Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Danas je u Istanbulu pušteno u saobraćaj prvih 20 od 150 Akia Ultra LF12. Ovo za nas takođe može biti zanimljivo, jer će ovakve Akie u bližoj budućnosti dolaziti u Beograd. Ultra 12 LF je pretrpela brojne estetske izmene u unutrašnjosti, ali je i blago redizajnirana spolja (konkretno prednja i zadnja stena). Ipak, po mom mišljenju, Akia ostaje Akia.:)
25.jpg

26.jpg

4.jpg

12.jpg

Ostatak slika u spojleru:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg
Izvor: autoline.info
A evo i jednog videa iz vožnje (nažalost video se može gledati jedino direktno preko youtuba):
 
Upravo tako. Ko odgleda video videće da kvalitet stagnira. Sve to deluje nekako klimavo i da će se brzo sve rastresti. Jedino što bih uknjižio kao plus su Ster sedišta koja su tu umesto dosadašnjih GRL. Doduše novi tip GRL sedišta iz novijih serija je osetno bolji od starog tipa GRL sedišta iz starijih serija. Inače istanbulske Akie imaju Alisson menjače, za razliku od naših gde je ZF, pa je zvuk drugačiji. Zaboravio sam da napomenem da je cena jedne Akie u opremi koja je prikazana gore na slikama 192.000 €.
 
Dana 9. X 2022. otovrena je u Perthu veza sa Midlandske linije od Bayswatera za aerodorom i High Wycomb. U pitaju je prigradska železnica koja bi najviše odgovarala S-Bahnu. Pošto sam trenutno tamo, odlučio sam da vidim kako to sve izgleda. Tako sam prvo krenu do njihove glavne stanice da uhvstim voz za High Wycomb. Stanica je stara železnička stanica otovrena 1881, danas služi kao hub za prigradsku železnicu. Koloseci su širine 1067 mm.

20240228_130308.jpg

20240228_130313.jpg

20240228_130351.jpg


Stanica ima devet perona. Moj voz polazi sa osmog perona. Evo ga čeka.
20240228_130425.jpg


Do osmog perona preći pokretnim stepenicama

20240228_130429.jpg


Pre nego sam krenuo za voz, čisto da pokažem deo gde možete da uzmete flajere za svaku liniju. Na tabli pogledate željenu destinaciju i pored nje je ispisan broj flajera.
20240228_130445.jpg


Idemo ka vozu.
20240228_130533.jpg

20240228_130554.jpg

20240228_130624.jpg
Malo unutrašnjosti. Ima dosta ljudi koji idu za aerodrom. U pitanju je trodelna kompozicija Serija B, Downer Rail/Bombardier proizvedeni između 2004 i 2019. Dužine 72.42 m, širine 2.908 m, kolosek 1067 mm, maksimalna brzina 130 km/h! Napon 25kV 50 Hz AC.
20240228_130659.jpg

Ispražnjen nakon aerodorma
20240228_133004.jpg
 
Lepa priča @Siniša, retko imamo reportera na drugom kraju kugle, hvala. Skrolujem gore-dole 10 puta, valda me hipnotisala klinička utegnutost i čistoća svega. A onda mi iz potaje klikne, da u stvari požudno klizim svojim unutrašnjim bićem preko ovih savršenih pločnika, pa ko li im bre to radi!!? :unsure::p Eto šta čini trauma od BG kaldrmisanja... :D

Željno se čeka nastavak.
 
Hvala @Duleja, ideja mi je da pokažem neke dobre strane prevoza u Perthu, kao i loše, o kojima ću upravo ovde da pišem.

Kako sam se vratio u isti voz (interval je nekih 15 minuta), otišao sam da vidim sledeću podzemnu stanicu Airport Central. Izvinite me na ovoj plavičastoj bojji slika, ne znam zašto je. Inače moram da napomenem da od High Wycombe kad uđe u tunel, voz do sledeće stanice razvije baš dobru brzinu.
20240228_134448.jpg
20240228_134514.jpg
20240228_134519.jpg
Popeo sam se na prvi nivo, tu su mašine za validaciju karata (Smart Rider), kao i informacioni pult.
20240228_134600.jpg
20240228_134611.jpg
Da bi ste došli do sledećeg nivo, morate se koristiti ove dugačke eskalatore. I tu me sačekalo razočarenje.
20240228_134702.jpg
20240228_134816.jpg

Naime, zbunilo me traženje izlaza. Ja sam se popeo na nathodnik koji direktno vodi na terminale 1 i 2. A izlaz je ovde, bukvalno jedan lift i požarne stepenice!
20240228_134854.jpg
Evo izlaza, čak nije ni označen
20240228_135323.jpg
Pogledajte sami našta liči izlaz spolja. Baš neugledno.
20240228_140011.jpg
A ovo je zgrada stanice iz koje sam izašao. Ima samo jedan ulaz ka liftovima koji je zatvoren i više izgleda kao tehnički ulaz.
20240228_140018.jpg
Razumem da je cilj ove stanice da putnici koji slete na međunarodni aerodrom odmah idu ka vozu za centar i obratno, ali opet...No da se ja vratim na stanicu, pa da krenem na sledeću stanicu Redcliffe.
20240228_140137.jpg
20240228_140222.jpg
Sledeći voz je imao drugačiji raspored sedišta, tj. prvobitan. Voz je, čini mi se, veću brzinu razvio od Airport Central do Redcliffa, nego na prethodnoj deonici.
20240228_141456.jpg
Stanica Redcliffe, na nižoj dubini, ima i prirodno svetlo.
20240228_141724.jpg
20240228_141755.jpg
20240228_141850.jpg
Izlaz ka glavnom nivou. Levo i desno su stajališta za autobuse. Desno je za privremenu liniju 902 koja radi kada se infrastruktura popravlja. Levo su za okolna predgrađa.
20240228_141929.jpg
20240228_142019.jpg
Ova stanica je zamišljena da povezuje tzv. Dometic Airport, tj za domaće letove, za terminale 3 i 4, ali je od njih malo udaljena. Ne znam razloge zašto je tako, ali za to postoji frekventna autobuska linija 292.
20240228_142254.jpg
Tabla, tj stub sa polascima.
20240228_142337.jpg
20240228_142346.jpg
Sam autobus odmah kod ulaza (ulazi se isključivo na prednja vrata, izlazi na bilo koja) ima police za prtljag.
20240228_142352.jpg
20240228_142356.jpg
Stanična zgrada.
20240228_142526.jpg
Table sa informacijama o linijama.
20240228_142734.jpg
20240228_142747.jpg
20240228_142758.jpg
20240228_142807.jpg
Povratak na sledeći voz i idem za stanicu Bayswater.
20240228_142854.jpg
Biće još.
 
Završio sam sa Redcliffeom i otišao sam ka stanici Bayswater. Zadnji put sam na njoj bio pre nešto više od sedam godina. Sada se stanica potpuno promenila:Nadvožnjak je viši od prethodnog, novi ulazi, a završavaju se i novi peroni, tj. od marta bi trebao da zaživi novi spoj. U buduće će se za linije ka Midlandu i High Wycombu koristiti peroni 1 i 4, dok će za budući krak ka Elenbrooku biti peroni 2 i 3.
20240228_143628.jpg
20240228_143646.jpg
Novi peroni 3 i 4.
20240228_143651.jpg
20240228_143700.jpg
Pogled ka centru, desno će se dograditi dva nova koloseka, a biće, prema Wikipediji, malo dalje i kolosek u sredini.
20240228_143829.jpg
Nego da postavim šemu kako bi to izgledalo, skinutu sa Wikipedije.
Sadašnje stanje:
1bwt.PNG

Nakon završetka radova:

2bwt.PNG

Pogled na nadvožnjak ka Elenbrooku.
20240228_144046.jpg
20240228_144335.jpgIspod podvožnjaka.
20240228_144222.jpg
20240228_144229.jpg
Pogled na nadvožnjak.
20240228_144335.jpg
20240228_144809.jpg
Još jedan pogled ka nadvožnjaku za Elenbrook.
20240228_145145.jpg
Nastavak sledi.
 
U četvrtak sam obišao Joondalup liniju. Otvorena je 20.XII 1992, s tim da su neke stanice naknadno otvorene 21. III 1993, Greenwood 29. I 2005, dok su produženja vršena u dva navrata: 4. X 2004 Clarkson i 21. IX 2014 Butler. Udeljenost je između stanica dosta velika. Tako npr. između Stirlinga i Warwicka 5,7 km, a između Clarksona i Butlera 7,5 km. Nema pružnih prelaza. Pruga se uglavnom nalazi u sredini Mitchel freewaya koji ima pet saobraćajnh traka sa svake strane. Linija je duga 40.7 km. Uplanu je da se završi ove godine produžetak od 14,5 km sa tri nove stanice: Alkimos, Eglinton i Yanchep. Obzirom da linija kada dođe do poslednje stanice Perth underground nastavlja kao Mandurah linija. Mandurah linija je duga 70,8 km postoji praktično jedna linija sever-jug duga 111,5 km, a kad se produži do Yanchepa biće 126 km.
Ulazim na isti ulaz na glavnu stanicu, ali skrećem levo ka podzemnom prolazu. Levo od mene je voz serije A za Victoria Park,

20240307_124033.jpg
Pogled ka kraju koloseka za VP
20240307_124115.jpg
Pogled na seriju A, koje su proizvedene između 1991 i 1999.
20240307_124136.jpg
Ulazim u podzemni prolaz
20240307_124221.jpg
20240307_124242.jpg
20240307_124250.jpg
Hodnik blago ide ka dole
20240307_124307.jpg
Znak na podu
20240307_124350.jpg

20240307_124410.jpg

Prostor za ulazak u stanicu. Odavde se može izaći i u Murray street
20240307_124437.jpg
20240307_124502.jpg

20240307_124550.jpg
Izlazak voz iz tunela. Kad je voz stigao na stanicu iz pravca juga tj kao Mandurah linija, na stanici je čekao pet minuta i nastavio kao Joondalup linija
20240307_124733.jpg
20240307_124737.jpg
20240307_125510.jpg
Glendalough stanica
20240307_125944.jpg
20240307_130100.jpg
Transit officers, obezbeđenje Transpertha. Dosta znače noću kada ima raznih likova po stanicama poput pijandura, Aboridžina, raznih lopova. Imaju velika ovlašćenja, često proveravaju karte.
20240307_130112.jpg
20240307_130126.jpg
20240307_130224.jpg
Parking za bicikle, blizu ulaza
20240307_130319.jpg
Mašina za naplatu parkinga, stavljena kod ulaza, a parking se nalazi preko puta ulice. Baš mi i nema smisla.
20240307_130419.jpg
20240307_130521.jpg
20240307_130602.jpg
Parkin ima i posebno mesto za motocikle
20240307_130642.jpg
20240307_130741.jpg
20240307_130632.jpg
Pogled sa parkinga ka autobuskom okretištu blizu ulaza u stanicu, a ima i stanica na samoj Scarborough Beach Road. odmah ispod mosta
20240307_130810.jpg
Nastavlja se...
 
Stanica Warwick na istoj liniji
20240307_141938.jpg
20240307_141920.jpg
20240307_142051.jpg
Kada se iziđe na gornju platformu, odmah vas dočekaju autobusi
20240307_142420.jpg
U blizini je veliki parking
20240307_144638.jpg
A pored njega i za bicikle
20240307_144632.jpg

Danas sam išao da obiđem radove na Armadale/Thornlie linijiama. Linija ide samo do Victoria Park stanice od Novembra 2023, jer se po Metronet planu krenulo u uklanjanje šest pružnih prelaza. Završetak radova je predviđeno za sredinu sledeće godine. Sa ovim radovima oko pružnih prelaza, radi se i na produženju od Armadela ka Byfordu. Što se tiče kraka ka Thornliju, radi se na produženju do Cockburn stanice na Mandurah liniji i biće izgrađene nove stanice Nicholson road i Ranford road, a ama Cockburn stanica bi dobila još dva koloseka. I ovde je predviđen kraj radova za sredinu naredne godine.
Ovako je stanica Oats Street izgledala (By Photographs by Gnangarra...commons.wikimedia.org, CC BY 2.5 au, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=141175863)
A ovako je danas. Stanica je bila na levoj strani, kod kamioneta.
20240312_154047.jpg
20240312_154203.jpg
20240312_154547.jpg
Mint Street, tu je nekada bila Carlisle stanica (By Photographs by Gnangarra...commons.wikimedia.org, CC BY 2.5 au, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=140775549)
Danas
20240312_155127.jpg
20240312_155131.jpg
Levo od budućeg nadvožnjaka je bila stanica, vidi se ostatak koloseka.
20240312_155301.jpg
20240312_155427.jpg
Ovde je nekada bila stanica Lathlain, ukinuta 2003 zbog malog broja putnika, jer su blizu stanice Carlisle i Victoria Park.
20240312_155646.jpg
Stanica Victoria Park.
20240312_155913.jpg
20240312_160214.jpg
Pogled sa pešačko biciklističkog nadvožnjaka između stanica Victoria Park i Burswood. Voz je krenuo
20240312_160436.jpg
Put ka centru
20240312_160448.jpg
Biće još
 
@Siniša malo skretanje sa teme, pomenuo si transit officers i da su dobri noću kada ima “raznih likova po stanicama poput pijandura, Aboridžina, raznih lopova”.

Nisam znao da za problematiku oko Aboridžina? Da li bi mogao da baciš koju reč o tome?
 
Беше нека прича да су Абориџини склони алкохолу? (Once were warriors)
 
@Siniša malo skretanje sa teme, pomenuo si transit officers i da su dobri noću kada ima “raznih likova po stanicama poput pijandura, Aboridžina, raznih lopova”.

Nisam znao da za problematiku oko Aboridžina? Da li bi mogao da baciš koju reč o tome?
Huh, o ovome bi se imalo puno pisati, ali hajde da skratim.
Dosta Aboridžina, možda i više od 70% ništa ne radi i prima socijalnu pomoć koja i nije mala i žive u socijalnim kućama/stanovima kojima država veći deo režija plaća. Oni te pare (koje dobijaju svaki četvrtak) uglavnom troše na alkohol, pa i na druge opijate. Kad se napiju, a veruj mi brzo se i lako napiju jer njihov organizam ne podnosi alkohol, znaju biti poprilično agresivni. Desi se ponekad da imaju i svoje rasističke ispade i počnu pričama kako su oni ovde starosedeoci, da su svi drugi došli na njihovu zemlju, kako je to njihova zemlja i slično. Vlast i NVO koje ih štite i dosta toga progledaju kroz prste i kažu kako se oni ne snalaze dobro u gradu(?!). Istina, kažu da su Aboridžini koji žive po selima i zabačenim mestima daleko mirniji i prijatniji ljudi. Doduše ne sme se generalizovati, upoznao sam i ja neke Aboridžine koji su vredni i super ljudi (imao sam troje kolega), ali nažalost većinu problema oni stvaraju. Istina, australska vlast je u istoriji bila jako loša prema njima, od otimanja teritorije do otimanja dece od roditelja pod izgovorom da ne oni ne znaju da ih odgajaju i ta ista deca su završavala u domovima za nezbrinutu decu. Sada ih vlast tetoši i toleriše po gotovo svemu. Vlast je otišla iz jedne krajnosti u drugu.

Da nastavim sa pričom o Armadale/Thornlie liniji.
Ovo je stanica Burswood koja sledi nakon stanice Victoria Park. U blizini su hoteli, ali i kockarnica. Čak ima i jedna shuttle bus linija od stanice do kazina.
20240313_144323.jpg
Nakon Burswooda sledi stanica Perth Stadium. Radi se o novoj stanici otvorenoj 2. XII 2017 na mestu Belmont Park stanice zatvorene 2013. U blizini je Perth Stadium, sada nazvan Optus Stadium po svom sponzoru (Optus je telekomunikacioni operater u AUS). Stanica ima šest perona i šest koloseka od kojih samo rade drugi i peti i to vikendima i praznicima, ostali kada su događaji. Stadion može da primi preko 60,000 ljudi, rekord je bio koncert Ed Sheridana prošle godine sa 73,092. Stadion je namenjen za fudbal (australski fudbal), ragbi, kriket, koncerti i ostali događaji. Tokom radnih dana, kao danas, stanica ne radi.
Pogled na stadion, desno od njega je stanica.
20240313_145801.jpg
Stanica ima dva identična ulaza, između njih je nadvožnjak
20240313_145939.jpg
Pogled na na desnu stranu gledano sa nadvožnjaka. Leva strana nema pešačko-biciklistiki put.
20240313_150157.jpg
20240313_150230.jpg
20240313_150116.jpg
Pogled na levu stranu stanice
20240313_150243.jpg
20240313_150329.jpg
Imaju i češljeve za bicikle
20240313_150557.jpg
Pogled na desni ulaz
20240313_150554.jpg
20240313_150637.jpg
Pravila, zabranjeno pušenje, zabranjeno vejpovanje:)
20240313_150705.jpg
Stanica uz sadašnje linije za Armadale i Thornlie, koje su trenutno skraćene do Victoria Parka imaju i posebne polaske od i do Fremantlea i Joondaupa. Te linije u slučaju posebnih događaja, kao fudbal imaju polaske koje iz Fremantle i Joondalupa dođu do stadiona i kad se događaj završi lepo natrag. Jedino ne mogu da vežu linije za Mandurah i Midland.
Prolaz ispod nadvožnjaka
20240313_150740.jpg
Levi ulaz.
20240313_150848.jpg
Stadion
20240313_150955.jpg
20240313_151107.jpg
Pošto se ne stanica ne može vezati za Midland liniju, postoji drugo rešenje: pešačko-biciklistički most koji spaja East Perth sa stadionom preko reke Swan, a blizu je i na pomenutoj liniji stanica East Perth. Nema više od 15 minuta pešačenja.
20240313_151455.jpg
20240313_151621.jpg
Ukratko, leba i igara!
P.S.
Ovo možda nisam trebao da kačim, pošto naši vlastodršci nameravaju da grade Nacionalni stadion po surčinskim poljanama sa linijom BG:voza. Dao sam im materijala.
 
Беше нека прича да су Абориџини склони алкохолу? (Once were warriors)
Once were warriors je Novozelandski film o Maorima, slična priča. Mada moram priznati da sam u Australiji upoznao Maore koji su stvarno vredni ljudi, daleko od ove priče. Nijedan nije bio problematičan.
 
Vrh