Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ovo nije realno za gradove, tu je i dalje neophodno oslanjati se na električnu razvodnu mrežu zbog potrebe za puno u gradu skupog zemljišta. Ali za puteve koji povezuju gradove jeste.
 
Dve vesti za EV optismiste

Kina

rekord sa jednim punjenjem
 
da li je trend nezaustavljiv? nadam se da jeste, ali ako stane Kina, onda ništa

bafkreihgxccj3zm3o7u6w5dmfkc6zsrxabtgtt66v6ekgac2gdwmjcvgke@jpeg
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Zanimljiv video o tome koliko su natrijumske baterije blizu ulaska u upotrebu kod automobila i kamiona. I veliki pomak u tehnologiji istih. Kad pročitam i vidim ovako nešto zapitam se šta Evropa radi. Ameri uvaljuju svoj softver i digitalne inovacije, zakovali su ceo svet za njihovo finansijsko tržište sa svojim SP500 i sa duopolom kartičnih usluga itd. Kina se ozbiljno trudi u softveru i ulaže ogromne pare u nove tehnologije i u RnD istih i odlično im ide. Deluje da Evropa lupa kamen o kamen i prodaje maglu dok još može ne znam koliko će to potrajati.
 
BYD u Kini počinje da pravi punjačke stanice gde je snaga punjenja po automobilu 1MW ! Takvo punjenje traje svega 5 minuta. Čime otpada i jedna od dve glavne zamerke električnim automobilima. Bar teorijski.

Nažalost u praksi ne mogu ni da zamislim koliko bi koštala mreža dalekovoda, trafoa i drugih razvodnih postrojenja potrebnih da punjačke stanice od 1MW budu dovoljno česte. Možda kad bi svaka punjačka stanica imalo veliko lokalno solarno postrojenje sa baterijama za skladištenje energije, pa da nema potrebe vući toliku snagu iz razvodne mreže. Što znači da opet sve zavisi od brzine razvoja tehnologije baterija. Jeste i to skupo, ali bi zato energija za utrošena za transport postala zanemariva stavka u bilansu. Onda su troškovi samo početne investicije i amotrizacije mreže punjačkih stanica.

BYD je izjavio, da će na svim mestima za megavatne punjače,na kojima nema dovoljnih elektroenergetskih kapaciteta, instalirati baterije,koje će se puniti na postojećoj infrastukturi koja nije megavatna.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
BYD je izjavio, da će na svim mestima za megavatne punjače,na kojima nema dovoljnih elektroenergetskih kapaciteta, instalirati baterije,koje će se puniti na postojećoj infrastukturi koja nije megavatna.

To ne reševa problem. Tako se samo koristi razlika između najveće i najmanje potrošnje u mreži, koja je ionako sve manja. Sem toga, proizvodni kapaciteti su dimenzionisani za situaciju u kojoj pikovi potrošnje ne traju dugo, a ne da pik traje 24 časa dnevno. Do sada su u pikovima države recimo uvozile struju, ili aktivirale reverzibilne elektrane ili aktivirale gasne. Ako nestane dnevna varjabilnost potrošnje čitav sistem takve optimizacije proizvodnih kapaciteta postaje neodrživ.
 
Otvoren prvi BYD salon u Srbiji

Prvi prodajno-izložbeni salon kineskog proizvođača električnih i hibrdnih automobila BYD otvoren je u četvrtak u Beogradu.
Tom prilikom Miloš Jevtić, direktor TDV Automotive, generalnog uvoznika BYD-a za Srbiju, rekao je da je BYD prvi put u martu ove godine "zakoračio" na domaće tržište.
"Time je BYD dostigao tržišni udeo od čak 1,5 odsto, što je rezultat na koji smo izuzetno ponosni", istakao je Jevtić najzapaženije rezultate BYD-a u Srbiji.

Novi Beograd, Bulevar Milutina Milankovića 7đ

 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Данас је светски дан електричних сокоћала

Данас се обележава Светски дан електричних возила
Овај дан обележиће бројне радионице, предавања као и тест вожње широм света

https://www.politika.rs/scc/clanak/696684/danas-se-obelezava-svetski-dan-elektricnih-vozila
Povodom ovog dana i jedna vest:

Good morning with good news: Plug-in EVs hit 55% of China's auto sales in August. They are 51% for January-August 2025.Full electric (BEV) was 34% of August sales and up 17%, compared to August 2024. Plug-in hybrid sales fell 7%.Will 2030 be 90% EV? https://cleantechnica.com/2025/09/20/byd-down-21-phevs-down-7-yoy-august-2025-china-ev-sales-report/
Budućnost dolazi sa istoka
 
To ne reševa problem. Tako se samo koristi razlika između najveće i najmanje potrošnje u mreži, koja je ionako sve manja. Sem toga, proizvodni kapaciteti su dimenzionisani za situaciju u kojoj pikovi potrošnje ne traju dugo, a ne da pik traje 24 časa dnevno. Do sada su u pikovima države recimo uvozile struju, ili aktivirale reverzibilne elektrane ili aktivirale gasne. Ako nestane dnevna varjabilnost potrošnje čitav sistem takve optimizacije proizvodnih kapaciteta postaje neodrživ.
To je trenutno jedini održivi način za punjače gde nema dovoljno instalisane snage.Ništa drugo još nije izmišljino,osim solarnih panela u sadejstvu sa baterijama na lokaciji punjača.Kod nas ima takvo jedno rešenje,i naplata je po potrosenom kilovatu solarne energije.Potpuno samoodrživo i obnovljivo rešenje,za razliku od nafte i ostalih energetsko sintetičkih kerefeka.
 
Poslednja izmena:
I za njih me zabole. Nije struja glavni problem ovde

Nije jedini ali će biti jedan od glavnih. Ja sam do sada mislio da električni automobili kod nas neće da budu problem. Nemamo dovoljno ni prozvodnih ni prenosnih kapaciteta električne mreže, pa mreža stanica za punjenje neće moći brzo da se razvija (zbog ograničenja u mreži), što će ograničiti korisnost takvih automobila, a time i brzinu prelaska na njih. Sada više nisam tako siguran da je ta logika ispravna iako mi fale brojevi da bih proverio takav zaključak

1. Mi smo siromašni, pa ako cena goriva i održavanja takvih automobila stvarno postane bitno manja, mnogima će se isplatiti da se muče sa retko raspoloživim stanicama za punjenje ako im se to vraća kroz manje troškove eksploatacije.

2. Nije mi pala na pamet posebna situacija u kojoj se poseduju DVA automobila, jednan električni, drugi obični. To je slučaj kod imućnijih porodica, kod mnogih firmi, kao i kod siromašnijih porodica koje međutim imaju porodični biznis. Biznis je bez kola skoro nemoguć, pa ako je im je poslovni bilans pozitivan, čak i sromašnijim porodicama će se isplatiti da imaju dva automobila. Recimo jedan vozi žena (benzinski), a drugi muškarac (električni). A tada je moguća optimizacija korišćenja. Na lokalnim trasama i tamo gde postoje punjači, vozi se električni. Tamo gde nema stanica za punjenje vozi se benzinac. Tako se stvara ušteda u gorivu i održavanje jer bi većina putanja, koje su obično kraće, ipak mogla da se odradi električnim automobilom koji se puni noću kod kuće. A biznis i udobnost ipak ne trpe jer jer se voze druga kola kad god električna nisu dobar izbor.

To je onda već sada postojeća motivacija da i u Srbiji počne značajnija kupovina električnih automobila ODMAH, iako električna mreža i centrale nisu spremni za to. A onda bi smo i svi mi ostali mogli biti u problemu ako električna mreža počne da puca.
 
LOL, u svetu i dalje ekonomska i energetska kriza, AI proždire struje koliko jedna Francuska, šitkoini koliko jedna Poljska, zemlje jedva osiguravaju dovoljno električne energije za te rastuće apetite i gluposti, a sad još na sve to treba da se kači još par stotina miliona električnih automobila. Jer eto, tako rekoše lažni ekolozi i električni lobi, da ćemo da rešimo sve svetske probleme kada SUS motor zamenimo električnim.

Clown world. Ljudi su potpuno izgubili razum.
 
Doomera i kod nas i u svetu ima koliko hoćeš, ali kola se ipak kotrljaju.

Naravno da ima problema, možemo da kukamo i da sedimo na rukama, i bićemo u pravi. Ništa samo neće da se reši. Ali na sreću (ili na nečiju žalost) neki u svetu rade na slučaju i EV će pre ili kasnije da dođu i da potisnu ove druge. Kao što rekoh, budućnost dolazi sa istoka, zaboravite matoru EU i ludog Trampa koji postavljaju klipove.
 
A šta će to EV rešiti?

I ko tačno radi na "rešavanju"? Da pogodim - oni što prave EV i komponente za njih, i svi na njihovom platnom spisku?

P.S.
Ko je pominjao Trampa?
Nemoj molim te i ti ko Zuma svojevremeno, čim mu se ne svidi što neko misli drugačije, odma ga etiketira kao desničara i Trampovca. Ti si iznad toga, ne spuštaj se na taj nivo.

Briga me za Trampa, ni ne pratim ga. Nisam znao ni ko je Čarli Kirk dok nije ubijen. Mislim svojom glavom, preispitujem sve, i sam donosim zaključke na osnovu činjenica i ličnog uvida, jer tako i treba. Elektro lobi mrzim podjednako koliko i naftni i hemijski. Kao što pojednako mrzim većinu svetskih političara i vladara. Borim se za razum i opšte dobro, a frakcije i taborenja me ne interesuju. Čak ne želim da imam ništa sa njima.
 
Poslednja izmena:
Srbija ne proizvodi naftu,ali zato proizvodi elektricnu energiju:ugalj,hidro,vetro i solar.
Nafta je problem a ne struja,transport na naftu je problem a ne na struju.Naftu i da kopamo nema sta da nadjemo,sta god da uradimo naftu nemamo,da ulozimo milijarde naftu necemo pronaci,ali ako ulozimo milijarde u nove hidro,vetro i solar kapacitete struju mozemo dobiti.Zato je buducnost u struji a ne u nafti i njenim derivatima.Onaj ko ima naftu taj neka brine o njoj,a mi treba da brinemo o onome sto mozemo sa mi da proizvedemo.
 
Mi je nemamo,mozemo samo da je kupimo i uvezemo.Sve to sto kupimo ide u nepovrat,bacena para,nije obnovljivo.Ono sto smo imali od nasih izvora nafte dali smo rusima.
Umesto para na uvoz nafte,bolje je pare dati u hidro,vetar i solar,sve sto se struje proizvede,nase je,i potpuno je obnovljivo.Vode,vetra i sunca,bice dok je zivota na planeti zemlji.
 
Nemamo još što šta pa se ne pravi panika od toga. Uveze se i kraj priče.

E sad to što je nafta sve skuplja, je stvar feleričnog političkog i ekonomskog sistema čiji je ceo svet talac, i toga što se neki maste na njenoj visokoj ceni.

Ali svega toga ima i biće i sa elektrovozilima.

I kao što vađenje nafte i proizvodnja SUS vozila devastiraju planetu, isto tako je devastiraju i vađenje materijala za baterije, i sam proces proizvodnje, i posle - odlaganja starih vozila na struju.

Bukvalno se jedno zlo menja drugim. Samo što i taj proces menjanja stvara još više problema i zagađenja, i mnogo više troškova i arčenja resursa. Što ćemo na kraju opet mi kmetovi da plaćamo, bespotrebno.

Kao što su Nemci platili gašenje nuklearnih elektrana u jeku ekonomske i energetske krize jer su im neki priučeni ekolozi rekli da nisu dovoljno ekološke.
 
Vrh