Pohvala od mene za trud.
Inače, spajanje 15 i 27 je (i) stara Ticina ideja. Pričao nam je svojevremeno o tome pre skoro 10 godina na faksu. Ja sam bio protiv toga iz više razloga.
Prvo, recimo da bude kvar na vratima zbog kojeg vozač može da odradi smer ali posle mora ili da se uputi u depo ili da na okretnici angažuje službu. Kada 15 i 27 bile jedna linija, to bi značilo da za takav manji kvar vozač u Despota Stefana mora da izdrži sve do Zemuna pa da tek tamo proba da reši to. A izdržati do onde je lakše reći nego uraditi.
Drugo što takve linije stavljaju ogroman teret na vozača zbog svoje dužine. Da, naravno da u Beogradu postoje i duže linije, ali par najdužih linija koje znam voze ka periferijama ili duž njih, ne kroz centar i kroz neke od najgorih tačaka u gradu, kao što su Despota Stefana i Brankova.
Treći razlog što sam bio protiv ranije je što je uz taj predlog Tica brže bolje istakao svoju nameru da pogasi okretnice po centru. Što je za mene bilo i ostalo apsolutno nedopustivo. Jer u vremenima kada bismo svi da se kao koorčimo kako smo zeleni, pešak i JGP friendly, humani i održivi, ukidati okretnice po gradu je kontraproduktivno. Šalje se poruka da su svi drugi problemi rešeni ili minorni, a autobus koji stoji na parčetu asfalta i čeka da krene je jedino što ruži neki deo grada. Recimo, Zeleni venac, gde ne znaš šta je odvratnije i haotičnije i nehumanije, a ispade da su Solaris i Ikarbus koji čekaju i stoje najveći problem.
Naravno, ti nisi Tica niti si pričao išta za ukidanje celih okretnica i
stoga ja ni ne pišem ovo upućeno tebi. Nego, pošto smo oživeli temu, samo radi preventive dajem rezime raznih ideja i predloga s foruma, faksa i medija u zadnjih 10 godina i usput podsećam zašto sam militantno protiv ukidanja okretnica. Pogotovu kada se nekima argumenti svode na ''
ovakav prizor autobusa koji stoji mi peče oči, a inače bih baš uživao u ostatku
Zelenog venca,
Crvenog krsta,
Studentskog platoa i
Staklenca na Trgu''... Ili na koncept ''ako imaš problem, ukineš sve redom, i više nemaš problem''. I za kraj, veliko je razočarenje kada čuješ šatro stručnjaka, kako na jednom času kaže da on obožava trolejbuse i da čak i njihove žice smatra odlikom grada i odličnim orijentirima kroz ulice... a na drugom času čuješ kako mu smetaju okretnice pa bi da ih isteruje jednu po jednu (čitaj - jer drukčije ne ume da ih razreši).
Beograd je takav grad sokaka, gudura i svojevrsnih favela, da mu uvek dobro dođu mesta gde vozila poput autobusa (pa i tramvaja i trolejbusa) mogu da okreću ili se smeste po potrebi. Zbog kvarova, vanrednih zatvaranja, radova, sezonskih ili specijalnih linija, premeštanja s jedne na drugu liniju i sličnih improvizacija, pa i zbog vidljivosti i prisutnosti samog javnog prevoza. Stoga ja svaku okretnicu gledam da ne rušim (pa makar ostala neaktivna, kao rezerva) jer lako ih je isterati, ali jako teško posle vratiti ili napraviti nove u 2/3 grada.
Opet, pošto nigde nije pominjano gašenje Trga i Zelenog venca, već samo rasterećenje i spajanje 15 i 27, ova moja stavka pod 3) ne važi za ovaj tvoj primer, nego je to samo kao podsetnik. Ali i dalje ostaje problem što bi ila predugačka za vozače i/ili za sitne kvarove koje treba izdržati do okretnice. I za kraj, dugačkim linijama koje pritom prolaze kroz centar je jako teško odžavati takt i učestalost. Zato što lako može da se desi da se nagomilaju na jednoj tački duž trase, a zato se na drugim čekaju dugo.