koji se odnosi na proizvodnju krosovera i komercijalnih vozila, pa bi upravo kragujevački 500L mogao da bude jedan od aduta FCA u pregovorima. Kragujevački "veliki fića" se već proizvodi kao jedna vrsta krosovera u varijanti "cross", a i osnovna verzija modela će se u prodaji pojaviti naredne godine. Ako se postigne dogovor, i kragujevačka fabrika bi postala deo nove grupacije koju bi, pored Fijata i Krajslera, činio i južnokorejski Hjundai, što bi, kako se pretpostavlja, otvorilo mogućnost proizvodnje električnih i hibridnih modela u Srbiji.
Za razliku od neosnovanih tvrdnji da Mercedes preuzima Fijatovu fabriku u Kragujevcu i najava da drugorazredna kineska kompanija kupuje najznačajnije brendove Fijata i Krajslera, eventualno udruživanje FCA grupacije i Hjundaija, smatraju upućeni, nikako nije nerealno. Izvršni direktor FCA Serđo Markione godinama unazad nastoji da nađe još jednog partnera kompaniji kojoj je na čelu. U tom kontekstu pominjani su Pežo, Folksvagen, Dženeral motors, a u poslednje vreme i Hjundai, koji je sredinom 90-ih najozbiljnije bio zainteresovan za nekadašnju Zastavinu fabriku automobila, a od čije kupovine je, kao ranije Reno, docnije Pežo i drugi, morao da odustane zbog sankcija tadašnjoj SR Jugoslaviji. Da li će Hjundai u dogledno vreme ipak, udruživanjem sa FCA grupacijom, da dođe u Kragujevac, ostaje da se vidi.