Šta je novo?

Električna vozila i punjači

EV i sudari

Električna vozila učestvuju u saobraćajnim nezgodama podjednako često kao i automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Najčešće nesreće se dešavaju u vreme saobraćajnih gužvi i u urbanim sredinama, što odražava činjenicu da ih vlasnici pretežno koriste za svakodnevne vožnje na posao i nazad. Javnost električne automobile često doživljava kao bezbednije u slučaju sudara, ali je važno uzeti u obzir specifične rizike koji proističu iz visokog napona u njihovim sistemima.

Najčešći uzroci sudara električnih automobila

Električna vozila imaju određene specifične faktore rizika koji mogu da doprinesu saobraćajnim nezgodama. U nastavku su najčešći uzroci sudara električnih automobila i saveti kako ih izbeći.

#1. Iznenadno ubrzanje

Vozači često nisu spremni na brzinu kojom električni automobil može da ubrza, jer nedostaju uobičajeni zvučni i mehanički signali prisutni kod benzinskih vozila.
Zbog toga može da dođe do prebrzog ubrzavanja i gubitka kontrole nad vozilom, dok neki vozači mogu da se preplaše momentalnog ubrzanja, i oklevaju da dodaju gas kada je to potrebno. A, obe ove situacije mogu da dovedu do nesreće.

Kako bi se izbegle ovakve situacije, vozači bi trebalo da provedu neko vreme upoznajući se sa reakcijama svog električnog automobila, i tako prilagode način vožnje novim karakteristikama vozila.

#2. Greške pri kočenju

Električna vozila često imaju drugačiji sistem kočenja u poređenju sa konvencionalnim automobilima
, pa je vozačima potrebno određeno vreme da se naviknu pre nego što krenu na duže vožnje ili veće brzine. Dodatno, mnogi novi modeli poseduju napredne bezbednosne sisteme, poput asistencije pri promeni trake, i adaptivnog tempomata.

Vozači bi trebalo da se detaljno upoznaju sa ovim funkcijama, kako bi ih koristili na bezbedan način.

#3. Problemi sa električnim sistemom

Električna vozila su sklonija kvarovima na električnim sistemima, što može da dovede do nesreća.
Osim toga, kvarovi u električnim instalacijama mogu da onesposobe važne bezbednosne funkcije, povećavajući time rizik od udesa. U retkim slučajevima, kratki spoj u električnom sistemu može da izazove i požar.

Zbog toga je neophodno redovno servisiranje i održavanje vozila kako bi se osigurala maksimalna bezbednost.

Koliko su električni automobili bezbedni pri sudaru?

U slučaju sudara, električni automobili predstavljaju specifične rizike kako za vozače i putnike, tako i za prolaznike i hitne službe.

#1. Opasnost od požara



Ako dođe do sudara, postoji rizik da se baterija električnog vozila zapali ili eksplodira.
U poznatom slučaju iz Indijane, dvoje mladih izgubilo je život u požaru nakon nesreće, iako su mnogi smatrali da bi u normalnim okolnostima preživeli. Ova opasnost ne prestaje odmah nakon sudara – u jednom dokumentovanom slučaju, vozilo se zapalilo dve nedelje nakon testnog sudara.

Nakon bilo kakvog sudara, baterija treba da se potpuno isprazni, a onda ukloni i zameni, pre nego što vozilo ponovo postane bezbedno za upotrebu.

#2. Rizik od strujnog udara

Nakon nesreće, delovi električnog vozila mogu da ostanu pod naponom, čak i ako izgledaju oštećeno ili izloženo.
Zbog toga se mora pretpostaviti da je vozilo potpuno pod naponom, sve dok stručnjaci ne potvrde da je bezbedno.

Prolaznici i hitne službe treba da budu upozoreni da je automobil električni, kako bi se izbegli nesrećni slučajevi izazvani strujnim udarom. Preporučuje se da vozači spuste prozore pre nego što ugase motor i da se drže na udaljenosti od najmanje pet metara od vozila dok se ne potvrdi da ne postoji opasnost.

Kako bi trebalo postupati sa električnim vozilom nakon nesreće?

Iako su istraživanja u toku, trenutno važeća preporuka je da se baterija električnog automobila potopi u vodu nakon sudara kako bi se umanjio rizik od zapaljenja. Takođe, neophodno je da se oštećeno električno vozilo čuva na otvorenom prostoru, najmanje petnaest metara udaljeno od objekata i drugih automobila.

Svako curenje tečnosti ili pojavu mehurića na bateriji treba odmah prijaviti, jer oštećenje visokonaponskih sistema može da izazove ispuštanje toksičnih i zapaljivih gasova čak i nekoliko dana nakon sudara.

Poverite popravku stručnjacima koji se bave održavanjem i popravkama električnih automobila

I konačno, ako se vaše električno vozilo nađe u sudaru, važno je da popravku poverite stručnjacima koji koriste najsavremenije metode i najbezbednije prakse. Naravno, ako imate električno vozilo, verovatno ste već upućeni na određeni servis koji se bavi isključivo njima ali, nije zgoreg naglasiti. U svakom slučaju, dok se baterija ne zameni i sve ostalo ne proveri, ne bi trebalo da pokušavate da ponovo vozite svoj automobil.
Izvor https://www.automobilibre.rs/blog/sve-sto-treba-da-znate-o-sudarima-elektricnih-automobila-77.html
 
Zračenje imaju svi savremeni automobili nevezano za pogon. Ono svakako nije opasno. Verovatno nije mnogo drugačije nego kod prosečnog korisnika računara koji još ima i mobilni kao i mnogo drugih električnih igračaka kojima smo svi okruženi.
Da je drugačije odavno bi pomrli svi američki taksisti i uberovci koji su Teslama prešli već ko zna koliko stotina hiljada km. Onog nemačkog dekicu koji je prešao Teslom 2 miliona da i ne pominjem. Živ čovek i zdrav.

Zračenje imaju svi savremeni automobili nevezano za pogon. Ono svakako nije opasno. Verovatno nije mnogo drugačije nego kod prosečnog korisnika računara koji još ima i mobilni kao i mnogo drugih električnih igračaka kojima smo svi okruženi.
Da je drugačije odavno bi pomrli svi američki taksisti i uberovci koji su Teslama prešli već ko zna koliko stotina hiljada km. Onog nemačkog dekicu koji je prešao Teslom 2 miliona da i ne pominjem. Živ čovek i zdrav.

Za tvog oca možda bi baš nova Panda bila pravi auto. Osim lake vožnje koja karakteriše sva EV Panda je malo i povišena što je veoma zgodno starijim ljudima za ulazak i izlazak iz vozila.
Pa jedno je to što nećeš umreti a jedno je da li je štetno.
Znamo ljude koji puše cigarete i nakon 80-90god, pa je zaključeno da su cigarete loše za zdravlje.
Tako je, okruženi smo štetnim uticajima kojekakvim električnim uredjajima, što bi se još dodatno zračili vožnjom u elektro vozilima ako ne moramo.
U nekoj budućnosti će i to zračenje verovatno da se poboljša i svede na minimum kao što se i ostalo poboljšava vezano za električna vozila.
Jeste stariji ali je u odličnoj kondiciji i zdravlja 😉
 
Pozdrav svima, nov sam na ovoj temi. Planirao sam kupovinu nove Dacie Spring uz subvenciju, ali ću verovatno sačekati Pandu, ako nije velika razlika u ceni, ipak je veći i ozbiljniji auto. Naravno, za gradsku i eventualno prigradsku vožnju planiram da koristim. Molim vlasnike malih EV za iskustva po pitanju punjača, za slučaj nekog dužeg puta (od Bg do neke planine, tipa Zlatibor). Vidim da ima Charge&Go, kakva su iskustva i ima li nekih alternativa?
Ima i Orion, ali generalno je taj deo Srbije slabo pokriven. Napuniš u Čačku pa polako, do Zlatibora i nazad bi trebao stići ako nije baš strašno hladno, recimo ispod minus 10.
 
Mislum da je objektibno. mane ev ne treba da se guraju pod tepih nego rešavaju
Nije objektivno ni malo*, al ajde.

* Primera radi, tvrdnja da su baterije lako zapaljive prilikom sudara uopšte nje tačna. Mnogo češće (tipa 10 puta češće ili više) dođe do požara kod benzinskog ili dizelskog automobila. Znači, u članku iznose netačne informacije kako bi predstavili električne automobile kao problematične. Drugim rečima, propaganda.
 
Ima i Orion, ali generalno je taj deo Srbije slabo pokriven. Napuniš u Čačku pa polako, do Zlatibora i nazad bi trebao stići ako nije baš strašno hladno, recimo ispod minus 10.

Mislim da ima i na Zlatiboru. U perspektivi će punjača biti sve više.

Charge&Go je prilično pouzdan.

Inače sam prošle godine na Tjentištu (na Prijevoru tačnine) video ruse sa Teslom 3 DM koji su stigli do tamo sa punjenjem u Čačku na autoputu.

Inače mali gradaki EV su odličan izbor. Da su cene malo niže, nikakvog smisla ne bi imali kupovati benzince ili dizelaše.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Inače mali gradaki EV su odličan izbor. Da su cene malo niže, nikakvog smisla ne bi imali kupovati benzince ili dizelaše.
Kapiram da cene mogu da budu niže tek kada Kinezi ozbiljno krenu ka evropskom tržištu... Čujem da (trenutno) planiraju izgradnju fabrika u turskoj i mađarskoj.

Ali i kad dostavljači i taksisti (koji su u mogućnosti da pune auto kod kuće) shvate kolike su uštede.
 
Poslednja izmena:
Te fabrike bi prema najavama trebale da krenu u rad do kraja godine (u Segedinu) i početkom sledeće godine u Turskoj.

BYD je već počeo da zapošljava u Srbiji, tako da uskoro možemo očekivati i njihova vozila na našem tržištu.

Dostavne kompanije poput Pošte i Bex-a već imaju dosta električnih vozila, a po gradu se stidljivo mogu videti taksisti koji voze Teslu, ili Hyundai Ioniq 5.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Na sajtu autogaranta objavljen cenovnik za grande pandu, električna i hibrid verzija. Električna u paketu RED kosta 24.990, dok hibridna verzija POP kosta 16.990. Malo bolje opremljeni hibrid, varijanta ICON, košta 17.490 i ima dodatno na POP paket: led svetla napred i pozadi, podizače stakala napred i pozadi, i centralni tablet 10,25", grejači retrovizora i jos ponešto. Bio sam ubeđen da ću uzeti električnu verziju, ali ova ICON verzija hibrida, baš mi je primamljiva.
 
Pozdrav, imam u planu da kupim EV auto ali ne mogu online da pronađem info kako se reguliše ugradnja bržeg punjača (npr. 11kW) u zgradi, pošto imam garažno mesto. U pitanju je novogradnja iz 2022. god. Da li neko ima informacija vezano za regulative, procedure i tehničke uslove i sl. I naravno kao je neko imao iskustva, slobodno podelite. PS: izvinjavam se ako se o ovome već pisalo/diskutovalo, nov sam na ovom forumu. Hvala!
 
Mislim da bi trebao da kontaktiraš elektrodistribuciju u tvom gradu pošto tu svakako onda treba i brojilo za naplatu.
 
Na sajtu autogaranta objavljen cenovnik za grande pandu, električna i hibrid verzija. Električna u paketu RED kosta 24.990, dok hibridna verzija POP kosta 16.990. Malo bolje opremljeni hibrid, varijanta ICON, košta 17.490 i ima dodatno na POP paket: led svetla napred i pozadi, podizače stakala napred i pozadi, i centralni tablet 10,25", grejači retrovizora i jos ponešto. Bio sam ubeđen da ću uzeti električnu verziju, ali ova ICON verzija hibrida, baš mi je primamljiva.
Taj električni u RED paketu šta ima?
 
RED dolazi u crvenoj boji, nema Alu felne, nema krovne šine, nema kameru, nema senzor napred, malo, nema tapacirana vrata, nema zatamnjena stakla i tako neke detalje.
Što se tiče struje u garaži, 11kw je ozbiljna struja. Tu se pita i stambena zajednica, komšije. Svi imaju neku odbojnost ka EV, plaše se požara, strujnog udara... Ja nisam uspeo ni običnu kućnu utičnicu da sprovedem, ali možda ćeš ti imati više uspeha.
 
U pitanju je Beograd. Znači mora odvojeno brojilo. Ako ima neko iskustva podelite
Ne može brojilo ukoliko ne poseduješ rešenje o kućnom broju. Garaža i garažno mesto nisu ista stvar. Najbolje da probaš u dogovoru sa komšijama da iz zajedničke struje izvučeš kućnu utičnicu do 3.5kw, ukoliko instalacije podržavaju to, pa se dogovoriš posle oko plaćanja, npr imaju one pametne utičnice koje mere potrošnju, ili kontrolno brojilo, pa da im refundiraš ili uplatis u neki zajednički fond, jer njima će svakako da stižu uvećani računi, nebitno da li je to 20 ili 100, 200 dinara.
 
11kW nije tako velika struja, to je trofazna na jačem osiguraču, dobar presek kablova, kvalitetnija oprema - nikakav razlog za strahovanje/brigu. Protočni bojleri su dobar primer, rade, sigurni su samo je potrebno da se planira i dobro izvede i zaštiti. Za SZ je razumljivo da je bitan ako ne i prvi korak, ipak je to deljen prostor.
 
Ne može brojilo ukoliko ne poseduješ rešenje o kućnom broju. Garaža i garažno mesto nisu ista stvar. Najbolje da probaš u dogovoru sa komšijama da iz zajedničke struje izvučeš kućnu utičnicu do 3.5kw, ukoliko instalacije podržavaju to, pa se dogovoriš posle oko plaćanja, npr imaju one pametne utičnice koje mere potrošnju, ili kontrolno brojilo, pa da im refundiraš ili uplatis u neki zajednički fond, jer njima će svakako da stižu uvećani računi, nebitno da li je to 20 ili 100, 200 dinara.
Hmm... zar je moguće da ovo nije uređeno nekakvim zakonima, pravilnicima, obavezama itd. To za zajedničku struju bi možda i moglo jer u garaži već ima izvučena struja sa jednom šuko utičnicom + struja za garažna vrata, video nadzor, svetlo itd. Tako da bi u praksi i mogao da punim preko te jedne utičnice ali to ne bih želeo da radim jer nije namenjena za to. Verujem da bi možda još neko od komšija hteo mogućnost da kupi BEV, PHEV - pa je potrebno da se ima nekakvo namensko rešenje. Takođe se postavlja pitanje ulaganja: ili svi zainteresovani ulažemo ili samo ja pa je onda to moja oprema i moj račun.
Još bih dodao da na zajedničku struju ide i lift koji nije mali potrošač, pumpa za grejanje i vodu, rasveta, video nadzor, pa se sve to oko zajedniče struje dodatno komplikuje.
 
Vrh