Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ja ću imati u bliskoj budućnoati garažno mesto sa elektro priključkom za godinu dana.
Moga bih tada i sebi da uzmem električna(nisam još siguran zbog zračenja, to jest nisam istražio to mi je neka bojaznost zbog porodice, ja sam kao bubašvaba😉).
I išao bih na kineska neka jer sa njima saradjujem baš pa tako funkcionišem da kažem i zbog neke poslovne saradnje da kažem.
I ta rasprostranjenost sa punjačima tek treba da bude na dobrom nivou, jer realno ne želim da razmišljam o tome gde i kako treba da ih punim.
Za zračenje ne brini, evo imaš i ovde o tome, a ostalo vidi šta ti bude odgovaralo. Trenutno u BG od kineskih možeš i da probaš Lynk, Bejing i BYD, a u Novom Sadu JMEV. Za sada je to, biće i Dongfeng, videćemo za ostale. Pretpostavljam da će uskoro biti i Zeekr jer je deo Geely korporacije koja već ovde prodaje Lynk i Volvo.
 
BYD u Kini počinje da pravi punjačke stanice gde je snaga punjenja po automobilu 1MW ! Takvo punjenje traje svega 5 minuta. Čime otpada i jedna od dve glavne zamerke električnim automobilima. Bar teorijski.

Nažalost u praksi ne mogu ni da zamislim koliko bi koštala mreža dalekovoda, trafoa i drugih razvodnih postrojenja potrebnih da punjačke stanice od 1MW budu dovoljno česte. Možda kad bi svaka punjačka stanica imalo veliko lokalno solarno postrojenje sa baterijama za skladištenje energije, pa da nema potrebe vući toliku snagu iz razvodne mreže. Što znači da opet sve zavisi od brzine razvoja tehnologije baterija. Jeste i to skupo, ali bi zato energija za utrošena za transport postala zanemariva stavka u bilansu. Onda su troškovi samo početne investicije i amotrizacije mreže punjačkih stanica.

 
Ne samo to već koliko bi to punjenje uticalo na vek baterije. Predpostavljam da bi mogli da naprave baterije (ne znam da li su sada takve) kao na naprednijim mobilnim telefonima gde jednu bateriju čini više manjih i elektronika deli struju na te delove tako da se umesto 45w punjenja dobije npr 3x15w, efekat isti, punjenje brže, a radni vek baterije produžen.

Na osnovu rečenog u klipu nije dovoljno samo da punjačke stanice budu 1mw. Punjenje od 0-60% je trajalo oko 5min jer snaga vremenom opada i posle par minuta je oko 450kw što opet daje 0-100% ispod 10min (iako nije tačno navedeno u klipu, mada i niko ne puni od 0 tako da je odprilike 5-6min od 20-100%). Da bi se sve to iskoristilo BYD je napravio ono što sam napisao gore, poseban sistem i elektroniku u vozilu i bateriji tako da nije moguće ni na svakom vozilu. Svakako kao i što kažu i klipu ne trebamo očekivati da će doći van kine u nekom skorijem roku.
 
Uvek je progresivno sporije, kao kad zelis da punis posudu za led, na pocetku sipas i uzivas, na kraju mora da se nisani i mikani. Tako da je od 10 do 80 neka optimala. Sve ispod 10 minuta je super. Iz perspektive korisnickog komfora, radije bih cekao 5 minuta duze, nego stavljao rukavice i smrdeo na benzin, a tek dizel.
 
Predpostavljam da bi mogli da naprave baterije (ne znam da li su sada takve) kao na naprednijim mobilnim telefonima gde jednu bateriju čini više manjih
Muslim da je odavno tako. Cak i u Too Gearu kad prave sami auto pominju kako Tesla u svom modelu ima preko 6000 baterija, a to je bilo pre 15 godina.

 
Muslim da je odavno tako. Cak i u Too Gearu kad prave sami auto pominju kako Tesla u svom modelu ima preko 6000 baterija, a to je bilo pre 15 godina.

Nije sklop samo broj baterija. Baterije moraju biti vezane kao posebne jedinice (tipa 3 bloka od po 2000 baterija) gde će elektronika puštati i deliti napon na svaki blok. Kao i kod mobilnih telefona gde vidiš npr kapacitet 5000mah kod ovih boljih koji imaju brzo punjenje su u stvari dve vezane baterije, spojene u jednu, gde elektronika deli napon na svaki deo da ne bi došlo do preopterećivanja baterija. Faktički puniš jednim punjačem dve baterije.
 
BYD u Kini počinje da pravi punjačke stanice gde je snaga punjenja po automobilu 1MW ! Takvo punjenje traje svega 5 minuta. Čime otpada i jedna od dve glavne zamerke električnim automobilima. Bar teorijski.

Nažalost u praksi ne mogu ni da zamislim koliko bi koštala mreža dalekovoda, trafoa i drugih razvodnih postrojenja potrebnih da punjačke stanice od 1MW budu dovoljno česte. Možda kad bi svaka punjačka stanica imalo veliko lokalno solarno postrojenje sa baterijama za skladištenje energije, pa da nema potrebe vući toliku snagu iz razvodne mreže. Što znači da opet sve zavisi od brzine razvoja tehnologije baterija. Jeste i to skupo, ali bi zato energija za utrošena za transport postala zanemariva stavka u bilansu. Onda su troškovi samo početne investicije i amotrizacije mreže punjačkih stanica.
Ja bih za početak bio sasvim zadovoljan kada bi u svakom kvartu postojali AC punjači od 11kW. Za njih ne treba posebna infrastruktura jer vuku struju kao malo veći stan. Uz razumnu cenu od recimo 0,3e/kw imali bi korist i oni koji bi to postavili i građani koji bi kupovali.
 
Dovedu AI do tačke da izbacuje videe iz teksta, jedna od prvih stvari koje ga nauče je da prdi po vozilima na fosilna goriva i hvali električna 😁🙄

 
Zapalio se brod pun električnih automobila. Posada nije uspela da ugasi vatru, verovatno zbog puno litijumskih baterija koje je skoro nemoguće ugasiti. Pošto to nije uspalo, uplašili se i pobegli. Brod je sada napušten i gori.


 


Global EV sales hit 7.2M by May 2025, up 28% YoY. BEVs significantly led the charge with ~42% growth vs PHEVs at ~27%. China sold 1M EVs in May alone—55% YoY BEV surge. Europe up 27%, US lags at 3%. BYD & Chinese brands dominate as BEVs pull ahead worldwide. The ICE age is burning out. May 2025 was the first month this year where BEV sales cracked 1M globally, hitting ~1.12M out of 1.6M total NEVs. China led the charge with over 1M NEVs sold alone. Given this pace, monthly 1M+ BEV sales are set to become the new norm. The ICE era is fading fast :)

Do Maja 7 miliona EV. Ako trend produži do kraja godine možda stigne blizu 20 miliona. Ako se godišnje proda ukupno oko 80-90 miliona, to je oko 20%. Ako trend još više produži i ojača u narednim godinama, onda može da se desi da električna vozila ipak zamene fosilne motore

Treba imati jednu stvar na umu - revoluciju ne predvodi zapad, nego istog. Zato i ima šanse
 
bafkreian3sz4wi6anhhskiqywg2pr2q4akuf5vldvaufomsq7obwtvraaq@jpeg
 
Ja kupujem elektricni automobil kada se steknu tri uslova;
1. Da ima autonomiju od 800-1000km
2. Da je vreme punjenja do 10 minuta
3. Da postoji razgranata mreza sa dovoljnim brojem punjaca.

Trenutno vozim plug-in hibrid, koji je odlican medju korak: benzin za duza putovanja, baterija za do posla i po gradu. Medjutim i tu ima kompromisa, manji je rezervoar ngo kod klasicnih benzinskih motora npr.
Nadam se da ce Toyota uspeti da uvede vodonik kao gorivo u nekom razumnom roku, pa da preskocim talas skroz elektricnih vozila 🙂

BYD sam radio test voznju i meni se ne svidja. Kao neka igracka mi ima look&feel. Mislim, ok, za te pare super, samo mi generalni utisak nije bio bas neki.
 
Koju plug-in voziš i koji BYD si probao?

Na autonomiju 800-1000km ćemo se načekati. Ja sam jedno vreme vozio auto koji je imao autonomiju od oko 400km i vreme punjenja 20-80% ~25min. I snalazio se na duzim putovanjima. Bitna je samo dobra gustina mreze.

Mada sve zavisi i od potreba/navika. U proseku ljudi jako retko imaju potrebu ds voze 1000km u jednom danu.
 
Vozim mercedes a250 a testirao sam Seal.
Dobar je auto, da me ne shvatis pogresno, samo sam imao neki osecaj nedovrsenosti. Ne znam kako bih to drugacije opisao. Verovatno je generalno BYD best buy, sto prodaja i potvrdjuje.

Meni je sa skroz elektricnim problem jer vidim koja je logistika potrebna kod nekih mojih kolega kad putuju na odmor. Pored svog planiranja, moraju da planiraju i gde ce da staju da pune, a i dugo putovanje traje jos duze. Opet, sto kazes, ta duga putovanja su retka.
 
Zato ljudi imaju po dva auta (naravno ko može da ih priušti), jedan EV, drugi klasični
 
Drugi auto koji sluzi za grad je svakako bolje da bude na struju. Pogotovo ko ima mogućnost da ugradi sopstveni punjač.

Ja bih menjao veći auto koji sada imamo za električni ali trenutno ne znam koji bih uzeo a da je prihvatljive cene. Tako da razmatramo i opciju hybrid ili plug in.

BYD, po izvoru emisije SAT, uskoro završava prodajni salon u Beogradu i 4 servisna centra u Srbiji. Prvi kontigent prodatig vozila je na carini već.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Sopstveni punjac mnogo menja stvari. Ja nisam ugradio jer iznajmljujem garazu, pa bi bilo dosta cimanja oko toga. Ako bih imao dvoje kola moj izbor bi bio:
1. Neki SUV benzinac za duza putovanja i kada treba nesto kabasto da se transportuje
2. Mali elektricni auto do posla i po gradu.

BYD ce imati sigurno prihvatljiviju cenu od evropskih i amercikih, cak i kada se uracuna carina i svi moguci porezi.
 
Imaš ih kod nas gomila (nissan e-power, reno e-tech...). Mana tog rešenja je visoka potrošnja benzina na otvorenom putu što gubi smisao o uštedi.
 
Nije to isto. Kod Kineza je benzinski motor range extender, a bateriju inače puniš na punjaču. Kod Renoa se puni isključivo benzinskim agregatom, ne možeš da ga nakačiš na punjač.
 
To mu onda dodje slično kao plug in. Zanima me razlika izmedju običnog plug ina i ovog erev-a šta je ekonomičnije i praktičnije. Moguće da bi ovi erev-i imali veću bateriju.
 
Dobio sam poprilično dobar odgovor od komšije, pa ako nekome zatreba vezano za temu ugradnje punjača u stambenim zgradama:
  1. Od EPS-a se traži povećanje odobrene snage (u njegovom slučaju na oko 27kW). Podnosi se zahtev, čeka se oko 6 meseci i naknada košta oko 32k din.
  2. Ako EPS odobri povećanje, njihovi radnici dolaze samo da zamene osigurače kod brojila tako da mogu da podrže tu struju - ništa više od EPS-a što se radova tiče.
  3. Tad se unajmi električar koji će da razdvoji kabl koji ide ka stanu i postavi dodatni kabl koji ide ka garaži za punjač. Komšija je odabrao neki ozbiljniji presek kabla za punjač kako bi bilo bezbedno i podržao jaču struju. Plan mu je da uzme možda i jači punjač, tj. preko 11kW pošto planira da puni auto noću kad je jeftinija struja, a tad nema većih uključenih potrošača u stanu pa veruje da će takav sistem raditi bez problema.
  4. I taj kabl se barem kod nas lako dovodi do garaže, fino se sredi onim metalnim kanalicama i nakon toga može da se priključi i postavi punjač.
Pošto je sve tako postavljeno, nije obaveštavao SZ niti bilo koju drugu instituciju sem odobrenje od EPS-a. Ovakvo rešenje mi za sad ima smisla jer nisam uspeo da pronađem nikakve zakone i pravilnike koje takav scenario uređuju. Čovek je sve sam uradio, vezuje se sve za njegovo brojilo, samo platio električara, nabavio opremu - niko mu nije tražio da ispuni ne znam kakve uslove - otuda ne vidim nikakav problem.

Ako neko poznaje zakone, ima iskustva i sl. neka dojavi, čisto da znamo jel ovakvo rešenje dobro i po pravilima.

Ovaj forum je bar po meni dosta stručan pa zato zahteva i stručna objašnjenja.
Sa dosta gore napisanih činjenica nemogu da se složim u potpunosti.

Skoro svi električni automobili se pune maksinalnom snagom do 11kW AC (3x16A) osim koliko ja znam Renault Zoe, BMW i3, Tesla Model S i Tesla Model X.

Tako da za kućno punjenje je sasvim dovoljno imati punjač koji omogućava punjenje snage do 11 kW AC. Cene takvog kućnog punjača su od 500 do 1500 EUR.
Prosečna potrošnja električnog automobila je od 13 do 20 kWh/100km. Tako da lako možete izračunati koliko vremena je potrebno da punite vaše vozilo za vaše potrebe narednog dana (računajte na gubitke pri punjenju na takvom punjaču su oko 7%). Što znači da za 1,5 do 2 sata automobil će se napuniti za 100 km vožnje.

Ako neko prelazi dnevno do 100 km može se poslužiti i običnim 'šuko' punjačem koji se dobija skoro uz svaki novi električni automobil i on puni snagom do 2 kW i priključuje se u običnu 'šuko' utičnicu. I opet vrlo lako možete izračunati da ako se vozilo puni snagom 2 kW da će za 10 sati se napuniti baterija sa približno 17 kWh energije (gubici takvog punjača su imzeđu 10 i 15%). Cena takvog punjača je oko 200 EUR.

To su dva osnovna načina punjenja kod kuće.
Naravno skoro svi punjači ili automobili omogućavaju i prilagođavanje moći punjenja u rangu jednofazno od 1 do 7,5 kW (10A - 32A ) ili trofazno od 7 do 11 kW (3x10A do 3x16A). To naravno treba proveriti za svaki automobil i punjač posebno koji rang moći punjenja detaljno podržavaju. Kapaciteti baterija električnih automobila su različiti od 30 do 100 kWh. Kao primer navešću kapacitet baterije osnovnog modela Tesla Model 3 RWD je 62 kWh ili modela sa većom baterijom Tesla Mode 3 LR je 82 kWh.

Kao primer u Beogradu ću uzeti jedno naselje staro 15 godina sa 100 stanova po ulazu. Svaki stan ima priključak trofazni 3x25A (snage 17kW). Što znači da bi već na postojeća brojila i kućnu instalaciju bilo moguće povezati punjaće u garaži snage do 11 kW preko osigurača 3x20A, posebnog RCD A 30mA i kablom minimum 5x6mm2 ili većeg preseka ako je razdaljina veća od približno 50m u zavisnosti i od mogućnosti hlađenja kabla. Za potrebe domaćinstva ostaje još nekih 6 kW priključne snage što je sasvim dovoljno za noćne potrebe kada se električni automobil najviše i pune. Električni bojler ima snagu 2 kW. Grejač u vešmašini ili sudomašini imaju isto snagu od 1,5 do 2 kW ali zato rade samo nekoliko minuta. Ako se bojite izbacivanja glavnih osigurača kod brojila postoje i takozvane dinamične kućne punionice koje aktivno prilagođavaju moć punjenja vozila potrošnji domaćinstva i na taj način vas štite od izbacivanja glavnih osigurača kod brojila.

To da će u jednog zgradi biti na 100 stanova 100 električnih automobila se neće desiti još 50 godina ili više. Sama infrastruktura je predimenzionirana, a i faktor istovremenosti se koristi pri tim proračunima. Ne prelaze svi vozači 250 km dnevno ili više da bi morali da pune svaku noć i to celu noć. Kao primer ću uzeti Sloveniju gde se mesečno u proseku proda 200 čisto električnih novi automobila. I kod njih se u toku izgradnje zgrade odluči do 10% kupaca stanova da si od stana do garažnog parking mesta postave instalaciju za punjač za električni automobil.

Da li ugraditi posebno brojilo za punjač električnog vozila morate sami da si izračunate da li vam se to isplati zbog troška novog priključka. Naravno sa dva brojila bi možba izbegli odlazak u crvenu tarifu, ali to opet zavisi koliku potrošnju imate i u domaćinstvu i koliko prelazite kilometara sa električnim automobilom.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Pisalo se i još uvek se piše o propasti Vokswagena. Ali izgleda da će se izvući, zahvaljujući EV


2025-05-Europe-Top-20-EV-Models-May.png
 
Kad su u pitanju države koje imaju dovoljno sunca, nazire se rešenje problema povećanja energetskih potreba zbog prelaska na električni pogon. Firma Tesla je napravila veliku punjačku stanicu koja može biti potpuno autonomna i ne mora da vuče energiju iz mreže. Otvorena su 84 punjačka mesta od planiranih 168.

"Last week, Tesla announced on X that it opened the first 84 Supercharger stalls of a planned 168-stall station in Lost Hills, California. Additionally, the massive Supercharger project features 11MW of solar canopies and 10 Megapack batteries for off-grid charging powered entirely by solar energy."

tesla-lost-hills-supercharger-1-768x432.jpg


tesla-baut-oasis-supercharger-weltgrosste-ladestation-in-ca-131204.jpg
 
Vrh