Šta je novo?

Glavna ulica (Zemun)

Zatvorene dve trake u duzini oko 200 metara za sad xD
20240217_090736.jpg
 
Похвала за снимак!
Како се тако већ упрљала хоризонтална сигнализација...
 
U pitanju je kvalitet rekonstrukcije Glavne ulice, a manje sama zgrada. Nju niko nije dirao. I pitanje šta radi nadzor u ovakvim slučajevima. Ako ovakvi "završeci radova" postnu normalni, onda će se to dešavati svuda. A to je za ovu temu.
 
Moram da ponovim. Moju poruku nije trebalo prebacivati u drugu temu. U pitanju je rekonstrukcija Glavne ulice a ne zgrada Doma Vazduhoplovstva. Jer šta će sada da rade? Ispravno uzemljenje zahteva bar 10 metara gvozdene trake ukopane u "zdravu zemlju", recimo ilovaču, tj u neku zemlju koja je dovoljno vlažna i gde zato postoji mala prelazna otpornost između trake i zemlje. Dakle moraju na bar tri mesta da ruše trotoar na dužini od 10 do 20 metara i da kopaju ispod optičkih kablova i kanala. A možda i na svih osam mesta. Puta 10-20 metara. Znate li na šta će to ličiti i koliko će koštati? To nema veze za zgradom Doma Vazduhoplovstva i tom forumskom temom, nego sa rekonstrukcijom Glavne ulice i sa ovom temom. A šire, sa svakom rekonstrukcijom ulica pošto se sada pitam koliko je krovova u Beogradu uopšte i dalje uzemljeno i tako zaštićeno od udara groma i požara. Pošto ista gužva podzemnih kablova postoji svuda, a time i isti motiv priučenih radnika da se neka "stara gvozdena traka" odavno upetljana u podzemne kablove prosto iseče i ostavi tako. Jer se to spolja ne vidi. Može se samo merenjem utvrditi.
 
Jesi pisao možda Ministarstvu odbrane? Njihova je zgrada, pa ih može interesovati što je postala zapaljiva.
Sa druge strane, siguran sam da si ti jedini koji je to primetio i da nadzor neće tražiti ispravku, tako da se neće desiti ništa, sem ako Ministarstvo ne pokrene.
 
Malo sam čitao o tome. Uzemljenje ima dve glavne funkcije. Jedna je da tokom nevremena višak naelektrisanja odvede u zemlju, a druga, i možda važnija, da svuda na zgradi izjednači potencijale. Kad je vazduh pun elektriciteta, najgore je ako su ta nalektrisanja neravnomerno raspoređena po delovima zgrade. Onda po nekim delovima zgrade teku velike struje sa mesta viših potencijala na mesta gde su oni niži. Pošto su te struje ne samo velike nego se i veoma brzo menjaju, velike su i sekundarno indukovane struje po svim provodnicima, cevima i drugim metalnim instalacijama unutar zgrade. Onda crkavaju elektronski uređaji, računari, televizori i slično. Nema potrebe da baš u zgradu udari grom. Dovoljno je da bude blizu, da je vazduh veoma naelektrisan. Zato se na pravilnim razmacima krov uzemljuje, pa čak i armatura iznad, oko i ispod zgrade (ako je ima). Ideja je da se napravi neka vrsta Faradejevog kaveza (metalnog oklopa) koji sprečava da se veliki strujni impulsi pojavljuju u instalacijama. Tako da to nije samo gromobran i samo zaštita od požara, samo onda kad zgradu pogodi grom. Posledica je i da ne smete skidati pojedine provodnike sa nadom da su oni preostali dovoljna zaštita. Stvar je bitno komplikovanija i zavisi od mnogo faktora.

Principle of lightning protection.jpg

Zato to sada nije toliko problem vezan za same zgrade. Kad se prave, tu ima puno inženjera i originalnih projektanata, pa izvođač obično sve uradi po propisima. Potencijalni problem nastaje u godinama i decenijama posle toga, kad problematične firme i njihovi fizički radnici koje je baš briga za sve, po stoti put ("hitno") raskopavaju trotoar neposredno oko zgrade zbog polaganja novih kablova (jer oni najčešće samo tu i mogu biti) ili popravljanja starih, pa im pre ili kasnije zasmetaju dugačke, zarđale metalne trake uzemljenja. Tako da je ogromno pitanje i kom su obliku ta uzemljenja originalno bila (šipke, trake ...?), gde su bila, tj koliko daleko od zidova, i da li ih svi ti radnici uvek sačuvaju i vrate u pređašnje stanje ako moraju da ih seku ili pomeraju. Ako uopšte prepozanju u šta gledaju. Posle ovoga sa Glavnom ulicom imam utisak da bi ovaj problem u Beogradu mogao biti znatno rašireniji nego što izgleda. Pogotovo što je naknadna vizuelna provera nemoguća, a nisam čuo ni da ga je iko do sada spomenuo.

Našao sam dve moje slike gde se malo nazire da su ovde u nastavku traka uzemljenja izgleda bile vertikalne šipke zabodene u zemlju. Međutim one su bile tačno tamo gde je iskopan rov za telekomunikacione zaštitne cevi, pa izgleda da su im te šipke ponegde bile baš u rovu, a ponegde na njegovoj ivici.

IMG_4722.JPG


IMG_6658c.JPG
 
Poslednja izmena:
Aman bre, zadavi nas sa tim.
Seminar covek napisao o gromobranima

Da sam igde pronašao da se o tome piše i da je problem šire poznat, ja bih ga samo spomenuo a ne i objašnjavao. Pošto nije tako, a neki vaš istomišljenik je ovde odmah napisao da ne treba ni spominjati jedno uzemljenja pošto ih ionako ima još, otprilike "jedno ko nijedno", onda bi ipak bilo poželjno da se napiše i zašto je to važno, a ne samo da neka žica nije spojena. Pošto vas u ovako malom skupu ima već troje sa istim pogrešnim mišljenjem, očigledno da je pisanje opravdano. Jer kad je ovde tako, kad vas i par poruka o očiglednom i opasnom javašluku iritira, onda mogu samo da zamislim odnos običnih radnika koji kopaju rovove kad im neprepoznatljivo parče zarđalog gvožđa zasmeta da što pre podignu dnevnicu.
 
Da sam igde pronašao da se o tome piše i da je problem šire poznat, ja bih ga samo spomenuo a ne i objašnjavao. Pošto nije tako, a neki vaš istomišljenik je ovde odmah napisao da ne treba ni spominjati jedno uzemljenja pošto ih ionako ima još, otprilike "jedno ko nijedno", onda bi ipak bilo poželjno da se napiše i zašto je to važno, a ne samo da neka žica nije spojena. Pošto vas u ovako malom skupu ima već troje sa istim pogrešnim mišljenjem, očigledno da je pisanje opravdano. Jer kad je ovde tako, kad vas i par poruka o očiglednom i opasnom javašluku iritira, onda mogu samo da zamislim odnos običnih radnika koji kopaju rovove kad im neprepoznatljivo parče zarđalog gvožđa zasmeta da što pre podignu dnevnicu.
Ma jok, ja sam iz te struke, nego mi zanimljiva prepiska. Nisam ja komentario treba-ne treba, naravno da treba i mora biti gromobran.
 
Da sam igde pronašao da se o tome piše i da je problem šire poznat, ja bih ga samo spomenuo a ne i objašnjavao. Pošto nije tako, a neki vaš istomišljenik je ovde odmah napisao da ne treba ni spominjati jedno uzemljenja pošto ih ionako ima još, otprilike "jedno ko nijedno", onda bi ipak bilo poželjno da se napiše i zašto je to važno, a ne samo da neka žica nije spojena. Pošto vas u ovako malom skupu ima već troje sa istim pogrešnim mišljenjem, očigledno da je pisanje opravdano. Jer kad je ovde tako, kad vas i par poruka o očiglednom i opasnom javašluku iritira, onda mogu samo da zamislim odnos običnih radnika koji kopaju rovove kad im neprepoznatljivo parče zarđalog gvožđa zasmeta da što pre podignu dnevnicu.
Problem je sto pises u pogrešnoj temi @Igor ti je vec prebacio postove u temu o zgradi komande jer se to tice vise zgrade nego ulice
Za vreme kojih radova je nastala steta
Obrati se nekom novinaru poslaji mejl vojsci ako ti je bas stalo da se problem reši.
 
Ko želi da razume, shvatiće...
Nije reč o pogrešnoj temi jer je tema rekonstrukcija Glavne ulice koja je obuhvatala i trotoare.
Kako je lepo i detaljno Zuma objasnio kada naknadno budu rešili da uzemlje Komandu vazduhoplovstva moraće da dižu ploče sveže popločane ulice da bi se gromobran uzemljio kako je propisano a svi mi dobro znamo kako se takvi radovi obično završe.
Sve bude vraćeno na mesto da se ni ne primeti da je neko nesto radio... 😉
E zbog toga je tema rekonstrukcija Glavne ulice a ne bojazan da će izgoreti Komanda vazduhoplovstva.
 
Tako je. I dodatno, ne samo rekonstrukcija Glavne ulice u Zemunu nego rekonstrukcija svih ulica. Ne rekonstrukcija ZGRADA, nego ULICA i TROTOARA. Jer poenta opširnijeg teksta, umesto samo vesti, nije bila toliko u popravljaju uzemljenja na jednoj zgradi, nego u tome da se šire razume važnost zahteva da se prilikom svih budućih rekonstrukcija ULICA i TROTOARA više ne uništavaju stara uzemljenja. Inače ćemo se stalno ponavljati.
 
Vrh