Lako, uz nikakav trosak:
- povlastice maximalne velicine kreditne kartice(uopste sva dokumenta bi trebalo da budu standardizovane velicine, vozacka mi se nikako ne
uklapa u novcanik)
- povlastice koje traju 2-3 sata, dan , 3 dana, nedelju dana , dve nedelje i postojeca od mesec dana.
- bolje obelezavanja koja je stanica(i u autobusu i na samoj stanici)
- autobusi da se peru maximalno na dva dana(spolja i iznutra).
- reklame na autobusima da budu na tacno odredenom mestu (do 70% povrsine autobusa(bez prozora), tako da se uvek vidi koja je osnovna
boja autobusa)
-sa uvodjenjem komunalnih policajaca maksimalno poostriti kontrolu koriscenja zute trake
Lako, uz mali trosak :
-potpun prelazak na elektricne buseve (vec sada ima dosta modela koriscenje elektricnih buseva: postoje oni sa malim baterijama koji se brzo pune (5-10 minuta na terminalima i prelaze 20-ak kilometara) i oni koji su potpuno autonomni i prelaze npr. 250 km. Cena im je veca ali su im ulaganja tokom eksploatacije nesto manja, trose 10-ak puta manje na "gorivo", ne moramo ulagati u trolebusku infrastrukturu. Izbacujemmo iz centra grada znatno zagadjene prouzrokovano gradskim prevozom i za razliku od trolebusa su potpuno autonomni. Za ovo ne treba nikakvo vece ulaganje nego sto se sad ulaze u buseve. Mozda je tad cak i tramvajski sistem, koji nije nezavisan, potpuno ne potreban.
Lako , uz malo veci trosak , koji moze na kraju biti i nikakav, ako se sve odradi kako treba i sve to zazivi:
-bolje koriscenje Beovoz-a: nove (ili polovne a remontovane i sredjene kompozicije) koje su prilagodjene gradskom prevozu, obnova sina gde je potrebno, veliko ulaganje u 20-ak stanica (pokretna stepenista , nadstresnice, ...) Za tih 20-ak linija po bar 4 autobusa koji ce se koristiti samo za saobracaj prema toj stanici( i to tako da od stanice ide 3-4 km bez zaustavljanja do neke tacke, a ka stanici da ima 5-6 stanica na kojim ce kupiti putnike. Po dva autobusa u jednom pravcu od stanice(obezbedjuje se interval polazaka na 8-10 min) i dva autobusa u drugom pravcu(ukupno 4 autobusa po jednoj stanici i 80 ukupno za ceo sistem Beovoza). Sa zeleznicom Srbije se maximalno
izsihronizovati tako da se vozni red moze postovati u meri od bar 90%). Interval polaska Beovoz-a treba da bude 10-20 minuta u zavisnosti da li je spic i koliko je opterecena linija.
Na kraju kad se iscrpe sve mogucnosti poboljsanja sadasnjeg sistema treba uci u projekat nezavisnog sinskog sistema(ne vezano da li je to LRT ili "teski" metro). U taj projekat mislim da ipak treba uci kad se rese neki drugi saobracajni problemi grada. Misljenja sam da zavrsetak UMP-a i obilaznice oko Beograda (potpune obilaznice, znaci i na Banatskoj strani, sa mostom na Dunavu u visini Batajnicke petlje)
i uvodjenja neke vrste naplate za ulazak u centar grada autom( dnevno , nedeljno , polu mesecna ili mesecna naplata - ne mora neka velika cena) bi znacilo vise za funkcionisanje celukupnog prevoza, pa i gradskog, u celom gradu u odnosu na jednu liniju metroa koja bi kostala kao sve ovo. Plus ta jedna linja, da bi se koristila, mora biti kompletno zavrsena(ili bar u najveci deo), a sve ovo ostalo se moze koristiti u manjoj ili vecoj meri tempom kojim sa zavrsava.
Takodje, ako je moguce treba napraviti , liniju LRT koja ce povezivati Savski Amfitetar i Ada Huju kao dva buduca velika centra (linja moze da ide trasom danasnje pruge(iskopaj zakopaj fora). Takodje, ako bi bilo moguce, ta linija bi trebala da ima mogucnost da se ukljucuje na stanicu Prokop sa jedne strane i u podzemnu zeleznicu(kod pacevackog mosta) sa druge strane i tako se napravi kruzna linja. Ako je moguce, cak i ako je skupo, trebalo bi se ici na to, jer se na taj nacin koristi u mnogo vecoj meri jedan mnogo skuplji tunel kroz grad.
Jos jedna tema za razmisljanje za finasiranje gradskog prevoza:
Mozda bi bila dobra ideja da svaki zaposleni u Beogradu ima obavezu da plati u proseku 30 eura mesecno na prevoz, a da zauzvrat
svi mogu da se voze besplatno.Ta bi cena bila dovoljna da pokrije celokupan sadanji budzet GSP-a. Budzet ne bi morao da se dodatno finansira iz budzeta vec bi se ta cifra mogla utrositi u druge projekte(UMP, metro,..).
Za jednu prosecnu cetvoroclanu porodicu nema neke velike razlike:
-porodica sa jednim zaposlenim placa 30 eura za sve ukucane prevoz sto je gotovo sigurno manje nego sada(socijalno opravdano).
-porodica sa dva zaposlena clana i skolskom decom koja koriste prevoz u proseku placa isto
-porodica sa dva zaposlena clana i ne skolskom decom placa malo vise (tu mogu da budu neke manje benificije)
Ovakav nacin naplate prevoza pogadja one:
-koji koriste spostveni prevoz (mislim da nije strasno da oni budu u malom minusu u odnosu na sadasnji sistem, jer oni, ako se voze po gradu koriste ograniceni resurs grada(ulice) u mnogo vecoj meri nego oni koji se voze autobusom
-kojima uopste ne treba prevoz do posla ili skole: tu bi takodje mogle da da postoje neke benificije
Razlika u odnosu na sadasnji sistem se ostvaruje najvise prema tome sto bi prevoz sad placali i oni koji se voze sopstvenim prevozom i
sto bi se prevoz placao svih 12 meseci (a ne 10-11 meseci, zbog odmora i bolovanja).
Ako bi poslodavac mogao da prevoz radnika zavede kako trosak proizvodnje, ta prosecna cena bi bila 20 eura po zaposlenom, sto bi cak bilo i manje opterecenje na budzet gradana nego sada.