Tranzit gasa za Srbiju po četvorostrukoj ceni
Autor: K. P. | Foto:AFP | 24.01.2009. - 05:00
Umesto redovnih zahteva da gas poskupi, čelnici “Srbijagasa” mogli bi da ulože napor da se enormne tranzitne takse na gas, koje plaćamo mađarskom “Molu”, bitno smanje.
Stručnjaci kažu da bi time bile omogućene velike uštede, pa je pitanje da li bi dalja poskupljenja bila nužna. Srbija danas, prema priznanju samog direktora “Srbijagasa” Dušana Bajatovića, plaća ogromne takes na tranzit gasa kroz Mađarsku, koje su , kako je on rekao” mimo bilo kakvih pravila i kriterijuma”.
- Prema poslednjim obračunima iz jeseni prošle, 2008. godine, tranzitna taksa na gas iznosi čak 48,4 dolara po 1.000 kubnih metara gasa. To znači da u trenutnoj ceni gasa od 500 dolara za hiljadu kubika, čak jednu desetinu čini taksa, koja ide mađarskom Molu(48,4 dolara), što je veliki iznos. To je nekoliko puta više od regularnih taksi - kaže za “Novac” Dušan Daković iz Agencije za energetiku. On napominje da, na žalost, uporedne analize o tome koliko tranzit plaćaju susedi ne postoji, jer su ugovori koje mađarski Mol sklapa sa drugim kompanijama u domenu poslovne tajne.
Ipak, stručnjaci kažu da je ovako visoka tranzitna taksa, koja se u prošloj godini kretala između 36 i 48 dolara, gotovo nezabeležena.
- Zna se da je evropski prosek oko tri dolara na 100 km za hiljadu kubika. Mađari ne pristaju na to da se taksa veže za dužinu trase, što je uvek 100 km, već je naplaćuju za čitavu teritoriju. Mol je koristeći monopolski položaj, odnosno činjenicu da se Srbija prirodnim gasom snabdeva samo iz pravca Mađarske, uspeo da nametne visoke cene transporta, pa čak i kada bi smanjili sadašnju cenu transporta na pola, imali bi odličnu zaradu. Za nas je svako sniženje pa makar i ono od nekoliko procenata veoma bitno jer bi uticalo na smanjenje nabavne cene prirodnog gasa – kaže za “Novac” Vojislav Vuletić, predsednik Udruženja za gas Srbije. Računica pokazuje da bi realna cena (evropski prosek) za oko 300 kilometara tranzita kroz Mađarsku bila 10-12 dolara za 1.000 kubika, a Srbija plaća čak četiri puta više.
S obzirom da je “Srbijagas” za sledeću godinu ugovorio uvoz 2,3 milijarde kubnih metara gasa, to znači da će, prema gruboj računici, Mađari od transporta gasa do Srbije inkasirati preko 100 miliona dolara. Iz svega ovoga jasno je da bi sa upola nižim taksama, “Srbijagas” koji je trenutno u dubiozi od 92 miliona dolara, mogao da uštedi 50-tak miliona dolara. Iako je Bajatović za januar najavio pregovore sa mađarskim Molom na tu temu, za sada do toga nije došlo. Direktor “Srbijagasa” nije bio raspoložen da za “Novac” priča o taksama, a u ovoj kompaniji nismo mogli da saznamo ni osnovne podatke o ugovoru sa Molom - kada je sklopljen, na koliko godina, po kojoj formuli se izračunava taksa itd... Ono što se zna jeste da je ugovor sklopljen još u Miloševićevo vreme, 1998. godine i da je na insistiranje Mađara potpisan na čak 20 godina. Kako nezvanično saznajemo, ugovor se aneksira iz godine u godinu, i predviđa mogućnost da se leti, kada je manji tranzit, cene taksi podižu. Upravo tu mogućnost ovog leta Mol je i iskoristio, te je od polovine godine taksa podignuta za ogromnih 27,7 odsto (sa 36 na 48,4 dolara).
Iako smatra da je tranzitna taksa visoka, Zorana Milanović Mihajlović, nekadašnja savetnica za energetiku Miroljuba Labusa, tvrdi da dogovor sa Mađarima ima jednu prednost za nas, a to je odredba o neplaćanju kaznenih penala za nepovučene, a ugovorene količine gasa.
- Ti kazneni penali ne bi uopšte bili mali i upravo zato su Mađari u zimu 2005. kada nismo povukli sve ugovorene količine gasa tražili izmenu ugovora kako bi se izbacila ova klauzula. Posle višemesečnih pregovora uspeli smo to da izbegnemo i ni danas ne plaćamo kaznene penale- tvrdi Milanovićeva. Ipak, ona ističe da s obzirom da će ugovor biti na snazi još desetak godina, treba raditi na tome da se takse smanje, što neće biti lako, jer Mol na njima odlično zarađuje. Da su tranzitne takse na gas visoke, smatraju i u Ministarstvu energetike, ali napominju da nisu nadležni za to, jer se radi o komercijalnom ugovoru “Srbijagasa” i mađarskog “Mola”.
- Ministarstvo energetike je u više navrata tražilo da se pregovori o tranzitnoj taksi vode na bilateralnom nivou dve zemlje, ali Mađari to neće da prihvate. Mađarska država neće da se meša, jer je Mol privatna kompanija. Poslednji put smo pre nekoliko nedelja uputili takav zahtev Mađarskoj, ali je odgovor uvek isti - kaže za “Novac” Milan Budimir, portparol Ministarstva energetike.
Vuletić iz Udruženja za gas smatra da se Ministarstvo energetike ipak ne trudi dovoljno oko rešavanja ovog problema, koji prema njegovim rečima “ne može da reši sam ‘Srbijagas’”.
- Država mora da se umeša i preuzme pregovore, jer je jasno da su ove cene rezultat ucene - kaže Vuletić. I dok se “Srbijagas” ne oglašava po ovom pitanju , a Ministarstvo energetike se proglašava nenadležnim, građanima i privredi, koji već plaćaju visoke cene za gas, stalno se preti novim poskupljenjem i udarima na kućne budžete i bilanse preduzeća.
Šta je dvostruki zakup kapaciteta?
Kako “Novac” nezvanično saznaje, formula po kojoj se izračunava taksa za tranzit gasa kroz Mađarsku za Srbiju ima deo vezan za cenu gasa i deo vezan za zakup kapaciteta. I tu je glavni problem jer nas Mađari uslovljavaju da plaćamo tzv. dvostruki zakup kapaciteta. To praktično znači da za isti protok plaćamo dvostruko veću cenu od regularne, koja je već visoka. Pod istima uslovima, kako saznajemo, zakup plaća i BiH, dok su Hrvati uspeli da izbegnu dvostruku zakupninu.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=75714