Šta je novo?

Istorija JGP-a

Samo je Karaburma imala Avtomontažine MAN-ove.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=671230#p671230:38br0bbv je napisao(la):
Žika » Sub Okt 19, 2019 12:40 am[/url]":38br0bbv]Da. Stizali su tamo negde 1986/87.
Ma znam da su Man, nego sam se pitao šta će na NBg. Verovatno su tamo rashodovani.
Inače, zglobni su došli početkom leta 1987.
 
Ako misliš na ovu sliku, ovo je pogon Karaburma.
Bilo je onih solo MAN-ova na NBGD-u, donacija početkom 2000.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=670928#p670928:3aj2czki je napisao(la):
SBG » Čet Okt 17, 2019 10:23 pm[/url]":3aj2czki]Погон "Нови Београд":
file.php
 
Ma, neko je bio napisao da je NBG, a ja poverovao, a da nisam zagledao.
 
Zanimljiv ovaj Ikarus iz Mađarske

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ztJMcIWfBV8[/youtube]
 
Која је штета што ФАП ФАМОС корпорација није направљена са Икарусом за каросирање и Раковицом за моторе, ем би се правили аутобуси на бази Мерцедеса ем би имали заокружен процес производње.
 
Ikarus je uvek išao van FAP FAMOS-a, umesto da uzima domaće osovine , motore (ili Mercedesove motore iz uvoza) oni su decenijama forsirali mađarsku RABA-u ??? Kasnije i MAN. Bolje da su forsirali domaću industriju ali ne oni šalju mađarima pare. Nije mi jasno šta su mađari uzimali od nas ?

Inače kapaciteti Ikarusa/Busa su veliki , a FAP FAMOS-a još veći i šteta što firme nisu date nekom ozbiljnom zapadnom proizvođaču. Dobili bi solidno tržište i pristupačna vozila za dalji plasman na strana tržišta. I onako se veći broj firmi po istoku ugasio.
 
У почетку су имали сарадњу, Икарус ИК 83 је на ФАПовој шасији као и ФАП Г-100 и ФАП Г-160. После су се скроз преоријентисали на Рабу а није ми најјаснија позадина те политике, доста је тада било међудржавних уговора, као нпр. Икарус и РОМАН, где су продавани Икарус аутобуси у Румунији, а РОМАН камиони са шасијом и кабином склапани и добијали кипер у Икарусу и продавани као домаћи произовд како би избегли увозне таксе. По мом мишљењу прва највећа потешкоћа производње аутобуса и камиона у Србији јесте производња мотора, пошто је ФАМОС у Сарајеву. Да су онда направили фабрику мотора у Београду уместо у Сарајеву, тј. направили нову линију у Раковици која је имала најдужу историју производње мотора у Југославији, данас би била скроз друга прича. Мада тада се лудовало са индустријом по Босанским забитима, и ФАП је игром случаја остао у Србији, Ранковић је хтео да га сели у Сарајево, а због противљења томе после је први директор ФАПа у монтираном процесу осуђен из освете. А друга грешка је пропуштена шанса за куповину Штејрове линије мотора у другој половини 90их, но то се десило због бомбардовања. Са моторима из увоза смо у старту ван конкуренције и на тржиштима Африке и Азије. Озбиљни капацитети и ФАПа и Икарбуса нажалост данас пропадају због неодговорне политике. Требало је обе фабрике још раних 2000их понудити Мерцедесу и МАНу за евро, као што су ишле и шећеране, али је било битније куповати социјални мир.
 
Fabrike su se gurale centralno u Bosnu zbog straha od ruske invazije a verovatno je bio i uticaj politike. Kako god industrija Beograda je osakaćena a danas definitivno i ugašena.
Dobro si se setio i tih rumunskih RoMAN-a, i oni su bili čudna kombinacija uključujući i RABA kamione.
FAP FAMOS je uvozio Mercedesove motore i mogli su i za Ikarus ali očigledno je bila druga priča.
 
Кад политика коло води, углавном слабо шта ваљано испадне. Данас су све те фабрике исељене по Босни махом пропале и то веровали или не и не баш ратним дејствима колико општом пљачком и јавашлуком након рата. Верујем да је и та сарадња Икаруса и Рабе била политички обојена.
 
Politika i ekonomija uvek idu zajedno. Ali, kad politika pređe u populizam, onda je sa ekonomijom gotovo.
Sad smo došli do ŠBBKBB. Tu smo gde smo, a nije moralo ovako da se završi.
Koncern Fap - Famos bio je jugoslovenska ideja. Skoplje, Priboj, Sarajevo, Zagreb... + gomila malih komponentaša koji su za njih radili.
Umeli su oni da naprave dobra vozila, uz nešto znanja sa strane. Sanos 115 je takav primer. U Priboju je pravljeno sve što je na vozilu bilo ispod poda. Čak i da se kasnilo jednu generaciju vozila za MB principalom, ne bi bilo strašno. Ali, raspala se zemlja, pukla mreža, tržište....
 
Прва слика начињена је у Пожешкој ближе хиподрому.
 
Sećam se kad sam ugledao prvog crvenog. Bilo je to negde 1987/1988, bio sam na Trgu uveče i čuo sam neobičan zvuk. Ubrzo se pojavio iz Kolarčeve na 42 (tada je kretala sa Trga), sav blještav, nov, kao da se šepurio na Trgu kojim su do tada prolazili Ik5, ziu, mb O317, zeleni sanosi...
Unutra su bile nalepnice da je kupljen sredstvima samodoprinosa (za mlađe, poseban porez za sve stanovnike nekog grada na sve vrste prihoda). Tada ih je došlo oko 100. Godinu - dvw kasnije stigli su ostali sa nekim modifikacijama, poput vučne osovine, pedale kočnice... Žika će se setiti. Bio je potomak o317, ali u svakom segmentu bolji.
 
Kako je Mečkica lepo brundala, samo kad se setim. Išao je kao nevreme, bukvalno leteo. Mada in nisu nimalo štedeli. Sećam pun ko oko se krene iz rupe u Pere Velimirovića i dole njiže od vidovite Zorke ubacuje u petu i več kod skretanja za Baštovansku leti preko 70 ??? Niko im nije bio ravan u GSP-u.
Jeste bili su kupljeni sredstvima samodoprinosa, sva vozila kupljena tako umesto ružne zelene boje dobila su crvenu. Valjda zbog sramote što se nema para.
Mislim da su uglavnom bili isti od 36-220 a od 221 do 246 su bili sa evropa diferencijalom, hidrauličnim kvačilom, drugačijom pedalom kočnice i podešavanjem volana po visini i nagib. Primerak 281 ??? je bio sajamski i imao je drugačiju boju plafonskog univera (javor dezen) krovne ventilatore i zvučnike. Bili su legende beogradskog asfalta.
 
Nisam tada imao veze sa GSP, ali sam ih svakodnevno posmatrao. Detalje sam zaboravio, ali ima i ko se seća. Baš zbog tih 70 uzbrdo petom, na jednom delu je bila blokirana 6, kako Smederevski put ne bi bio trkalište.
Sviđao mi se i onaj tip vrata sa paralelnim otvaranjem koji je imao mnogo manje problema nego preklapanje na ik. A tek zvuk blago ugrejanih kočnica...
 
Ова Кобра је нешто најбоље што је возило код нас...

Послато са Redmi Note 7 помоћу Тапатока
 
Vrh