Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Nisu baš mogli tako. Daleko su tu uslovi u Poljskoj i kod nas za poređenje. Još kako je pala gvozdena zavesa, u toj Poljskoj se grade fabrike MAN-a, Neoplana, Volvoa i Scania-ije. Tržište neuporedivo veće, a i bogatije, plus EU fondovi. Solbus ne znam kad je osnovan, Autosan je postojao i ranije, al ne znam kakva mu je sad vlasnička struktura. Nekadašnji Jelcz, uporediv sa našim Ikarbusom, propao je, a bio je najveća fabrika autobusa u Poljskoj. Tako da ni kod nije opstalo sve. Ursus se vuče iz tog perioda, al nije postao ne znam kakav gigant. Realno, samo im je Solaris otišao daleko, dok su verovatno mlađi Solbus i stariji Autosan lokalci. Svakako, pohvalno što im je opstala i poneka fabrika iz vremena Varšavskog pakta, a plus imaju i zasebnu fabriku tramvaja. No, glavno je da su daleko ozbiljnije tržište u poređenju sa Srbijom.
Dovoljno da za nas proizvodimo, a siguran sam da bi se radilo i za izvoz.

Nisam mislio da budemo izvoznici za pola Evrope, već da smo mogli imati domaće firme najpre za domaće tržište, sa savremenim vozilima. Naši inženjeri su sposobni da naprave kabluteno vozilo, a Ikarbus, FAP i Neobus su kao stvorene za timski rad.
 
U vreme jako surove konkurencije, velike transformacije cele industrije, nisam baš siguran da je ijedna od naših fabrika imala šansu da opstane, a bez nekog valjanog stranog partnera ili pravog domaćeg preduzetnika. Bez dovoljno kooperanata, bez dovoljno velikog tržišta, teško se uspostavlja iole ozbiljnija serijska proizvodnja, a ona je ključ i za napredak po pitanju sveukupnog kvaliteta.
 
Evo ako nekog zanima nešto o "drugim" proizvođačima u Poljskoj i šta nude.
1) Autosan sancity LF 12
  • Cummins ISB6.9 od 277ks
  • Cummins ISB6.9 od 247ks.
  • Cummins ISB6.9 od 320ks (CNG). Svi su upareni sa 4-stepenim Voith-om.
2) Solbus SM12 (100-119 putnika)
  • Cummins ISB6.9 od 250ks
  • Cummins ISB6.9 od 285 ks.
3) Solbus SM18 (175-184 putnika)
  • Cummins ISB 8.9 od 340ks.
U ponudi Voith ili ZF. Kad bi naši privatnici kupovali makar ovo, a ne tursko smeće.
 
IMG-20250121-WA0036.jpg
IMG-20250121-WA0037.jpg
IMG_20241220_124309.jpg.bf1be1fdf0873dfa2713fef98d32a922.jpg
FB_IMG_1737475440753.jpg


20250124_162204.jpg


FB_IMG_1737792413191.jpg

FB_IMG_1737792222855.jpg



Novi Končar tramvaji za Osijek i Zagreb, dok se u Sarajevu postavlja kontaktna mreža prema Vogošći
 
Pa to...

Taj Bozan, ili kako se već Turčin preziva, osećam da masno podmazuje širom Evrope (i van EU i unutar nje) čim osvaja tolike tendere i poslove.
 
Ma što dodah gore, mislim da Turčin masno podmazuje i van EU i unutar nje.

Mislim da je i kod nas tako dobio posao bez tendera. A nisu ni Česi imuni na korupciju. Naprotiv...
 
Već nekoliko godina imaju i BMC Procityje i Neocityje u voznom parku.
 
Ma što dodah gore, mislim da Turčin masno podmazuje i van EU i unutar nje.

Mislim da je i kod nas tako dobio posao bez tendera. A nisu ni Česi imuni na korupciju. Naprotiv...
Pa kod nas to uopšte nije tajna, mesecima ranije se znalo da su ljudi iz Gsp-a išli u tursku da ugovaraju nabavku tramvaja i autobusa.
 
Evo vam snimak vožnje iz vozačeve perspektive. Uživajte.
Inače pogodite odakle je displej, koji je inače baš rasprostranjen po Pragu. ;)
 
Čini se da prozori idu dosta nisko i da bi trebalo da prozračan. Nešto mi deluje na snimku da motor dosta zuji kao u BMC. Je l' i tu Cummins?
Displej je verovatno Novatronic. 😁
 
Koja tuga kad pročitaš tekst i vidiš gde su oni sa tramvajskim sistemom, a gde smo mi.
Jedino mi je čudno zašto je ova serija tako kratka od samo 20.5m, možda jedino ako ih planiraju za neke slabije linije poput 3,6 i 9 gde obično rade Katice i Đuro Đaković tramvaji.
 
Poslednja izmena:
Vrh