Šta je novo?

Glavna ulica (Zemun)

Није ми се то скроз ново што сам видео горе учинило збијено. И спратност је, чак, нормална. Али нисам видео све, то је сигурно.
 
Па није баш Врачар, то дефинитивно не (још увек)... али је далеко више него што постојећа инфраструктира може да истрпи... и само ниче и ниче и понављају се грешке од раније, ко преписане из неких других делова Београда који су унакажени... Паркинг је већ хринични проблем. Ако немаш своју гаражу у појединим улицама можеш буквално да се сликаш...
 
I dokle ce da stoji skela na toj zgradi na cosku kod Robne kuce? Izgleda beskonacno
 
Цело спуштање низ Мухар је 1+1 тако да сам улазак у Главну није тачка у којој настају чепови, осим у случају када непосредно испод аутобуске код раскрснице са Караматином паркира неко доставно возило. Ту већ имају две траке али једна буде заглављена возилима која чекају да скрену лево у Караматину и када се паркира доставно или неко друго возило често не може да се провуче право ка Главној.

Пошто сам се туда возио свакодневно пре затварања улице, могу да тврдим да је најчешћа тачка стварања чепа у смеру ка граду био спој са Господском са два пешачка прелаза где готово нон стоп има пешака, а на први пешачки је улазила само једна трака. Тако да ово решење са две траке у смеру ка граду заиста може помоћи проходности у том смеру. И сам семафор ће убрзати возачки саобраћај, али пешацима баш и неће пријати. Раније две траке у смеру ка Горњем граду нису много значила том смеру, тако да мислим да је ово боље решење.

Прошао сам пре неких сат времена у оба смера и могу рећи да заиста делује да ће смер ка граду бити проходнији него раније. Оно што нисам знао је да су забранили скретање лево у Змај Јовину (код Мадленијанума). Ваљда са истом идејом да се убрза смер ка Граду, али мислим да то неће имати великог ефекта. Мислим да би било боље да су забранили скретање лево у Караматину, осим за аутобусе (мислим да само линија 705 ту скреће).

Што се тиче самих радова, нисам успео да прегледам тротоар, али делује ми из кола али и коментара других форумаша да су барем завршили све, тј да нису оставили много недоврша. Остаје ми то да проверим. Сад називати због тога целу ову реконструкцију нечим изванредним, баш је претерано. То само говори да смо навикли на лоше реконструкције, па нам ова делује нечим изванредним. Ја ту не видим ништа спектакуларно, лепо је што је урађено, али као што сам писао, мислим да улица која носи назив "Главна" заслужује нешто више. Причати о томе да је испоштован рок је бесмислено, јер 300 дана је релан рок можда за неке знајачно дуже саобраћајнице или оне које нису од већег значаја, а за централну улицу старог Земуна дужине неких 800м свакако не, чак је и безобразан
 
I ranije je kod skretanja levo u Karamatinu bilo dve trake, samo što je desna bila uska i do nje se dolazilo kroz autobusko stajalište. Znam da sam je koristio jer je uvek bila prazna, da li zbog neznanja ostalih vozača to ne znam.
 
Ima tu lepih poteza. Kao što su klupe, žardinjere ili ovaj novi kutak. Međutim to sad znači da se i nekadašnji javni bunar mora rekonstruisati da bude kakav je originalno bio. Zar je teško naručiti da se napravi svega par delova koji fale? Takođe, istorijski bunar nije stub za putokaze ("Gle, evo zgodne šipke za kačenje reklama")

IMG_9054.JPG


Nažalost sa sužavanjem trotoara su napredovali koliko je to uopšte fizički moguće. Jer ovako ipak ne može da ostane u jednoj "al zamalo" pešačkoj i turističkoj zoni. Što pre se mora krenuti sa proširivanjem Vrtlarske i Ugrinovačke da bi Glavna mogla postati pešačka ulica. Drugačije Staro jezgro Zemuna ne može postati druga glavna turistička zona Beograda, pa su sve, ne tako male investicije u tom pravcu za sada samo bačen novac. Da li vama OVO liči na šetalište, ili čak i samo na prolaz za desetine hiljada ljudi?

IMG_9097.JPG


IMG_9098.JPG


Pa onda ovaj prolaz ...

IMG_9104.JPG


Pa onda ... stari evergrin hitovi. Više nema ni tolikih prolaza. Turista koji šeta uz Glavnu na kraju završi ovde, isto kao što na "zaštićenom" keju udari pravo u kičerajski pregradni zid Radikalske kafane. Kao iz čuvenog filma: "Dalje nećeš moći". Samo što ovde "deca" i nisu potrebna. Trotoar je taman dovoljne širine za jedan oluk.

IMG_9115.JPG


Nekada je Glavna ulica imala trotoar, pa travnjak sa drvećem, pa kombinovanu zaustavnu i pešačku traku, pa tek ONDA pravi kolovoz.

1908. - 9860cf333716b31a36c0601c0c88d33d1c3a8ec5.jpg


I puno zelenila. Čak i jedan red zelenila po sredini ulice. Plus ono sa strane. Kasnije i tramvaj.

1916. - b97c2e84ebe0835c5a3efe82178b0aa5a60d47b1.jpg


Glavna ulica - CNP1w1qVEAAGzk9.png


Dok sada imamo problem i sa gotovim, davno napravljenim centralnim platoom sa odmorištem, zelenilom i klupama. Čim se napravi, odmah se zazida kioscima. Liči li ovo vama na zamišljenu centralnu i fokusnu tačku Glavne ulice? Ne vidi se čak ni da tako nešto uopšte postoji, sakriveno je ovog zida od kioska. Plus neka polu vašarska šatra u drugom redu. Mesto za prodavnice nije na sred prolaza, kao agresivni prosjaci koji se uvek postave tako da bukvalno moraš da se spotičeš o njih, nego po obodu trga, poželjno u zgradama, ne na trotoaru.

IMG_9130.JPG


Ako su već date tolike pare, kako bi bilo da Glavnu ulicu najzad sredimo kako treba?
 
Poslednja izmena:
Što se mene tiče, jedan od najupečatljivijih utisaka tokom ove rekonstrukcije Glavne ulice je sa kojom su lakoćom Zemunci spontano vratili svoj čuveni "Korzo". Iako je to tehnički bilo zabranjeno jer je u pitanju aktivno gradilište. Nekad je bio običaj da se redovno, pa makar i na kratko, izađe i prošeta po glavnoj ulici. Da se ljudi međusobno vide i popričaju. Fizički kontakt i bliskost, a ne samo virtuelna razmena informacija. Što je na neki svima odmah jasan način bio izraz implicitnog verovanja da čitav grad pripada ljudima koju tu žive. Da se neki bitan način zaista "živi" samo zajedno, na zajedničkoj površini, dakle upravo na ulici, a ne u toliko stanu. Stan je za privatne aktivnosti, a i grad i zajednica su uvek kolektiv. Pa on mora imati i takve velike zajedničke površine i upravo takve rituale na njima. Koliko nas je samo upropastio automobilski prevoz i poklanjanje ulica automobilima, nismo ni svesni. Bilo je dovoljno da se samo na kratko isteraju automobili, pa da Glavna ulica iz onih koji nisu bili ni rođeni u vreme prve slike i koji nemaju pojma šta je to "korzo", nekako odmah ponovo izvuče čemu ona pre svega drugog treba da služi. Razlika između nužnosti i sistema vrednosti. Kao da je to nekako zapisano i u genima i u samoj ulici.

zemun-glavna-1930-jpg.187745

IMG_9045.JPG


IMG_8841.JPG


IMG_9031.JPG


IMG_9037.JPG


IMG_9043.JPG


IMG_9038.JPG


IMG_9092.JPG


IMG_9101.JPG


IMG_9112.JPG

 
Pri tome pretvaranje Glavne ulice u pešačku zonu uopšte nije toliko teško koliko izgleda. Kao minimum je potrebno proširiti Vrtlarsku i samo deo Ugrinovačke do Novogradske i Dobrovoljačke. Koje mogu biti jednosmerne u suprotnim smerovima. U Vrtlarskoj bi za rušenje bile ionako uglavnom barake male vrednosti. Jedino što u tom delu Ugrinovačke ima porodičnih zgrada ali su one prizemne. Tako da eksproprijacija ne bila toliko skupa, a dobili bi kompletno "Staro Jezgro Zemuna" kao uglavnom pešačku zonu. I skoro sve to je ionako već predviđeno važećim planovima. Razlika je samo kad bi se radilo. Isplatilo bi se brzo samo od turista, novih malih hotela, novih uslužnih firmi i iznajmljivanja prostora.

Minimalno potrebna dužina zaobilaznice Glavne ulice:

Nova mreza magistralnih saobracajnih trasa kroz Zemun, samo one oko Glavne.jpg


 
Не може главна бити чисто пешачка улица јер се ради о најкраћој и најбржој вези ка северу и део је централне осе читавог града.

Трамвајско-бициклистичко-пешачка улица је једино адекватно решење са све трамвајем до галенике.
 
Poslednja izmena:
Može da bude i tramvajsko-pešačka, nemam ništa protiv. A što se tiče čisto automobilskog saobraćaja, gore nacrtana zaobilaznica oko Glavne ulice bi svuda imala 2+2 trake, pa ne samo da to nije sporije, nego bi u poređenju sa jednim delom Glavne bilo i brže pošto ona u centralnom delu ima samo tri trake. A pogotovo kad se proširi i nastavak Ugrinovačke, od Dobrovoljačke nadalje, i poveže sa auto putem za Novi Sad. Što takođe mora da se radi jer tuda prolazi druga linija metroa, pa verujem bi bilo logično da prvo ruše zgrade zbog širenja ulice, a onda da kopaju, a ne obrnuto. Onda bi u gornjem delu lesnog platoa imali dve široke i dugačke paralelne ulice, Cara Dušana i Ugrinovačku, sa ukupno 8 traka. Tako da brzina protoka automobilskog saobraćaja sigurno ne bi bila sporija nego što je danas, a ipak bi Glavnom prolazio samo tramvaj. Međutim to može biti druga faza. Za početak je dovoljno širenje samo do Novogradske i Dobrovoljačke.
 
Svako hipotetičko u delkoj budućnosti pretvaranje Glavne u pešačku zonu mora da reguliše i jednosmerne ulice u okolini. Dok su ovi radovi trajali imali smo broj ulica gde je bilo nemoguće ući ili izaći.

Povremeno zatvorena ulica kao šetalište? Od Maja do Septembra vikendom od 17-22h?

Odrastao sam u gradu koji je imao takav Korzo (svakim danom, ne samo vikendom), ali ne znam jesu li Beograd i Zemun primenjivali išta slično u proteklih 70-tak godina.
 
Austrijski ekvivalent istočnjačkog tepiha na ulazu u kuću je mermerni prag. To je druga važna stvar koju bi sada trebalo srediti jer je pešacima koji svakako moraju da gledju kuda idu, tj nadole, nešto veoma uočljivo i fizički blisko. I kod Slovena je prag bio važan i čak imao ogromnu simboličnu vrednost kao nešto što predstavlja dom, ali i granicu dva sveta, privatnog i zajedničkog. Tokom vremena i pogotovo ove rekonstrukcije trotoara dobar deo nekada raskošnih mermernih pragova je oštećen. Bilo bi lepo kad bi država pomogla da se nađe i kupi originalni tip mermera svake od zgrada u istorijskom jezgru i svi ti pragovi poprave da budu kakvi su bili. Tih tipova ionako nema puno, pa kad bi se oni naručivali odjednom i na veliko, tj za sve zgrade, to uopšte ne bi bilo skupo jer je svaki pojedini prag mali.

IMG_8541.JPG


IMG_8738.JPG


IMG_8732.JPG


IMG_8548.JPG


IMG_8549.JPG


IMG_8550.JPG


"Central". Uspravno i levo od praga je poslednje preostalo parče njegovog originalnog mermera. Ovaj beli je savremena zamena.

IMG_8556.JPG


To se vidi i na njegovom drugom ulazu. Vertikalni i horizontalni delovi nisu isti. Kad bi se ovaj tamni mermer (sugestija bogatstva i raskoši unutar hotela) vratio, ispolirao i redovno čistio, to bi bio sasvim drugi utisak.

IMG_8558.JPG


IMG_8567.JPG


IMG_8568.JPG
 
Poslednja izmena:
Takodje grad bi slicno mogao da uradi i sa ulaznim vratima...da se izbace ogavna pvc i alu vrata u predratnim zgradama.
 
Tačno. Ali takođe, na puno mesta u Zemunu i dalje postoje raskošno izrezbarena drvena ulazna vrata. Međutim zaštitna farba je oguljena decenijama ranije, a drvo onda truli i raspada se. Pošto su i ona veoma vidljiva prolaznicima, takođe neka vrsta simbola i reprezentacije, isto kao i fasada i prag, i ulazna vrata su nekada bila predmet međusobnog nadmetanja ponosnih vlasnika zgrada. Tako da su neka od njih pravo umetničko remek delo tadašnjeg zanatstva. Ni to ne bio baš veliki finansijski napor za Grad da pomogne sadašnjim vlasnicima da da ih bar donekle srede i ofarbaju. Ako već žele da imaju jednu od retkih istorijskih četvrti Beograda koja nije uništena bombardovanjima i koja bi onda mogla da privlači turiste i da svima, trajno, donosi pare.
 
Prolazio sam danas oko 16:30 smer prema Gornjem gradu. Ima puno guzve, jer prakticno i dalje imamo jednu traku u ovom smeru. Red se vec formirao od Avijaticarskog trga. Ono sto mi se svidja, su uskladjeni semafori. Mnogo bolje resenje od pesackih gde su neuvidjajni ljudi cesto prelazili beskonacno dugo u stado formaciji.
 
Plan za tramvaj od bloka 45 postojecom do depoa kroz podvoznjak koji treba da se probije i do bulevara Nikole Tesle i onda bulevarom Nikole tesle do okretnice 17 stvarno ne bi bilo lose da se izradi paralelno sa metro projektom a zamenio bi ogroman broj autobuskih linija koje idu kroz glavnu i na kej .
 
Utisci
Kante za đubre nisu morali baš da svuda ubacuju sa posebnim stubićem. Negde je ok jer su ih stavili tako da nastave postojeći niz stubića što je ok, ali negde su ih ubudžili između stubića.

Nije mi najjasnija logika postavljanja stubića. Oko pešačkih (spušteni trotoari) su ih svuda stavili. Ona onaj trotoar između Gospiodske i Inteze - nema ih i onda ih ima kod Inteze.
Kod Madlenijanijuma su drugačiji stubići.

Zebre i strelice su rađene sa termoplastikom, a linije nisu.

Svaki pešački ima semafor i to mi se čini bolje i za pešake, a naročito za vozače. Prošao sam kolima celom dužinom i izgleda da postoji zeleni talas. Zeleni talas je sada i moguć upravo zbog toga što nemamo pešačke prelaze bez semafora.

Drveće u saksijama nikada neću razumeti ni podržati.

Sve su svemu, veliko olakšanje i pozitivna ocena od mene u globalu. Ne vidim neke veće propuste.

Apruvd baj Dule

IMG_1053.jpeg
IMG_1052.jpeg
IMG_1051.jpeg
IMG_1050.jpeg
IMG_1048.jpeg
IMG_1047.jpeg
IMG_1049.jpeg
IMG_1046.jpeg
IMG_1045.jpeg
IMG_1044.jpeg
IMG_1043.jpeg
IMG_1042.jpeg
IMG_1041.jpeg
IMG_1040.jpeg
IMG_1039.jpeg
IMG_1038.jpeg
IMG_1037.jpeg
IMG_1036.jpeg
IMG_1035.jpeg
IMG_1034.jpeg
IMG_1033.jpeg
 
Vrh