Šta je novo?

Energetika

Usporavanje prelaska na elektro automobile je istovremeno oslobodilo prostor i pogone za skladišta energije što će u narednim godinama potpuno promeniti stanje u mnogim zemljama.
Na ruku ide i pad cena solara i hiperprodukcija istih.
Kako sa svim tim idu standardi i tehnički normativi videćemo.
 
Тојота је недавно на презентовала ма делу свој систем горивих ћелија, (водоник), тако да будућност њлњктортранспорта може смело да се прешалтује на тај колосек ослободивши литијум за соларну енергију или можда чак ветро. А соларна може да се користи за производњу тог истог водоника.
 
Tojota je uporna sa odbijanjem EV, forsiraa taj vodonik i hibridna vozila. Lako može da joj se dogodi sudbina volksvagena.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: wk_
Може. Али ово што су демонстрирали има право на живот.
 
Vidim da su termoeletrane stigle ovih dana do 3500MW. To nije vidjeno jos od mozda 2019/2020 godine. Posle korone, a narocito posle 2021 3000-3100 je bio plafon.
Zna li se za Kosolac B3 da li radi punom parom ili je i dalje na testiranju.
Takodje vidim i da su pokrenuli Te-To Zrenjanin.
Od pocetka oktobra vratili smo se u da kazem normalno stanje, a to je da konstantno izvozimo struju.
 
Vidim da su termoeletrane stigle ovih dana do 3500MW. To nije vidjeno jos od mozda 2019/2020 godine. Posle korone, a narocito posle 2021 3000-3100 je bio plafon.
Zna li se za Kosolac B3 da li radi punom parom ili je i dalje na testiranju.
Takodje vidim i da su pokrenuli Te-To Zrenjanin.
Od pocetka oktobra vratili smo se u da kazem normalno stanje, a to je da konstantno izvozimo struju.
Šta se dešava na hidro planu? Vidim da je vodostaj veoma nizak.
 
Суша је поприлично велика, и очигледно не само код нас...
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Šta se dešava na hidro planu? Vidim da je vodostaj veoma nizak.

Pala je kisa pocetkom septembra, od tada nista. Mislim da se hidro sektor jos i dobro drzi s obzirom na hidrologiju.
Inace cene na berzi idu u nebesa u delu dana kada pocne da pada mrak i kada se solarne elektrane gase. Idu i na 770 evra za Mwh!
Sa takvim cenama i proizvodnja iz gasa je ekstra isplativa. Zato su verovatno i pokrenuli Zrenjanin. Nazalost TE TO Novi Sad i G1 i G2 su van sistema. Tu izgleda vise nema spasa niti nade da to dalje moze da se krpi i odrzava u zivotu, vec ce se kao sto je planirano graditi potpuno novi blok.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Vidim da su termoeletrane stigle ovih dana do 3500MW. To nije vidjeno jos od mozda 2019/2020 godine. Posle korone, a narocito posle 2021 3000-3100 je bio plafon.
Zna li se za Kosolac B3 da li radi punom parom ili je i dalje na testiranju.
Takodje vidim i da su pokrenuli Te-To Zrenjanin.
Od pocetka oktobra vratili smo se u da kazem normalno stanje, a to je da konstantno izvozimo struju.
ТЕКО Б3 се испитује на номиналној снази већ више од месец дана. Ремонти сви на термо електранама су готови.


Оставићу ову слику као подсетник:
 

Prilozi

  • Screenshot_20241106_130917.jpg
    Screenshot_20241106_130917.jpg
    199,2 KB · Pregleda: 96
Čitam danas da je KIna u rekordnom roku od godinu i po izgradila i priključila na mrežu solarnu elektranu od 3GWH na bivšem rudniku uglja površine 7.000 hektara kojom planiraju napajati grad od 2.000.000 domaćinstava.

Onda sam uzeo Kolubarske kopove i došao do zakljućka da bi uz neke planirane kopove i sadasnje površine došli na isto ,a glavni grad je tu je tu u blizini.


slika 1.JPG


slika2.JPG
 
Čitam danas da je KIna u rekordnom roku od godinu i po izgradila i priključila na mrežu solarnu elektranu od 3GWH na bivšem rudniku uglja površine 7.000 hektara kojom planiraju napajati grad od 2.000.000 domaćinstava.

Onda sam uzeo Kolubarske kopove i došao do zakljućka da bi uz neke planirane kopove i sadasnje površine došli na isto ,a glavni grad je tu je tu u blizini.
Mislim da i dalje postoji plan za velike solarne elektrane na pepelištima EPSovih termoelektrana.


Nije baš isto, ali je u tom pravcu. Ako može tako da se kaže.
 
Čitam danas da je KIna u rekordnom roku od godinu i po izgradila i priključila na mrežu solarnu elektranu od 3GWH na bivšem rudniku uglja površine 7.000 hektara kojom planiraju napajati grad od 2.000.000 domaćinstava.

Onda sam uzeo Kolubarske kopove i došao do zakljućka da bi uz neke planirane kopove i sadasnje površine došli na isto ,a glavni grad je tu je tu u blizini.

To je otprilike proizvodnja Đerdapa 1 u dobrim godinama. Ili oba Đerdapa u (sve uobičjenijim) lošijim godinama.
 
To je otprilike proizvodnja Đerdapa 1 u dobrim godinama. Ili oba Đerdapa u (sve uobičjenijim) lošijim godinama.
Ма грешка се подвукла у писању.

Предметна соларна електрана је снаге 3GW а имаће неуправљиву производњу ~3 TWh/god.

Ђердап 1 и 2 је снаге 1,6GW а има управљиву просечну производњу ~7,2 TWh/god. https://www.eps.rs/cir/Poslovanje-EE/Pages/Hidroelektrane.aspx

Неуправљива значи да продајеш кад је најнижа цена а управљива да продајеш кад је највиша цена.

Да би солар био управљив извор неко мора да му дода складиште и производњу енергије те снаге што је најмање још 5х на цену соларне електране, зато код нас сви хоће да граде солар а ЕПС да складишти и производи кад нема сунца.

Бабе и жабе.
 
Rekoše u videu da će proizvoditi 5.7TWh, pa sam to uzeo za referencu. Kako, valjda oni znaju, pustinjska klima.
Da li je bolje imati 1.6GW na Dunavu ili 3GW pod Suncem, naravno da je bolje ovo prvo. Ali troškovi izgradnje solara postaju toliko niski, da ti se bukvalno isplati da zanemariš viškove i da prodaješ kada ti to odgovara.
Edit:
Ili da ne prodaješ uopšte. Govorim iz ugla fizičkog/pravnog lica sa relativno značajnom sopstvenom potrošnjom. Zero export elektrana 22kw za cca 5-6000e.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: wk_
Rekoše u videu da će proizvoditi 5.7TWh, pa sam to uzeo za referencu. Kako, valjda oni znaju, pustinjska klima.
Da li je bolje imati 1.6GW na Dunavu ili 3GW pod Suncem, naravno da je bolje ovo prvo. Ali troškovi izgradnje solara postaju toliko niski, da ti se bukvalno isplati da zanemariš viškove i da prodaješ kada ti to odgovara.
Edit:
Ili da ne prodaješ uopšte. Govorim iz ugla fizičkog/pravnog lica sa relativno značajnom sopstvenom potrošnjom. Zero export elektrana 22kw za cca 5-6000e.
Наравно да се власнику ЕПС-а, ЕДС-а и ЕМС-а, грађанима Србије, треба омогућити да произведе електричну енергију из солара или ветра када може а да му се испоручи иста количина енергије када му треба.

Грађанима Србије да, "инвеститорима" НЕ!
 

Каквом енергетском миксу у производњи електричне енергије тежимо таква ће нам и цена бити.
 
Pa dobra stvar kod solara je da najviše struje proizvodi kad ima najmanje vode.
To znači da možeš relativno brzo da sve brane prebaciš u režim akumulacije i da protok bude samo biološki minimum, a proizvodnju struje da obavlja solar.
Tako i poboljšavaš stanje akumulacija koje su iz leta u leto prilično očerupane.
 

Каквом енергетском миксу у производњи електричне енергије тежимо таква ће нам и цена бити.
Velika je greška napravljena što su sa uvodjenjem elektro automobila propustili ekspanziju V2G sistema.

Propis je morao zahtevati obavezan V2G izlaz na svakom novoproizvedenom vozilo

I da stvar bude gora Japanci su prepoznali potencijal i njihov Chademo priključak je predvidjen za biderikcionalno punjenje.

CCS kakav koristi većina vozila u EU još nema definisan standard za V2G.

Po nekom okvirnom proračunu za peglanje pika od 17 do 18 h bilo bi dovoljno oko 250-300.000 vozila na sistemu sa prosečnim izlazim od 3,5kw po vozilu.

Primera radi u ovom trenutku Nemačka ima oko 1.500.000 registrovanih ev vozila.

Taj pik nasataje jer ljudi tada dolaze sa posla i ali upravo tada im i auti miruju i tih sat dva ne bi bio problem da se od svakog od njih uzme od 4 do 10 kwh što bi im realno umanjilo domet za 30 do 80km.

Svako ko bi bio u tom programu morao bi biti animiran i nagradjen da kada dodje kući prikači kabal ali ako živi u zgradi moralo bi mu biti zagarantovano parking mesto sa priključkom na V2G punjač.

Drugi deo njegovog učešća u tom progamu bi moralo biti povoljno dnevno punjenje kad ima struje sa solara u izobilju ili kasnije noću kada potrošnja pada.

Tako bi praktično vozač čija je dnevna rutina odlazak na posao u 8h,povratak u 16h eventualno većernji izlazak posle 19h mogao značajno da podrži mrežu.Budimo realni većina tako živi

Naravno ništa ne ide bez ulaganja ali jedino bi ovakav pristup tranziciji ka elektro imao smisla

Umesto toga zakonodavci su svesno ili nesvesno nastavili klasičan model prodaje i promocija auta.
Kupiš,puniš i voziš što je potpuno pogrešan pristup.

Ovakovom alokacijom bi se rešio i problem opterećenja mreže prenosa jer su vozila parkirana tu negde gde se i troši tako da se ne mora značajno menjati prenosna mreža.

Nešto slično ovome su i prozjumeri rasporedjeni tamo gde se proizvodi tu se i troši

Sama baterija ne bi bila značajno pogodjena jer bi se praznila ravnomerno.


Takodje veliki potencijal u V2G su i komunalna vozila,recimo smećare,cisterne razne pa čak i autobusi i razni kiperi i kamioni za razvoz kojima je u bateriji ostalo od dnevne vožnje sigurno 10 do 20kwh lufta a i njima odgovara punjenje kasnije u toku noći a lakše ih je organizovati da budu prikačeni na V2G punjač kad se vrate sa ture.

Naravno neko će reći da ima troškova ovakvog sistema,ali po mom mišljenju ulaganje ima smisla ako donosi opipljiv rezultat i pritom menja svest ljudi.

Ovako imamo gomilu auta za koje se daje subvencija a vozač subvencije koristi za metalik boju,lajsne od hroma itd a sutra se odmah kači na elektroenergetski sistem koji se polako raspada
 
Evo da dodam i ovaj post o V2G projektima u UK.Jednostavno dok većina sveta teoretiše jedan broj ljudi nešto preduzima mada po mom mišljenju kasno jer cene kućnih baterija padaju pa je smisao ulaganja sve manji.



U Uk najpoznatiji po V2G je i Octopus energy ,snabdevač koji ima i v2g tarifu.


A i Nissan koji sam pominjao zbog CHDEMO standarda ima svoje projekte.

 


1GW "самобалансирајућег" солара иште 1GW гасне електране, смијешане најлакше се гутају.

Јефтин је солар, јефтин, само да нам толика јефтиноћа не преседне.
 


1GW "самобалансирајућег" солара иште 1GW гасне електране, смијешане најлакше се гутају.

Јефтин је солар, јефтин, само да нам толика јефтиноћа не преседне.
Više puta je u proslednjih 24 sata pomenut i Ilon Musk...Biće zanimljivo pratiti razvoj situacije.
 
Веома интересантан цитат из новог предлога Стратегије развоја енергетике до 2040, стр. 80:
Због тога Стратегија инсистира на постепеном али континуираном отклањању диспаритета, пре свега следећим приступом:

- Континуирано реално повећање цене електричне енергије неопходно је, не само због отклањања тренутних, по развој штетних, ценовних диспаритета, већ и због потребе покретања новог инвестиционог циклуса у електроенергетици, везаног једним делом и за интеграцију ОИЕ, чије ће трошкове морати да сносе крајњи корисници – грађани и привреда.


Предлог Стратегије можете наћи на:

https://www.srbija.gov.rs/prikaz/833758
 
Izgleda da se Vučić konačno odlučio za gradnju velike gasne elektrane za gas iz Azerbejdžana (i Rusije) kao 10-godišnje prelazno rešenje do nuklearki.

 
Па то би он хтео, а тек Алијев то треба да се сагласи.
Додуше, не њих двојица конкретно, већ тимови који их саветују.

Видећемо хоће ли бити посла. Али, идеја ми се допада.
 
Vrh