Vukša spreman za 2015: Pun planova za bolji Beograd
Mladi aktivista Filip Vukša i njegovi saradnici, njih četvoro, imaju i dalje mnogo planova da učine Beograd lepšim mestom za život, da Beograđanima pokažu kako se voli i čuva grad, a da gradsku upravu nateraju da radi isključivo u korist svojih građana.
Vukša je u prethodnih sedam godina podneo gotovo 12.000 prijava gradskim vlastima, sve s ciljem da ulepša i olakša svakodnevni život Beograđanima, kaže da se tu neće zaustaviti i za 2015. najavljuje nove akcije.
U intervjuu Tanjugu on kaže da nije zadovoljan radom gradske vlasti, nije imao reči hvale ni za prethodnu, te smatra da je potrebna hitna i sveobuhvatna reorganizacija Gradske uprave, a kao prvu akciju u novoj godini najavljuje uređenje stajališta prigradskih linija na Smederevskom putu.
Inače, do sada je podneo više od 11.500 prijava, od čega su, oko 6.500 upravni postupci vođeni u Sekretarijatu za inspekcijske poslove. Ostatak su, objašnjava, prijave koje su direktno stizale na adrese komunalnih preduzeća.
Ideju da počne da se bavi društveno-korisnim radom dobio je, kaže, još 2007. godine, kao petnaestogodišnjak, a zasmetalo mu je stanje na biciklističkoj stazi između Dorćola i Ade Ciganlije, koja je "bila sve sem biciklistička staza".
Samo tokom te akcije dostavio je više od 150 prijava u roku od tri godine, a smetalo mu je što je staza bila nebezbedna, što nije osvetljena, jer javna rasveta ne radi, što nije rešen problem pasa lutalica, što su na stazi milioni rupa, šsto tuda prolaze i vozila...
Kritikuje i tadašnju gradsku vlast, ocenjujući da je bila sve "samo ne odgovorna gradska uprava", jer je, kako tvrdi, odbijala da biciklističku stazu prizna kao neku vrstu problema i uradi nešto po tom pitanju.
Gradski čelnici, naveo je dvadesetdvogodišnji aktivista, posle velikog broja prijava nisu više mogli da ignorišu problem, pa je staza konačno popravljena 2010. godine, a usledile su akcije uređenja javne rasveta, projekat sa drvoredima..., i sve to dovelo je do toga da je do danas posađeno oko 2.600 sadnica samo po prijavama građana, odnosno, kako kaže Vikša, cela šuma.
"U početku me je najviše podsticala neka vrsta inata, jer navodno niko nije bio nadležan za biciklističku stazu... Vremenom sam uvideo da se ne radi samo o vršenju pritiska na Gradsku upravu, već da je potrebno kompletno buđenje javnih institucija i svesti građana", objasnio je mladi aktivista, inače student treće godine pejzažne arhitekture na Šumarskom fakutetu.
Kako podseća, akcije su se širile na javni prevoz i uređenje stajališta, što je, kako kaže, dovelo do "preganjanja" sa Gradskom upravom, u šta se uključio i zaštitnik građana Saša Janković.
Njegova okolina je, priča Vukša, u početku bila dosta skeptična jer "nisu verovali da gradski aparat zaista radi", a taj skepticizam vremenom je "sklonjen u stranu", onda kada su videli da njegove akcije uzimaju maha i da donose rezultate.
"Sada imam njihovu apsolutnu podršku, odnosno imao sam je i na početku, ali daleko od toga da su mislili da će se time zaista nešto postići", rekao je Vukša.
Kako ističe, on i njegovi saradnici iz udruženja "Imamo plan", ukupno tri studenta i jedan arihekta, pokazali su da sredstva nisu toliko bitna da bi se dobar cilj ostvario, a podršku im pruža sve više građana, za koje će "biti mesta" u narednim akcijama.
Ističući da mu je konstantan napredak u akcijama "davao vetar u leđa" i podsticao ga da ne odustane, Tanjugov sagovornik ocenjuje i da se pokrenula "kritična masa", te da ljudi više ne smatraju da je dovoljno samo sedeti skrštenih ruku u kući, već da su oni ti koji mogu da naprave neke promene, koje uvek kreću sa lokalnog nivoa.
Vukša smatra da je u Beogradu najvažnije da se promeni svest ljudi, ali i da se, kako kaže, "uvede odgovornost u Gradsku upravu". Ipak, nije optimista da će se to desiti u skorije vreme.
Međutim, i pored sumnje u efikasnost rada gradskih vlasti, Vukšu je primio gradonačelnik Beograda Siniša Mali. Prema Vukšinim rečima, dogovorili su se da će "grad od sada podržavati akcije" poput dosadašnjih.
"Od grada ne očekujemo novčana sredstva, već da neće otežavati naš rad", naveo je Vukša.
Na pitanje da li je bilo trenutaka kada je hteo da odustane, Vukša odgovara da je bilo teških vremena posebno kada je dobio kaznu zbog toga što je jer je samoinicijativno renovirao dva stajališta gradskog prevoza u Ustaničkoj, ali i kada je, kako tvrdi, 2012. godine, fizički napadnut od strane vozača GSP-a.
"Za stajališta koja smo renovirali u Ustaničkoj smo pozvani kod sudije za prekršaje u roku od mesec dana, a za to što je on mene napao i pretukao na sudu se ne dešava ništa evo već ulazimo u treću godinu", rekao je Vukša, koji navodi da to može da bude "obeshrabrujuće", ali ipak ne toliko da bi stao sa akcijama.
"Borba" za uređeniji Beograd mu je, zaključio je, u početku oduzimala znatno više vremena jer je pisao prijave od početka do kraja. Sada je, rekao je, to znatno lakše jer već napamet zna nadležnosti gradskih sekretarijata i drugih gradskih institucija, pa se više ne dvoumi ko je "adresa" za koji problem.
http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/524328 ... ji-Beograd