A0 E79 E80 E871 Sofijski Ring / Околовръстен път на София
Prvo predlažem da počnemo sa time kakva je situacija sada:
zeleno - izgrađen autoput
Kao što može se videti u preteklih godina su se radile deonice na jugu grada, gde obilaznica ima statusa unutrašno-gradske magistrale, dok za sav tranzitan saobraćaj je planiran severni deo obilaznice jer ne ulazi direktno u grad, kao što je to slučaj sa južnim delom. Oko 10 kilometara je bilo izgrađenih na tom potezu i put proširen sa 2 na 10 trakama jer se južni deo gradio sa po 5 trake u smeru (3 tranzitne i 2 lokalne). Ograničenje je 80 km/čas. Izgradnja je bila veoma komplicirana i skupa zbog ogroman broj podzemnih komunikacija, odkup i rušenje objekata i velik broj inženerskih rešenja.Cena je variirala oko 10-15 miliona eura po kilometru. Sve ostalo je izgrađeno još u socijalizmu ali to je veoma malo - samo istočni deo obilaznice oko A1 i A2. Kasnije ću se vratiti na to što je bilo izgrađeno.
Sada se Grad i Država skoncentrirani na završenje tranzitnog deo autoputa oko Sofija, kako bi se povezale svi 4 autoputa koji završavaju u grad i kako bi se tranzitni saobraćaj ubrzao i izveo van granice grada. Zato se sada radi na oko 33 kilometara autoputa. Od njih 12 se momentalno grade, a ostali 21 su u tenderske procedure, koje su upravo danas završile (zato i sam čekao sa updateom).
crveno - u izgradnji
plavo i lila - tendere završili, izgradnja kroz par meseci
Svi ovi 32 kilometara su podeljene na 3 velike skupine i to:
-
Zapadni deo obilaznice je dug oko 8,5 km i spaja autoput A6 sa pravca MK i GR, preko budućeg A7 sa pravca Srbije i sve to vodi do tz. Severne ekspresne tangente, tj. severni deo obilaznice. Momentalno se gradi prvi deo, a drugi deo očekujemo da počne tokom leta. Gabarit trase je isti kao i na južnom delu - 2x(3+2) ili u svakom pravcu po 3 tranzitne i 2 lokalne trake. Biće 5 velikih petlja i se očekuje da se sve završi tokom 2014 i 2015 godine. Cena je između 5 i 10 miliona eura po kilometru odvisno od same deonice.
*tu moram naglasiti da autoput A7 u pravcu Kalotina/Srbija neće završavati kod naselja Ljulin kao što sada put završuje, nego par kilometara severnije i će se direktno uključivati na Severni deo tranzitne obilaznice. Evo kako to izgleda, plavom je obeležana sadašnja trasa, a crvenom je buduće trasa. Baš ovaj zadnji deo ka Sofije neće se sada graditi, nego oko 2015 godine. Finansiski resurs po OP Transport je totalno potrošen i nije bilo para za ovu zadnju deonicu A7. Ali to nije neki problem jer je ova deonica pre nekoliko godina urađena u put sa 4 trake.
-
Severni deo obilaznice je najvećji po svoji dužini lot koji se odjednom radio na Sofijski ring. Upravo danas je završio tender za ovu deonicu dugu 16,5 kilometara i pobedio je Italjanski konzorcium sa ceni od oko 97 miliona eura (pribl. 5 miliona eura po kilometru). Inače gabarit trase je 2x(3+1), tj. po 3 tranzitne i jedna traka za stajanje u svakom smeru. Imaće 5 velikih petlja. Ovaj deo obilaznice se ne smatra unutrašnjo-gradskom i zato biće dozvoljena brzina 140 km/čas. Kada se kapacitet ove deonice ispuni (ja ne očekujem da se to desi u sledećih 20 godina) je planirana izgradnja još jedne obilaznice na ovom delu, severnije od ove, koja prati sadašnju trasu obilaznice, tj. puta oko Sofije.
Severna ekspresna tangenta koja će se sada graditi), je južnije od sadašnjeg obilaznog puta, koji je severnije i perifernije od grada:
-
Istočni deo od 8,5 kilometara je veza između Obilaznice i autoputa A2 ka Ruse/Vidin/Varna. Izgradnja je u svom kraju i deonica biće puštena u radu do Junija ove godine.
Tako će svi tranzitni pravci u gradu biti povezani međusobno autoputem, a tranzitni saobraćaj jednom za uvjek napustiti grad. Sve se očekuje tokom 2015 godine.