Karlo del Ponte
Advanced
Poenta celog sistema je da se napravi mera prevoza koja zadovoljava socijalne kriterijume, pri čemu su pre svega ugroženija manja mesta i siromašnije opštine. Ovakva mreža nije potpuna, ali ipak omogućava da se pokrije međugradski prevoz, koji osim (manje nego što treba) subvencionisanih železnica niko nije pokrivao u socijalnom smislu. U konceptu nisam ulazio u unutaropštinski i gradski prevoz, koji se pokriva tek i samo ukoliko neka od ovih linija ima usputnu stanicu ili stajalište. Ako autobus Jagodina - Ćuprija - Paraćin dobro pokriva smene, funkcioniše kao da je sve to jedan grad, i ima socijalno oorijentisanu saobraćajnu politiku, to je dobro. Ali to je lokalna inicijativa, a ne državna politika.Jagodina - Cuprija - Paracin trenutno ima autobusku liniju, ali tu je pruga skoro bila rekonstruisana. Paraćin a posebno Jagodina ima železničku stanicu na odličnoj lokaciji, za Ćupriju šteta što je na obodu naselja. Da je stanica u nekoj lokaciji blizu centra (koliko se sećam treba otp 20-30 min od stanice do centra, uzasna situacija za starije stanovnike). Da je na srecnijoj lokaciji autobuski prevoz bi bio suvisan
Naravno da treba da ima amandmana na obaj generalni plan. Ako železnica loše pokriva Ćupriju, može se namerno regionalni autobus R26 Zaječar - Boljevac - Paraćin produžiti do Jagodine, polasci vezati za polaske vozova, smene u srednjim školama i važnijim fabrikama. A može se to rešiti i preko nekog gradskog prevoza tri grada koji ispunjava socijalne kriterijume, kriterijume presedačkih veza i veza sa smenama.
Grubo orijentaciono da objasnim, pruga se isplati tamo gde imaš neki jaki izvor tražnje: veliki grad, rudnik, luku, industrijski centar, elektranu, i tada se biraju povoljnije trase. "Slepa" pruga za Resavicu ide lakom trasom dolinom reke, i takva je opravdana zbog termoelektrane Svilajnac, kamenoloma Despotovac i rudnika uglja Resavica. Tu putnički prevoz dolazi kao dodatna usluga, a dalje ka Boru je neisplativo. (Bor već ima drugu prugu). Eventualno, Paraćin - Boljavac - Zaječar može da se razmotri, gde prevoj nije previsok, ali ako i samo ako je to deo tranzitne veze za Rumuniju i Bugarsku. Tuda je inače išla najstarija veza Istočne Srbije sa glavnim prugama. Ta vrsta projekata se tiče međunarodne politike, koja za izbore u Srbiji ne treba da bude fokus.Zasto ne pruga?
Takodje pitanje, da li bi imalo smisla pruga Jagodina - Despotovac?
Isto pitanje za Despotovac - Bor?