Koridor 10: Teška Grdelica kao crna zemlja
Grdelica -- Tačno u 15.25 časova Južna Morava zadržava dah, staje saobraćaj na grdeličkoj magistrali, zaustavljaju se i vozovi - Osman Kasić daje znak za početak miniranja.
IZVOR: TANJUG SUBOTA, 6.05.2017. | 12:35
"Miniramo deo brda Momin Kamen", upozorava Osman meštane, koji su se zatekli na par stotina metara, a ekipi Tanjuga objašnjava da je sa svojim ljudima "postavio četiri tone eksploziva u brdo, kako bi se eksplozijom oslobodio prostor za izgradnju auto-puta".
A, nakon treće sirene - eksplozija.
Ekipi Tanjuga omogućeno je ekskluzivno snimanje miniranja brda, postavljanja eksploziva u tunelu, kao i dolazak na sam kraj tunela Manajle, kako bi snimila tešku mašineriju i život pod zemljom u ekstremnim uslovima, na jednoj od deonica Koridora 10, koji bi trebalo da bude završen do kraja godine.
Osman Kasić (55), iz Bele Palanke, prethodnih 30 godina proveo je na gradilištima širom bivše Jugoslavije, Iraka i Maroka, a sada radi na južnom kraku Koridora 10, na deonici od 26 kilometara, kroz Grdeličku klisuru.
"Golema rabota, golema batko", viče iz daljine Jordan Petkov (38), šef na obližnjem tunelu Predejane.
Grdelička klisura imaće najduži tunel u Srbiji, "Manajle", dužine 1,8 kilometara.
U desnoj cevi tunela, na 1026. metru od ulaza, izliva se mlazni beton u oblogu.
Podzemne vode cure sa plafona, a buka je ogromna.
Ovim tunelom, na čijem ulazu je ikona Ivana Rilskog, "gospodare" bugarski radnici.
"Kakav je život pod zemljom? Sami vidite, nema saobraćaja, sami smo ovde dole. Žena i deca su u Bugarskoj, a u Grdelici je samo posao", kaže Petkov, kome je ovo deveti tunel u karijeri.
"Ostalo je još da probijemo 96 metara. Iako nam specifična geologija zadaje muke, radimo 24 časa i planiramo da probijemo cev za oko mesec dana. Ovde mašina 'krtica' ne pomaže", objašnjava Petkov.
U levoj cevi, njegov "komšija" Dragan Stošić, miner i penzionisani oficir, naglašava da su radovi veoma komplikovani.
"Pola kopamo, pola miniramo. Do sada smo izminirali levu cev tunela. Sreli smo se sa vrlo specifičnim objektom, jer, na jednom miniranju, na primer, imamo vrlo čvrstu i jaku stenu, a na drugom slabu, pa čak ima i delova koji sami padaju", objašnjava on i kaže da po svakoj bušotini ide od 1,2 do 1,6 kilograma eksploziva.
Sve u svemu, u srcu Grdeličke klisure Mala Evropa: neimari iz šest zemalja rade i grade, pred očima začuđenih meštana, deonicu od 26 kilometara južnog kraka Koridora 10.
Menjajući vekovni pejzaž, kroteći prevrtljivu ćud Južne Morave, prvu deonicu najkrivudavijih građevinskih radova na Balkanu ponosno drži ženski tim, kojim upravlja građevinski inženjer, nišlijka Jelena Manić (35).
Inače, trasa autoputa kroz Grdeličku klisuru podeljena je na šest etapa.
"Mi smo jednostavno jedna mala Evropa. Imamo radnike iz raznih delova Evrope, svi smo tu, radimo i družimo se", kaže Manićeva i objašnjava šta znači život na gradjevini i van kuće:
"Život na gradilištu je izuzetno dinamičan, a kada gradilište uđe pod kožu, to više nikada ne izlazi, pogotovo kada se vidi da, od ničega nastaje nešto", ponosno priča Jelena dok nas prevodi preko "svog" najdužeg mosta od 420 metara.
Generacije meštana iz okolnih mesta pamtiće hiljade radnika iz Srbije, Republike Srpske, Crne Gore, Rumunije, Bugarske i Španije, koji su proteklih godina "probudili" njihov kraj, kaže Manićeva.
Grdelička klisura, jedan od najdubljih useka jugoistočne Srbije, spaja Vranjsku i Leskovačku kotlinu, a na dubini od 400 metara u klisuri, na jednom mestu, dodiruju se magistralni put, regionalna pruga, novi most i reka Južna Morava.
“Kada se završi posao, a sve zavisi u koliko sati se završi", kroz smeh objašnjava Jelena, "čovek pravo sa posla često ode samo da spava. Mi smo svakodnevno ovde i već smo se srodili sa meštanima", priča ona i dodaje da su lokalci zadovoljni, jer se nešto dešava u njihovim selima i što je sve u ovom kraju, kako kaže, najzad oživelo.
A o tome koliko je teško biti žena na gradilištu, Jelena kaže "da kada volite svoj posao, ništa nije teško.
"Ovo je 'ženska deonica', Lot 1, jer ima mnogo koleginica koje ovde rade i 'deluju nevidljivo' iz kancelarija koje se nalaze blizu gradilišta", kaže i ističe da će ceo život pamtiti iskustva sa ovog gradilišta, zbog konstantne borbe sa rekom i podzemnim vodama.
Na pedeset metara iznad tunela, na svežem vazduhu, radnici ručaju i kroz šalu pričaju da su radovi u početku bili kao izreka "neće slonče u lonče", ali da već sada, kažu, sve ide glatko.
"Za sada je dobro, a za dalje ćemo videti. Ništa nije teško" kaže stari majstor, koga u šali zovu Filozof, a njegov kolega ga ispravlja, “ono što se mora, to nije teško".
Prema rečima nadležnih, radovi u Klisuri bi trebalo da se završe do kraja ove godine, dok se najveći intenzitet radova očekuje u predstojećim letnjim mesecima.
Na deonici autoputa je u vrhuncu sezone angažovano i do 450 mašina sa 1.150 radnika, a jedan od njih, Miloš Dimitrijević (29), kaže da kada se poslovi završe, ostaje ponos.
"A kako ide život? Ide kao Morava. Oko 15 godina sam na građevini, a ovde godinu i šest meseci. Kad završimo deo posla kako treba, osećamo nekakav ponos, uspeh. Nađe se vreme i za porodicu i za druženje", kaže on i dodaje da ponekad okrenu tu i prasence.
Sa starih i oronulih nemačkih bunkera, raspoređenih duž cele Klisure, puca pogled na najduži most na južnom kraku budućeg autoputa. Sa visine od oko 62 metra, pogled sa mosta se prostire ka Vladičinom Hanu. A sa čak sto metara visine, kranista Marko gleda na Grdeličku klisuru u kojoj, na samo jednom delu od 5,7 kilometara deonice, ima čak 33 mosta.
"Naša deonica je dužine 4,7 kilometara, od tunela Predejane do Caričine doline. Imamo 11 mostova pod našim nadzorom, a od toga pet puta prelazimo reku Južnu Moravu, a tri puta elektrificiranu prugu. Veoma je težak teren za izvođenje radova, ali za sada, idu predviđenom dinamikom", kaže Miloš Zlatković (30), odgovorni izvođač na ovoj etapi južnog kraka Koridora 10.
Trasa autoputa kroz Grdeličku klisuru podeljena je na šest deonica, a španske firme drže prvu deonicu, Grdelica-Tunel Predejane (6,1 kilometar), Bugari deonicu Lot 3, Tunel Predejane, a njihovi zemljaci rade i u Tunelu Predejane-Caričina Dolina (Lot 2 u dužini od 4,7 kilometara).
Komšije Banjalučani i Prijedorci vode radove u Tunelu Manajle (čija je ukupna dužina 6,7 kilometara).
Deonicu Lot 4, Tunel Manajle, "zaposela" je još jedna ekipa iz Bugarske i osvajaju 1,8 kilometara deonice.
Na ovoj trasi radi i još jedna "španska ekipa" i pokriva Tunel Manajle-Vladičin Han u dužini od šest kilometara.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1257446