Šta je novo?

Hram Svetog Save

Evo malo slika iz Hrama..
IMG-f80a24f83a09ea9beab93acef219c1d6-V.jpg
IMG-b8d90014ac1151e4d08e23d3acb1ae9f-V.jpg
IMG-ccd0f4c6215f305db03fe1532ec4503a-V.jpg
 
Poslednja izmena od urednika:
Kada je pokojni ministar (politički) Boža Derikoža bio kod pokojnog patrijarha Pavla i tražio mu da crkva plaća porez, patrijarh mu je rekao da može, ali da država vrati zemljište samo jednom manastiru, manastiru Rakovici, ništa drugo. Boža je oduševljeno pristao i kada je tražio da mu "izvuku" šta treba da se vrati, ispostavilo se da je to pola Beograda (naselja pratkično celog južnog dela grada, svih popularnih brda Beograda...) Od toga se naravno odustalo jer je nemoguće.
Ili drugim rečima, zaključak je da bi pre država trebalo da plaća porez crkvi... Odnosno da je država večiti dužnik crkvi, Eto. Šta ćeš...
Pojedincima jednostavno smeta sve u vezi crkve i njima ne vredi govoriti. Da su zaštitili plato daskama, kao što su verovatno trebali, opet bi bilo onih koji će reći: Rasipnici, troše na daske ...truć, truć
 
FACTS!!! Ne znam da li gospoda bezbožnici na ovom forumu znaju da je to parkiralište kod Hrama i namenjeno za te "popove sa džipovima" jer oni u tom Hramu rade, tu su više sati, i kao što vi idete na posao i svoj auto parkirate kod vaših poslova, tako i oni, parkiralište nije napravljeno da bude belo i lepo zbog turista i bezbožnika koji hoće da se slikaju i dive lepim pločama. Kome smeta sve što se radi oko Hrama, nema potrebe da tamo dolaze i bilo šta komentarišu, ako smatrate da imate pravo da bacate hejt na sve što je vezano za Hram zato što država daje novce, molim vas pišite nekome u Nemanjinoj da vam vrati vaše pare, jer je toliko prostački i odvratno kad neko napiše, kako sme pop sa džipom da parkira kod Hrama, samo da se pljuje, čist fašizam i tripovanje da ste viša rasa od vernika. Nađite bre život.
 
,, ... jer oni u tom Hramu rade, tu su više sati, i kao što vi idete na posao i svoj auto parkirate kod vaših poslova, tako i oni.... ,,
Rade ?
Da , da i oni su samo ljudi.
Naravno... idu ljudi na posao ko i ostali normalni svet pa moraju negde da parkrju
sve jasno i razumljivo ,
jel da ?

Siroti Paja verovatno na onom svetu im i sada aplaudira kroz tramvajski prozor .

Crkva i vera to su dve različite stvari a pastiri totalno treca stvar,
a samo stado neka stota stvar.
 
I još nesto ,
jedva cekam da vidim kako se baš i ti ljudi što idu na taj posao , skupocenim kolima vozaju bulevarom patrijaha Pavla
 
Проблем паркирања је грешка у пројектовању, када су радили Боре Станковића имали су сасвим довољно простора да дуж ње направе паркинг за управно паркирање, али очигледно их је било баш брига за то. Мада са друге стране, зар нема парохијски дом гаражу?
 
FACTS!!! Ne znam da li gospoda bezbožnici na ovom forumu znaju da je to parkiralište kod Hrama i namenjeno za te "popove sa džipovima" jer oni u tom Hramu rade, tu su više sati, i kao što vi idete na posao i svoj auto parkirate kod vaših poslova, tako i oni, parkiralište nije napravljeno da bude belo i lepo zbog turista i bezbožnika koji hoće da se slikaju i dive lepim pločama. Kome smeta sve što se radi oko Hrama, nema potrebe da tamo dolaze i bilo šta komentarišu, ako smatrate da imate pravo da bacate hejt na sve što je vezano za Hram zato što država daje novce, molim vas pišite nekome u Nemanjinoj da vam vrati vaše pare, jer je toliko prostački i odvratno kad neko napiše, kako sme pop sa džipom da parkira kod Hrama, samo da se pljuje, čist fašizam i tripovanje da ste viša rasa od vernika. Nađite bre život.
Bez namere da omalovažavam, većinom si u pravu, ali nemoj u advokate, previše emotivno reaguješ . Nadam se da će ispod nove zgrade Patrijaršije biti izgradjen parking i da će problem da parkiranjem biti rešen
 
Inače za one koji možda ne znaju. Ikonsatas je u prvim vremenima bio upravo kao ova ogradica koju sad imamo između soleje (uzdignuti prostor ispred ikonostasa) i ostatka Hrama gde stoji verni narod. Dakle jedna simbolična pregrada između klira i naroda preko koje ili kroz koju se sve videlo u oltaru. Što je i prirodno - da verni narod učestvuje u prinošenju beskrvne žrtve zajedno sa sveštenstvom. Jer se od naroda ništa ne skriva u oltaru...
Naknadno su na tu ogradu počele da se kače ikone i onda se vremenom izgubila mera pa smo dobili praktično zidne pregrade sastavljene od ikona koje idu do tavanice. Neverovatno da se ovakvi ikonostasi i dalje postavljaju po BiH recimo...
Dakle u tom smislu, potpuno je suvišan ovaj veliki ikonostas sa prestonim i ostalim ikonama. Pored ove ogradice je mogao samo kivorijum da se izradi lepše i raskošnije, odnosno da bude veći i sve bi bilo na svom mestu.
Ovako nepotrebno imamo dva ikonostasa, onu verziju koju je imao pre dodavanja ikona, i ovu noviju sa ikonama. Zajedno nikako ne idu i izraz su nepoznavanja liturgijskog prostora, da ne kažem izraz dekadentne teologije. Ali ko zna zašto je to dobro...
 
Evo lep tekst na tu temu https://orthodoxartsjournal.org/ciboria-and-tabernacles-a-short-history/

Meni iskreno ne smeta nijedna tradicija. I vidim lepotu i u ikonostasu u Sabornoj crkvi u Novom Sadu, i u ikonostasu manastira Gradac. I svaki se može podupreti teologijom. Što se samog Hrama tiče, mislim da bi kivorijum (da je veći, a ikonostas manji) zaklonio Bogorodicu sa Hristom. Tako da je meni ovo rešenje u Hramu ok, samo bih voleo da je kivorujum sa stubovima na zemlji, a ne ovako na trpezi, jer sve imam osećaj da će da padne :)
gradac-monastery-11.jpg
16190182663_d46e787c0c_b.jpg
 
Ja ne znam da li sam toliko bio nejasan.

Niko nije rekao da ikonostasi nisu lepi. Ja govorim da su teološki suvišni. Nije slučajno što je u rimokatoličkoj crkvi došlo do uklanjanja ikonostasa. Ne zaboravimo da oni idu ispred nas minimum 50-100 godina u mnogim procesima...

Kivorijum u Hramu nije morao da bude preveliki "tako da zaklanja Bogorodicu u apsidi". Samo je trebalo da bude dosta raskošniji u slučaju da nema ikonostasa.

A moja glavna poenta je bila da je apslolutno suvišno imati dve pregrade - i ikonostas i ogradicu oko soleje. Besmisleno je i izraz je neznanja nažalost. Jer je to jedna ista stvar u suštini.
Ikonostasi samo nepotrebno produbljuju jaz između klira i naroda. Svima preporučujem učešće u liturgiji u nekoj crkvi bez ikonostasa. Osećaj je neuporediv kada se vidi ono što se dešava unutra.
Da ne govorimo o tome da liturgija prirodno treba da se služi ka narodu (sa one strane časne trpeze). To nam je tek debeli science fiction (a braća katolici to već rade). Mislite o tome...
 
Uroš, pola čovek pola Drugi vatikanski sabor ;) Šalim se naravno :)
Ako pogledaš dešavanja u Katoličkoj crkvi, veliki broj katolika se protivi okretanju ka narodu, i generalnom uništenju stare Latinske mise. Pa ih sve više prelazi u Grko-katolički obred, gde ih čeka i ikonostas i ikone. Tako da se slažem da trebamo učiti od braće katolika, na njihovim greškama u ovom slučaju :) Mada mislim da ograda oko ikonostasa u Hramu, nema nikakvo teološko značenje, već je tehnička stvar, da spreči narod da celiva i dodiruje prestone ikone. A možda bi neko od turista i krenuo da uđe u oltar, ne znajući praksu :) Ipak pravoslavna crkva posmatra crkvu (kao gradjevinu) kao "kopiju" Solomonovog hrama. Oltar je ipak mesto gde je Svetinja nad svetinjama. Pa i u najranijim crkvama taj predeo je bio pokriven zavesama i zastorima. Realno gledano, svako ko je bio makar na 10 liturgija po pevanjima i molitvama može zaključiti koja se "radjna" vrši u oltaru u datom trenutku.
Za mene, možda grešim, ikonostas je bio uvek nešto što spaja oltar i brod crkve, a ne nešto što razdvaja. Ne znam :)
 
Управо тако.
Својевремено када је горела унутрашност Успенске цркве у начеву, службе су биле испред иконостаса. Тако да није било никог ко није схватио да се ништа у олтарном делу не ради што не би смело да се види.

Ущыталом, на местима где ће се градити цркве литујрије се служе на отвореном уз пирсуство народа са свих страна. Тако да не треба никога да сустижемо. Имамо ми свој пут.
 

Generalno lepa emisija gde ima dosta reči o crkvenoj umetnosti. A na 37:05 ima reči o ikonama na polijeleju koje je radila Jelena Hinić, pa koga zanima može da pogleda :)
 
Oliver Tomić, legendarni profesor..
Njegova predavanja su bila omiljena.
 
Vrh