OBEĆANJE Cene u Ikei po meri srpskog džepa
G. Bulatović | 15. 06. 2015. - 20:11h |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Ikea“ poslovnu i cenovnu politiku zasniva na detaljnim analizama ekonomskih uslova na tržištu, potrebama kupaca i njihovoj realnoj platežnoj moći, kaže za „Blic“ Vladislav Lalić, direktor za nekretnine i razvoj kompanije „Ikea“ za jugoistočnu Evropu.
- Otvaranjem naše prve robne kuće u Srbiji ponudićemo pun asortiman od 9.200 proizvoda. Svesni smo da domaći kupci već sada posećuju naše robne kuće u susednim zemljama. Stekli smo utisak da među potrošačima u Srbiji postoji mišljenje da sve što je jeftino ne može istovremeno biti i kvalitetno. Uvereni smo da će se taj način razmišljanja dolaskom kompanije „Ikea“ promeniti - zaključuje Lalić.
Najzad ste dobili građevinsku dozvolu. Zašto je potrebno godinu i po da bi se sagradila robna kuća?
- Dobijanjem dozvole je potvrđena ozbiljnost obe strane u realizaciji investicije. Iako važan, to je samo jedan od neophodnih administrativnih koraka pre početka gradnje. Da bismo se držali definisanih rokova, neophodno je i izmeštanje naplatne rampe u Bubanj potoku. To se ne radi samo za potrebe kompanije „Ikea“, već i za kompletnu privrednu zonu na tom potezu, zbog dovršetka obilaznice, projekta „Beograd na vodi“, a plan postoji već skoro deset godina. Neophodan je i završetak izgradnje vodovoda Makiš-Mladenovac, kojim se rešava pitanje snabdevanja vodom podavalskog dela Beograda i bez kojeg ne može da se otvori nijedan objekat na toj lokaciji. Pitanje izgradnje pristupnih puteva i komunalne infrastrukture je rešeno potpisanim ugovorom s Direkcijom za građevinsko zemljište Beograda. Njime postajemo finansijer izgradnje neophodne infrastrukture, a proces izgradnje do samog otvaranja traje do godinu dana.
Da li ćete u dobavljački lanac uključiti i domaće proizvođače nameštaja?
- Duže od 30 godina postoji saradnja domaćih proizvođača i kompanije „Ikea“. Nažalost, poslednjih godina je ona u silaznoj putanji zbog nekonkurentnosti srpskih proizvođača i dobavljača, kao i njihovog fokusa na kratkoročne benefite saradnje sa „Ikeom“ umesto na građenju dugoročnih odnosa s nama. Otvaranje robne kuće prilika je da se ta saradnja dovede na viši nivo. Ali oni moraju biti konkurentni na svetskom nivou jer „Ikea“ ne traži dobavljače samo za robnu kuću u Beogradu, već za sva tržišta na kojima poslujemo.
Kakva su iskustva „Ikee“ s robnom kućom u Hrvatskoj?
- Neverovatna je sličnost pripreme za gradnju robne kuće u Zagrebu i Beogradu. Glavni izazovi u Hrvatskoj bili su zakoni i njihova neusklađenost, nepostojanje podzakonskih akata koji treba da propišu bitne stvari. Ni pitanje nadležnosti raznih institucija nije bilo jasno, pa smo gubili mesece obilazeći razna ministarstva. Početkom 2012. dobili smo koordinatora za projekat. No ni to nije bilo bez izazova. Kada je sve bilo rešeno, u kratkom roku se pristupilo realizaciji. Prednost u Hrvatskoj jesu koliko-toliko uređene zemljišne knjige, što je olakšavalo naš posao. U Srbiji, sigurnost u tačnost podataka još uvek nije na željenom nivou. Ne možete biti sigurni da neko ko je danas upisan kao vlasnik to i jeste. I dogodi se da krenete u proces pregovora oko kupovine i odjednom se pojavi još ljudi koji tvrde da su vlasnici i zbog kojih na kraju morate da odustanete. Na to se gubilo puno energije i vremena.
Otvaramo 300 radnih mesta
Koliko „Ikea“ planira da investira u Srbiju?
- Planirano je otvaranje do pet prodajnih objekata. Ukupna investicija u izgradnju prve robne kuće, u Beogradu, iznosiće oko 70 miliona evra i biće otvoreno oko 300 novih radnih mesta. Dugoročno planiramo investiciju vrednu 350 miliona evra i otvaranje 1.500 radnih mesta, ali dalja realizacija otvaranja drugih robnih kuća u Srbiji zavisiće od toga koliko će uspešno poslovati prva.