B92, 25.7.2023
Američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA) već je mesecima kamen spoticanja u odnosima SAD i EU. Naime, Unija optužuje SAD da ovim zakonom, prvenstveno izdašnim podsticajima koje on predviđa, želi preseliti većinu visokotehnološke industrije iz EU u samu Ameriku.
www.b92.net
"Izvini, Evropo": Amerikanci preuzimaju unosan biznis?
Reciklirane baterije tretiraju se kao lokalno "urbano iskopane" i – podobne za subvencije.
Američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA) već je mesecima kamen spoticanja u odnosima SAD i EU. Naime, Unija optužuje SAD da ovim zakonom, prvenstveno izdašnim podsticajima koje on predviđa, želi preseliti većinu visokotehnološke industrije iz EU u samu Ameriku.
Jedna od klauzula toga zakona, koja do sada nije bila šire spominjana, jeste i ona koja ima nameru da stavi SAD u središte reciklaže baterija za električna vozila (EV). Kako nagađa Rojters, ta odredba ima više za cilj potkopavanje kineske dominacije na tom području, ali će imati negativnih efekata i na EU.
Rojters navodi da IRA uključuje klauzulu koja automatski kvalifikuje materijale za baterije za EV reciklirane u SAD kao američke i – pogodne za subvencije, bez obzira na njihovo poreklo. To je važno jer kvalifikuje proizvođače automobila koji koriste reciklirane materijale za baterije u SAD za podsticaje za proizvodnju električnih vozila.
Rojters je razgovarao s više od desetak industrijskih zvaničnici i stručnjaka koji kažu da je to početak cvetanja izgradnje fabrika u SAD, ohrabrujući proizvođače automobila da istražuju više baterija koje se mogu reciklirati.
To bi na kraju moglo da oteža kupcima u zemljama u razvoju kupovinu korišćenih električnih vozila. Kina upravlja gotovo celokupnom reciklažom baterija za EV na globalnom tržištu za koje se predviđa da će porasti s 11 milijardi dolara u 2022. na 18 milijardi dolara do 2028, prema istraživačkoj kompaniji EMR. Kako će se na tržištu pojavljivati sve više modela i količine električnih vozila i kako vozni park bude stario, taj će posao rasti.
Metali u tim baterijama, pre svega litijum, kobalt i nikl, u proseku vrede između 1.000 i 2.000 evra po automobilu, rekao je za Rojters šef odseka za održivost BMW-a Tomas Beker.
Lui Diaz, potpredsednik kanadske kompanije za recikliranje baterija Li-Cycle, ističe da bi tih materijala moglo nedostajati već za nekoliko godina jer proizvođači automobila povećavaju proizvodnju električnih vozila. Međutim, dodaje, ti materijali se mogu beskonačno reciklirati, a da ne gube snagu.
Džefri Brajan Strobel, izvršni direktor kompanije Redwood Materials, koja uz pomoć dve milijarde dolara iz IRA gradi fabriku za reciklažu baterija u Nevadi, rekao je da IRA tretira reciklirane baterijske materijale kao lokalno "urbano iskopane" ili materijale izvučene iz otpada, a ne dobijene iz rudarstva.
To je ohrabrilo američke kompanije da ubrzaju napore recikliranja od kolega u EU, koje su se fokusirale na propisivanje minimalne količine recikliranih materijala u budućim baterijama za EV.
Trka za izgradnju "zatvorenog lanca za snabdevanje"
Kristijan Marston, glavni tehnološki direktor Altilium Metalsa, ističe da je u toku trka za izgradnju "zatvorenog lanca za snabdevanje" gde se reciklirani minerali stavljaju u lokalno proizvedene nove baterije.
"Svako želi da kontroliše vlastiti lanac snabdevanja i niko ne želi da zavisi od Kineza", rekao je Marston.
Globalno, postoji najmanje 80 kompanija uključenih u recikliranje električnih vozila, s više od 50 startapova koji su privukli najmanje 2,7 milijardi dolara od korporativnih ulagača, gotovo svi u poslednjih šest godina.
Količina EV baterija dostupnih za recikliranje trebalo bi da se udeseterostruči do 2030, navode iz Circular Energy Storage.
Otprilike 11,3 GWh baterija dosegnulo je kraj životnog veka 2022, a to bi trebalo da poraste na 138 GWh do 2030, a što je ekvivalentno otprilike 1,5 miliona EV-a.
Baterije za električna vozila mogu trajati 10 ili više godina.