Šta je novo?

Električna vozila i punjači

To će se promeniti otvaranjem BYD salona u Beogradu, bar što se tiče procenta kupljenih. Ima dosta njih koji automobil skoro isključivo koriste za lokalnu vožnju. Ako mogu da ga pune kod kuće, to je već dovoljan razlog da se izvuče korist od manje cene "goriva" i održavanja. Cene su od 26.490 evra naviše:

ATTO 2
Tip pogona: na prednje točkove
Ubrzanje 0–100 km/h: 7,9 sec.
Maksimalna brzina: 160 km/h
Kapacitet baterije 45,1 kWh
Kombinovana autonomija (WLTP): 312 km

Dobra ova Seal limuzina. Ostali su kao i 99% SUV vozila - odvratni.
 
To će se promeniti otvaranjem BYD salona u Beogradu, bar što se tiče procenta kupljenih. Ima dosta njih koji automobil skoro isključivo koriste za lokalnu vožnju. Ako mogu da ga pune kod kuće, to je već dovoljan razlog da se izvuče korist od manje cene "goriva" i održavanja. Cene su od 26.490 evra naviše:

ATTO 2
Tip pogona: na prednje točkove
Ubrzanje 0–100 km/h: 7,9 sec.
Maksimalna brzina: 160 km/h
Kapacitet baterije 45,1 kWh
Kombinovana autonomija (WLTP): 312 km


Ovako im nešto treba u ponudi da postanu konkurentni kod nas.

Šteta što Fiat nije ponudio malo konkurentnije cene za pandu.
 
Koji je procenat putovanja u kojima se po jednom izlasku iz garaže pređe više od 300 km? Vrlo mali, a ovo im je najlošiji model iz salona.

Pa onda, recimo, imamo ovaj slučaj. Neka otac i sin, ili braća, imaju svako svoju porodicu i žive blizu jedan drugog. Jedan kupi klasični automobil a drugi električni. Onda zajedno koriste oba automobila kad, u retkim situacijama, treba da idu negde dalje. Ako je procenat daljih putovanja manji od 5%, neće ni primeti potencijalni sukob potreba, tj da im istovremeno treba automobil za dalji put (verovatnoća za to je onda 0,25%).

Isto važi i za firmu kojoj treba više vozila. Kupe pola običnih i pola električnih. Firme obično imaju i svoju zgradu, pa mogu sebi napraviti i punjače.
Imaš li ti EV?
 
Za EV dosta malo ubrzanje. A i cena nije prihvatljiva za većinu. Izgleda da su naši nabili carine
Ozbiljne carine. Za to vreme cene u Kini:
Currently, the BYD Yuan Up is available in four variants in China, with starting prices of RMB 74,800 ($10,450), RMB 99,800, RMB 109,800, and RMB 119,800.
9.000€ za osnovni model.

Kada smo se dotakli EPS i energetskog sistema interesantna statistika:
Zašto je struja u Srbiji skuplja nego u trećini Evrope
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Koji je procenat putovanja u kojima se po jednom izlasku iz garaže pređe više od 300 km? Vrlo mali, a ovo im je najlošiji model iz salona.

Ja npr. bih voleo da kupim EV, ali ja svakih mesec-dva imam jedno putovanje od otprilike 400-500km, meni u tom slučaju posedovanje EV-a deluje neizvodljivo.

Čak i da uzmeš nešto sa autonomijom preko 500km, to zavisi od temperature, kreneš po hladnijem vremenu i smanji ti se domet (kažu zimi 25-40%), to je veliki problem za zemlju koja jedva da ima EV infrastrukturu.
 
Zuma misli da je lako posedovati EV. To je trenutno rezervisano za one sa dubokim džepom koji imaju kuću i eventualno se samo voze po gradu. Ja kad sam onom mom drugu što ima Teslu rekao da mesečno predjem oko 2k km i da mi se desi dnevno da predjem 400-500km zbog posla on u fazonu "pa gde ideš toliko, to niko ne prelazi", a da ne spominjem izgubjeno vreme na punjačima :) I baš to što kažeš, to je domet na papiru u idealnim uslovima. Čim stisneš gas da ideš malo brže potrošnja se povećava, kiša, zima, uzbrdica... ko ne veruje neka proba, čikam nekog da ide autoputem 130-140kmh i da dostigne 300km :) Trenutno za naše uslove meni odgovara neki sa dometom 800km što mu dodje nekih 500km "sigurnog" dometa. Za gradsku vožnju EV je idealan, zato je sve popularniji medju taksistima.
 
Da li je neko seo da izračuna koliko bi koštalo punjenje automobila kod kuće (otprilike, pošto tu naravno ima mnogo faktora), u odnosu na cenu benzina?

Naravno!
Auto, moj npr, troši 12-13kwh u letnjim uslovima sa klimom, zimi oko 15-16. Na slici je kraj meseca avgusta, na 2150km za 31 dan, normalne upotrebe kuca-pos'o i slično
Znači prosečnih 1000km za 126kwh, ili u plavoj zoni, po nočnoj tarifi 585 dinara. To mu finansijski dođe 3l benzina na 1000km.
Vožnja EV nema veze sa Gretom i spasom planete kako neki umišljaju.

IMG_20250901_154201751_HDR.jpg
 
Napominjem da su mi 2 klime u istom mesecu potrošile skoro 2x više kwh, a budući da su radile uglavnom danju, finansijski klime su me koštale višestruko više. Na poslu, sedim u prostoriji sa 3 klime.
To je odgovor na pitanje odakle nam struja i kako će to mreža da izdrži. Naravno da će da izdrži. Čak i ako pođete o prretpostavke da se prelazak na EV desi preko noći, a ne u periodu od 30+ godina.
 
Zuma misli da je lako posedovati EV. To je trenutno rezervisano za one sa dubokim džepom koji imaju kuću i eventualno se samo voze po gradu.
Ja posedujem EV i dizela, EV mi zavrsava posao u 99% slucajeva za bilo koju destinaciju u Srbiji. Nemam kucu, zivim u zgradi koja ima odredjen broj punjaca za EV u garazi.
Čim stisneš gas da ideš malo brže potrošnja se povećava, kiša, zima, uzbrdica... ko ne veruje neka proba, čikam nekog da ide autoputem 130-140kmh i da dostigne 300km :)
Sa 120 km/h sigurnih 300km i vise sa VW ID.3, baterija 58kWh. Sa vecom baterijom od 77kWh to ide i do 400.
 
Naravno!
Auto, moj npr, troši 12-13kwh u letnjim uslovima sa klimom, zimi oko 15-16. Na slici je kraj meseca avgusta, na 2150km za 31 dan, normalne upotrebe kuca-pos'o i slično
Znači prosečnih 1000km za 126kwh, ili u plavoj zoni, po nočnoj tarifi 585 dinara. To mu finansijski dođe 3l benzina na 1000km.
Vožnja EV nema veze sa Gretom i spasom planete kako neki umišljaju.

Pogledajte prilog 252861

Trebao si da završiš račun pošto je većina čitaoca totalno pasivna, pa čak ni to neće uraditi sami.

Ako benzinac troši 7 litara na 100 km, za 1000 km mu treba 70 litara benzina. To je trošak za benzinac naspram ekvivalentne cene struje jednake ceni 3 litra benzina, za električni automobil, za tih istih 1000 km.

Dakle 70 / 3 23

Eksploatacija električnog automobila je po ovim podacima neverovatna 23 PUTA jeftinija računajući samo gorivo, bez drugih ušteda. Tako da sva ona ostala razmatranja nisu ni bitna. Vremenom će ova ušteda pokriti sve ostale troškove za električni automobil. Pa makar bilo i praktičnih teškoća zbog malo punjača. U zemlji siromašnih ušteda caruje.
 
Ja posedujem EV i dizela, EV mi zavrsava posao u 99% slucajeva za bilo koju destinaciju u Srbiji. Nemam kucu, zivim u zgradi koja ima odredjen broj punjaca za EV u garazi.

Sa 120 km/h sigurnih 300km i vise sa VW ID.3, baterija 58kWh. Sa vecom baterijom od 77kWh to ide i do 400.
Zanimljivo, meni da završava 99% posla likvidirao bih dizela :)

Taj id.3 je deklarisan na oko 450km što znači da nije nemoguće da može 300km na 120kmh (po lepom vremenu), ali pričao sam o 130-140kmh i modelom iznad koji se deklariše na 310km (45kw), dakle nemoguća misija za njega i na 120kmh, a kamoli na 130-140kmh (meni je 120kmh na nekom većem putovanju mučno). Dakle kao što sam i rekao, plus nije isto leti i zimi, sa 4 putnika i sam, uzbrdo... Veća baterija znači i veću težinu+ostale karakteristike npr tesla s 90kw se deklariše kao 500km+. Plus ako se uzme dubok džep npr EV+dizel+punjač u zgradi :D i sad ako se izmaknemo iz Beograda koliko stanovnika to može da priušti?

No. Kako te služi ID.3?
 
I ja imam dizela. Zašto dva auta? Zato što živimo u prigradskom naselju (selu), a supruga radi u smenama. Imali smo dva i pre nego što smo jedan zamenili za EV.

Pazi, nismo bogati, naprotiv. To je stereotip... Oba naša auta zajedno koštaju manje od najjeftinije nove Dačije.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Da dodam i ja svoje utiske o elektro vozilima. Vozio sam bar 10 različitih EV pa valjda imam nekog iskustva.

EV su uveliko bolja opcija za vožnju po gradu. Jednostavno tu nema diskusije jer je sve na strani njih u odnosu na dizel motore. Pogotovo za ljude koji mogu da pune kod kuće.

Za dalja putovanja, naslušao sam se velikih gluposti o EV u Srbiji i to od ljudi koji pored EV nisu ni prošli. Ta fama o punjenju koje traje čitavu večnost, o putovanjima od 1000km kao da svakog meseca putuju toliko, a ne jednom godišnje do Grčke...


Lepo je Alvirović isto objasnio, naše tržište novih vozila je jedno od najmanjih u regionu (više novih vozila se proda i u Sloveniji i u Hrvatskoj) a kamoli u Evropi. Mi ne odlučujemo ni o čemu, nego će nam biti servirano ono što drugi odluče.

Da li EV zagadjuju na drugi način, apsolutno da. Da li SUS motori zagadjuju u totalu više ili ne, ko zna. Neko spominje da baterije zagadjuju prirodu, pa zagadjuje i ulje za motore koje kaplje svuda i menja se često. Mislim toliko je nepoznatih u toj jednačini da mislim da niko sa sigurnošću ne zna koja opcija više zagadjuje.

Ono što se zna je da se deo zagadjenja izmešta iz gradova jer nema izduvnih gasova i buka je manja.

I ono što bih naglasio: za veću rasprostranjenost elektro vozila presudni su spori, AC punjači a ne brzi. Kada budemo imali više AC punjača videćete i više elektro vozila na putevima. Glavni pravci su već kako-tako pokriveni DC punjačima, ali je pokrivenost sporim skoro pa nepostojeća. I to je tako u svakoj zemlji. Baš iz razloga što je najveća prednost ev vožnja po gradu, i što prosečan vozač nema potrebu da vozi duže relacije često. Spori punjači su inače dosta jeftiniji za ugradnju i manje opterećuju mrežu.

I poslednje, neko je već pisao, mi uvozimo naftu, plaćamo stotine miliona evra godišnje na to, a struju ipak u značajnoj meri možemo i sami da proizvedemo.
 
I ja imam dizela. Zašto dva auta? Zato što živimo u prigradskom naselju (selu), a supruga radi u smenama. Imali smo dva i pre nego što smo jedan zamenili za EV.

Pazi, nismo bogati, naprotiv. To je stereotip... Oba naša auta zajedno koštaju manje od najjeftinije nove Dačije.
Koji EV imas? Ne isplati se likvidirati dizel i voziti dva EV?

Za dalja putovanja, naslušao sam se velikih gluposti o EV u Srbiji i to od ljudi koji pored EV nisu ni prošli. Ta fama o punjenju koje traje čitavu večnost, o putovanjima od 1000km kao da svakog meseca putuju toliko, a ne jednom godišnje do Grčke...
Pa i ovde neki dizu EV u nebo, a nisu prosli pored EV. Eto ja barem jednom mesecno imam putovanje od 500km, kada dodje vreme onda svakog vikenda bar dva meseca. Kontam da bi fino ustedeo da mogu EV zato i pratim ali jbg em zivim u stanu em mi sve ostalo predstavlja problem. E sad, kome stvarno vece putovanje predstavlja put do Grcke jednom godisnje onda samo trazi izgovore da ne predje na EV.
 
Zoe, onaj "noviji" sa baterijom od 41kwh. Dobro dođe dizel za godišnje odmore i onih 1-2% scenarija... Vučemo i kamp kućicu.
Da je stvarno dubok džep, pa da drugi EV bude neki e-tron ili eniaq ne bih se bunio :cool:
Ili bar neki dobar PHEV....
 
Pa i ovde neki dizu EV u nebo, a nisu prosli pored EV. Eto ja barem jednom mesecno imam putovanje od 500km, kada dodje vreme onda svakog vikenda bar dva meseca. Kontam da bi fino ustedeo da mogu EV zato i pratim ali jbg em zivim u stanu em mi sve ostalo predstavlja problem. E sad, kome stvarno vece putovanje predstavlja put do Grcke jednom godisnje onda samo trazi izgovore da ne predje na EV.
Slažem se, nijedna krajnost nije dobra i treba realno sagledavati stvari na osnovu činjenica.

I za putovanje od 500km jednom mesečno EV ne predstavlja problem. Doduše ogradjujem se od trenutne mreže punjača u Srbiji jer nisu svi delovi zemlje pokriveni ravnomerno.
Na putu od 500km imao bi verovatno jedno punjenje, do pola sata. Mislim da i ako staneš na pumpu da sipaš gorivo ostaneš bar 20ak minuta. Dok se ode u toalet, plati, popije kafa... Naravno ovo zavisi od vozača do vozača, neko pauze pravi kao pit stop u F1 ali generalno mislim da pola sata na put od 500km nije neki ograničavajuċi faktor.
 
Zanimljiv način punjenja u Zemunu sa sve čekrkom nakačenim na banderu. Koristi se struja iz kuće.

IMG_3976.jpeg


Slika iz jula prošle godine nastala na Prijevoru (Tjentište). Ovo su neki rusi, punili su u Čačku na AP (Gazprom pumpa) i stigli gore na visoravan (ko je bio zna koja je to nedodjija).
IMG_0614.jpeg
 
Slažem se, nijedna krajnost nije dobra i treba realno sagledavati stvari na osnovu činjenica.

I za putovanje od 500km jednom mesečno EV ne predstavlja problem. Doduše ogradjujem se od trenutne mreže punjača u Srbiji jer nisu svi delovi zemlje pokriveni ravnomerno.
Na putu od 500km imao bi verovatno jedno punjenje, do pola sata. Mislim da i ako staneš na pumpu da sipaš gorivo ostaneš bar 20ak minuta. Dok se ode u toalet, plati, popije kafa... Naravno ovo zavisi od vozača do vozača, neko pauze pravi kao pit stop u F1 ali generalno mislim da pola sata na put od 500km nije neki ograničavajuċi faktor.
To je problem, ja sam ovaj sa pit stopom, samo što brže da ne gubim vreme :) Nije mi problem da putujem i 5h u cugu ali ako mora pauza od sat... roknuću se.
 
To se lako reši, propišemo zakonsku obavezu pola sata pauze na 3h vožnje :p
Brzo se čovek navikne, nekad ni pojaseve nismo vezivali...

(naravno, šalim se, ali samo se vi žalite na domet, od talibana me ovako nešto ne bi čudilo)
 
Zoe, onaj "noviji" sa baterijom od 41kwh. Dobro dođe dizel za godišnje odmore i onih 1-2% scenarija... Vučemo i kamp kućicu.
Da je stvarno dubok džep, pa da drugi EV bude neki e-tron ili eniaq ne bih se bunio :cool:
Ili bar neki dobar PHEV....
Pa upravo to, kako god okreneš mora dva. Ja nemam mogućnosti za dva jer živim u stanu, nemam ni garažu, žena ne vozi, dakle jedan auto mi je i poslovni i privatni i ženin :) Zato mora da se sve uklopi.
To se lako reši, propišemo zakonsku obavezu pola sata pauze na 3h vožnje :p
Brzo se čovek navikne, nekad ni pojaseve nismo vezivali...

(naravno, šalim se, ali samo se vi žalite na domet, od talibana me ovako nešto ne bi čudilo)
Šta znam, kafu ne pijem, wc mora baš da me pritera... Cenim da bi pumpe profitirale samo tako da mora pola sata sat da se provede tu.
 
Zoe, onaj "noviji" sa baterijom od 41kwh. Dobro dođe dizel za godišnje odmore i onih 1-2% scenarija... Vučemo i kamp kućicu.
Da je stvarno dubok džep, pa da drugi EV bude neki e-tron ili eniaq ne bih se bunio :cool:
Ili bar neki dobar PHEV....
Kakav mu je domet? Jel ima pada kapaciteta tokom zime?

Kolega ima isti model, puni ga često u garaži na poslu.
 
Čuo sam od dosta ljudi da imaju mučninu kad se voze u EV, posebno ako su iza vozača. Kakvo je vaše iskustbo?
 
Vrh