Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ipak nije tako. 26:00
Dragi kolega sa foruma,nisam mislio na bukvalno crkavanje baterije već na praznu bateriju u slučaju kada nema punjača u blizini ili se čoveku žuri itd itd.

Ovaj hibrid sa početka današnje priče ima baterije i čak do 30kwh što im daje značajan domet na struju a samu bateriju rasterećuje pri naglim pražnjenjima i punjenju.

Ova priča iz Sat emisije kaže isto što i ja gore u komentaru gde da sam uporedio Tojotu i ostale.
 
Novi BYD hibridni pogon je već doveo do svadje dve velike korporacije u Kini a iz teksta se vidi da je i tamo konkurencija jaka kao i borba za svoju stvar.

Evo teksta koga interesuje

"Geely i BYD se svađaju oko motora, kao i drugih posljedica najave PHEV tehnologije

Prije nekoliko mjeseci donijeli smo vam vijest da i BYD i Geely najavljuju domet od 2.000 km za nove PHEV sisteme. Pa, čini se da Geely nije zadovoljan što je BYD jučer tvrdio da ima termički najefikasniji motor na svijetu. Ovo je rezultiralo prepirkom između njih dvojice oko toga ko zapravo ima najefikasniji motor. Sinoćnja konferencija za novinare za BYD-ovu petu generaciju DM (PHEV) tehnologije također je pokrenula niz drugih pitanja o tri glavne tvrdnje i kako se one zapravo mjere. Podsjećamo, tri ključne brojke su potrošnja goriva od 2,9 l/100 km, domet od 2100 km i termička efikasnost od 46,06%.

BYD je tvrdio da ima termički najefikasniji motor na svijetu i naveo cifru od 46,06%, zabilježite dvije decimale. Geely je odgovorio da to nije tačno i da ima najefikasniji motor sa 46,1%, napominjemo da je ovo na jednu decimalu! Geely je čak otišao toliko daleko da je pokazao certifikat, iznenađujuće na kineskom i engleskom jeziku, od CATARC-a (Kineski centar za automobilsku tehnologiju i istraživanje) kako bi dokazao tu cifru. CATARC je državni institut koji pomaže Kini u upravljanju automobilskom industrijom.
Pogled na sertifikat pokazuje datum izdavanja u julu prošle godine, iako je Geely najavio proboj u novembru 2022. Međutim, motor se trenutno ne koristi i činiće deo sledeće generacije NordThor PHEV sistema koji bi trebalo da bude objavljen sledeće godine. Trenutni NordThor PHEV sistem koji je lansiran u februaru prošle godine koristi BHE15 Plus motor koji ima termičku efikasnost od 44,26%.

BYD-ov odgovor je bio “masovna proizvodnja, masovna proizvodnja, masovna proizvodnja”. Li Yunfei GM iz BYD Grupe PR odjela je zatim otišao dalje rekavši: „Ne igrajte virtuelno, izdanje je masovna proizvodnja. Isporučite kada izađete u javnost!” Nakon toga se pojavio još jedan sertifikat CATARC-a izdat u martu 2024. koji pokazuje BYD motor sa 46,5% termičke efikasnosti. Li je odgovorio na ovo rekavši da BYD ima mnogo motora koji se ne proizvode u masovnoj proizvodnji sa većom toplotnom efikasnošću.

Dalje kontroverze su se pojavile oko nekih drugih ključnih tvrdnji o BYD-ovoj petoj generaciji DM tehnologije. Prvo se čini da je 2,9 l/100 km zapravo pod NEDC radnim uslovima, ali prema podacima sa liste deklaracija Ministarstva industrije i informacionih tehnologija (MIIT) brojka je 3,8 l/100 km. Razlika je u tome što MIIT koristi WLTC koji se sastoji od četiri dijela: male brzine, srednje brzine, velike brzine i ultra velike brzine. NEDC, s druge strane, koristi četiri ciklusa gradske vožnje koja se ponavljaju i jedan ciklus vožnje u predgrađu. Nadalje, NEDC test traje 1.180 sekundi u odnosu na 1.800 za WLTC. Ukupne brzine, aspekti životne sredine (temperatura, vlažnost), opterećenje i upotreba klima uređaja prema WLTC testu su mnogo više indikativni za uslove u stvarnom svetu.

Slično, postoji znak pitanja za tvrdnju o sveobuhvatnom dometu od 2.100 kilometara. Čini se da trenutno nema riječi o tome kako je to izmjereno. Da li je ovo urađeno pod CLTC uslovima koji bi bili nešto istinski uporedivo ili je urađeno kao izazov Cheryja od 2.000 km ranije ove godine pod uslovima koji pokušavaju da maksimiziraju domet što je više moguće da bi se ostvarila cifra?
 
Pa naravno kad tesla već 10 godina prodaje električni opel kadet
 
Ma nije Tesla kriva, dapače. Tesla je još uvek outsider koji prodaje više nego nego bilo koji tradicionalni brend koji ima vekovnu tradiciju i neograničene resurse. Gde su VW, Daimler, Stelantis koji još nisu uspeli da naprave konkurentan auto jednom startapu ili klincu iz Livna. Evo sada testovi kažu da novi ID7 ili Ionic 6 možda mogu da konkurišu Tesli
 
Pa nije da je Tesla imao ograničene resorse. USA to sve gura kao njihov brend.
 
Ok, nego ako gledamo China vc ostatak, najmanje je Tesla kriva što ostatak zaostaje
 
"Jednostavno" je. Kina se probija na tržište, ostali su prisutni odavno i zaradjuju na drugim stvarima. Ostali gledaju kako da naprave tehnologiju ali da se nešto pokvari posle odredjenog vremena. Poznanik iz Continentala mi je rekao jednom da je jedan bred, neću ga imenovati, popizdeo jer je auto izdržao više nego što je predvidjeno pa su vratili na "doradu". Oni gledaju kako da naprave nešto ali da i dalje imaš troškove kao da voziš klasičan auto.
 
Ima tu još nešto. Kina debelo subvencioniše proizvodnju EV, baterija, solarnih kolektora, vetrenjača. I tako i treba, i drugi to rade, ali u manjem obimu.

Druga stvar, prerada litijuma, silikona, retkih metala i ostlaim komponenti je izuzetno prljava. Kina kupuje rudu i preradjuje je u svojim topionicama (ima i svoju rudu naravno ali dosta i uvozi). Odmah proed topionica su fabrike za baterije ili PV panele. Ne vodi se mnogo računa o ekologiji zato što su to mahom retko naseljena područja, Xingjang gde su Ujgzri. Evropa nema tu mogunost, nema dovoljno rude i ne želi da se bavi prljavim tehnologijama. tako da mora da kupuje baterije od svog konkurenta.

treće, radna snaga u Kine je još uvek jeftinija od one na zapadu.

Sve to diže komparativnu prednost Kine, tehnologija i inovacije se razvijaju i osvajaju se strana tržišta.
 
Druga stvar, prerada litijuma, silikona, retkih metala i ostlaim komponenti je izuzetno prljava. Kina kupuje rudu i preradjuje je u svojim topionicama (ima i svoju rudu naravno ali dosta i uvozi). Odmah proed topionica su fabrike za baterije ili PV panele. Ne vodi se mnogo računa o ekologiji zato što su to mahom retko naseljena područja, Xingjang gde su Ujgzri.
To je sve sigurno tačno, ali jel možeš da zamisliš koliko "prljavih" poslova ima širom sveta kada je u pitanju prerada naftnih derivata?
 
Prodaja EV za 2023
3a950acfa55de9e6dfd4e39034973580.jpg
 
Prema podacima za Maj 2024 ukupan udeo NEV vozila će biti 47.1%.

To su stvarno ozbiljne ogromne cifre a posebno uzimajući u obzir da najnoviji hibridi koji kod njih ulaze u taj NEV udeo poseduju baterije i do 30kwh što je standardna baterija Dacie Spring na primer.

Meni je teško i da zamislim sav taj broj motora, sklopova,alata i uoošte celokupne mašinerije koja se pokrenula u tom pravcu.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Auto industrija po svetu pokušava da se prilagodi kineskoj dominaciji EV i izbacije nove koncepte kao na primer mikroautomobili. Nisu svi na električni pogodn, neki imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem.


Šta su mikro automobili i zašto naglo raste popularnost ovih vozila?​

Šta su mikro automobili i zašto naglo raste popularnost ovih vozila?


Predviđa se da će do 2050. godine čak 70% svetske populacije živeti u urbanim sredinama. Ovaj dramatični porast urbanizacije donosi sa sobom brojne izazove i probleme, među kojima su ključni organizacija prevoza i rešavanje problema parkiranja. Kako bi gradovi mogli efikasno da funkcionišu i obezbede visok kvalitet života za svoje stanovnike, neophodno je razvijati inovativna rešenja koja će omogućiti održiv i efikasan saobraćajni sistem. To uključuje integraciju javnog prevoza, promovisanje alternativnih vidova transporta poput biciklizma i pešačenja, kao i optimizaciju prostora za parkiranje kroz pametna i tehnološki napredna rešenja. Upravljanje ovim aspektima urbanog života biće ključ za stvaranje održivih, pristupačnih i prijatnih gradova budućnosti.
Zato ćemo se u ovom tekstu malo više osvrnuti na nedavnu ekspanziju mikro automobila, pre svega u Italiji i razmotriti da li to na neki način može ublažiti organizaciju prevoza u velikim urbanim sredinama.

Mikro automobili postaju sve popularniji​

Mikro automobili postaju sve popularniji, pre svega u italijanskim i drugim evropskim gradovima, najviše zbog svoje praktičnosti i ekološke prihvatljivosti. Ova vozila, koja se mogu voziti bez standardne vozačke dozvole, su posebno atraktivna studentima i onima koji se bore s pronalaženjem parking mesta. Za njihovo upravljanje dovoljna je licenca za vožnju motora kategorije L1 maksimalnom brzinom od 45 km/h do 80 km/h i zapreminom do 50 cm3 za vozila s unutrašnjim sagorevanjem ili snagom do 4 kW za električne motore.
Kao četvorocikli, ova vozila su mala i jednostavna za manevrisanje, što ih čini idealnim za gradske sredine. Njihova cena, koja može dostići i do 14.000 evra nije baš tako pristupačna može se reći, ali prodaja raste.
auto, mikroautomobil, automobil

Prvi model mikro automobila koji je privukao pažnju pojavio se pre desetak godina​

Prvi model koji je privukao pažnju bio je Renault Twizy, koji se pojavio pre desetak godina u Milanu. Danas, grupacija Stellantis nudi slične modele kroz brendove Citroën, Opel i Fiat.
Stručnjaci predviđaju veliki rast ovog tržišta, ide se sa nekim procenama da će se od prodaje mikro-automobila ostvariti prihod od 100 milijardi evra do 2030. godine. Ova vozila, koja dolaze u varijantama na dizel, benzin i sve češće na električni pogon, predstavljaju potencijalnu zamenu za skutere i male automobile. Dostupni su u zatvorenim i otvorenim verzijama, s jednim ili dva sedišta. Iako se trenutno smatraju luksuzom, mnogi korisnici tvrde da su izuzetno praktični za vožnju po urbanim sredinama, naročito centralnim gradskim ulicama gde je premija naći parking mesto.

Predstavljamo Microlino Lite: Novi električni automobili za tinejdžere​

Švajcarska marka Micro predstavila je novu verziju svog "bubble" automobila, Microlino Lite, na sajmu automobila u Ženevi ove godine. Ovaj gradski mikro automobil, poznat i kao kvadricikl, može se voziti bez vozačke dozvole u pojedinim evropskim zemljama, već sa navršenih 14 godina. Dizajn Microlina Lite inspirisan je čuvenom BMW Isettom, ali umesto benzinskog motora koristi električni pogon. Microlino Lite se ističe svojim specifičnim bojama, venecijanskom plavom i berlinskim antracitom (nijansa sive), sa narandžastim dekorativnim detaljima.
mikro automobil, automobil, mikro auto

Opremljen je motorom od 12 KS i postiže maksimalnu brzinu od 45 km/h, što ga čini sigurnim izborom za mlade vozače. Kupci mogu birati između dve baterije: manja od 5,5 kWh pruža domet od 100 kilometara, dok veća od 11 kWh omogućuje domet do 177 kilometara. Punjenje do 80% kapaciteta traje dva sata za manju i četiri sata za veću bateriju.
U poređenju sa Citroenovim Amijem, koji ima motor od 8 KS, bateriju od 5,5 kWh i domet do 70 km, Microlino Lite nudi bolje performanse i veći domet, čineći ga praktičnijim izborom za svakodnevnu upotrebu. Ova karakteristika čini Microlino Lite izuzetno privlačnim za tinejdžere i njihove roditelje koji traže sigurno, efikasno i ekološki prihvatljivo vozilo za gradske uslove.

Za kraj :​

Mikro automobili predstavljaju praktično rešenje za mnoge izazove urbanog saobraćaja, a posebno u kontekstu sve veće urbanizacije i problema sa parkiranjem u gradovima. Njihova kompaktna veličina omogućava lako manevrisanje i parkiranje u uskim gradskim ulicama, dok ekološki prihvatljivi pogoni doprinose smanjenju zagađenja. Ovi automobili su idealni za kratke gradske vožnje, a njihova cena, iako ne baš niska, može biti prihvatljiva kada se uzmu u obzir svi troškovi posedovanja i održavanja većih vozila.
Sa svojim ograničenim brzinama i jednostavnim upravljanjem, predstavljaju odličan izbor za mlade vozače, dok roditeljima pružaju mir zbog dodatne sigurnosti. Ako uzmemo u obzir mesečne troškove lizinga ili kredita koji se kreću između 160-200 evra, možemo reći da ovo nije zanemarljiv izdatak, ali se može opravdati praktičnošću i uštedom na drugim troškovima prevoza. Za one koji svakodnevno putuju na posao kroz gradske gužve, mikro automobil može biti vrlo korisna investicija, olakšavajući život i smanjujući stres zbog pronalaženja parking mesta. U tom kontekstu, trebalo bi razmotriti ovakvu opciju, ukoliko bi to značilo veću sigurnost i efikasnost u svakodnevnim aktivnostima. izvor teksta i slika
Ne verujem da će nešto mnogo da uspeju sa njima, ipak ljudska prirada više naginje velikim SUV-ovima
 
Auto industrija po svetu pokušava da se prilagodi kineskoj dominaciji EV i izbacije nove koncepte kao na primer mikroautomobili. Nisu svi na električni pogodn, neki imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem.


Ne verujem da će nešto mnogo da uspeju sa njima, ipak ljudska prirada više naginje velikim SUV-ovima
Evo na ličnom primeru,uvek sam voleo limuzina sedan stil,pa i karavan ali kad krenu problemi sa ledjima shvatite da je praktičniji neki od povišenih auta a i saobraćaj isped lakse pratite kao u kamionu.Takodje pentranje po različitim ivičnjacima i Beogradskim oranicama je mnogo bezbrižnije.Mislim da ne treba preterivati sli tu negde do klase Karoqa,Kuge,Kadjara itd.
 

Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima​


Električni automobili postaju sve popularniji širom sveta, ne samo zbog njihovih ekoloških prednosti, već i zbog mnogih drugih faktora koji ih čine atraktivnom opcijom za budućnost saobraćaja.
Jedan od najvažnijih razloga zašto se električni automobili smatraju vozilima budućnosti jeste njihov značajan pozitivan uticaj na životnu sredinu. Tradicionalna vozila sa unutrašnjim sagorevanjem emituju veliku količinu štetnih gasova koji doprinose zagađenju vazduha i globalnom zagrevanju. Suprotno tome, električni automobili imaju nizak ili nultu emisiju gasova, čime pomažu u smanjenju zagađenja i zaštiti okoline.
To je posebno važno u urbanim sredinama gde je koncentracija štetnih materija često visoka. Tradicionalni automobili emituju ugljen-monoksid, azotne okside, i druge zagađivače koji negativno utiču na zdravlje ljudi i životnu sredinu.

Obnovljiva energija i električni automobili​

Kombinacija električnih automobila i obnovljivih izvora energije predstavlja veliki korak ka održivoj budućnosti. Korišćenjem solarnih panela, vetroturbina i drugih obnovljivih izvora za proizvodnju električne energije, moguće je napajati vozila na način koji ne zagađuje životnu sredinu. Ovo smanjuje zavisnost od fosilnih goriva i podržava prelazak na zelenu energiju.
Jedan od ključnih faktora koji doprinose uspehu električnih automobila jeste stalni tehnološki napredak u oblasti baterija. Razvoj efikasnijih, dugotrajnijih i ekološki prihvatljivijih baterija omogućava dužu autonomiju vožnje i brže punjenje, čineći električna vozila praktičnijim za svakodnevnu upotrebu.

Zašto se mnogi vlasnici električnih automobila ne odriču tradicionalnih automobila?​

Sve veći broj ljudi prelazi na električna vozila (EV) zbog ekoloških i ekonomskih razloga, ali istraživanja pokazuju da mnogi vlasnici električnih automobila još uvek imaju tradicionalna vozila s unutarnjim sagorevanjem za duža putovanja.
Prema najnovijim podacima, svaki drugi vlasnik električnog automobila takođe ima benzinca ili dizelaša, što ukazuje na određene izazove s kojima se susreću korisnici EV-a. Jedan od glavnih razloga za to je ograničen domet električnih vozila i nedovoljna infrastruktura za punjenje na mnogim područjima, posebno u ruralnim krajevima ili na dužim rutama.
Vlasnici EV-a najčešće koriste svoje električne automobile za kratka putovanja, uglavnom do 50 kilometara. Ovo uključuje dnevne vožnje na posao, kupovinu, školu ili druge kratke zadatke unutar grada. Kratka putovanja su idealna za električna vozila jer omogućuju vlasnicima da iskoriste prednosti niske cene punjenja i ekološke prihvatljivosti, dok su manje zabrinuti zbog potrebe za punjenjem.
Samo 18 posto vlasnika električnih automobila koristi svoje EV za duža putovanja. Ovo može biti posledica nekoliko faktora:

  • Ograničen domet: Iako su moderni EV-ovi znatno unapredili svoje domete, mnogi još uvek ne mogu pružiti sigurnost za duga putovanja bez čestog punjenja.
  • Infrastruktura za punjenje: Iako se mreža punionica stalno širi, još uvek postoji nedovoljna pokrivenost na nekim ključnim rutama i područjima. Vlasnici EV-a često ne žele da rizikuju i ostanu bez napajanja na dugim putovanjima.
  • Vreme punjenja: Iako se tehnologija brzog punjenja razvija, još uvek je potrebno više vremena za punjenje električnog vozila u poređenju s brzim punjenjem rezervoara goriva na pumpi. Ovo može biti nepraktično za ljude koji putuju na veće udaljenosti i imaju ograničeno vreme za pauze.
Zaključak:
Duga putovanja električnim automobilima donose i prednosti i izazove. S jedne strane, ekološke koristi i stalni napredak u tehnologiji baterija čine ih atraktivnim izborom za budućnost. Korišćenje obnovljivih izvora energije za punjenje dodatno smanjuje uticaj na našu životnu sredinu. Međutim, ograničen domet, nedovoljna infrastruktura za punjenje i duže vreme punjenja još uvek predstavljaju značajne prepreke. Mnogi vlasnici EV-a se i dalje oslanjaju na tradicionalna vozila za duža putovanja zbog ovih razloga. Ipak, sa kontinuiranim razvojem tehnologije i širenjem mreže punionica, električna vozila imaju potencijal da postanu održiva alternativa za prelazak velikih udaljenosti u bliskoj budućnosti. Zaista nema razloga da ne verujemo u budućnost električnih vozila posle svih velikih dostignuća tehnike i tehnologije poslednjih decenija.
Izvor
 
Ja sam taj taksi u Beogradu video još prošle godine.
U Novom Sadu, gde ja živim trenutno ima 3 taksi automobila na električni pogon - Tesla 3, MG4 i Citroen C4e.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Ja sam taj taksi u Beogradu video još prošle godine.
U Novom Sadu, gde ja živim trenutno ima 3 taksi automobila na električni pogon - Tesla 3, MG4 i Citroen C4e.
Opa!

Inače, verovatno u NS-u e-taksi ima još više smisla. Više taksista vrv ima svoju kuću, pređe se manje km ukupno, a nikad ne idu do pumpe, blago njima.
 
Vrh