Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Pa vidi @Zuma, ne bih se složio da je apsurdno.
Električni automobili postoje od kraja 19. veka (U SAD-u je recimo trećina vozila 1900. godine bilo na električni pogon).
Modernija elektrovozila se proizvode od 1990-ih pa na ovamo. Masovnija proizvodnja kreće od 2010. godine i traje dan danas.
Da je sve sjajno i savršeno ne bismo mi ovde filozofirali već bi se vozili električnim autom.
Električni automobili imaju za sada još uvek par većih/manjih nedostataka ili mana.
Jedan od njih možda i najveći je energija.
 
Svet pokreću industrijske revolucije,da je to lako bilo bi ih na stotine,ovako ih imamo samo nekoliko.
EV je svakako industrijska revolucija,samo to nećete čuti od zapadnjaka jer oni nisu kreatori iste,odnosno maltene sve resurse,patente,proizvodne kapacitete drži neko drugi.
Mi smo negde na početku te EV revolucije,i kao svaki početak,ima puno poteškoća i problema.
Problem je sto su EV gura nekako nasilno,bez plana i programa,pa su se napravili problemi,tamo gde ih nije trebalo biti,uglavnom evropa prednjači u stvaranju tih problema.Teraju maltene na silu da se kupi EV,iako ti vozači nemaju svoj punjač,potpuno pogresan pristup.
Da bi revolucija bIa uspesna,mora da postoji konkurentna trka u osvajanju novih tehnologija i resursi koji mogu da im stoje na raspolaganju,kako materijalni tako i ljudski.
Mi sada gledamo tu trku u vidu osvajanja novih tehnologija u oblasti skladištenja energija-baterija.
Nema dana da se ne saopšti neki novi rezultat,upravo takva trka gura napred tu industrijsku revoluciju.
 
Poslednja izmena:
Istu militantnost, isključivost, zadrtost pa i drčnost koju sam viđao kod levičara kad im neko da do znanja da nije njihov (ali da nije ni desničar), sada uočavam i kod nekih EV obožavatelja, pa i kultista u nekim slučajevima.

Što i ne treba da čudi, jer ta dva ekstremistička tabora često i idu zajedno. Čim levičarima kažeš da nisi levičar ili da imaš i neke desne stavove, odmah si za njih ultradesničar, Trampovac, fašista i svašta nešto. Isto tako, čim EV obožavateljima kažeš da ne veruješ da je EV bolje rešenje, odma si petrolhead koji se loži na buku, smrad i brani naftaše.

I kao što će ekstremni i zadrti levičari nailaziti na otpor i odbojnost kod većine naroda (centraša), tako će i neki EV pobornici nailaziti na otpor i odbojnost dokle god ne nauče da debatuju i da prihvate da svaka tehnologija ima svoje prednosti i mane, i da je sve podložno preispitivanju i kritici.

Neki postovi koje sam video na temi me podsećaju na reakcije Apple ili Tesla kultista kad im neko iznese gorke argumente i istine.

Najtužnije od svega je što ljudi zaludno brane tamo neke korporacije i moćnike koje ne može manje biti briga za njih.

Možda jedino tužnije je što ne znaju ni istoriju pa misle da su električna vozila nastala u Kini početkom 2020ih. Što je opet još jedna potvrda zadrtosti i hipnotisanosti.
 
Električni pogon će sasvim sigurno biti dominantan. Oko toga odavno nema dileme. Postoje bar tri jaka razloga. Zagađenje atmosfere sagorevanjim fosilnih goriva, što je bukvalno egzistencijalni problem zbog klimatskih promena, zatim je pogonsko "gorivo" u električnim motorima jeftinije, i na kraju je sama tehnologija električnog motora izrazito tehnološki superiorna u odnosu na motor sa unutrašnjim sagorevanjem, što se pretvara u ređe popravke i manju cenu održavanja. Apsurdno je da se čitava naša civilizacija do sada oslanjala na motor u kome je neophodno da 40 puta u sekundi nešto u cilindru eksplodira. To je glupo i loše. Temperature i pritisci koji se tako stvaraju su ogromni, materjali neophodni da to izdrže su skupi i troše se, a sve to ima svoju cenu. U tom smislu je čak i parna mašina bila bolja od motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Tamo bar ništa nije eksplodiralo, ali je ipak bilo neophodno razvijanje vrlo visoke temperature, što je takođe bio veliki problem. Električni motor je u poređenju sa ta dva motora čista elegancija. Nema eksplozija, vatre, visokih temperatura, potrebe za hermetičkim zaptivanjem pri visokim pritiscima i temperaturama, habanja pokretnih delova. Samo jedna osovina koja se vrti "sama od sebe", vrlo tiho, na sobnoj temperaturi i pritisku, iz razloga koji nisu nimalo očigledni ni vidljivi golim okom. To je za čitavu klasu elegantije, bolje i jeftinije tehničko rešenje za motor. Električni motor sa obrtnim magnetnim poljem je jedan od apsolutno najelegantnijih, najkorisnijih i apsolutno vrhunskih izuma moderne civilizacije. Zbog toga nema nikakve sumnje kakve ćemo automobile voziti.
Da, umesto da se oslanjaš na motor da ne eksplodira sada ćeš se oslanjati bateriju da neće eksplodirati :) Nije baš sve jeftino za EV ali svakako ima svoje prednosti. Još davno sam gledao/čitao mislim da je bio neki tojotin direktor, da je jedino pravo rešenje ultra efikasni benzinac, pre ovog EV ludila. Tojota je imala svoje hibride gde su solarni paneli na delovima automobila dok je to danas potpuna nepoznanica, rekao bih da smo i dinamo zaboravili. Ovde se priča kao da je elektromotor izmišljen u Kini pre par godina pa se pitam na koji dizel idu svi ovi tramvaji i trole, a da ne spominjem da je litijum rajski vrt u odnosu na nuklearke.

Nije probem elektromotor, on je prednost, problem je ono što taj elektromotor pokreće, još uvek veliki delovi planete u naseljenim mestima nemaju ni adekvatnu struju dok mi ovde pričamo bajke, a samo kod nas po selima je lutrija sa strujom. Na kraju, ništa ne zavisi od nas već kako neko bude rekao i to je to. Da li ćemo zagadjivati okolinu fosilima ili baterijama/proizvodnjom struje ostaje da se vidi, a tu su i gorivne ćelije i nove baterije koje mogu doprineti nekoj boljoj budućnosti. Šta god da bude, mene zanima efikasnost i dostupnost.
 
U onome što sam napisao se podrazumeva da izvor električne energije za električne automobile ubuduće neće biti fosilna goriva. Bilo bi glupo forsirati zamenu motora u automobilima ako se pri tome samo pomeri mesto gde se fosilna goriva sagorevaju. Srećom ne postoje tehničke teškoće da se to ostvari. Kombinacija nuklearnih elektrana i obnovljivih izvora je sasvim dovoljna i proizvoljno skalabilna naviše. Ne postoje teškoće ni u fizici ni u tehnologiji. Samo u novcu. Trenutno je jedino tehnologija baterija još u razvoju. Međutim ni tu ne izgleda da postoje fundamentalne teškoće u razvoju boljih vrsta baterija. Svaki dan nas bombarduju nekom sasvim novom tehnologijom baterija koja je u razvoju. Sada ih već ima toliko vrsta da je realno očekivati da će bar jedna od njih da bude bolja od trenutnih litijumskih.

Zašto već odavno nismo prešli na struju ako je to bolje? Zamislite situaciju u kojoj se neki praktični problem može rešiti na više načina. Jedan je već razvijen i u upotrebi, a za drugi je potrebno još istraživanja, razvoja i para. To je ranije bila situacija sa motorima na unutrašnje sagorevanje i onima na struju. Kapitalizam je orjentisan na profit, i to onaj koji se vraća u nekom sagledivom roku. Zašto bi neko u sistemu u kome je profit jedini cilj finansirao razvoj nove tehnologije (pogon na struju) koja će biti spremna ko zna kada, ako neka druga već postoji i dobro radi (pogon na fosilan goriva)? Jednostavno, ranije nije postojao tržišni podsticaj. Tek kada smo se suočili sa klimatskim promenama zbog zagađenja sa CO2, postalo je jasno da je dugoročno bolja ova druga tehnologija. Pa je i onda bilo teško boriti se sa fosilnim lobijima koji imaju puno para da spreče gubitak svojih pozicija. Ne treba misliti da će neka tehnologija koja će u budućnosti biti bolja na tržištu pobediti sama od sebe već danas, pre nego što to postane bolno očigledno, čak i ako je jasno da je vreme razvoja dugo i da treba početi odmah. Bez podsticajnih mera to se ne dešava. Može da se desi u veoma centralizovanoj državi u kojoj se iz centra planira dugoročno, ali u kapitalizmu zasnovanom na slobodnom tržištu i brzom profitu, ne može. Tek kad put u propast postane dovoljno jasan, tek onda počinje nešto da se radi, zato što tek onda profit postaje izgledan uprkos riziku razvoja.

Činjenica da oni koji vladaju iz svake potrebe pokušavaju da izvuku dodatnu korist za sebe nema veze sa činjenicom da li je taj put u principu potreban. Ljudi stalno mešaju te dve stvari. To što se neko bogati na vakcinama tokom epidemije ne znači da one nisu potrebne. Isto tako, to što se neko bogati na energetskoj tranziciji i subvencijama ne znači da obe te stvari nisu neophodne. U vezi klime više nemamo nimalo vremena pa se bukvalno NE MOŽE čekati da se NEŠTO desi JEDNOG DANA. MOŽDA.
 
Poslednja izmena:
Da bre, klima nam propade zbog automobila :) Ja mislio zbog krava koje prde. Pobediće novac, kao i uvek, na koju stranu, videćemo. Ti kako razmišljaš onda niko nikada ne bi ulagao u razvoj nove tehnologije jer je neisplativo, pa čak ni leka. Pogrešno razmišljaš.
 
Razlika da li će neko investirati u razvoj sasvim nove, osnovne tehnologije, neko orjentisan samo na profit ili političar koji zna da ima samo jedan ili dva mandata pred sobom, je u sledećem:

- Da li je postoje prepreke ili nejasnoće na nivou nauke
- Da postoji razvijene pomoćne i prateće tehnologije
- Koliko je izgledan uspeh u razvoju (složenost problema)
- Kolike su velike investicije potrebne
- Da li bi onda bila potrebna i znatnija prerada infrastrukture i koliko bi TO koštalo
- Kada se može očekivati profit, ili uspeh ako je odluka političara u pitanju
- Koliki bi profit investicije tada bilo realno očekivati, uzevši u obzir sve ove troškove, eventualne povezane teškoće na raznim planovima (političkim, lobistički otpori, socijalne promene, potreba za međunarodnom koordinacijom, dostupnost i cena sirovina) i osnovnu neizvesnost svakog novog razvoja

Sve ovo zajedno odlučuje da li će se pojaviti ozbiljni privatni investitori nezavisni od neke posebne i dugoročne državne strategije razvoja. Pa se za neke inovacije investicije u razvoj dešavaju "same od sebe" (tržišna regulacija), a za neke druge ne.
 
Poslednja izmena:
I opet, sve to što si nabrojao može da ide u prilog i za i protiv. Ne bih rekao da se ranije nisu razvijali EV zbog postojeće tehnologije već je nafta bila dostupnija i jeftinija. Baš nekim čudom kada je ceo svet na klimavim nogama oko nafte, energije i čije je šta, gde je kontrola tržišta jaka i svaki centar vuče na svoju stranu, pojavljuju se EV zbog "ekologije". Kao što je i ETH (kripto) kopanje ugašeno neposredno baš na početku rata i sankcija Rusiji pod izgovorom "ekologija". Verovatno je i severtni tok uništen zbog ekologije. Ceo svet se vrti ne oko para one su posledica već oko kontrole. Ako se brinu za ekologiju i profit je sklonjen po strani kako niko nije čuo za solare na automobilima i dinamo?

Elektromotor je svakako bolji od SUS što se tiče dugotrajnosti i održavanja ali ako mogu da biram da li ću put od 1000km preći sa jednim punjenjem od 2min ili 3 punjenja po 60min meni je izbor jasan, a uz to punjenje na stanicama uopšte nije isplativije od goriva. Isplativa je samo gradska vožnja i punjenje kod kuće (ili korišćenje punjača gde je još uvek besplatno). No, mi ni sada sa trenutnim brojem automobila nemamo adekvatnu infrastrukturu, parkinge... a kamoli da svako ima jedan ev za grad, a fosilca za duža putovanja. Prvo bih radio na elektrifikaciji javnog prevoza, jedan autobus troši i zagadjuje kao 5 automobila, da ne spominjem buku. Imam jednog poznanika koji ima Teslu 3 i on je ovakav, EV je nešto najbolje na svetu, ubedjivao me kako mu put do Grče nije nikakav problem ionako je većina gradska vožnja, sve je lako i jednostavno (ima dvoje dece) da bi ga posle 2god stavio na oglas jer ima onaj slabiji model od 40-50kw koliko već. Sada je malo promenio priču, hoće opet EV ali traži nešto sa 70kw+ :)

Uglavnom, dobro je da je započet razvoj EV što će naterati proizvodjače ka efikasnijim tehnologijama u smislu pogona, fosilci nemaju razloga za brigu još dugo vremena. No i EV može zamreti ako izgubi političku podršku što se nadamo neće desiti ali uglavnom i da se predje skroz na EV nama jeftinija vožnja sigurno biti neće.
 
Licno ne verujem u zelene automobile (barem onako kako nam ih predstavljaju veliki igraci). Ne govorim ovo kao neki teoreticar zavere vec jednostavno, nakon VW-a i njihove afere DieselGate (2015.) zaista ne mislim da im je fokus na zivotnoj sredini i ekologiji vec prvenstveno na profitu i interesima. Ovo je po meni jasno kao dan.

Kada jedna Toyota kao globalni gigant broj 1 stidljivo ulazi u ovu pricu oko elektricnih automobila, nisu to cista posla. Nije Toyota jedina naravno.
S druge strane, Kina je videla u svemu tome ogroman potencijal i prostor za razvoj, kroz sirovine, proizvodnju baterija (ako se ne varam najveci su proizvodjac baterija na svetu), proizvodnju i razvoj elektricnih automobila. Od skoro sam cuo i podatak da isporucuju elektricne automobile na kucnu adresu u Evropu (oni zavrsavaju sve neophodne papire itd).

Kuda sve ovo vodi iskreno, nemam pojma ali ne dopada mi se. Automobili su generalno sve losijeg kvaliteta vec dobrih 20 godina i ovo je vidljivo kod svih proizvodjaca. Gledaju da ustede gde god mogu a cene su sve vece.

Sto se tice Srbije, prvo da naucimo da se ponasamo kao homo sapiensi (da ne bacamo djubre unaokolo, da palimo sta stignemo kao piromani, da podignemo kolektivnu svest o prirodi) pa onda da pricamo o zelenim automobilima i obnovljivim izvorima energije.
I naravno, da smanjimo udeo dizel automobila na nivo statisticke greske.

P.S. Koliko znam jos uvek smo jedina zemlja na Balkanu i okruzenju u kojoj je moguce uvesti Euro 3 polovnjak.
 
Sve što ste naveli menja samo tajming prihvatanja električnih automobila i ništa drugo. Ako je novi električni pogon i tehnički bolji i jeftiniji za eksploataciju i održavanje, a jeste, i to drastično, već je i samo to dovoljan motiv za prelazak. A dodatno, fosilna goriva su skuplja, konačna, nisu obnovljiva, zagađuju sredinu i menjaju klimu.

Znači izbor države je samo da li će u nešto što je ionako nužno da uđe na vreme, da stvori domaće stručnjake koji će tu revoluciju da prate na način koji je maloj zemlji dostupan, potrebnu infrastrukturu dok je to lakše (jer su za to potrebne decenije) i da pruži šansu svojim firmama da se na vreme uključe u budući biznis i svetsku podelu rada, ili ćemo kasnije i da plaćamo više i da pritom budemo manje razvijeni u nečemu što će biti univerzalno prihvaćeno kao svetski standard. A to ima svoje posledice i u mnogim drugim oblastima.
 
@Bender Rodriguez nije kritika samo razmena mišljenja, ali mislim da nisi u pravu sa stavom "da ima nafte za 70 godina"
Mi kao drzava koja celokupnu potrošnju uvozi i godišnje troši na uvoz nafte verovatno više od 2 milijarde €. Za nas koji nemamo svoje resurse je rasipničko ponašanje i neka odgovorna vlast bi pokrenula nacionalni prelazak na automobile pogonjene strujom. Probacu da obrazložim na primeru, da unapred napomenem da me mrzi da jurim tačne cifre ali daću neke aproksimativne (mislim da su dovoljno tačne za poentu koju hoću da pokažem)
- Država godišnje uvozi 2.000.000.000€ nafte. Neka imamo 2.000.000 SUS automobila koji prelaze prosečno oko 8000km godišnje. Cena struje je već mislim 0.12€ po kw
Ukoliko bi se recimo dogovorili sa BYD da zamenimo 1.000.000 automobila (fizička + pravna lica) za neki njihov model od 15.000€, gde bi vlasnik platio 10.000€ a subvencija države bila 5.000€, kao i sa nekim proizvođačem solarnih panela gde bi u 3 godine uvezli 1.000.000 panela po 5.000€ (subvencija države bi bila 2.500€) Auto pretpostavljam da troši 15KW na 100km
- Država bi potrošila 7,5 milijardi € na 3 godine odnosno 2,5 milijarde godišnje, pojedinac bi se zadužio za 12.500€
- Pojedinac bi godišnje uštedeo 1000€ na gorivo + oko 700€ na struju (ostajalo bi mu višak od solarnih panela koje bi trošio u toku dana kada je struja najskuplja), znači investiciju bi otplatio za 7,5 godina == kredit na 8 godina rata bi mu bila manja od mesečnih troškova za gorivo + struju
- Država bi uštedela na uvozu nafte 1 milijarda godišnje + bi uštedela na proizvodnji struje od 6,5TWh godišnje (po ceni od 0.06€) to je oko 400 miliona €. Država bi svoju investiciju otplatila za 5,5 godina == kredit na 6 godina gde bi godišnja rata bila manja od godišnjih troškova uvoza nafte i proizvodnje struje

Posle 6 godina, odnosno 8 godina država bi štedela 1,4 milijarde € godišnje a svaki pojedinac bi štedeo 1700€. Samo vožnjom električnog automobila umesto SUS.
Verujem da cifre i rokovi mogu da idu 10-20% gore dole ali da bitno ne menjaju poentu.
(ukoliko je neko raspoložen može i da izvede detaljniju računicu - troškovi bi se recimo bitno smanjili ukoliko bi firme postavljale subvencionisane panele pa na jednom panelu punili 5 automobila zaposlenih - ali bi onda bila smanjena ušteda za pojedinca za iznos struje, troškovi bi se smanjili jer automobili pojedinaca nešto vrede pa nije potreban kredit na svih 12.500€ itd itd)
 
Ne mogu sad opširno da pišem pa ću u kratkim crtama.

Ali tu dolaze i brojni troškovi prešaltanja sa SUS na električna vozila. Takođe, sva ta dodatna struja mora odnekud da dođe. A doći će iz novih postrojenja i kapaciteta. A ta nova postrojenja i kapacitete ćemo morati da platimo svi. Sa novih, 10 poskupljenja kroz 10 godina.

Mada cenim trud i dobru nameru da daš makar neku računicu. I imaću to u vidu, proći ću posle još jednom natenane kroz tvoj post. Ako se vremenom ispostavi da si u pravu, korigovaću i ja stav. Ovo što pišem kažem za ovde i sada. Da se sutra dese neka nova revolucionarna otkrića na polju EV, neke još bolje baterije, ili još efikasnije tehnologije, i da to drastično promeni računicu, praktičnost i isplativost, ja ću promeniti stav i podržati to u skladu sa novim saznanjima i dešavanjima.

I da, da podsetim još jednom:
Ja sam uvek, UVEK za postojanje više izbora i za eliminaciju monopola bilo kojih vrsta. Samim tim, podržavam i razvijanje EV, i SUS, i ostalih vidova pogona (vodonik). Samo ne volim nametanje i siljenje ljudi na samo jedno ili samo drugo. I ne volim isključivost i kultistički mentalitet. Nego sve treba preispitivati i proveravati. Pogotovu što ne pričamo mi ovde o humanitarnim organizacijama, nego i korproacijama i raznim agendama koje postoje da zarade pare, a ne da bi čistili planetu.
 
Nisu tu samo paneli već i baterije za skladištenje, kao i da to zahteva prostor. Sa druge strane ako gledamo Beograd koliko njih može da priušti punjenje kod kuće da bi se isplatilo u odnosu na dizel, a struja sve skuplja? Većina živi u stanovima gde je to nemoguće, a svakako od te uvežene nafte država naplaćuje akcizu pa je na dobitku, znači nije potrošeno i bačeno. Ono što bi se isplatilo to je zamena državnog voznog parka gde svako vozi i troši gorivo koliko hoće, može svoje vozne parkove zameniti sa EV i napraviti neku stanicu za punjenje.
 
Znam da je trenutno nemoguće za one koji žive u stanovima zato sam računicu i izvodio sa polovinom auto parka. Dosta ljudi radi u firmama gde bi se mogli postaviti paneli i auto puniti dok si na poslu umesto kući). Mislim računica je okvirna (evo sad sam proverio solarni paneli su nešto malo više od 3000€ za 5KW), ali prvo prebaciti sve koji mogu, zatim prebaciti ove iz stanova koji rade u firmama i idu na posao kolima. Firmu subvencionisati da napravi solarni park i omogući priključke radnicima(višak proizvodnje da smanji svoju potrošnju struje).
Mislim da nema razloga za baterije jer bi se trenutna proizvodnja koristila za punjenje automobila, višak bi se koristio za tekuću potrošnju(kuća/posao) a ako nešto preostane slalo bi se u mrezu - što bi dodatno rasteretilo energetski sistem i omogućilo recimo pravljenje punjača na svakoj banderi u gradu (svakako bi tako sistem bio manje opterećen jer bi se proizvodila energija u blizini)
Akcizu bi država mogla da uplaćuje od uštede - od onih 1,4 milijarde godišnje što bi bili manji troškovi. Akciza za milion automobila koji troše godišnje 1000€za gorivo je polovina tog iznosa, odnosno 500 miliona € godišnje. Za preostalih 900 miliona €bi moglo jedne godine da se renoviraju bolnice, pa sledeće škole, pa one tamo vrtići, mostovi, objekti kulture....

Preciznija računica bi pokazala manju ili veću dobit ali je poenta da ako postoji volja postoji i način

P.S. Verujem da bi se sve akcize pokrile sa povećanjem PDV-a od 1%. Porodici koja troši 15.000€godišnje bi se trošak povećao za 100€ (trošila bi za iste potrebe 15.100€) ali bi zato imala dobit od 1700€(za gorivo i struju)
P.P.S. Država koja bi ovo radila svakako ne bi imala takav vozni park, uštedela bi novac odmah u startu.
 
Znam da je trenutno nemoguće za one koji žive u stanovima zato sam računicu i izvodio sa polovinom auto parka. Dosta ljudi radi u firmama gde bi se mogli postaviti paneli i auto puniti dok si na poslu umesto kući). Mislim računica je okvirna (evo sad sam proverio solarni paneli su nešto malo više od 3000€ za 5KW), ali prvo prebaciti sve koji mogu, zatim prebaciti ove iz stanova koji rade u firmama i idu na posao kolima. Firmu subvencionisati da napravi solarni park i omogući priključke radnicima(višak proizvodnje da smanji svoju potrošnju struje).
Mislim da nema razloga za baterije jer bi se trenutna proizvodnja koristila za punjenje automobila, višak bi se koristio za tekuću potrošnju(kuća/posao) a ako nešto preostane slalo bi se u mrezu - što bi dodatno rasteretilo energetski sistem i omogućilo recimo pravljenje punjača na svakoj banderi u gradu (svakako bi tako sistem bio manje opterećen jer bi se proizvodila energija u blizini)
Akcizu bi država mogla da uplaćuje od uštede - od onih 1,4 milijarde godišnje što bi bili manji troškovi. Akciza za milion automobila koji troše godišnje 1000€za gorivo je polovina tog iznosa, odnosno 500 miliona € godišnje. Za preostalih 900 miliona €bi moglo jedne godine da se renoviraju bolnice, pa sledeće škole, pa one tamo vrtići, mostovi, objekti kulture....

Preciznija računica bi pokazala manju ili veću dobit ali je poenta da ako postoji volja postoji i način

P.S. Verujem da bi se sve akcize pokrile sa povećanjem PDV-a od 1%. Porodici koja troši 15.000€godišnje bi se trošak povećao za 100€ (trošila bi za iste potrebe 15.100€) ali bi zato imala dobit od 1700€(za gorivo i struju)
P.P.S. Država koja bi ovo radila svakako ne bi imala takav vozni park, uštedela bi novac odmah u startu.
Ali gde ce te firme da postave solare i punjace? Nema ni parkinga a kamoli mesta za punjace.
 
To je nemoguce upravo iz gore pomenutog razloga. Te solarne panele treba negde smestiti, struju proizvednu na taj nacin skladistiti i transportovati. Solarni paneli nisu toliko efikasni da svako montira svoj na krov i sprovede struju dorektno u svoj automobil.
 
Pa, ko ima kuću i auto mu je kod kuće preko dana može dobar deo godine da direktno puni auto sa krova.

No, mi generalno idemo ka velikom problemu sa strujom i struja će nam biti skuplja od nafte, pa bi ti paneli bili korisni i bez EV.
Jednom kad napravimo nuklearke će računica verovatno biti čistija
 
Znam da je trenutno nemoguće za one koji žive u stanovima zato sam računicu i izvodio sa polovinom auto parka. Dosta ljudi radi u firmama gde bi se mogli postaviti paneli i auto puniti dok si na poslu umesto kući). Mislim računica je okvirna (evo sad sam proverio solarni paneli su nešto malo više od 3000€ za 5KW), ali prvo prebaciti sve koji mogu, zatim prebaciti ove iz stanova koji rade u firmama i idu na posao kolima. Firmu subvencionisati da napravi solarni park i omogući priključke radnicima(višak proizvodnje da smanji svoju potrošnju struje).
Mislim da nema razloga za baterije jer bi se trenutna proizvodnja koristila za punjenje automobila, višak bi se koristio za tekuću potrošnju(kuća/posao) a ako nešto preostane slalo bi se u mrezu - što bi dodatno rasteretilo energetski sistem i omogućilo recimo pravljenje punjača na svakoj banderi u gradu (svakako bi tako sistem bio manje opterećen jer bi se proizvodila energija u blizini)
Akcizu bi država mogla da uplaćuje od uštede - od onih 1,4 milijarde godišnje što bi bili manji troškovi. Akciza za milion automobila koji troše godišnje 1000€za gorivo je polovina tog iznosa, odnosno 500 miliona € godišnje. Za preostalih 900 miliona €bi moglo jedne godine da se renoviraju bolnice, pa sledeće škole, pa one tamo vrtići, mostovi, objekti kulture....

Preciznija računica bi pokazala manju ili veću dobit ali je poenta da ako postoji volja postoji i način

P.S. Verujem da bi se sve akcize pokrile sa povećanjem PDV-a od 1%. Porodici koja troši 15.000€godišnje bi se trošak povećao za 100€ (trošila bi za iste potrebe 15.100€) ali bi zato imala dobit od 1700€(za gorivo i struju)
P.P.S. Država koja bi ovo radila svakako ne bi imala takav vozni park, uštedela bi novac odmah u startu.
Definitivno se isplati voziti na struju ukoliko imaš solarnu elektranu, ali imaš nekoliko pogrešnih pretpostavki. Prenebregnuo si činjenicu da u periodu novembar - februar proizvodnja PV sistema drastično opada (4-5 puta u odnosu na maksimalnu letnju proizvodnju) i da bi masovna elektrifikacija voznog parka u tom periodu predstavljala ogromno opterećenje za naš elektro energetski sistem, i sigurno uticala na divljanje cena za sve kategorije. Čak i van tog perioda imali bi ozbiljnih problema sa balansiranjem pošto nam fale reverzibilne HE.
Taj tvoj scenario sa solarnim elektranama u firmama je dosta klimav, ako uzmemo da se koriste kućni punjači od 11kw, i da firma ima 10 automobila, treba ti elektrana ne od 5kw, već 150 ili 200kw, i tih 10 automobila će se puniti celo radno vreme. Ako hoćeš brze punjače, onda ti treba još veća elektrana. A i cene solarnih elektrana si omašio solidno, sistem od 5kw će te koštati najmanje 6000 evra, verovatno i više. 2-3 hiljade evra košta samo inverter. Punjač je 1000 evra.
 
Moje jedino pitanje, odakle nam energija za takvu infrastrukturu?
Pogledajte koliko trenutno imamo dostupnih punjaca i koliko su upotrebljivi, danas skoro svaki punjac ispod 100-150 KW se fakticki smatra zasterelim i gotovo neupotrebljivim za nove modele koji imaju veci kapacitet baterija. A baterije ce imati svakako samo veci kapacitet...

Jedino resenje je izgleda neka nuklearna elektrana ali koliko je to realno kod nas imajuci u obzir strucni kadar namenjen za tako nesto. I sto se tice solarnih elektrana i vetrogeneratora debelo kaskamo za EU.
 
Dugoročno, mi (ali i dobar deo Evrope), imamo problem da je u Americi stil života drugačije organizovan i to inovacije vodi u pravcu koji za nas nije optimalan (za Kinu ne znam nisam je uživo video). Em su većinom po kućama, pa imaju i dvorišta gde mogu da dodaju nadstrešnicu, em im firme, restorani i tržni centri često imaju ogromen otvorene parkinge koji se opet mogu pokriti panelima.

Inače, sa 11kW panela je moguće dobiti 30-50km/h (osim zimi, i zavisi gde), površina koju 11kW panela omogućaca parkiranje 6-8 automobila (zavisi koliko gusto se pakuju).
To je već na granici održivosti, u zavisnosti od toga koliko daleko od posla živiš (ali lično mi je suludo, bolje jedan solarni kombi da razveze te ljude :p)
 
Ev mogu da se pune na sledeće načine
Punjenje kod kuće
EV se priključuje direktno na običnu kućnu utičnicu. jeftinija opcija, posebno noću, ali je traje 10–15 sati ili više i može opteretiti instalaciju. Postoje i veće i snažniji punjači koji mogu da se instaliraju u garaži ili podrumu. Koštaju oko 1500 €
Idealna kombinacija imati svoje solarne panele i bateriju, ali to rekotko ko danas ima

Javne AC punionice na parkinzima, u tržnim centrima, poslovnim zgradama, itd. Punjenje traje nekoliko sati i nisu uvek dostupne ili slobodne.Postoje ultra-brze DC punionice (150–350 kW i više) koje pune mbateriju za nekoliko minuta.

Zamena baterije
koncept NIO koji se dosta koristi u KIni. Baterija se ne puni nego se menja. Veoma praktično kod motora. Traje 3–5 minuta
najveći nedostatak što nije standardizovano potrebna je kompatibilnost vozila.

Za sada ni jedna od ovih kombinacija nije dostupna kod nas. Mi nećemo tako brzo da napredujemo na ovom polju. Ako ostalima treba 2 decenije dodaćemo još jednu za Balkan.
 
Dugoročno, mi (ali i dobar deo Evrope), imamo problem da je u Americi stil života drugačije organizovan i to inovacije vodi u pravcu koji za nas nije optimalan (za Kinu ne znam nisam je uživo video). Em su većinom po kućama, pa imaju i dvorišta gde mogu da dodaju nadstrešnicu, em im firme, restorani i tržni centri često imaju ogromen otvorene parkinge koji se opet mogu pokriti panelima.

Inače, sa 11kW panela je moguće dobiti 30-50km/h (osim zimi, i zavisi gde), površina koju 11kW panela omogućaca parkiranje 6-8 automobila (zavisi koliko gusto se pakuju).
To je već na granici održivosti, u zavisnosti od toga koliko daleko od posla živiš (ali lično mi je suludo, bolje jedan solarni kombi da razveze te ljude :p)

Po nekom estimatoru koji imam prosek je 17kwh za 100km. Ali je problem i to što je proizvodnja kao sinusoida i peak imaš samo nekoliko sati dnevno. A prava moć kućnih punjača koji dolaze uz pv sisteme je da može da ti puni auto samo iz viškova proizvodnje i onda te vožnja košta 0 dinara, mada je i povlačenje iz mreže isto vrlo povoljno npr. 60kwh * 3.8din, voziš se 300-400km za 230 dinara.
 
Vrh