Postoje dve glavne vrste bežičnog punjenja električnih automobila koje su trenutno na tržištu, ili u fazi razvoja
#1. Statično bežično punjenje - funkcioniše slično kao bežični punjač za pametne telefone, i radi kada se kompatibilan električni automobil parkira iznad punjača.
#2. Dinamičko bežično punjenje - daleko ambicioznija vrsta, namenjena punjenju električnih automobila dok se kreću putem – što predstavlja pravi inženjerski izazov.
S obzirom na ogroman pozitivan uticaj koji bi ovakvi sistemi mogli da imaju na tržište električnih automobila, nije iznenađujuće što su mnoge kompanije odlučile da se upuste u pokušaj da uvedu bežično punjenje električnih automobila u široku upotrebu. Nažalost, to nije jednostavna tehnologija za razumevanje i primenu u velikom obimu. Čak su i statične stanice za punjenje veoma skupe za instalaciju, tako da je trenutni broj električnih automobila nije prilagođen za ovu tehnologiju (uglavnom). A kao i kod najnaprednijih pametnih telefona – brzine bežičnog punjenja su znatno sporije u poređenju sa punjenjem putem kablova.
Kada možemo da očekujemo bežično punjenje za električne automobile?
Mnoge kompanije već su investirale u bežično punjenje, uključujući BMW, Hyundai, Tesla i Geely. BMW je 2018. godine predstavio pilot-projekat u kojem su vlasnici specifično konfigurisanih 530e plug-in hibrida testirali kućni bežični punjač.
Maksimalna snaga punjenja iznosila je 3.2 KW – dovoljno da se mala baterija automobila napuni za otprilike tri i po sata. Izgleda da su napori nemačke kompanije od tada stagnirali, ali bismo se iznenadili ako se snažnije verzije ne pojave u budućnosti kao deo njihovog kontinuiranog EV napretka.
Danas se čini da je statično bežično punjenje za električne automobile bliže stvarnosti, ali još uvek nije široko komercijalno dostupna opcija. Prema Bloomberg-u, tehnologija je i dalje preskupa da bi bila ekonomski isplativa, ali testiranja u Kini, Južnoj Koreji i SAD-u napreduju.
Bloomberg takođe izveštava da Tesla razvija sopstvenu tehnologiju statičnog bežičnog punjenja za električne automobile, što je izazvalo pažnju i kod drugih proizvođača, a standardizacija tehnologije – do 11 KW – završena je 2022. godine. Ovi pozitivni koraci mogli bi da pomognu tehnologiji da uđe u širu upotrebu, ali to ipak ne očekujte u skorije vreme.
A šta je sa dinamičkim bežičnim punjenjem za električne automobile?
Dinamičko bežično punjenje – gde se električno vozilo može puniti bežično dok se kreće – razvija se decenijama. Prvi radni prototip napravljen je na Univerzitetu Kalifornija kasnih 1980-ih, a mnoge druge institucije i kompanije pokušale su da usavrše tehnologiju od tada. Takođe, bilo je razmatrano i kao deo plana "Put ka nuli".
Međutim, čak i nakon mnogo godina, dinamičko bežično punjenje 2024. godine još uvek nije prešlo fazu prototipa, testiranja ili demonstracije. Čini se da je najveća prepreka masovnoj primeni cena: prema članku koji je objavio Nguyen i saradnici u časopisu “Scientific Reports”, jedan kilometar puta sa mogućnošću punjenja obično košta više od tradicionalne stanice za punjenje.
Isti izveštaj sugeriše da dinamičko električno punjenje "predstavlja značajnu prednost" u odnosu na konvencionalne mreže za punjenje za vozače električnih automobila, minimizirajući potrebu za skretanjem sa rute, i vreme provedeno na statičnim punjačima. Izveštaj zaključuje da je tehnologija sjajna ideja sa "potencijalnom superiornošću u odnosu na tradicionalne stanice za punjenje u smislu operativne efikasnosti i zadovoljstva korisnika" – ali da su troškovi glavni ograničavajući faktor.
Izveštaj takođe navodi neke predloge za razvoj tehnologije u održiv proizvod, uključujući potrebu za ekonomskom analizom, optimizaciju 'kritičnih komponenti' za smanjenje troškova, i potrebu za "konsenzusom među proizvođačima električnih vozila i pružaocima dinamičkih stanica za punjenje, kako bi se obezbedio isti standard punjenja za različite brendove" – kao što su trenutno standardizovani tipovi utikača.
Nažalost, pred ovom tehnologijom stoje mnoge prepreke za uspešnu primenu. Redakcije nekih magazina su prisustvovale demonstraciji dinamičkog bežičnog punjenja na testnoj lokaciji kompanije Qualcomm, u Francuskoj 2017. godine, gde je mala flota električnih Renault Kangoo vozila punjena sa 20 kW, dok su se kretala brzinom od 100 km/h duž 100 metara puta sa bežičnim punjenjem.
Sistem, kako nam je tada rečeno, neće biti pod uticajem vremenskih uslova, a više vozila moglo bi da koristi sistem istovremeno, pri čemu bi sva dobijala istu količinu energije. Ova demonstracija pre šest godina delovala je ipresivno, pa možete da zamislie potencijal modernih sistema danas.