Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Detaljna reportaža o novim Ecitaro autobusima u Hagu.
Ozbiljno odrađena nabavka od strane HTM-a, počev od specifikacija u busu, pa do same nabavke gde su zainteresovani proizvođači morali da prođu test u Gradu.


P.S. Uključiti CC auto translate.
 
Bejah juče u Wuppertal-u. Najsimpatičniji gradski prevoz koji sam koristio, skroz subjektivno. :)

02.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
20.jpg
 
Jedna interesantna stvar u Crnoj Gori - nakon par godina bez ikakvih zglobnih autobusa u državi, Podgorica je ponovo počela da iste nabavlja za gradski prevoz. Da se podsetimo da je Podgorica ranije imala nabavku BMC midibuseva od 8.5m za gradske linije što se pokazalo kao ne baš sjajan izbor...

MAN A23 Lion's City NG323 na podgoričkoj liniji 19:
Screenshot_20250601_111025_Instagram.jpg

Lično sam se vozio u solo verziji ovog MAN-a i vozilo je fenomenalno, tako da verujem da će se i zglob dobro pokazati. Svakako pravo osveženje na podgoričkim ulicama.
 
El Paso, Texas. Tramvaj vraćen 9. IX 2018, nakon gašenja 4. V 1974. Ima dve kružne linije, ukupno 7,7 km. Šest originalnih PCC tramvaja iz 1937 je obnovljeno u Brookville Equipment Corporation (Brookville, Pennsylvania) od 2015. Od 1986 do 2015 su bili ostavljeni na otvorenom kod aerodroma. Kažu da je pustinjska klima uticala da manje propadaju. Radi Pon-Čet: 7am-7pm, Pet: 7am-11pm, Sub: 12pm-11pm i Ned: 12pm-6pm. Nova godina, Božić i Dan zahvalnosti ne radi. Besplatan prevoz.
 
Posle Vupertala i njihove viseće železnice, korišćenje malteškog gradskog prevoza je svakako bilo jedno od zanimljivijih iskustava. Vožnja levom stranom, broj i konfiguracija vrata, kao i konfiguracija unutrašnjosti autobusa su nešto što čini ovaj sistem gradskog prevoza drugačijim od sistema u ostalim gradovima (uglavnom centralne Evrope) koje sam posetio do sada. Cela država je pokrivena autobuskim linijama u okviru jedne zone - kako sama Malta kao ostrvo, tako i ostrvo Goco. Linije im generalno ne saobraćaju preterano često, ali se na glavnim pravcima uglavnom poklapaju trase više linija koje u kombinaciji daju veliku frekvenciju polazaka. Zaustavljanje na stajalištima funkcioniše na "zahtev", odnosno morate rukom da signalizirate vozaču da želite da uđete. To smo naučili kroz praksu, nakon što nam dva željena autobusa nisu stala na stajalište. :ROFLMAO: Podrazumeva se, kada želite da napustite autobus, morate da najavite izlaz pritiskom na dugme STOP. Ono što mi je posebno bilo interesantno je da osim pritiska dugmeta, nema nikakve druge pripreme za izlaz od strane putnika, odnosno često se dešava da ustanu i krenu ka vratima tek kada se autobus potpuno zaustavi na stajalištu. To ne bi bio toliki problem za klasičan evropski autobus sa većim brojem vrata, ali možete zamisliti koliko vremena se izgubi kada neko krene sa kraja prosečnog malteškog gradskog autobusa ka jedinim prednjim vratima (ili eventualno još jednim jednokrilnim na sredini)... Vremenska (višednevna) karta se mora čekirati prilikom svakog ulaska u vozilo na uređaju kod vozača, a naravno postoji i mogućnost kupovine skupih pojedinačnih karata u autobusu. Prevoznik je španska kompanija Autobuses Urbanos de León koja na Malti posluje pod brendom Malta Public Transport. Vozni park uglavnom čine vozila marki Otokar i King Long. Možda još jedna interesantna informacija je i da su vozači, kao i kod nas, uglavnom iz južne Azije. To i ne čudi s obzirom na trendove u celoj Evropi, ali i na udeo stranog stanovništva u ukupnoj populaciji ove ostrvske države. :)
wRlT3me.jpg

IoJlAs4.jpg

0Pk31Ai.jpg

ARNl5F3.jpg

SdwA7I6.jpg

MblZpbK.jpg

WUTSrur.jpg

aoJ7NI6.jpg

Zq2OAcS.jpg

wkkRNvc.jpg

bSC9taR.jpg

cMtpzZt.jpg

L8eLdLP.jpg

61VBhuo.jpg

Rbyxx6W.jpg

cNUBfLR.jpg

y5pKkgr.jpg

aE7mesj.jpg
 
Linije im generalno ne saobraćaju preterano često, ali se na glavnim pravcima uglavnom poklapaju trase više linija koje u kombinaciji daju veliku frekvenciju polazaka. Zaustavljanje na stajalištima funkcioniše na "zahtev", odnosno morate rukom da signalizirate vozaču da želite da uđete. To smo naučili kroz praksu, nakon što nam dva željena autobusa nisu stala na stajalište. :ROFLMAO:
Takodje, kad je autobus pun ili solidno popunjen, na displeju promeni na "Sorry, not in service" i ne staje na stajalista osim ako nema izlaza. Zamislite koliko bi se to samo zloupotrebljavalo :p
 
Takodje, kad je autobus pun ili solidno popunjen, na displeju promeni na "Sorry, not in service" i ne staje na stajalista osim ako nema izlaza. Zamislite koliko bi se to samo zloupotrebljavalo :p
Desavalo se vozači kod nas ne staju i kad ima izlaz u vanrednim situacijama kad npr nalete navijači i natrpaju se u bus, pa vozač ne staje sve do stadiona.
 
Desavalo se vozači kod nas ne staju i kad ima izlaz u vanrednim situacijama kad npr nalete navijači i natrpaju se u bus, pa vozač ne staje sve do stadiona.
Čuo sam da u Pragu na vozačevom ekranu izađe obaveštenje da se na tom i tom stajalištu nalazi pijana osoba i da ako ima izlaz, da vozač izbaci putnike 50m pre ili posle stajališta.
 
Kakav oproštaj, svaka im čast, a ne kao kod nas bez ikakvog oproštaja bace vozilo na otpad i ćao.
Baš mi je drago što sam imao priliku da se provozam baš ovim tramvajem sa snimka, čini mi se na liniji 6 i stvarno su jako zanimljivi tramvaji koji imaju dušu. Takođe bili su u daleko boljem stanju od bilo koje naše Katice ili Duwaga i opet su povučeni jer su nažalost zastareli. Ipak, radiće na liniji 21 zajedno sa svojim starijim bratom, Bikom 101. Linija 21 je linija koja povremeno radi i to obično bude za neke državne praznike, ili za dan Zeta koji je negde u septembru.
Evo mojih slika iz 224/714 krajem 2024.
IMG_1022.jpeg
IMG_1017.jpeg
 
Kako mi je pričao otac, razgovarao je s nekim ljudima zaposlenim u ZET-u, još 70ih kada se pojavio ČKD T4. Svi do jednog su tada "Bikove" smatrali boljim i pouzdanijim od T4. Najzad, "Bik" je rađen na bazi Breda III, odnosno Breda 5300.
 
Vrh