Nemojte samo nju. Za produženje samo do KBC BK (ne do groblja) sa devijacijom u kontra smeru od 77 do Doma penzionera (L=6,1km) pri srednjoj brzini od 18km/h (11,2km od Karaburme do Pohorske pređe za 37min) i vremenom dangube od 4min radi ostvarenja takta od 15 polazaka na čas po smeru (4min) potrebno je 6 zglobnih autobusa. I da nameravaju da je daju Novom Beogradu bi samo po sebi izazvalo negodovanje Zvezdaraca jer bi ta vozila mogla da se iskoriste za pojačanje 77 koja bi sa 6 vozila bila pojačana za 50% na nivo linije 23. Altrnativno ta vozila bi obezbedila "zaštitu" polazaka najopterećenijih linija od invazije solo uljeza.
Što se 85 tiče, njeno skraćenje propraćeno uvođenjem privatne solo 86 omogućilo bi pojačanje bez povećanja broja vozila, oslobađanje za druge linije ili i jedno i drugo (skidanje jednog-dva vozila uz pojačanje takta za par minuta). Terminuse bi bilo dobro blagovremeno skoncentrisati u zoni budućih metro stanica, dok bi za one u širem centru bilo poželjno nači nove bliže lokacije radi izbegavanja produženja linija. Samo su produženja do bloka 20 pojela toliko vozila da je 96 morala da se skrati. Nedovoljna patronaža i gužva na Trgu su samo loši izgovori. Jedna je skraćena da bi druga produžila jer viška vozila (i osoblja) nema. Zabravo imamo manjka, za šta nadležni ne mare. Po svaku cenu se proteruju autobusi i pored nedovoljno obezbeđenih resursa od strane upravo tih istih državnih aparatura. Nek gospoda prvo izgradi kršten metro koji ne obilazi sve živo kao kiša oko Kragujevca, pa nek krati buseve koji bi kao češći zglobni nudili daleko veći višak kapaciteta, samim tim i komfor. Uz to bili bi uopšteno pouzdaniji jer veliki broj linija ne bi ni zalazio u strogi centar grada.
Btw. na
početnoj strani sajta SJP u sekciji "Vesti" postoji rubrika o Prokopu, a ne i 64, 87A i 313. Na drugim sajtovima nema redova vožnje i trasa.
A kad smo već kod Prokopa, moram prokomentarisati izmenu 38L. Pre neki dan sam za 12 minuta sa dva presedanja od Mostara stigao do Toplice Milana. Prethodno sam morao ranije da dođem, iako je putovanje trajalo skoro duplo kraće (7 minuta Mostar-Toplice Milana). Prema redu vožnje sada bi mi trebalo 14,5 minuta dok je nekad to bilo samo 10, a neretko i 16 minuta. Nema više planiranja putovanja. Putovanje je trajalo kraće od 14 minuta zato što mi je posle svega par minuta naišao i 46 i 38L. U supštini unapređen je jedan smer jer u suprotnom imamo fragmentovanu trasu, ukinuto je i jedno direktno presedanje (ali i fragmentovano stajalište) ali možda je najvažnije to što više ne mora da se bira između 38L i 70, niti da se planira putovanje za antibiotik red vožnje. Od Deligradske do Toplice Milana bio je samo jedan putnik (nekad je u špicu bilo više od Mostara nego od Prokopa) pored mene. Autobus se ispraznio u Toplice Milana, gde je opet ušao jedan putnik. Jasno je da bi patronaža bila neuporedivo bolja, uz to izjednačena po smerovima da linija zajedno sa 70 prelazi Gazelu kao kratki obrt (70L).
Postoji mogućnost pomeranja 38L Ustaničkom i u suprotnom smeru, pod uslovom da se 461 produži do Bloka 42, međutim ni Lasta se nije pretrgla vozilima, posebno ne zglobnim. Ovo rešenje ima i prednosti i mane jer bi u slučaju prostog pomeranja 38L u oba smera Ustaničkom ablacija polazaka do Toplice Milana ne samo neutralisala napredak, već bi dovela do degradacije (gore nego pre nakon uvođenja 70 kada je 38L išla na 40-60min jer bi sada ostala samo 70 na 22min) uz istovremeno povećanje broja vozila, vremena putovanja i pada pouzdanosti na istoj relaciji (ne samo što se dodaju dva čepa jednog smera i u onaj suprotni, već i na treći - Autokomanda s kojim kuburi 17 i pored nje 18 koja pokriva deo trase). Prednost bi obuhvatala veću patronažu u oba smera, uz izjednačavanje iste po smerovima, te redukciju opterećenja 17 istočno od Autokomande. Sa druge strane 461 bi ponudio 25% veći kapacitet (50% na oko 50% polazaka) za opterećenu deonicu između Autokomande i Mostara, plus bonus do Sava Centra, kao i brzu vezu sa novom BAS.
Osim toga, moram pomenuti prvu vožnju 12-icom do Mostara posle najmanje tri godine jer mi je pukom srećom u tom trenutku naišla. Opet je tramvaj pustu trasu prešao za 2 minuta više nego autobus zakrčenu. 12 minuta (što je inače odličnih 19km/h) mu je trebalo zbog čekanja na nekada najbržoj deonici kod Hipodroma. Izlazi napolje, nailazi 13 s mosta, haos mile 10km/h da ne bi poiskakali na rekonstruisanoj deonici. Zapravo baš tamo gde je najviše gnjavio, gde ima najviše raskrsnica i parkiranih automobila tu je i najbrže išao, od Gospodarske do Mostara. Tramvaj kad stane on nastavi da stoji neko vreme, dok se autobusi lako izmigolje. Ti tramvaji nam u poslednjih pola veka nisu jača strana, dok autobuse potpuno pogrešno koristimo. Umesto da budu periferni ekspresi poput 461 do gradskog ili regionalnog metroa oni se provlače tamo gde bi u normalnim gradovima tramvaj najefikasnije prevozio veliki broj putnika u lokalu između metro linija. Drumska mreža je potpuno neadekvatna bez koncentričnih krugova kao u Amsterdamu, Beču ili Budimpešti. Pariz sad sve nešto uvodi okolo naokolo neke naše 50-ice, 85-ice između metro linija.