@Зума, нисам најбоље разумео кас кажеш, цитирам "Ne znam za Bežaniju, ali ako je kao kod Pinkija, onda nije dobio" ! Шта то није добио и ко то ?
Pre odgovora bi bio koristan mali uvod.
Počinje ozbiljno da me nervira sveprisutna praksa manipulacije ljudima u oblasti svake vrste informisanja. Sada nas već rutinski lažu svi. Reklame više i ne pokušvaju da budu objektivni prikaz, čak ni samo prednosti novih proizvoda, a kamoli uravnoteženo informisanje o postojanju novih proizvoda, što je bila početna ideja "ekonomskog informisanja". U politici rutinski, i sve masnije, lažu
svi, sada uključujući i Evropu, a ne samo razne autoritarne vlasti. Na televiziji ni zabavni programi više nisu objektivni prikaz tih zabavnih sadržaja i autrora (već uglavnom "promovisnje" onih koji su to platili ili od njih taj TV ima neke druge koristi), a kamoli objektivni prikaz drugih, ne-zabavnih sadržaja. Na Internetu (koji se sada suzio, tj degenerisao isključivo na WWW) sadržaj kontrolišu algoritimi koji su usmereni SAMO ka povećanju klikova i angažovanja, pa je već uobičajeno da se raznim psihološkim tehnikama um
programira šta treba da izabere (sada ne samo u socijalnim mrežama, nego čak i u običnim pretraživačima), umesto da "World Wide Web" bude pasivni izbor hiperlinkova koji nam kao otvorena knjiga nudi slobodan IZBOR onog što MI želimo, kao što je Tim Berners-Lee u CERNU zamislio kada je napravio taj protokol. Itd. Postali smo volovi, "tegleća marva", koje vuku za nos svi i svuda. Zbog toga mislim da je već odavno prošlo vreme kad je postalo neophodno da stalno, rutinski demaskiramo i reagujemo na
svaku vrstu pokušaja da neko nama manipuliše kroz ovako tendenciozno sročene "informacije". To je sada već postalo pitanje mentalne higijene i zdravlja. Izvinite na uvodu. To je objašnjenje zbog čega uopšte napisati ovakvu poruku o nečemu što deluje kao uobičajena sitnica. Treba ja napisati baš zato što je postalo uobičajeno, pa smo ovakve stvari i prestali da primećujemo. A to je veoma opasno.
Dobro, šta je ovde tendenciozno i manipulativno?
Naslov informacije je "Beograd za jedan dan dobio 235 novih parking mesta".
Šta znači reč "dobiti"? Znači da nam nešto fali pa smo to dobili. Dakle to je sugestija da je neko nezadovoljavajuće stanje poboljšano, da sada U TOM POGLEDU stojimo bolje nego do sada. Naravno, zahvaljujući onome koje za to zaslužan. Na koje se to "nezadovoljavajuće stanje" misli u ovakvom naslovu? Misli se na stalni problem da vozači gube silno vreme pokušavajući da nađu mesto gde bi mogli da se parkiraju. Dakle, sugestija je da sada
u tom pogledu stojimo bolje. Međutim to bi bilo tačno samo ako bi od sada u gradu stvarno bilo 235 novih parking mesta
VIŠE NEGO ŠTO IH JE BILO. Jer bi samo tada bilo lakše naći lokaciju za parkiranje. Međutim nije tako. I ranije je postojalo tih 235 parking mesta, samo što su se tada parkirali na površini zemlje, a ne na istom tom mestu, samo ispod zemlje. Dakle, sada uopšte
nije lakše nači parking mesto u gradu, budući da se broj parking mesta nije promenio (samo se premestila lokacije nekih od njih). Dobili smo više slobodnog mesta na površini zemlje, ali ne i više parking mesta. Dakle sugestija iz naslova da je sada smanjen određeni, konkretni, veliki problem nalaženja slobodnog mesta za parkiranje, je laž, tj manipulacija. Nešto jesmo dobili, ali ne nova parking mesta, kao što se tvrdi da bi se sugerisalo poboljšanje jednog kritičnog problema u gradu i da bi neko ZA TO pokupio zasluge koje mu ne pripadaju. Pohvalno je što sada pešaci imaju više mesta, ali onda to treba tako i reći, a ne ovo što je u naslovu rečeno. Međutim onda mnogi nepažljivi čitaoci ne bi pripisali zasluge onome ko se ovde promoviše za nešto što nije uradio (jer veći broj ljudi ima problem parkiranja, a manji broj shvata vrednost slobodnog prostora za pešake), umesto da se promoviše za ono što ovde jeste pohvalno i što JESTE uradio (jer bi manji broj to shvatio kao
njima bitno poboljšanje). Drugim rečima, naslov je politička propaganda a ne objektivno informisanje. Problem je međutim što su novinari u tome postali tolko dobri i iskusni, da duboko sumnjam da je više od par procenata čitaoca odmah shvatilo šta je u ovako sročenom naslovu tačno urađeno protiv objektivnog informisanja čitaoca, i zašto. Jer naslov na prvi pogled izgleda sasvim nevino i faktografski. Ali nije tako.
Ljudi bi morali da se naviku da počnu da rutinski i bez ikakvog dubljeg razmišljanja rade ovakve analize SVEGA što pročitaju.